Kotimaa Oy:n uusi logo herättää tunteita. Hyvä. Se herättää myös mielleyhtymiä. Sitäkin logon pitää tehdä. Kaikki tunteet ja mielleyhtymät eivät ole myönteisiä. Katsoja tulkitsee asioita omista lähtökohdistaan käsin. Hänellä on siihen täysi oikeus.
Toimitusjohtaja Jaakko Tapaninen selittää logoa näin: ”Kotimaa Oy:n uuden visuaalisen ilmeen on suunnitellut Markus Frey. Sen elementtejä ovat jykevä logo, joka kertoo vain oleellisen eli yhtiön nimen; mosaiikeista koostuvat värikkäät tähti ja sitä ympäröivä kehä, jotka symboloivat viestiä ja yhteisöä; ilmavasti käytetty Soho Gothic Pro -kirjasintyyppi; toivoa herättävä puolidokumentaarinen kuvamaailma sekä hengittävä visuaalisen pinnan käyttö.”
Logot syntyvät ajassa, ne suunnitellaan ajassa ja niihin liimautuu ajassa liikkuvia trendejä ja esteettisiä virtauksia.
Kotimaa Oy:n uusi logo ammentaa firman vanhasta ns. piparkakkutähti-logosta. Uusi rakentuu vanhan päälle, mikä on merkki jatkuvuudesta. Katsoja ei välttämättä tätä siltaa havaitse, mutta siellä se on taustalla.
Tähti on vahva kirkollinen symboli. Osista koostuva merkitsevä muoto.
Kotimaa Oy:n tähtilogo on mosaiikki, mutta ehkä vielä enemmän kaleidoskooppi. Sellaisena se on juuri tätä aikaa kuvaava. Kuvio näyttäytyy aina hieman erilaiselta riippuen mistä kulmasta sitä katsoo. Samat palikat kaleidoskoopissa vain vaihtavat paikkaa ja synnyttävät uusia tunnelmia, tunteita, vaikutelmia ja ajatuksia.
Kiinnitä huomiota tähtikuvien vahvimpaan eli tummimpaan kohtaan, oikeaan alasakaraan. Se on väriltään violetti. Sakara ikään kuin pitää tähteä aisoissa, estää kuvaa hakeutumasta jälleen uuteen asentoon. Tähti pysyy edes hetken paikallaan, katsojalla on mahdollisuus havaita mistä on kyse, mitä on tekeillä.
Violetti on vahvasti kirkollinen väri, ja ainakin tässä yhteydessä se assosioituu kirkolliseen symboliikan.
Violetti väri kertoo, että kirkollinen näkökulma on mukana kun maailmaa tulkitaan. Se on yhtiön tehtävä ja missio. Tuoda kirkollinen näkökulma sinne, missä sitä ei osata odottaa, missä sitä kaivataan ja tarvitaan. Logo korostaa yhtiön osaamisaluetta – kuten konsulttislangilla sanotaan.
Minusta mosaiikkitähtilogo on mainio.
Sen alla pystyy työskentelemään.
Homohimmeli.
”Homohimmeli.” …vai himohommeli?