Ahneus on kristillisessä perinteessä yksi seitsemästä kuolemansynnistä.
Aika erikoista, että se on yhteiskunnassamme nostettu jos ei nyt ihan hyveeksi niin ainakin laajalti hyväksytyksi. Pitäähän sitä pyrkiä menestymään, suunnan on oltava eteenpäin…
Oma menestys voi kuitenkin tarkoittaa sitä, että tukitaan tie toiselta. Menes ontuva Eriksson siitä syrjään… Kaverille ei jätetä, tottahan minä minä MINÄ on tärkein.
Mikä sitten olisi ahneuden vastakohta?
Eräs vastaus on kohtuus. Ei liikaa, mutta ei myöskään liian vähän.
Kristillisessä perinteessä on opetusta yksinkertaisesta elämästä, jossa ”ei korkeita mielitellä”, vaan tyydytään ”määräosaani leipää”.
Leipää voi myös jakaa sitä enemmän tarvitseville.
Ahneutta vastaan auttaa, jos voi luopua omastaan toisen hyväksi.
Ahneuden vastakohta..
” Niin ei teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. ” Luukas; 14:33
Isästä ja äidistä, siskoista ja veljistä, vaimosta ja lapsista, taloista ja pelloista, jopa omasta elämästä.
Jos luopuu kaikesta, ei ole enää mistä antaa, ja itse muuttuu yhdeksi, joka tarvitsee, eli kerjäläiseksi. Avun huutajaksi.
En tiedä onko tässä mitään järkeä muiden kuin evankelistojen kannalta, koska varat piti laskea apostolien jalkojen juureen, ja tottakai he siitä ottivat päällimmäset itselleen.
Voi tietysti olla niinkin, että Luukkaan lause tarkoittaa kuollutta ihmistä, joka pakostakin luopuu kaikesta, jopa omasta elämästä ja ottaa ristin, ainakin kuolinilmoitukseen.
Kyllä panit taas Tarja pahan…
Juuri noihan siinä Jerusalemin pyhille taisi käydä, kun olivat avustusten tarpeessa jatkuvasti.
Sama ajatus löytyy myös Koraanista.
Katumuksen suura 9
( 23) Uskovaiset, älkää ottako isiänne ja veljiänne ystäviksi, jos he rakastavat epäuskoa enemmän, kuin uskoa. Joka teistä ottaa heidät ystävikseen tekee väärin.
”Sano; Jos isänne, poikanne, veljenne, vaimonne ja sukunne, hankkimanne omaisuus, kaupankäynti, jonka pelkäätte kärsivän ja teille mieluisat asuinpaikat, ovat rakkaanpia teille kuin Jumala, Hänen lähettiläänsä ja kamppailu hänen tiellään, niin odottakaa vain, kunnes Jumala ratkaisee asian. Jumala ei rakasta syntisiä. ”
Sillä erolla, että Luukas tarkoittaa Jeesusta ja Koraani ymmärrettävästi Allahia.
Koraani siis kieltää sen keskeisen kristillisen periaatteen, että jokainen ihminen on lähimmäinen. Lähimmäinen, kai on sama asia kuin ystävä.
Ei Pietari luopunut ongestaan, kalaverkoistaan, eikä veneestään. Joten voisikohan sanan ”luopuminen” käsittää, niin että se ei merkitse tässä konkreettista luopumista. Onhan selvää sekin, että sydän voi olla kiinni omaisuudessa, vaikka sitä ei olisikaan.
Totta on, että ahneus on varmaankin yleisin ja vakavin synnin ilmenemismuoto ajassamme, vaikka nettikeskusteluista voisikin muuta luulla. Se aiheuttaa varmasti enemmän kärsimystä kuin liikaakin esillä pidetyt seksuaalielämän synnit. Ahneutta ei ehkä osata paheksua, koska paheksunta sattuu kovin helposti omaan nilkkaan, näin myös allekirjoittaneellakin, ikävä kyllä.
Pietarin verkot ja venheet ….
Matteus 19
Pietari sanoi Jeesukselle: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?”
Jeesus sanoi heille:
”Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa. Ja jokainen, joka minun nimeni tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, isästään, äidistään tai lapsistaan tai pelloistaan, saa satakertaisesti takaisin ja perii iankaikkisen elämän. Mutta monet ensimmäiset tulevat olemaan viimeisiä ja viimeiset ensimmäisiä.”
Yritysmaailmassa eläneenä ahneus käsite on erittäin vaikeasti määriteltävänä.
Uskon maailmassa lapsen kaste maksamaan kirkollisveroa koko elämänsä ajan. Jos kaste tapahtuu kun kohde itse tajuaa sen niin se on ok.
Edellisessä Jeesus lupaa jopa satakertaisesti takaisin jos luopuu kaikesta hänen nimensä tähden, mutta minä luulen, että kukaan ei uskalla luottaa hänen sanaansa tässä tapauksessa, vaan mielellään kiertää sen.
Luottopulasta on kysymys myös silloin, kun ensin luetaan Luukkaassa oleva kehoitus vihaamaan kaikkia sukulaisia ja veljiä ja sisaria, vaimoa ja lapsia, ja vielä luopumaan heistä ja sitten Matteuksessa Jeesus puhuukin kehoitustaan vastaan, eli …
Matt.5:22
”Jokainen joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion, ja joka sanoo veljelleen; ” Sinä tyhjänpäiväinen” on ansainnut suuren neuvoston tuomion ja joka sanoo; ” Sinä hullu,” on ansainnut helvetin tulen. ”
Siitäpä sitten valitsemaan vapaudessa, kun valinnan vapaus on olemassa. Hyviä vaihtoehtoja ei ole annettu kuin luopumisen uskossa tai uskomisessa luopumiseen, ja se usko ei tule riittämään tässä tapauksessa. Sen verran minä ihmisiä tunnen.
Antaa tuo Vuorisaarna ihan toisellaisen kuvan kun huomasin äskettäin tekstistä, että se osoitettiin vain opetuslapsille. Monille kohdille tulee sen tähden aivan uudellainen ja paljon syvällisempi merkitys.
Sen oivalluksen ansiosta Vuorisaarnasta on tullut yksi rakkaimmista kohdista minulle.
Pesonen
Niin, siinähän puhutaan helvetin tulesta, se on niin tuttua ja syvällistä.
Mutta toisaalta, siinä puhutaan myös oikeudesta ja suuresta neuvostosta, joten Jeesus, joka veljistään puhui jopa demonisoivaan sävyyn, tuomitsee siinä myös itsensä.
Kaikkihan me Tarja olemme alunperin kadotuksen lapsia. Tulijärveen meidän matkamme päättyy jollemme tartu ja pidä kiinni siitä pelastuksen mahdollisuudesta, joka meille kaikille on tarjolla.
Ahnehtiessamme toisen omaisuutta, tai muuta hyvää, jota hänellä on käytämme mieluumin sanaa ”kadehtia”. Kadehtiminen kun ei ollenkaan tunnu niin pahalta sanalta, kuin ahneus. Ihan samasta asiasta siinä usein on kyse. Ahneus sana syyllistää ahnehtijan, mutta kadehtiminen syyllistää kateuden kohteen.
Pesonen
Kadotuksen lapsi
Kados, Kados, Kados, tarkoittaa sanoja Pyhä, Pyhä, Pyhä.
https://www.youtube.com/watch?v=WC1zyHnV_dM