Varhain minä ennätän, ja huudan: sinun sanas päälle minä toivon. Varhain minä herään, tutkistelemaan sinun sanojas. Kuule minun ääneni sinun armos jälkeen: Herra, virvoita minua sinun oikeutes jälkeen. (Ps. 119:147-149 / Biblia)
Minkälainen on sinusta hyvä aamu?
Miksi hyvä päivä alkaa aina hyvästä aamusta?
Miksi on tärkeää aloittaa päivä rukoillen ja Raamatun ääressä; miten Jumalan lupaukset auttavat meitä päivän askareissa?
Job oli Herran tutkivan katseen alla; Herra antoi ja Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi; miten Jumalan huolenpito, johon liittyy myös kuritus, vaikuttaa meihin (vert. Job. 7:17-19)?
Psalmi 119 kutsutaan Jumalan lain ja sanan psalmiksi; miten voimme rakastaa Jumalan lakia?
Kaikki julkaistut blogini:
. . . . .
Seuraavat blogit:
Luther – evankeliumi kaikille kansoille omalla kielellä (12.3.2015)
Pääsiäislammas (26.3.2015)
Psalmi 119 on Raamatun pisin psalmi. Se kutsuu meitä henkilökohtaisesti sitoutumaan Herran sanaan. Psalmissa on suuremoinen lupaus, kun se julistaa autuaiksi ne ,jotka seuraavat Herran sanaa ja etsivät häntä kaikesta sydämmestänsä.
( 119:2 )
Erityisesti psalmi opettaa meille rukousta ja kääntymistä Herran puoleen. Ps:n kirjoittaja sanoo: Katso minun kurjuuteni ja pelasta minut ( 153 jae ) Jo ennen aamun koittoa huudan apuasi, sinun sanaasi minä panen toivoni ( 147 jae) Kuule ääneni Herra, sinä uskollinen armosi jälkeen, virvoita minua oikeutesi mukaan ( 149 jae) Nouskoon huutoni sinun eteesi Herra ( 169 jae) Olkoon sinun kätesi minun apuni ( 173 jae) Ole minulle laupias, silloin jaksan elää ( 77 jae)
Edellä olevat psalmin jakeet, ovat vain pieni osa tästä suurenmoisesta Jumala lain ja sanan psalmista. Juha olet valinnut hyvän Raamatunkohdan tähän alkaneeseen paaston aikaan. Tämä psalmi on mitä parhain itsensä tutkimisen paikka lähestyessäämme kristikunnan suurinta juhlaa kulkiessamme kohti Jeesuksen kärsimystä, joka kohokohtana on pääsiäinen Herramme ylösnousemuksen juhlan tuottama ilo siitä, että Hänessä meillä on elämä ja autuus.
Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. Tämä psalmi ja monet muut psalmit sopivat näin paastonaikana, kuten kaikkina muinakin aamuna. On hienoa aloittaa päivä rukoillen maailman parhaasta rukouskirjasta psalmeista. Näin paaston aikana ainut oikea Jumalan tahdon mukainen paasto on Jumalan sanan tutkiminen ja oman syntisyyden tunnustaminen ja turvautuminen Kristukseen ja Hänen ylistäminen.
Minkälainen on sinusta hyvä aamu?
Minun hyvä aamu on kiireetön, vaikka päivä muuten ennakkoon tuntuisi kiireiseltä tai raskaalta. Haluan lukea aamulla rauhassa Bibliaa ja rukoilla ennen aamiaista. Kiireetön aamu takaa sen, että ensimmäiseen kalenterin mukaiseen tapaamiseen voi mennä rauhassa ja päivä alkaa hyvin. Mitä ennakkoon kiireisempi päivä on tulossa, niin sitä rauhallisempi aamu Jumalan sanan parissa minulla on. Tänään luin yhden psalmin, apostoleiden teoissa pari lukua ja Jesajasta luvun.
Rukoilen ennen kuin nousen ylös ja suihkun jälkeen luen Raamattua ja rukoilen ja sitten on aamiaisen vuoro. Työmatkalla on aikaa rukoilla ja monesti siihen aikaan aamulla Norvanto selittää Raamattua ja sitä voi samalla kuunnella. Hyvästä aamusta seuraa mahdollisimman hyvä päivä, vaikka olisi vaikeita tilanteita vastassa. Herran kädellä on hyvä olla.
Ota vaari minun huudostani, minun Kuninkaani ja minun Jumalani; sillä sinua minä rukoilen. Herra kuuntele varhain minun ääntäni: varhain hankitsen minä itseni sinun tykös, ja siitä otan vaarin. (Ps. 5:3-4 / Biblia)
Miksi on tärkeää aloittaa päivä rukoillen ja Raamatun ääressä; miten Jumalan lupaukset auttavat meitä päivän askareissa?
Voimme luottaa Jumalan kuulevan rukouksemme ja hän on mukana kaikissa päivän askareissamme ja siunaa meitä koko päivän.
Iloitkaan kaikki, jotka sinuun uskaltavat, anna heidän riemuita ijankaikkisesti; sillä sinä varjelet heitä: iloitkaan sinussa ne, jotka sinun nimeäs rakastavat. Sillä sinä Herra siunaat vanhurskaita: sinä kaunistat heitä armollas niinkuin kilvellä. (Ps. 5:12-13 / Biblia)
Juha Heinilä, en tiedä miksi ohitit Psalmin välijakeet, mutta ettei kokonaisuus hämärtyisi niin tässä on:
2 (5:3) Kuuntele huutoni ääntä, minun kuninkaani ja Jumalani, sillä sinua minä rukoilen.
3 (5:4) Herra, varhain sinä kuulet minun ääneni, varhain minä valmistan sinulle uhrin ja odotan.
4 (5:5) Sillä sinä et ole se Jumala, jolle jumalattomuus kelpaa. PAHA ei saa asua sinun tykönäsi.
5 (5:6) Ylvästelijät eivät kestä sinun silmiesi edessä; sinä vihaat kaikkia väärintekijöitä.
6 (5:7) Sinä HUKUTAT valheen puhujat; murhamiehet ja viekkaat ovat Herralle kauhistus.
Lainaamasi välijakeet ovat täyttä asia, mutta ne eivät ole lupauksia. Minä toin esiin evankeliumin. On autuasta, kun löytää Kristuksen myös psalmeista. On hyvä osata erottaa laki ja evankeliumi. Laki vaatii ja evankelimi lupaa.
Juha Heinilä, mitä evankeliumi lupaa, onko se pelkkä syntien anteeksi saaminen ja pelastus taivaaseen?
Minulle se on ennen tehtyjen syntien anteeksi saamista, armahdusta, synnin orjuudesta vapautumista uudestisyntymässä, Pyhässä Hengessä elämää Jeesusta seuraten Jumalan voimassa ja tahdossa, Jumalan laki sydämessä eli sydämen halu elää Jumalan lain mukaan.
Kun otetaan ”lähetyskäsky”:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.(Matt.28)
Voiko opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää JOS opetettavalla ei ole sydämen halua oppia eli Jeesuksen parantamaa sydäntä paatuneen sydämen tilalla? Siis jos ei kuule Jeesuksen ääntä niin kuinka voi oppia pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää?
Ari, evankeliumi on kaikkea sitä mitä Jumala antaa meille armosta, ilman meidän tekoja. Laki ja evankeliumi ovat molemmat tärkeitä, mutta niillä on eri tehtävät. Kukaan ei omilla teoilla täytä lakia, vaan jokainen ihminen ilman Kristusta on täysin hukassa. Myös lakia pitää opettaa, mutta sitä ei saa sekoittaa evankeliumiin, eikä evankeliumia lakiin. Viimeisellä tuomiolla ei meidät omilla teoilla saada vapauttavaa tuomiota, vaan Kristuksen tekoon meidän on turvattava.
Juha Heinilä, et ottanut kantaa ”lähetyskäskyyn” eli mitä Jeesus käskee pitää?
Mikä meidät tuomitsee viimeisenä päivänä?
Minä uskon Jeesuksen Sanat myös lupauksien lisäksi eli myös viimeisenä päivänä tulevasta tuomiosta, siis Jeesuksen Sanat tulevat tuomitsemaan meidät jokaisen.
Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Ari, lakia ja evankeliumia tulee opettaa. Mutta kukaan meistä ei voi omilla teoilla selvitä Viimeisestä tuomiosta. Onneksi Jumalan Poika Jeesus Kristus tuli ihmiseksi pelastamaan meidät. Jokainen, joka uskoo ja turvaa Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastuu.
Olen poistanut Ari Pasanen kommentteja. Trollaus on hänellä taas käynnissä.
Ari, olet satoja kertoja trollannut samoilla kommenteilla. Mitään uutta ei sydämestäsi tule ulos. Viha, murhat pedofilia jne. ovat sen hengen tuotteita.
Ari, toivoisin, että poistut blogiltani.
Sama toive Reijo Mänttärille, pysy poissa blogiltani. (päivitetty 17:18)
Psalmi 119 on vaikea suomentaa, koska se on rakentunut heprean konsonanttien aakkostuksen mukaan: neljä ensimmäistä jaetta on alkanut alefilla, neljä seuraavaa betillä jne. Muistaakseni ainakin KJV:ssa on merkitty ne heprean alkuäänteet aina vastaavan jakeen alkuun.
Mehän usein ajattelemme, että säännöt/laki ovat jotain sellaista, että olemme vapaita ja onnellisia silloin, kun niistä ei tarvitse välittää. Ps.119 kertoo siitä, miten näin ei ollut israelilaisten laita: laki oli heille onnen ja ilon kohde, näkyvä merkki Jumalan rakkaudesta.
Ja tuohon Juhan mainitsemaan trollaajaan: kyllä joskus tekee ihan pahaa katsoa, miten hänen kommenteistaan tihkuu ylittämätön viha ja katkeruus. Pahintahan se on silloin, kun viha kuorrutetaan valheellisella rakkaudella.
Kiitos hyvästä kommentista, Elias. Tarkoitit kai 8 jakeen ryhmät alkavat samalla alkukirjaimella aakkosten mukaisesti. Lait ja selkeät ohjeet ovat hyväksi ja meidän parhaaksi. Lapsikin kaipaa selkeitä rajoja. Ilman rajoja lapset kokevat turvattomuutta. Ps. 23 on erinomainen, joka tuo hyvin esiin sen miten Kristus meitä paimentaa; Hyvä Paimen.
Anteeksi, väärä numero. 😉
Ei se mitään. Sain osoittaa oman heprean taitoni. Tosin taitaa vain olla niin, että sinä osaat oikeasti hepreaa, ja mulle se on vain hepreaa.
(^_-)
Voimmeko rakkauden kaksoiskäskystä tehdä sellaisen johtopäätöksen: ” Rakasta ja tee mitä tahdot” ? Voimmeko sanoa sitä oikeaksi rakkaudeksi kun teemme aviorikoksen, ja rakastumme uuteen kumppaniin? Mitä sanoa tähän ainakin sen, että meidän itsemme tekemät moraalisäännöt tulee tarkastaa Jumalan sanasta.
Ei meillä, eikä edes kirkko opettajilla ole valtuuksia sivuttaa Jumalan sanan ohjeita siirtämällä ne pikkuasioiden ( adiafora) piiriin, jotka eivät enää koske meitä. Tästä tärkeästä asiasta on kysymys juuri tässä psalmissa 119: ta. Raamatun sana tulee olla meille kuten oli psalminlaulajalle, jalkojen lamppu ja valo tiellä. ( ps.119:105 )
Tämä asia on tarkoitettu meillekin, ei se ole vain Israelin historiaan kuulua asia, joka ei meidän aikana ole niin ajankohtainen. Kristillisen kirkon tulisi olla meidänkin aikana hyvin aralla mielellä, kun kirkolliskokouksissa tehdään päätöksiä, joita halutaan päivittä meille sopiviksi. Ei meillä syntiin langenneilla ihmisillä ole mitään valtaa muutta yhtä ainoaa Jumalan sanaa.
”Voimmeko rakkauden kaksoiskäskystä tehdä sellaisen johtopäätöksen: ’Rakasta ja tee mitä tahdot’?” Rakkaus on tahtomista, hyvän tahtomista rakastetulle tai rakastetuille. Niinpä rakastava toteuttaa rakkauden käskyä juuri tehdessään mitä tahtoo.
Martti Pentti, myös puolisoa pitää rakastaa. Ei voi ajatella, että voin tehdä huorin, kun olen ihastunut (rakastaa) johonkin muuhun kun aviopuolisoon. Lisäksi rakkaus on sen tekemistä, mitä rakkauden kohde meidän aviopuolisomme toivoo, ei sitä mitä me olemme valmiit antamaan ilman uhrauksia.
”Rakasta ja tee mitä tahdot” ?
Tämä sanonta väärin ymmärrettynä niin siitä voi saada, jopa yllykkeen ja luvan tehdä mitä tahansa. Jos me itse saamme määritellä mitä rakkaus on. Siitä voi syntyä ”tuhat tulkintaa” ja silloin voi käydä niin, että rakkauteen sekoittuu sellaista, joka on kaukana siitä rakkaudesta jota Jumala meiltä vaatii.
Jos ajattelemme asia tarkemmin, niin me tiedämme miten paljon on rakkauden nimissä tehty sellaista mitä ei missään nimessä voi laittaa kristillisen rakkauden piiriin. Taustalla on vain itsekkyyttä, himoa ja valhetta. Ei rakkauden käsky tarkoita, että me voimme unohtaa muut käskyt. Ei vaan rakkauden kaksoiskäsky on se, jonka varasssa kaikki muut käskyt riippuvat.
”Lisäksi rakkaus on sen tekemistä, mitä rakkauden kohde – – – toivoo.” Tästä olen hiukan toista mieltä. Rakastettuhan voi toivoa jotain, mikä ei ole hänelle hyväksi, niinhän mekin usein teemme. Rakkaus on sen hyvän suomista, mitä toinen tarvitsee. Meillä on vastuu niistä, jota rakastamme. Se on toissijainen asia, onko se meiltä uhraus vai ei. Ei rakkaudella kerätä mitään suorituspisteitä.
Kun ostamme vaimolle lahjan tai haluamme jotenkin muuten osoittaa sen, että välitämme hänestä, niin on hyvä tietää mitä hän toivoo. Voimme ostaa vaikka kalliin timantin vaimolle, mutta vaimomme voi ajatella, ettei puolisoni minua rakasta, koska hän olisi halunnut viettää yhteistä aikaa ilman muita ihmisiä. Meidän vaivannäkö on turhaa, jos teemme jotain sellaista joka ei ole toisen listalla korkealla. On hyvä opiskella tuntemaan aviopuolisoamme, jotta tietäisimme millä voimme osoittaa hänelle rakkautemme eli mikä kolahtaa.
Timantin ostaminen on hemmottelua. Mattojen säännöllinen tomuttaminen on rakkautta.
Näin on.
Martti, kiitos hyvästä kommentista. Ajattelen samoin. Meidän olisi hyvä ahmia Jumalan sanaa päivittäin, jotta se olisi käyttövalmiina meidän sydämessä kun päivän aikana sitä tarvitsemme. Ilman Raamatun lukemista emme tiedä Jumalan tahtoa. Olisi hyvä, kun aina kun luemme Jumalan sanaa erottaisimme tekstistä Jumalan lain eli käskyt meille, jonka mukaisesti meidän pitäisi toimia – ja evankeliumin jonka saamme armosta ilman ponnistelua. Psalmit ovat erinomaisia aamuruokaa, koska niissä kaikissa on laki ja evankeliumi selkeästi. Koko Raamattu sisältää lakia ja evankeliumia. Vanha ja Uusi testamentti ovat yhtä tärkeitä. Itselleni psalmit ovat rakkain kirja Raamatussa. Kahdeksan vuotta sitten kun olin masennuksen kuopassa tuli pyhän Paavalin Galatalaiskirje tutuksi ja rakkaaksi; usean viikon ajan ahmin Galatalaiskirjettä Lutherin selitys apuna ja pääsin pohjalta ylöspäin. Psalmit ja Galatalaiskirje ovat erinomainen lääke uupuneille ja masentuneille.