Ajankohtaista:Pyhä Raamattu
Raamattu absoluuttisena totuuden sanana,Jumalan sanana, on aina ollut saatanan, sielun vihollisen ”riepoteltavana”. Pyhien Kirjoitusten hävittämisestä kerrotaan mm Jer.36 runsas 3300 e.a.alkua.
Pyhät Kirjoitukset poltettiin.(Jeremia 36:23) Lopputuloksena oli kuitenkin:Uudestaan kirjoitetut Pyhät Kirjoitukset kirjuri Baarukin toimesta.( Jer 36:32)
Tästä on tullut tosiasiana lause: Jumalan sana on ”tulessa koeteltu.”
Raamatun hävittäminen on taas tällä hetkellä ”muotia”. Kristikuntamme elää uudestaan Forssan puoluekokouksen 1903 aikaa.”Ei muuta johtajaa,ei luojaa Kuin kansa kaikkivaltias”!
Surullista on kun ”äitikirkkomme” viranhaltijat ovat tässä mukana:”Vaikeneminen on myöntymisen merkki.” Taustalla ”populismi”,kansansuosion tavoittelu. (Kirkollisvero?) Kansansuosiota tavoittelevat eivät ole Kristuksen palvelijoita.”Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija. Apostoli Paavali Gal. 1:10
Entä poliitikkojen,puolueitten ”populismi”, kansansuosion tavoittelu? Vuosina 1890-1895 on Z.Topelius kirjoittanut puolueista:”Puolueet ovat vapauden ja hirmuvaltiuden äpärälapsia.Heidän äitinsä on äänestysuurna,joka kaikkine puutteineen kuitenkin tahtoo esiintyä yksilöllisenä vapautena, joka on kutsuttu aseihin puolustamaan yleistä vapautta. Mutta puolue ei tyydy tähän.
Se muodostuu ja järjestyy voittaakseen vallan omalle käsitykselleen,joka puolueelle merkitsee valtaa vallan vuoksi.” Z.Topelius ”Mietteitä mietekirjastani”siv.176. Suomentanut Juhani Aho.
Suurta Armoa olisi jos kristikuntamme saisi yhtyä Topeliuksen virren sanoihin:”Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä.Työtämme ohjaa,meitä älä heitä,tietomme siunaa.” Vk 484:1
Jukka Teininen
Forssa
Teinisen kannatais tutustia Topeliuksen niihin aatehistorialisin taustoihin, jotka heiiastavat hänen isoäitinsä äidin Maria Zebulonin maailmaan. Maria Zebulon oli juutalainen ja Topelius tunsi juutalaista salatiedettä. Tässä mielessä kertomus ’Tähtien turvatit’ on sangen valaiseva. Se on näet hengeltään ruusuristiläinen. Topelius tunsi myös swedenborgilaisuutta ja hän osasi itsekin nähdä tulevaisuuteen: Swedenborgilaisuus heijastuu mm. Topeliuksen hämmästyttävästä Helsinkiä koskevasta ennustuksesta; vuodelta 1884 kirjailija Jari Koponen on näet löytänyt mielenkiintoisen Topeliuksen kirjoituksen ”Taflor från Helsingfors”, missä kuvaillaan vuoden 1984 Helsinkiä: ”Sähkökäyttöiset laivat seilailevat pitkin rantoja, sähköraitiotiet risteilevät kaduilla ja puistoissa… Säätyjen palatsissa Ullanlinnanmäellä liehuu suuri sinivalkoinen lippu.” (Jari Koposen suomennos)
Tähtien turvatit: Ote
”Tämä kirja varmaankin oli ollut monen käden käyttämänä. Kansien sisäpuoli sekä tuo nimilehden edellä oleva kellastunut lehtirepale olivat melkein täynnä sen omistajien tahi lukijain nimiä. Useimmissa oli us päätteenä, mutta muutamat kuitenkin loppuivat vähemmän klassillisesti. Nimilehden keskustassa oli suurilla kankeilla kirjaimilla piirretty vuosiluku 1642, ja sen ylipuolella nähtiin kuninkaallinen nimileima, kruunattu yhteenliitetty C. R. Mitäpä se lienee merkinnyt? Minua ei ensinkään haluttanut tuohon tuhlata mitään arveluita. Lehtien kapeisiin reunustoihin oli paikka paikoin tehty kirjoitusmusteella latinankielisiä muistutuksia, jotka olivat vanhuudesta valjenneet. Useimmat koskivat tekstin tahi toisintojen selityksiä.”
Jukka Teininen: ”Raamatun hävittäminen on taas tällä hetkellä ”muotia””.
Ymmärrän kyllä, mitä blogisti Raamatun hävittämisellä tarkoittaa, mutta en allekirjoita hänen väitettään.
Blogisti lainaa satusetäämme Z. Topeliusta, joka vuosina 1890-1895 on kirjoittanut puolueista: ”Puolueet ovat vapauden ja hirmuvaltiuden äpärälapsia. Heidän äitinsä on äänestysuurna, joka kaikkine puutteineen kuitenkin tahtoo esiintyä yksilöllisenä vapautena, joka on kutsuttu aseihin puolustamaan yleistä vapautta. Mutta puolue ei tyydy tähän…”
Vaikka Z. Topelius oli ansioitunut kirjailijana, niin edellisestä päätellen hän ei tajunnut demokratian ja puolueiden merkitystä. Tämä on ymmärrettävää, sillä hän eli aikana, jolloin maatamme hallitsivat keisari ja säädyt. Keisari oli sääty-yhteiskunnan arvojärjestyksessä lähes Jumalasta seuraava jolle säädyt vannoiva uskollisuuttaan. Hallintojärjestelmä palveli aikanaan hyvin maatamme, mutta ajan mukana asiat muuttuvat.
Demokratiaa on vähän muutakin kuin äänestäminen. Jos tuo olisi ymmärretty, niin ehkä sitä ei olisi niin innokkaasti lähdetty markkinoimaan Arabimaihin, joissa tasa-arvoa ei tunnettu. Teininen on oikeassa siinä, että hyvä ja jopa huonokin keisari on parempi, kuin demokratia ilman tasa-arvoa.
Jeremian kirja ei kerro ’Raamatun’ polttamisesta. Kuningas Jojakim poltti kirjakäärön muotoon laaditun profetian, joka ei häntä miellyttänyt. On toki mahdollista, että uudelleen kirjoitetun tekstin sanoja on säilynyt Jeremian kirjan luvuissa, mutta kukapa sen todistaisi?
”Pois sorto, pois vääryys, pois väkivalta.” Forssan kokouksen tavoitteet olivat uskomattoman moderneja siihen maailmanaikaan. Tarkoitus oli nostaa köyhälistön asemaa ja lopettaa esim. lasten työnteko ja edistää koulutusta. Suorastaan raamatullista.
Demokratia ei toimi ilman puolueita. Ilman niitä syntyisi oitis harvainvalta ja jopa diktatuuri. Ja demokratiaa ei ole ilman tasa-arvoa. Kirkko yrittää jarruttaa.
Kansainvälinen, jota Jukka Teininen lainasi, suomennettiin vasta pari vuotta Forssan kokouksen jälkeen. Tuon ajan työväenrunoudessa käytettiin paljon myös raamatullisia kuvia: ”Kuin Israeliitat me nousemme / ja nostamme nuorine voiminemme / Hyvän-temppelin suojusmuurta. / Me nostamme lippumme liehumaan / ja kantelot saamme me kaikumaan / pyhän voiton laulua suurta. (Kössi Kaatra 1903)”
Ajankohtainen Raamattu
Miten ajankohtaisuus näkyy Lähi-idässä ?
Olen kuullut sanottavan ja jopa lukenut kirjoitettua, että Jeesus asui Palestiinassa . Asuiko Jeesus Palestiinassa ?
Minun Raamatussa on kartasto Lähi-idän alueelta, eri aikakausilta ja Jeesuksen ajan kartassa ei näy Palestiina nimistä aluetta. Myös Apostolien teoissa puhutaan juutalaisten maasta ja Israelista.
Historiassa kerrotun mukaan keisari Hadrianus antoi alueelle nimen Palestiina toisella vuosisadalla, toisen juutalaiskapinan jälkeen, hän halusi näin hävittää juutalaisten historian kokonaan tuolta alueelta. Jerusalemille oli jo annettu nimi Aelia Capitolina.
Ja tältä pohjalta palestiinalaiset pitävät itseään maanomistajina ja juutalaisia miehittäjinä. Ja Jeesusta ensimmäisenä palestiinalaisena marttyyrina.
Tällainen sotku. Kenen syy ?
”Tältä pohjalta palestiinalaiset pitävät itseään maanomistajina ja juutalaisia miehittäjinä.” Mahtavatko sentään Hadrianukseen perustaa kantaansa? MInä veikkaisin, että maanomistus on vakiinnutettu Osmanien vallan ajalla.
Aika pöhköä kuvitella, että demolratiaa ja ihmisten välistä samanarvoisuutta (puutteellistakaan) voisi olla olemassa ilman poliittisia puolueita sekä sanan- ja ajatuksenvapautta. Mikäli blogisti ei ole vielä huomannut Topeliuksen ja tsaarinvallan aika on jo historiaa. Vielä vanhempaa menneen ajan meininkiä edustaa Raamattu.
”Niin muuttuu maailma Eskoni.”
Raamatun ajankohtaisuus…..
Käsien pesu. Fariseukset kysyivät Jeesukselta, miksi sinun joukkosi ei pese käsiä, kun ryhtyvät ruokailemaan. Jeesus loukkaantuu ja ryhtyy sättimään.
Evankeliumi moitti juutalaisia siitä, kuinka he torilta tullessakin pesevät kädet. Olivatko juutalaiset edellä aikaansa, vai oliko heillä tietoa, jota me vasta opettelemme.