Useimmille entisille suljetun uskonyhteisön jäsenille on yhteistä kokemus ajatusvankilasta. Siinä sallitut ajatukset ovat ikään kuin muurien sisällä ja vääriä ajatuksia pitää torjua voimakkaasti vastustaen muurin rajapinnassa. Vartijana muurilla toimii ajatustenhaltija, jonka päävartija on itse kaikkitietävä ja – näkevä Jumala ja toiset uskonsoturit hengenerottamisen lahjojensa kanssa.
Myös mielipiteet ovat vankilassa yhdessä lohkossaan. On tarkkaa, mitä mieltä saa olla mistäkin asiasta. Ei voi olla eri mieltä esimerkiksi sellaisesta asiasta, keitä pidetään uskovaisina ja keitä ei. Joskus uskonyhteisön keskuudessa saattaa tulla epäilys jonkun yhteisön jäsenen kohdalla, että voiko hän olla oikein uskomassa vaikkapa siksi, kun hän on esiintynyt konsertissa tai saanut syytteen asiasta, jonka asianosainen kieltää tehneensä tai hän arvostelee yhteisönsä joitakin tekoja ja toimia.
Oikea mielipide näistä asioista täytyy tietää siksi, että osaa toimia oikein uskossaan epäiltyjen kanssa; tervehtiäkö heitä jumalallisella tervehdyksellä vai ei, puhutellako heitä vai ei, kannattaako heidän kanssaan olla tekemisissä vai ei?
Jos tervehtii jumalallisesti harhautunutta, jättää puhuttelematta veljeä hänen synnistään tai kaveeraa harhaisen kanssa ilman valtakunnan rajanvetoa, tulee osalliseksi hänen synneistään ja voi joutua itsekin hänen tavoin kadotukseen. Mielipide voi siis olla elämän ja kuoleman kysymys.
Yhteisön ulkopuolisen henkilön ajatuksia ja mielipiteitä hengellisissä asioissa ei oteta mitenkään huomioon kanssakeskusteluissa, koska niiden täytyy olla automaattisesti vääriä tai vähintäänkin vinoutuneita, koska heillä ei ole samaa uskonymmärrystä. Toisaalta hätätilanteessa voidaan vedota esimerkiksi ehkäisykiellon kohdalla siihen, että ennen kirkonkaan piirissä ehkäisyä ei hyväksytty ja että myös katolilaisilla se on kiellettyä.
Ajatusvankilassa on nerokkainta se, että sen omistaja on itse siinä vartijana elämän ja kuoleman haastolla. Jos olet tarkkana ja kuuliainen mitä ajatuksia ja mielipiteitä päänsisäisessä vankilassasi saa olla, pysyt uskomassa ja pääset taivaaseen, mutta jos jätät ajatusvankilasi oven auki ja muurit vartioimatta, et pysy uskomassa ja joudut helvettiin.
Valvokaa! Meillä on taistelu kolmiliittoista vihollista; maailmaa, sielunvihollista ja omaa lihaa vastaan! Vihollinen on ovela ja käy kuin kiljuva jalopeura uskovaisten ympärillä ja katsoo, kenet saisi nieltyä ja vietyä ikuiseen kadotukseen!
Tässä kohdin mietin, kuinkahan monta sielua sielunvihollinen vei helvetinlieskoihin henkiparannusopin kautta? Sehän on nyttemmin todettu harhaopiksi, mutta miten monet vannoivat sen nimeen viimeiseen hengenvetoon saakka? Aika moni.
Samoin miten kävi niiden sieluparkojen kohdalla, jotka ajattelivat ehkäisyn olevan täysin lääkärin päätettävissä oleva asia, kun hän näkee sen aiheelliseksi? Vastaavasti miten kävi niiden, jotka kuolivat synnytykseen kun eivät kuunnelleet lääkärin neuvoa?
Sivuhuomautuksena ja kevennyksenä päivän ajatus: jos uskonyhteisön opetus on sellainen, että Jumala päättää uskovaisen ihmisen perhekoosta, paitsi vakavan sairauden edessä lääkäri, niin jos uskovainen haluaa itse päättää perhekoostaan, niin sitten kannattaa lukea lääkäriksi.
Kaikki kirjoitukseni johtavat ehkäisyyn samalla tavalla kuin aikoinaan kaikki tiet johtivat Roomaan.
Takaisin ajatusvankilaan.
En saanut aikoinani ajatella, että korvakorut ovat ihania ja voi viitsit kuinka kauniisti ne napottavatkaan tai keikkuvatkaan naisten korvissa! Piti ajatella, että ne juontavat epäuskoisesta sydämentilasta. Korvakoruihminen oli sarvipää, siitä ei ollut epäilystäkään. Sitten tulivatkin yhtäkkiä venäläiset ja afrikkalaiset parannuksentekijät korvakoruineen ja heidän kohdallaan olikin kyse kulttuuriseikasta. Eli ajatukset hämmennyksestä huolimatta taas kohilleen napisematta.
Minun piti kiertää kaukaa messuilla tietyt osastot, kojut ja muotinäytökset, että väärät ajatukset eivät pääsisi hyppäämään ajatusmuurien ylitse liiallisen läheisyyden ja houkutusten takia.
Kotonahan näitä houkutuksia ei ollut Siionin laulujen letkeässä kuuntelun lomassa. Siellä oli omat ajatuskiusauksensa. Epäily siitä, miten jaksaa hoitaa Jumalan lahjoittamat lapset, miten jaksaa mennä seuroihin ja osallistua myyjäisiin ja kaikenlainen napina Jumalaa kohtaan kohtalostaan olivat ajatussyntejä, jotka yrittivät jatkuvalla syötöllä hyppiä ajatusvankilan sisälle muurien joka kohdasta.
Usein muurinvartija epäonnistui työssään ja joutui poistamaan väärät ajatuksensa pesolähteellä pois synninpäästösanojen kautta. Tilanteen nollauksen jälkeen on mentävä taas äkkiä muurille valvomaan!
Ajattelemisen vapaus on ollut elämässäni varmasti helpottavin asia ikinä. Saan ajatella ihan jokaista päähäni pälkähtävää asiaa joka puolelta niin pitkään kuin ajatteluttaa ihan vapaasti. Se on huikeaa! Tätä vapautta en halua enää ikinä menettää.
Välillä ajatukseni ja mielipiteeni muuttuvat, välillä on oivalluksia ja välillä olen metsässä, mutta joka tapauksessa ajatukseni saavat virrata vapaasti päässäni ja se on se iso juttu. Sitä ei voi käsittää, jos ei ole koskaan joutunut rajoittamaan ajatteluaan.
Juttelin vastikään erään sukulaiseni kanssa näistä asioista ja hänelle kaikki kokemukseni oli ihan vierasta, koska hän oli aina omien sanojensa mukaan saanut ajatella ja tehdä vapaasti oman mielensä ja halunsa mukaisesti eikä kukaan ollut koskaan puuttunut hänen elämäänsä mitenkään.
Pikkuisen kadehdin tuota sukulaistani, häntä, jota minun piti aikoinaan paheksua hänen epäuskonsa tähden. Nyt en paheksu, vaan kadehdin. Kadehdin siksi, että jos olisin itsekin saanut elää ilman ajatusvankilaa, elämäni olisi ollut ihan toisenlainen. Mutta onhan minulla nyt vapaus ja iloitsen siitä!
”Et voi estää lintua lentämästä pääsi ylitse, mutta voit estää sitä rakentamasta pesää pääsi päälle.”
”Voit antaa lintujen tulla ja mennä, istahtaa, olla ja pesiä ihan vapaasti pääsi päällä.”
Voi olla järkevää estää ajatusten lintujen pesimästä päässäsi, mutta sen ei tarvitse estää sinua kiinnostumasta niistä. Ajatusten tutkiminen on kiinnostava harrastus. Niiden soidin- ja pesimistavat ja muuttoreitit, höyhenpeitteiden värit ja kuviot, ravinnonhankinta ja oksennuspallot muodostavat loputtoman ihmettelyn lähteen. Filosofiaksihan sitä kai kutsutaan.
Vuokon kirjoituksen johdosta tuli mieleen nuorena kuulemani seurapuhe, jonka johdantona oli teksti Mooseksen kirjasta; ”Ottakaa kultakorut, joita vaimonne, poikanne ja tyttärenne pitävät korvissaan, ja tuokaa ne minulle. Kaikki riisuivat kultakorut korvistaan ja toivat ne Aaronille.”
Puhuja (HS) selitti, että Israelin lapsilla ei ollut korvakoruja, mutta korvakoru kuvaa Raamatussa uskonkuuliaisuutta. Joka on kuuliainen Jumalan neuvoille hänellä on ”kultaa korvissa”. No, kun isralilaiset luovuttivat korvakorunsa, niin se oli luopumista kuuliaisuudesta ja siitähän seurasi epäjumalan palvelus.
Ei hassumpaa Raamantun selitystä, vaikka en siihen enää usko.
Tuollaista selitystä en ole kuullutkaan. Olen kuullut liikkeen sisällä sellaisen tarinan, että myöskin eräs saarnamies HS valmisti itse korvakoruja ja möi niitä reissuillaan. Jotain oli selitellyt, että eihän uskovaiset näitä pidä, mutta että epäuskoisille voi antaa lahjaksi tms. Mutta niihin aikoihin liikkeessä ei varmaan edes suhtauduttu korviksiin niin pahana juttuna, koska joillakin paikkakunnilla ne hyväksyttiin pois tiehensä. Näin ovat iäkkäämmät vl-ihmiset minulle kertoneet. Voi-voi-voi, mitenkähän näidenkin korvissieluparkojen on käynynnä?
Leo: ”Ei hassumpaa Raamantun selitystä, vaikka en siihen enää usko.”
Eikä Aaronilta hassumpi idea tienata, käskemällä tuomaan kultakorut itselleen.
Eli selitys on symbolinen aina silloin kuin tilanteeseen sopii ja konkreettinen aina silloin, kun se tukee omaa mielipidettä? Niin aina, sanoi kurulainen kun ihmeitä näki…
Kyä näio.
Näitä tämäntapaisia ristiriitaisuuksia riittää.
Yksi sellainen on kun vl-liikkeessä sanotaan: ”Voi meitä, jos maailma meitä kiittää”, niin kuitenkin ihan avoimesti ollaan iloisia esimerkiksi sellaisista lehtikirjoituksista, joissa ylistetään suviseurojen järjestystaitoja, onnellisia ihmisiä kentällä ja loukkaannutaan jokaisesta kriittisestä kirjoituksesta. Noh, sehän on perin inhimillistä itse kullekin.
Vuokko. Olen jo niin vanha, että muistan semmoista, mistä te nuoremmat ette tiedä mitään. Minä en ole kuullut tuosta korvakorujen valmistamisesta. Olinkohan silloin ja ulkona ”jumalanvaltakunnasta”. Sen tiedän, että tämä ”voimakastahtoinen” saarnamies maalasi tauluja. Korujen valmistus on myös luovuutta vaativaa kuten maalaaminen, joten kertomuksesi on sitä taustaa vasten hyvin uskottava.
Tätä raamatunkohtaa on selitelty niin, että korvakorut ovat epäjumalanpalvelusta:
”1 Jumala sanoi Jaakobille: ”Lähde Beteliin, asetu sinne asumaan ja rakenna sinne alttari Jumalalle, joka ilmestyi sinulle, kun pakenit veljeäsi Esauta.”
2 Niin Jaakob sanoi perheelleen ja muulle väelleen: ”Hylätkää vieraat jumalat, joita teillä on, puhdistautukaa ja vaihtakaa vaatteenne,
3 niin lähdemme Beteliin. Minä rakennan sinne alttarin Jumalalle, joka kuuli minua ahdinkoni hetkellä ja oli matkallani minun kanssani.”
4 He luovuttivat Jaakobille kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja Jaakob kätki ne maahan Sikemin luona kasvavan suuren puun alle.”
Hmm. Toisaalta Jaakob itse tienasi appiukoltaan pöllimillä jumalankuvilla…
Ajatus siitä, että uskovaisille ei ole soveliasta pitää korvakoruja, meikata, käydä teatterissa ym ei ole sen kummempaa kuin vanhaa pietismiä ja sen korostamaa elämäntapojen vaatimattomuutta. Siksihän herännäisyydessä pidettiin körttipukua. Rukoilevaisuudessa muuten opetettiin aikoinaan, että uskovaisen miehen tulee kasvattaa parta. Versioita on monia. Itse olen kyllä lähinnä surullinen siitä paineesta, joka ympäristöstä kohdistuu uskovaisiin nuoriin. Miksi ihmeessä uskovaisellakin pitäisi olla korvakorut, pakkelia poskissa ja käydä vaikkapa rockfestivaaleilla? Korvakorujen käytön osalta Raamattu ei tosin ole yksiselitteinen. Yksi selitys on ollut sekin, että korvakorureiät korvalehteensä laittava ilmaisee olevansa maailmallisuuden orja. Mooseksen laissahan orja, joka ei halunnut vapaaksi, antoi lävistää korvalehtensä ja pysyi orjana elämänsä loppuun asti. Tästä näkökulmasta koko kysymystä voi tarkastella niinkin, että korvakoruista pidättäytyä ja ns. maakunnallista musiikkia välttävä kristitty ihan oikeasti varjelee vapauttaan, tarvittaessa tietysti kiusauksia vastaan taistellen. Se on tietysti eri juttu, jos tällaisia ulkonaisia asioita korostetaan liikaa.
Siis maailmallista musiikkia. Kännykkä temppuilee…
Raja hengellisen ja maailmallisen musiikin väliin on vaikea vetää. Niinpä on ongelmallista sanoa toiselle ihmiselle, mitä hän saa kuunnella, soittaa tai laulaa. Samoin taitaa olla pukeutumisen ja somistautumisenkin kanssa. Kunnioittakaamme toistemme ratkaisuja älkäämme ryhtykö makutuomareina mestaroimaan.
Ihmisillä on erilaisia kauneudentajuja ja -tarpeita. Miksi ne pitäisi sotkea uskoon? Eihän kukaan luokittele ihmisiä uskovaisiin ja ei-uskovaisiin lempiruokienkaan perusteella. Eihän?
Martti ja Elias. Olen pitkälti samaa mieltä kanssanne. Mutta jo vanhassa kirkossa oltiin käsittääkseni laajasti sitä mieltä, että kristittyjen ei ole soveliasta osallistua kaikkeen siihen, mitä pakanat pitivät oikeana. Ratkaisevaa on kai se, millä perusteilla ratkaisut tehdään ja miten ne esitetään. Jo psalmi 1 varoittaa istumasta (=viettämästä aikaa) jumalattomien seurassa. Minun mielestäni musiikilla ja musiikilla sanoituksineen on ero. Kaikki on ehkä luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi uskovaiselle.
Ei sillä, että meikkaako tai ei, kasvattaako parran vai ei, pukeutuuko miten tahanss, voi yksiselitteisesti määritellä, pitääkö henkilö ulkonäköasioita liian tärkeänä tai on jopa täysin välinpitämätön niitä kohtaan.
Vaikka minulla on korvakorut, vaalennan hiuksiani ja lsitan joskus harvokn ripsaria, esimerkiksi vl-liikkeessä on paljon ihmisiä, jotka panostavat ulkonäköönsä hurjan paljon minua enemmän. Nämä ulkonäköön liittyvät määritelmät ja ohjeet ovat silkkaa vallankäyttöä: halutaan toisista oman mielenmukaisia otuksia.
”Musiikilla ja musiikilla sanoituksineen on ero.” On toki montakin eroa. Useimmista sävelteoksista voi suoraan sanoa, ovatko ne hengellistä, klassista, kansan-, tanssi-, iskelmä- tai viihdemusiikkia tai jotain muuta. Kuitenkin on sellaista, jota ei voi tarkasti luokitella. Rajojen vetäminen on vaikeaa. Kristillisillä käsitteillä sanoitettu laulelma voi olla luonteeltaan kevyen viihteellinen ja maallista kieltä käyttävä puhutella syvällisesti myös uskon tasolla. Musiikin arvioinnissa pitää siis mennä pidemmälle kuin vain lajityyppien tasolle. Näin on ymmärtääkseni muidenkin kulttuurin ilmiöiden suhteen.
Alkukirkon aikaan kristityille pidettiin sopimattomana
A) Syödä epäjumalille uhrattua lihaa
B) Palvoa keisaria Jumalana
Mielestäni ihan ymmärrettävät ohjeet. Sitä en ymmärrä, miten ne liittyvät korvakoruihin tai tanssimusiikkiin?
Raamatussahan toisaalta Saarnaajan kirja kehottaa ihmisiä voimakkaasti nauttimaan niin hyvästä ruoasta kuin itsensä kaunistamisestakin Ja rytmimusiikki alkoi, kun Mirjam ylisti Jumalaa Punaisenmeren rannalla.