Älä hengellistä koronavirusta

Koronavirus ei ole ainoastaan aiheuttanut poikkeustilannetta Suomessa,  se on myös aktivoinut uskonnollista ajattelua. Osa aktivoitumisesta on sellaista kirjoittelua, että sitä ei ole viisasta harjoittaa Kotimaa24:n blogeissa (ja tuskin kovin monessa muussakaan paikassa). Kyse on kaikenlaisesta hysterian lietsomisesta, huhujen tai väärien tietojen levittämisestä, yksityisten ”koronatotuuksien” julistamisesta ja pandemian hengellistämisestä. Varsinkin viimeksi mainittu näkyy olevan tarttuva vaiva.

Ylläpito on jo poistanut muutamia blogikirjoituksia edellä lueteltujen syiden perusteella.

Toivottavasti bloggaaminen ja kommentointi pysyvät jatkossakin asiallisina, rakentavina ja myönteisinä, vaikka pandemia ja poikkeusolot voivat hetkellisesti kiristää tunnelmaa ja kärjistää uskonnollista ajattelua. Sinänsä nykyinen tilanne antaa varmaan paljonkin aihetta oivaltavalle teologiselle analyysille ja pohdiskelulle.

Paremman bloggaamisen puolesta!

  1. Erkko Järvinen: ”Mielestäni Jumala on sallinut tämän tapahtuvan, jotta ihmiset heräisivät tekemään parannuksen.”

    Minusta edellisenkaltaiset parannussaarnat eivät kuulu asiaan. Eikö ole viisaampaa suhtautua tilanteeseen järkevästi ja toimia annettujen ohjeiden mukaan.

    Jumalan puoleen voi kyllä jokainen kääntyä kammiossaan, jos siltä tuntuu.

    • Tiihinen. ”Minusta edellisenkaltaiset parannussaarnat eivät kuulu asiaan. Eikö ole viisaampaa suhtautua tilanteeseen järkevästi ja toimia annettujen ohjeiden mukaan”.

      Nyt koko ajatus siitä, että tällainen epidemia voitaisiin jotenkin hengellistää, on aika kummallinen sen valossa, miten ymmärrämme kristinuskoa. Kreikkalaisen filosofian tai jonkun gnostilaisen kultin valossa se olisi ymmärrettävämpi. Näissähän erotetaan ”alempi” fyysinen todellisuus ”ylemmästä” hengen maailmasta.Ei juutalaiskristillisessä maailmankuvassa tehdä eroa hengellisen ja fyysisen todellisuuden välille. Sekä fyysinen, että hengellinen todellisuus kuuluu Jumalan toimialueeseen, ja myös Hänen pelastussuunnitelmansa toteutuu kokonaisvaltaisesti maailmassa.Myös kristinuskossa inkarnaatio, Jumalan tuleminen ihmiseksi on tärkeää, emmekä tee viisaasti jos nyt suosimme jonkunlaista doketismia päästäksemme ajattelemasta epidemiaa pelastusta etsivän ihmisen näkökulmasta.

      Ei ole mitään ristiriitaa toimia vastuullisesti viranaomaisten ja hallituksen ohjeiden mukaan ja samalla koettaa ymmärtää, missä Jumala on kaiken keskellä, tai sanooko Hän jotain ihmisille ja ihmiskunnalle?

    • Tihinen, toteat;

      ”Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa…….(Mat6:6)” Tässä on hyvä ottaa huomioon konteksti, missä yhteydessä ja keille Jeesus näin sanoo.

      Jeesus toteaa myös näin: ”Eihän lamppua oteta esiin, pantavaksi vakan alle tai vuoteen alle? Eiköhän lampunjalkaan pantavaksi? (Mark4:21)

      Tämä taas liittyy eri kontekstiin kuin tuo edellinen. Tässä Jeesus opetti veneestä kansaa, joita oli runsaasti kokoontunut rannalle.

      Minusta on myös aiheellista suhtautua tilanteeseen järkevästi, eikä uskoa kaikkea, mitä iltapäivälehdet suoltavat rahanhimossaan. Kannattaa siis säästää itseään.

    • Lisäksi vielä noista lehdistä

      Tämä taitaa olla kuitenkin yleisesti tiedossa.

      ”Lehdet haluavat kasvattaa lukijoidensa määrää ja klikkiuutiset herättävät huomiota. Klikkausten laskeminen on myös lukijaseurantaa, joka kertoo sivuston tai yksittäisen uutisen tavoittavuudesta ja kiinnostavuudesta.Verkkolehdet voivat houkutella mainostajia sen perusteella, miten lehden jutut ja mainokset keräävät klikkauksia ja sivulatauksia.

      Joillekin nettilehdille ja uutissivustoille mainosrahat ovat tärkein tai ainoa tulonlähde, jolloin klikkausten saaminen on tärkeää. Jotta klikkejä kertyisi mahdollisimman paljon, samasta aiheesta saatetaan kirjoittaa useita lyhyitä juttuja pitkien sijaan.” (kavi.fi)

    • Kosti. ”“Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa…….(Mat6:6)” Tässä on hyvä ottaa huomioon konteksti, missä yhteydessä ja keille Jeesus näin sanoo.”

      No oikestaan itse tässä jakeessa on sanottuna sama asia, mitä tahdot sanoa.”Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi, ja sulje ovesi, ja rukoile Isääsi, joka on salassa, j; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle”. Tässä jakeessa sanotaan itse asiassa näin: Kun me rukoilemme ja teemme parannusta kammiossamme, jossa Jumala vpoi rauhassa tutkia ja parantaa sydäntämme, Hän meitä näin koeteltuaan siunaa meitä.
      Tämä siis merkitsee, että kun Jumala on salassa nähnyt sydämemme ja nöyrtymisemme sekä parannuksen tekomme Hän maksaa meille julkisuudessa, ihmisten edessä. Kun temme parannusta kammiossa, tulemme siunatuksi sosiaalisessa konteksissa, ihmisten nähden.

      Kammiossa yksin viipyminen on tärkeää, koska yksin Jumalamme kanssa olemme rehellisempiä kuin julkisessa rukous tms. kokouksessa.

    • Antti, onhan se toki noinkin, miten tuon rukoilemisen kammiossa selität, kun tulemme sieltä sosiaaliseen kontaktiin ihmisten kanssa.

    • Kosti. ”Antti, onhan se toki noinkin, miten tuon rukoilemisen kammiossa selität, kun tulemme sieltä sosiaaliseen kontaktiin ihmisten kanssa”.
      No kyse ei ole vain sosiaalisesta kontaktista noin yleisesti, vaan niumenomaan kun tulemme hengelliseen kokoukseen ja varsinkin esirukouskokoukseen Jumala siunaa meitä. Meillä ei voi olla julkisuudessa toimivaa esirukouselämää yhdessä muiden kanssa, ellei sitä ensin ole kammiossa vain Jumalan kanssa.

    • Leo Tihinen: Sinä et tainnut ymmärtää kirjoitustani, kirjoitit: ”Minusta edellisenkaltaiset parannussaarnat eivät kuulu asiaan”.

      Kun tutkit esim. Israelin kansan matkaa Egyptistä kohti Jumalan lupaamaan Israelin maahan.
      Jumala järjesti Faraolle monenlaista koettelemusta, ennenkuin Farao taipui päästämään juutalaiset kotimatkalleen. Matka kotimaahankaan ei sujunut ongelmitta, kun kansa kitisi ja arvostel Moosesta.

      Eripurainen kansa napisi matkalla omaan maahansa, jolloin Jumalan piti kouluttaa eri koettelemuksilla, jotta järki kohtaisi vaeltajia. Kovapäiset ihmiset tarvitsi koettelemuksia, jotta ihmiset oppisivat tuntemaan Jumalan. Siksi Jumala sallii rajuilmoja, maanjäristyksiä, kuivuutta, tulvia, pahoja sairauksia, jotta ihmiset kääntyisi Hänen puoleen, ja ottaisivat vastaan Jeesuksen Kristuksen omaksi Vapahtajakseen, syntien saannin kautta. Lue Joh.3:16, Ps.91:1-16.

  2. Ymmärrän ylläpidon olevan varsin hankalassa tilanteessa salliessaan monenlaisia keskusteluja tällä alustalla. Päättelen koronaviruksen hengellistämiseen sisältyvän sen ongelman, että nyt on aika rohkaista eikä pelotella. Ja tämän voi kyllä tehdä Jeesuksen esimerkkiä noudattaen.

    Jeesus oli todellinen realisti eteen tulevista vaikeuksista opettaessaan. Kun hän lähetti ensimmäiset seuraajansa kertomaan hyvää uutista Jumalan valtakunnasta, hän ennusti: ”Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden”(Mat10:22) Mutta sitten tuli rohkaisua: ”Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. Älkää siis pelätkö.”(30,31)

    Jeesus kertoi ennalta myös monia merkkejä siitä, että ihmiskunnan hallinto on vaihtumassa parempaan. ”Ruttotaudit” eli epidemianomaisesti leviävät vaaralliset sairaudet ovat yksi ennusmerkki tuosta ajanjaksosta.Lu21:11) Mutta sellaisillako tuli pelotella ja ihmisiä kauhistuttaa? Monet nykymaailman murheet ovat meidän ihmisten ikiomia aikaansaannoksia, joten antaa median pureutua siihen ongelmakenttään. Jeesus käski kertoa jostakin paremmasta: ”Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.”(Mat24:14)

    Jeesuksen sanoma on selvä. Tällaisena aikana ei ole sopiva alleviivata niitä vaikeuksia, joita joku yksittäinen pandemia saa aikaan. Sen asemasta voimme rohkaistua toivolla , joka kantoi Jobia sairauksiensa keskellä. Odottaa sitä taivaallisen kuninkaan hallitusaikaa, jolloin sairaskaranteenissa ei ole enää ketään vaan ”hänen ruumiinsa elpyy, hänestä tulee yhtä uljas kuin hän oli nuoruutensa päivinä.”(Job33:25)

  3. Mielestäni pitää tehdä ero 1) koronaan sairastumisen ja sen leviämisen selittämisen sekä 2) sairauden henkilökohtaisen merkityksen antamisen välillä. Väärä hengellistäminen liittyy molempiin, ja erityisesti ensiksi mainittuun. Vaikka kristittyinä uskommekin siihen, että Jumalalla on kaikki hallinnassa ja Raamatulla on sanottavaa molemmista.

    Mielestäni tämä koronan hengellistäminen on vain yksi haara isossa ongelmakentässä. Olen 20 viime vuoden aikana kohdannut useita kertoja normaalien ja jalat maassa elävien kristittyjen antamia ”raamatullisia” selityksiä mitä erilaisimpiin vaikeisiin ja monimutkaisiin ongelmiin: Vuoden 2008 pankkikriisi johtui siitä, että Barack Obama ei tukenut Israelia. Syyrian sisällissota johtuu Assadin suvun Israel-vihasta. Vajaa kaksi viikkoa sitten kuulin seuraavan selityksen koronaviruksen levinneisyydestä: se on Jumalan rangaistus Kiinalle kristittyjen vainosta. Sitten rangaistus on kohdannut roomalaiskatolista porttokirkkoa. Venäjällä taas on vähän tartuntoja, koska se haluaa mainita Jumalan uudessa perustuslaissa…. Selitykset olen tyypillisesti, mutta en pelkästään, kuullut karismaattisia kristillisyyden tulkintoja kannattavien antamina.

    • Miten sinä olet suhtautunut noihin selityksiin, joiden esittäjät ovat kenties hyvinkin vilpittömiä?

      (Uutistiedot Venäjältä(YLE.fi) kertovat, ettei uusi perustuslaki taida kantaa tässä epidemiasta pitkälle.)

    • Helmikuussa lähetysmatkalla Kolumbiassa katselin sisämaan lennoilla neliosaista tv-sarjaa Tsernobyl. Se on oikein hyvä kuvaus vuoden 1986 ydinvoimalaonnettomuudesta ja sen seurauksista.

      Joskus kristittyjen keskuudessa on aivan oikea yhteinen ymmärrys siitä, että Jumala puuttuu historian kulkuun. Juuri näin oli silloin kun Neuvostoliitto romahti. Itsekin olin rukousmatkalla lokakuussa 1987 Moskovassa tasan 70 vuotta siitä kun Neuvostoliiton perustuslaki julistettiin ja Venäjällä bolsevikkien diktatuuri alkoi. Tästä Jumala puhui aivan selvästi ja myös sanoi, että 70 vuotta on takaraja tälle jumalattomalle järjestelmälle. Esirukouilijoiden keskuudessa tämä oli kyllä hyvin tiedossa. Kommunismin romahtaminenhan Itä-Euroopassa alkoi alkoi juuri Tsernobylin ydinreaktorionnettomuudesta. Muistelen näitä aikoja esirukousliikkeen kannalta eräänlaisen kulta-aikana, jolloin opimme paljon siitä, miten Jumala toimii hisoriassa. Tämän jälkeen en koskaan ole saanut olla mukana aivan näin jännittävissä esirukouskuvioissa. Niihin aikoihin kun säännöllisesti kokoonnuimme rukoilemaan Euroopan puolesta ongelmaksi muodostuivat kartat, jotka saattoivat muutamassa kuukaudessa olle muuttuneet aivan toisenlaiseksi. Tämä tietysti oli positiivinen ongelma, kun Jumala antoi uudelleen vapauden niin monelle kansalle .Mielenkiintoista näissä vaiheissa oli se, ettei missään muualla kuin Romaniassa syntynyt hengellistä herätystä,ja sielläkin se meni aika nopeasti ohi. Itä-Euroopan maat sensijaan päätyivät samnalaisen materialismin ja ahneuden orjuuteen, joka on vienyt voiman Länsi-Euroopankin kirkoilta.
      Kun tällaisesta puhutaan, on erityisen tärkeää pitää mielessä, mitä yksittäisille ihmisille voi tapahtua samalla kun me puhumme ”Jumalan tuomioista” tai ”kaiken järkkymisestä” tms. Tällaisesta puhuminen kuuluu vain sellaisille, joilla on särkynyt sydän jollaista Jesaja 57:15 kuvaa. Kaikki muu on mautonta, varsinkin silloin kun ihmisiä alkaa sairastua ja kuolla joukoittain.Tässä on kyse hengellisessä erottelussa harjaantumisesta. En tiedä, onko tämä oikein hyvä vertaus, mutta” siellä missä on väärää rahaa, on aina myös oikeata rahaa”. Näin on näiden ilmestystenkin laita.

    • Antti Hämäläinen,

      Neuvostoliiton lopun alku oli Tshekkoslovakian miehityksessä 1968. Sitä ei vielä silloin selvästi nähty, mutta myöhempi kehitys osoittaa tuohon tapahtumaan.

    • Hentilä. ”Neuvostoliiton lopun alku oli Tshekkoslovakian miehityksessä 1968. Sitä ei vielä silloin selvästi nähty, mutta myöhempi kehitys osoittaa tuohon tapahtumaan”.
      Tällaisen systeemin romahtaminen on tietysti monisyinen juttu, enkä mitenkään tahdo sitä yksinkertaistaa. Onhan myös kyse satojen miljoonien ihmisten kohtaloista.
      Sitten Jumala on historian Herra ja seurakunnalla on parhaimmillaan mahdollista ymmärtää Jumalan toimia kansojen keskellä. Jumalan historiahan on ennenkaikkea pelastushistoriaa.

      Voisit hieman avata näkemystäsi, jos mahdollista vuodesta 1968 sinne 1990-luvun alkuun. Tämä kovasti kiinnostaa minua. Nuorena opiskelin historiaa ja vähän harrastusta ja näkemystä on vieläkin jäljellä.Uskon myös, että sinulla on antaa tietämystä ja ymmärrystä aiheeseen.

    • Ennustin NL:n romahduksen eräässä teatterialan lehdessä jo 70-luvun alussa. En Tskekkoslovakian vaan psykofilosofian kautta. En uskonut deduktiivisen järjestelmän kestävän induktiivisessa maailmassa. Kiitokseksi sain äärivasemmistolaiselta työnantaltani kehotuksen hakeutua muualle. Ymmärsin sanoa itseni irti.

    • Sama koskee Euroopan unionia.

      Deduktiivinen päättely:
      Premissi 1: Kaikki Eu:n jäsenet ovat solidaarisia toisiaan kohtaan (in solidum)
      Premissi 2: Ranska on Eu:n jäsen. Siis ”Ranska on solidaarinen X 27-1

      Ei toimi, vaan hajoaa iduktiivisessa maailmassa lisättynä ihmisluonteella ja Kalmarin unionilla:
      Premissi 1: ”Jokainen tähän saakka luonnossa nähty joutsen on ollut valkoinen.”Siis: ”Kaikki joutsenet ovat valkoisia”

      Musta joutsen on löydetty kanaalin toiselta puolelta 2019

    • Antti H., olisi välttämättä kirjoitettava vähän pitempi kommentti, mutta menisi ohi aiheen, joten pidättäydyn siitä. Sen rohkenisin kuitenkin sanoa, että erilaisten ryhmien rukouksilla itänaapuria ei pantu polvilleen.

    • hentilä. ” Sen rohkenisin kuitenkin sanoa, että erilaisten ryhmien rukouksilla itänaapuria ei pantu polvilleen”.
      Se tällaisessa rukouksessa ei ole oleellistakaan, eikä kai kukaan sellaista ole väittäytkään. Se mikä kuitenkin on varmaa, on että Jumala toimi tässä historiallisessa vaiheessa ja myös vaikutti meissä esirukoiljoissa muutaman vuoden ajan esirukousta tämä NLO:n hajoamisen ja sitä seuranneen aliyan puolesta. Nyt Jumala tekee tämän omista syistään mutta ennekaikkea siksi, että Hänjoskus tahtoo seurakuntansa ymmärtävän mitä Hän on tekemässä. Tässä historian vaiheessa tämä kyllä tuli aivan selväksi.

  4. Rauli Toivonen: ”Jeesus oli todellinen realisti eteen tulevista vaikeuksista opettaessaan. Kun hän lähetti ensimmäiset seuraajansa kertomaan hyvää uutista Jumalan valtakunnasta, hän ennusti: ”Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden””

    Miten tämä on itse asiassa toteutunut? Todella pieni joukko koko ihmiskunnasta vihaa yhtään ketään Jeesuksen nimen tähden. Kristinuskohan on levinnyt melkein koko pallolle.

    Vielä tätäkin mielenkiintoisempaan valoon esitys asettuu, kun se rinnastetaan teidän, Jehovan todistajien, käsitykseen Jeesuksen sanoista. Teitä kun ei vihaa suunnilleen yksikään ihminen koko maailmassa _Jeesuksen nimen_ tähden. Jehovan todistajia ei yleisestikään erityisemmin vihata millään tavalla. Jehovan todistajien uskonnollinen tuputtaminen voi rasittaa, mutta varsinaista vihaa ei ole juuri missään.

    Kun ihmiset kävelevät kärryjenne ohi, eivät he teitä vihaa vaikka te niin haluatte omissa porukoissanne ymmärtää. Teihin suhtaudutaan kuten kaikkiin muihinkin marginaalisiin uskonlahkoihin jotka yrittävät värvätä turuilla ja toreilla lisää jäseniä. Olankohautuksella, useimmiten hieman säälivästi. Koska tällaisten uskonlahkojen jäsenet ovat uhreja itsekin.

    Kaikki Jehovan todistajiin liittyvät negatiiviset tuntemukset johtuvat Jehovan todistajien uskonnollisesta järjestöstä ja sen epäinhimillisistä säännöistä, joita Jehovan todistajien tulee noudattaa tai he itse ovat näiden sääntöjen uhreja. Tällä taas ei ole mitään tekemistä jehovantodistajuuden kanssa, sen enempää kuin minkään muunkaan yksittäisen vahingollisen uskonlahkon kanssa. Epäterveisiin ja vahingollisiin uskonlahkoihin suhtaudutaan kriittisesti ihan aiheesta.

    Ja mistäkö tiedämme, että Jehovan todistajat ovat vahingollinen uskonnollinen lahko? Monestakin asiasta, mutta emme vähiten siitä, että jokainen sellainen lahko ja heidän jäsenensä kieltäytyvät kategorisesti avoimesta dialogista jokaisen sellaisen henkilön kanssa, joka tietää mistä puhuu. Se kun on heiltä kielletty rangaistuksen uhalla. Aivan kuten todistamme tässä reaaliajassa.

  5. Tässä ei ole mainittu koronasanaa ollenkaan.

    1 Minä nostin jälleen silmäni ja näin, katso, neljät vaunut, jotka lähtivät liikkeelle kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskivuoria.
    2 Ensimmäisten vaunujen edessä oli punaisenruskeat hevoset, toisten vaunujen edessä oli mustat hevoset,
    3 kolmansien vaunujen edessä oli valkeat hevoset, ja neljänsien vaunujen edessä oli täplikkäät, väkevät hevoset.
    4 Minä lausuin ja sanoin enkelille, joka puhutteli minua: ”Mitä nämä ovat, Herra?”
    5 Enkeli vastasi ja sanoi minulle: ”Ne ovat neljä taivaan tuulta, jotka lähtevät liikkeelle seisottuansa kaiken maan Herran edessä.
    6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan.
    7 Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata.” Ja hän sanoi: ”Menkää, kuljeksikaa maata”. Ja ne kuljeksivat maata.
    8 Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: ”Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa”.

    Mustat tulivat jo, kohta tulevat valkeat. Kiitos herralle.

    • Mielenkiintoinen ja myönteiseltä kuullostava kohta Raamatussa. Mitä ymmärrät sen tarkoittavan?

    • ”Kuudennessa luvussa Sakarja ennustaa Kristuksen evankeliumista ja hengellisestä temppelistä, joka koko maailmaan on rakennettava, koska Juutalaiset tulisivat kieltämän hänet eivätkä tahtoisi tietää mitään hänestä.”

      ”Ja sano hänelle näin: Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimelta Vesa” (Sak6:12) Tästä on Jesaja ennustanut: ”Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.” (Jes11:1)

    • Sakarjan kahdeksas ja viimeinen näky on kuvattu jakeissa 6:1-8. Lukujako on tehty vasta paljon myöhemmin. Kyseessä on lopunajalllinen näky, jota juuri nyt todistamme. Mustien hevosten vetämät vaunut ovat jo saapuneet. Vanha kirkkoraamattu kääntää mielnkiintoisen tarkasti jakeen 7;

      7 Ja ne väkevät läksivät ja menivät ympärinsä, niin että he ”kaikki maat vaelsivat”. Ja hän sanoi: menkäät ja vaeltakaat maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse.

      American Standard Version vahvistaa kyseesssä olevan koko maailma:

      7 And the [1] strong went forth, and sought to go that they might walk to and fro through the earth: and he said, Get you hence, walk to and fro through the earth. So they walked to and fro through the earth.

      Niinhän täsä on nyt käynyt. Yksikään maa ei ole säästynyt. Nyt vain odotamme myös niiden valkeiden hevosten vetämien vaunujen saapumista tänne pohjoiseen maahan. Herra on sen sanassaan luvannut.

    • Monessa maassa kristityt kokoontuvat henkensä kaupalla ja salaa. Pentin mielestä heidän tulisi tulla julkisuuteen ja suunnilleen ilmoittautua viranomaisille! Sama Pentti (kukapa muukaan) lausui taannoin että koska terroristille ei ole oltu kilttejä, hän ryhtyy terrotekoihin!

      Nyt odottelemme Pentin käsityst ä siitä, kuinka koronan kanssa pitäisi toimia. Ehkä sitä pitäisi moittia tai nuhdella? Toisaalta jos näin tekee, virus saattaa suuttua ja äityä pahemmaksi.

  6. Antti Hämäläinen. Raamatun mukaan Jumala antaa kullekin kansalle ja valtiolle ajan, jolloin ne ovat olemassa. Ja se koskee ihan kaikkia, uskosta ja uskottomuudesta riippumatta. Syntielämä kostautuu Raamatun mukaan aina. Mutta esimerkiksi faraoiden umpipakanallinen Egypti pysyi pystyssä tuhansia vuosia. Jumala kehottaa meitä rukoilemaan, kuulee rukouksemme ja ne vaikuttavat. Joskus ihmeellisesti. Miten ja miksi, emme tiedä.

    Minua häiritsee tuollaisista ”rukousmatkoista” ja vastaavista kerrottaessa se, että niistä kerrotaan aina jälkikäteen, jolloin kertomuksia on käytännössä mahdotonta todentaa.

    Mitä Neuvostoliittoon ja sen jumalattoman systeemin romahdukseen tulee, asiassa on myös muita puolia. Paljon kristittyjä rukoili muutosta vuosikymmeniä jo vainotun seurakunnankin vuoksi.

    Historioitsija Moshe Levinin mukaan Neuvostoliiton tiedeakatemia totesi jo 1960-luvun alussa puoluejohdolle antamissaan raporteissa, että suunnitelmatalous oli epäonnistunut ja vaati muutoksia, joihin ei ideologisista syistä ollut valmiutta. Eräät suomalaiset Neuvostoliitossa kävijät, kuten yhteiskuntahistorian tutkija Oiva Turpeine, totesivat samaa omien havaintojensa pohjalta joitakin vuosia myöhemmin. Mielestäni ei siis ole tarvittu erityistä ylilyonnollista ilmoitusta NL:n käsillä olevasta romahduksesta. Huomiokyky ja uskallus kriittiseen toisinajatteluun riittivät.

    Kun Tshernobylin saastepilvi levisi Suomeen, olin monen muun tavoin huolissani vaikutuksista. Minuakin lohduteltiin sillä, että Jumala varjelee uskovat säteilyltä. Ja sitten alkoi kiertää juttuja siitä, kuinka juuri kristityt ukrainalaiset olivat säästyneet säteilyltä. Vaikka sittemmin on käynyt ilmi, että saastelaskeumat eivät yleensäkään olleet tasaisesti jakautuneita. Mielestäni on siis hyvä välttää liian yksioikoisia hengellisiä tulkintoja monimutkaisista ilmiöistä. Vaikka uskon silmin toki voimme tunnistaa Jumalan maailmanhallinnan kaiken takana.

    • Marko. ”Minua häiritsee tuollaisista “rukousmatkoista” ja vastaavista kerrottaessa se, että niistä kerrotaan aina jälkikäteen, jolloin kertomuksia on käytännössä mahdotonta todentaa.”

      No miten muuten tuosta nyt voisi kertoa, kuna siitä on yli kolmekymmentä vuotta. Meitä oli Moskovassa kahdentoista miehen kansainvälinen rukoustiimi kymmenen päivän ajan. Se oli jo perestroikan aikaa, mutta kyllä ilmapiiri siellä oli kaamea. Kyllä tällaiset matkat olivat tunnettuja silloin varsinkin esirukouspiireissä. Etukäteenhän niistä ei ollut viisasta puhua. Kun tulin kotiin ja yövyin vanhempieni luona Helsingissä kerroin heille innoissani , mitä kävimme rukoilemassa. Kyllä he tämä varsin hyvin muistivat sitten kun Neuvostoliitto romahti.
      Nyt tietysti Neuvostoliiton vainottujen kristittyjen puolesta rukoiltiin ja sinne vietiin Suomesta raamattuja yms. Minunkin vaimoni oli monilla Raamattujen salakuljetusreissuilla. Kaikki tämähän oli hyvää. Näihin aikoihin olin vastaavilla reissuilla monissa suljetuissa muslimimaissakin. Näin ja koin asioita jollaista useimmat uskovat eivä koskaan näe ja koe. Voin vain sanoa, että Jumala on ihmeellinen.

      Ei ole mitään ristiriitaa siinä, että Jumala sanoo jotain, mitä jotkut ihmisetkin ovat päätelleet. Ero on vain siinä, että Jumala ilmaisee tällaisia asioita omista syistään ja koska Hän joskus tahtoo meidän tietävän mitä Hän on tekemässä. Näin oli aivan varmasti Neuvostoliiton romahduksen ja Itä-Euroopan diktatuurien murtumisen laita. 1980-luvun lopulle asti ns. karismaattinen herätys oli vielä terve.

      Sittenhän 1990-luvun alusta eteenpäin alkoivat sekavat ajat, ja tämä on sitten tietysti vaikuttanut tällaiseen profeetallisuuteenkin siten, että etupäässä niistä ajoista alkaen on tullut etupäässä sekavia sanomia ja myös koko kansainvälinen esirukousliike vesittyi aika pahasti laajentuessaan kaikkialla. Mutta se, mitä tapahtui kommunismin romahtamisen yhteydessä oli erityisen tervehenkistä ja jotain, mistä jäi hienot muistot. Profeetallisuuden suhteen pätee nyrkkisääntönä se, että kun oppi vääristyy, vääristyvät profeetalliset sanomatkin. Tässä mielessä karismaattisen herätyksen vinoutuminen oli suuri onnettomuus. Onneksi aina jossain on ollut tervekin jäännös vaikka iso kuva vääristyi kyllä pahasti.

    • Marko. ”Minua häiritsee tuollaisista “rukousmatkoista” ja vastaavista kerrottaessa se, että niistä kerrotaan aina jälkikäteen, jolloin kertomuksia on käytännössä mahdotonta todentaa”.

      Tämä on vähän hankala kysymys. Itse olen tehnyt tällaista esirukousta Jumalan kutsumana vuosikymmeniä, mutta vain muutaman kerran olen jossain kertonut rukousvastauksista. Tämä johtuu siitä, että me ihmisethän emme niitä rukousvastauksia anna, samoin kun emme itse eksi rukousaiheita, joihin JUmala sitten vastaa. Esirukousaaiheet ja rukousvastaukset tulevat vain Jumalalta, ja siinä mielessä esirukoilijan osa on vain ottaa vastaan ja aantaa taakaissin Jumalan meille antama rukoustaakka. KUn tähän oppii, se ei ole kovin monimutkaista, ja kysyy meiltä ennekiaikkea tahtoa etsiä, odottaa ja totella Herraa.
      Esirukous esivallan puolesta on apostolin mukaan tärkeä prioriteetti, ja siksihän sunnuntaisin kirkoissa on jumalapalveluksen osiona aina tällaista esirukousta. Kriisialueille tai suljettuihin maihin rukoilemaan meno on tämän Jumalan antaman esirukouskehoituksen noudattamista. Vuonna 1990 kesäkuussa olimme myös Irakissa rukousmatkalla. Ranskalainen kaverimme järjesti meille matkan tähän suljetuun maahan ja sanoi että olemme ryhmä arkeologeja, jotka tahtovat tutustua Irakin tärkeimpiin muinaisiin temppeleihin ja kulttipaikkoihin. Tärkeä kohteemme oli Saddamin uudelleen rakennuttama Babylon. Kun nautimme esirukuuksen osana ehtoollista Babylonissa salaisen palvelun tarkkailijoiden ympäröimänä kaikki mitä teimme näytti picnikiltä. Ehtoollisen nauttiminen on hyvä syntiongelmaamme ajatellen mutta samalla se on voimakas julistus elämän puolesta kuolemaa ja pimeyttä ajatellen. Muistan että 40 päivää siitä kun löhdimme Irakista Saddam hyökkäsi Kuvaitiin.Tärkein rukousaiheemme näihin aikoihin oli NLO:n juutalaisten aliya, muutto kotiin Israeliin, joka sitten alkoikin ja jatkuin koko 1990-luvun ajan.

      Nämä minun elämässäni olivat ajoista parhaimpia ja olen ikusesti kiitollinen Herralla kaikesta mitä näin ja koin.
      Näitä matkoja on tallaentanut ruotsalainen pastori Sven Nilsson kirjassa ”Steget före”. Sekin on tosin myöhemmin kirjoitettu, mutta tarkoitus oli varmasti säilyttää vähän kuvausta esirukouksesta kaikille kiinnostuneille.Kirkollinen versio esirukouksestan on kaikille tuttu tärkeä jumalanpalveluksen osa.

    • ”Kun nautimme esirukouksen osana ehtoollista Babylonissa salaisen palvelun tarkkailijoiden ympäröimänä, kaikki mitä teimme näytti piknikiltä. Ehtoollisen nauttiminen on hyvä syntiongelmaamme ajatellen, mutta samalla se on voimakas julistus elämän puolesta kuolemaa ja pimeyttä ajatellen.” Miten ehtoollinen tässä tapauksessa saattoi olla ’voimakas julistus’, jos kaikki näytti piknikiltä? Eikö julistus ole aina tarkoitettu näkyväksi ja kuuluvaksi?

    • Pentti. ” Miten ehtoollinen tässä tapauksessa saattoi olla ‘voimakas julistus’, jos kaikki näytti piknikiltä? Eikö julistus ole aina tarkoitettu näkyväksi ja kuuluvaksi?”
      Ehtoollinen on voimakas hengellinen julistus myös joka kerta kun sitä kirkossa nautitaan. Babylonissa oltiin muslimimaan sydänmailla, ja arkeologin, ei saarnamiehen tai julistajan ominaisuudessa. Jos siellä olisi paljastunut, millä asioilla olimme, olisimme olleet vaikeuksissa. Joukossamme oli myös pari messiaanista juutalaista. Kun sairaalassa jaetaan ehtoollista kuolevalle sekin on tällainen aika matalan profiilinmelko huomaamaton tapahtuma.

      Silti ehtoollinen on ehkä kaikkein voimallisin julistus henkivalloille mitä voimme antaa. Siinä toteutuu Ef 3:8-12 visaus, että…”Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon….”. Kristuksen voiton julistaminen on hengellinen, ei äänen väräjämiseen tai voimakuuteen perustuva uskonnollinen asia. Babylonissa hengellinen ilmapiiri oli aika pimeä ja demooninen, joten tällainen Kristuksen ristin voiton julistaminen henkivalloille on parasta mitä sellaisessa paikassa voidaan tehdä.

    • ”Jos siellä olisi paljastunut, millä asioilla olimme, olisimme olleet vaikeuksissa.” En todellakaan ymmärrä edustamaasi kristillisyytä. Uskoakseni kristityt on kutsuttu ’paljastamaan, millä asioilla liikkuvat’, vaikka ’joutuisivatkin vaikeuksiin’. Esikuvana on apostoli Paavali (2. Kor. 16-33).

    • Entäs Martti Pentti, mitä ajattelet siitä, kun Pohjois-Korassa erään perheen tytär löysi sattumalta heidän kodistaan Raamatun, niin olisko hänen tullut paljastaa tämä löytönsä viranomaisille, kuten laki vaati? Ollessaan kahden vaiheilla, hän ei paljastanut asiaa, vaan kysyi asiaa isältään ja kääntyi kristityksi. Vai olisiko tuon isän pitänyt paljastaa itse asia viranomaisille, että he lukevat ”kiellettyä kirjaa” vaikka he joutuisivatkin vaikeuksiin?

    • Pentti. ” Uskoakseni kristityt on kutsuttu ‘paljastamaan, millä asioilla liikkuvat’, vaikka ‘joutuisivatkin vaikeuksiin’.”
      No me emme olleet evankelioimassa tms. vaan rukoilemassa. En ole koskaan hyväksynyt sitä, että rukouksesta tehdään kiistanalainen asia. Ei meidän päämääräämme olisi edesauttanut se, että olisimme päätyneet putkaan ja karkoitetuksi maasta tms. Et taida oikein ymmärtää, millaista Pyhän Hengen ohjausta tällaisen matkan suunnttelu ja onnistuminen vaatii, alkaen siitä, että tiimi pysyy koossa ja päätyen siihen, ettei ajauduta vinoon johdatuksesta ja menetetä Pyhän Hengen voitelua.Suljetut muslimi- tai kommunistimaat ovat vaarallisia paikkoja, jonne ei kukaan saa menneä, ellei Jumala nimenomaisesti kehoita.

      Olin äskettäin helmikuussa Venezuelassa vastaavalla reissulla,enkä suosittele sinne menoa kenellekään omin päin. Siellä voi aivan helposti tulla ryöstetyksi,kadota tai joutua tapetuksi vaikkapa jos on liian varovaisesti esitellyt älypuhelintaan.

    • ”Et taida oikein ymmärtää, millaista Pyhän Hengen ohjausta tällaisen matkan suunnttelu ja onnistuminen vaatii, alkaen siitä, että tiimi pysyy koossa ja päätyen siihen, ettei ajauduta vinoon johdatuksesta ja menetetä Pyhän Hengen voitelua.” Olet oikeassa, en ymmärrä tällaisen matkustelun tarkoitustakaan.

    • Pentti. ”Olet oikeassa, en ymmärrä tällaisen matkustelun tarkoitustakaan”.
      Näihin aikoihin olin nuori mies ja juuri siirtymässä kokoaikaisesti palvelemaan Herraa. Taskut olivat siis tyhjät, ja yhtäkkiä tililleni tuli 10 000 markkaa. Pari kuukautt tätä ennen Jumala oli sanonut minulle, että Hän tahtoo minun menevän Babyloniin. Minunkaan kohdalla kyse ei silloin ollut niinkään ymmärtämisestä kuin tottelemisesta. Periaate tällaisessa touhussa on se, että kun Jumala kutsuu, Hän myös hoitaa kulut. Sen kai ymmärrät, että jännää tämä ainakin oli, ja hyvää inspiraatiota seikkailurikkaasta elämästä haaveilevalle nuorelle miehelle. Opetus tästä ja monista muista kokemuksistani oli, että Jumala on ihmeellinen ja Hän antaa meille hyvän elämän.

    • ”Sen kai ymmärrät, että jännää tämä ainakin oli, ja hyvää inspiraatiota seikkailurikkaasta elämästä haaveilevalle nuorelle miehelle.”

      – !? –

    • Onko Pyhän Hengen nimissä seikkaileminen kansainvälisissä ongelmapesäkkeissä sinulle inspiroivaa puuhailua, Antti Hämäläinen? Sitä kummastelen.

    • Pentti. ”Onko Pyhän Hengen nimissä seikkaileminen kansainvälisissä ongelmapesäkkeissä sinulle inspiroivaa puuhailua, Antti Hämäläinen?”
      No ei Pyhän Hengen nimissä, mutta Pyhän Hengen johdatuksessa kylläkin. Jos ymmärrät eron. Et kai sentään pidä minua niin tyhmänä, että menisin omin päin NLO:n Kremliin, Irakin Babyloniin tai vaikkapa Kairon muslimikortteleihin. Ks. juuri helmikussa olin Venezuelassa, ja kyllä se oli erittäin ispiroivaa ja opettavaistakin. Johdin esirukouskonferenssia San Christopalissa aiheene ”Esirukous esivallan” puolesta(tai tässä tapauksessaparemminkin sitä vastaan?).Venezuelassa on esirukoilijalle paljon ”työtä ja odotan innokkaasti että päsemme jatkamaan ”harjoituksia”.

    • ”Ollessaan kahden vaiheilla, hän ei paljastanut asiaa, vaan kysyi asiaa isältään ja kääntyi kristityksi.” Tässä tapauksessa ei siis ollut kysymys kristitynt todistajantehtävästä, ei vielä. Jos esimerkki on todellinen, se kertoo, että hän on myöhemmin jollakin lailla tunnustanut uskonsa.

    • ”Juuri helmikussa olin Venezuelassa, ja kyllä se oli erittäin ispiroivaa ja opettavaistakin.” Kerrot, mitä itse saat näiltä retkiltäsi. Mitä mahdollisesti annat tai välität kuulijoillesi? Se kai on olennaista.

    • Pentti. ”Mitä mahdollisesti annat tai välität kuulijoillesi? Se kai on olennaista.”

      Kyllä jo taisin sanoa sen:

      Johdin esirukouskonferenssia San Christopalissa aiheena “Esirukous esivallan” puolesta(tai tässä tapauksessa paremminkin sitä vastaan?).
      Järjestäjänä oli viisi seurakuntaa ja yksi kirkko täynnä väkeä. Annoin siis Raamatun opetusta esirukouksesta ja sitten ohjasin koko joukon rukoukseen esivallan puolesta, siis kokonaan uuden esivallan puolesta. Nythän Venezuelan presidentti ja koko hallitus ovat huumakauppiaita, murhaajia, valtion varojen syöstäjiä ja noituuteen vallassa pysyäkseen turvaavia pahiksia. Täytyy sanoa, että on mukavaa asua maassa missä on Sauli Niinistö presidenttinä ja Sanna Marin pääministerinä viisikkoa johtamassa. Vanezuela on 100 % korruptoitunut kun taas Suomi on maailman vähiten korruptoitunut maa. Esirukous Suomessa onkin aika erilaista kuin Venezuelassa.

    • ”Annoin siis Raamatun opetusta esirukouksesta ja sitten ohjasin koko joukon rukoukseen esivallan puolesta, siis kokonaan uuden esivallan puolesta.” Tämä on se, mitä teit. Sen jo ymmärsin. Kysynpä toisin sanoin: Mitä kuulijasi ja rukoukseen osallistujat saivat sinun työsi kautta? Oppivatko jotakin, mitä eivät ennen osanneet? Pyysivätkö Herralta jotain, mitä eivät aikaisemmin huomanneet pyytää?

    • Pentti. ” Mitä kuulijasi ja rukoukseen osallistujat saivat sinun työsi kautta? Oppivatko jotakin, mitä eivät ennen osanneet? Pyysivätkö Herralta jotain, mitä eivät aikaisemmin huomanneet pyytää?”
      No aina kun kuuntelemme Raamatun opetusta voime oppia jotain uutta. Myös voimme oppia uusia tapoja rukoilla yhdessä. Nöyrtyminen, syntien tunnustaminen ja parannuksen teko ja tällainen sydänten valmistaminen esirukoukseen on siellä tärkeää opetusta. Maansa korruption he varmasti tunisvat paremmin kuin minä. Ensi vuonna jatketaan muissakin kauapuangeissa, myöd Caracasissa. Tällaisessa on kyse rukouksen jatkamisesta kunnes valta maassa vaihtuu. Maduron lähtölaskenta on varmasti jo käynnissä.

    • ”Nöyrtyminen, syntien tunnustaminen, parannuksen teko ja tällainen sydänten valmistaminen esirukoukseen on siellä tärkeää opetusta.” Tämäkö on se viesti, jota varten sinut kutsutaan Suomesta valtameren yli? Katsoin, mitä esirukouksesta sanotaan Uudessa testamentissa. 1. kirjeestä Timoteukselle löysin: ”Kehotan ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuninkaiden ja kaikkien vallanpitäjien puolesta, jotta saisimme viettää tyyntä ja rauhallista elämää, kaikin tavoin hurskaasti ja arvokkaasti. Tällainen rukous on oikea ja mieluisa Jumalalle, meidän pelastajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.” Tämän mukaan ei rukoukseen valmistautuminen liene olennaista vaan se, kenen puolesta rukoillaan.

    • Pentti” Tämän(1 Tim 2:1-5) mukaan ei rukoukseen valmistautuminen liene olennaista vaan se, kenen puolesta rukoillaan.”
      No voit tietysti luulla mitä tahansa, jos tuijotat vain yhtä Raamatun paikkaa. Nöyrtyminen ja parannuksen teko on aina tärkeää, mutta erityisen välttämätöntä joa aiotaan edetä esirukoukseen. Nyt koronaviruksen aikana olen aika varma siitä, että länsimaiset ihmiset saavat lopulta tehdä parannusta talouden hoitoonsa liittyen. Olen aina ajatellut, että jos olisin Jumala, antaisin Euroopan kokea talouden romahtamisen. Onneksi kuitenkaan en ole Jumala, eikä ole varmaa johtaako nykyinen kriisi mihinkään parannuksen tekoon ja elämän arvojen uudelleen arviomiseen vaan jatkuuko kulutushuuma taas heti kun kriisi on ohi?

      1990-luvun lamahan meillä Suomessa ei johtanut mihinkään kääntymiseen Jumalan puoleen, vaan päinvastoin, sen jälkeen kulutushuuma on vain pahentunut ja ahneus ja materialsimi vienyt kirkoistamme hengellisen voiman melkein kokonaan. Kukkarostamme pidämme kouristuksenomaisesti kiinni viimeiseen asti emmekä ymmärrä, että niin kauan kuin sydämemme on kiinni rahoissamme, se ei voi kuulua Jumalalle. Mammonaa ja Jumalaa ei kertakaikkiaan voi Jeesuksen viisauden mukaanpalvella yhtaikaa:”Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa”.

      Mitä mielikuvia herättää: ””jos minä suljen taivaan, niin että ei tule sadetta, jos minä käsken heinäsirkkain syödä maan tahi jos minä lähetän ruton kansaani, mutta minun kansani, joka on otettu minun nimiini, nöyrtyy, ja he rukoilevat, ja etsivät minun kasvojania, ja palajavat pahoilta teiltänsä, niin minä kuulen taivaasta, ja annan anteeksi heidän syntinsä ja teen heidän maansa jälleen terveeksi”, 2 Aikakirja 7:13-14.

      Yleensä olen Kolumbiassa kolme viikkoa tai kuukauden, jolloin voin vierailla monessa kaupungissa ja sanoa aika montakin asiaa erilaisissa kirkoissa. 1990-luvun alusta muistan kyllä yhden viikon rukousmatkan Tokioon, jollon totesin jälkeenpäin, että sanoin siellä yhden pienen mutta tärkeän asian. Tästä kokemuksesta ymmärrän, että omista syistään Jumala voi tehdä meille näinkin ja myös kustantaa tällaisen. Hänen näkökulmastaan taloudenhoito on aika erilaista kuin meidän ihmisten.

      Kolumbiassa ja Venezuelassa kuitenkin opetin ja saarnasin paljon ja olin siis tavallisella saarnamatkalla.

    • ”Nöyrtyminen ja parannuksen teko on aina tärkeää, mutta erityisen välttämätöntä joa aiotaan edetä esirukoukseen.” En voi sille mitään, että tuollainen kuulostaa minusta joltakin muulta kuin uskolta ihmisiä rakastavaan taiväälliseen Isään, joka kuulee heikoimmatkin huokaukset. Jos rukous riippuisi rukoilijan hengellisestä kelvollisuudesta, menisikö ainoakaan viesti perille? ”Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta.”

    • Pentti. ”En voi sille mitään, että tuollainen kuulostaa minusta joltakin muulta kuin uskolta ihmisiä rakastavaan taiväälliseen Isään, joka kuulee heikoimmatkin huokaukset.”
      Etkö ole koskaan tunnustanut syntejä ja tehnyt parannusta?
      Näinhän nimenomaan teemme uskossa taivaalliseen Isään, ja saamme armon, avuksemme oikean aikaan, Hebr 4:15-16.
      Kyllä synnin voi tunnustaa heikosti huokaillenkin, mutta myös esirukoukseen kuuluu, että tunnustamme kansamme syntejä ääneen. Ja juuri tätä varten tunnustamme omat syntimme ensin. Muutenhan olisi aika mautontakin alkaa käydä yleisiä syntejä käsittelemään.

    • ”Muutenhan olisi aika mautontakin alkaa käydä yleisiä syntejä käsittelemään.” Onko esirukous sinulle ’yleisten syntien’ käsittelemistä? Taidan siinä tapauksessa jotenkin ymmärtää ajatustasi katumuksen ja parannuksenteon tarpeellisuudesta. Olen kuitenkin toista mieltä esirukouksen luonteesta. Mikään katumuksenteko ei tee ihmistä niin pyhäksi, että hän voisi ryhtyä käymään Jumalan edessä oikeutta toisten synneistä. Esirukous on rukousta kärsivien puolesta, ei kärsimyksen aiheuttajia vastaan, miten ilmeistä heidän pahuutensa sitten onkin.

    • Pentti. ”Mikään katumuksenteko ei tee ihmistä niin pyhäksi, että hän voisi ryhtyä käymään Jumalan edessä oikeutta toisten synneistä. ”
      Olen tästä vähän eri mieltä. Ilman muuta voimme tunnustaa kansamme synnit ja anoa Herralta armoa kansallemme. Parannusta kuitenkin voimme tehdä vain omista synneistämme, ja juuri niin meidän on tehtävä ennekuin tunnustamme kansallisia syntejä.Eihän kukaan tässä ole oman vanhurskutensa varassa, vaan Kristuksessa, joka on tullut meille ”vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi.., Room 1:30b.

      Ks Daniel 9:5-10 ”Me olemme syntiä tehneet, olemme väärin tehneet, olleet jumalattomat ja uppiniskaiset; me olemme poikenneet pois sinun käskyistäsi ja oikeuksistasi…..”.

      Hesekiel 22:30 ” Minä etsin heidän joukostaan miestä, joka korjaisi muurin ja seisoisi muurinaukossa minun edessäni maan puolest, etten sitä hävittäisi, mutta en löytänyt.

    • ”Ilman muuta voimme tunnustaa kansamme synnit ja anoa Herralta armoa kansallemme.” Armo on muutakin kuin syntien anteeksianto. Kun rukoilemme Jumalalta armahdusta kansallemme, se ei ole mitään kansallisten syntien katumista vaan pyyntö vapauttaa jostakin kansaa uhkaavasta tai vaivaavasta vitsauksesta. ’Kansan syntien’ tunnustaminen lienee liian helposti sen johtajien syntien moittimista Jumalalle. En pidä sitä tarpeellisena enkä oikeanakaan.

    • Pentti. ”‘Kansan syntien’ tunnustaminen lienee liian helposti sen johtajien syntien moittimista Jumalalle. En pidä sitä tarpeellisena enkä oikeanakaan”.
      Olet tässä hieman eri linjoilla kuin Daniel ja Heskiel. Voit minun puolest aivan rauhassa uskoaa mitä ja miten tahdot.

    • Pentti. ” Kun rukoilemme Jumalalta armahdusta kansallemme, se ei ole mitään kansallisten syntien katumista vaan pyyntö vapauttaa jostakin kansaa uhkaavasta tai vaivaavasta vitsauksesta”.
      Etkö käy ihan tavallisissa messuissa, joissa on esirukousta maan ja kansan puolesta. Kyllä synnin tunnustus on osa ihan tavallista jumalanpalvelustakin.
      Onko sitten niin, että te körtit tyydytte joka ongelman ratkaisemaan Siionin visiä veisaamalla? Jos näin on kyllä se minulle sopii, kunhan mut sitten hoitavat esirukousten pidon.

  7. Erkko Järvinen: ”Leo Tihinen: Sinä et tainnut ymmärtää kirjoitustani, kirjoitit: “Minusta edellisenkaltaiset parannussaarnat eivät kuulu asiaan”.

    Luin kirjoituksesi uudelleen ja olen edelleen samaa mieltä, että prannussaarnat tässä tilanteessa eivät kuulu asiaan. Tämä ei ole mikään Jumalan rangaistus ihmiskunnalle, mutta pandemia kyllä opettaa ihmiskuntaa. Kehitellään rokotteita ja lääkkeitä, jotta ollaan paremmin varustautuneita seuraavan epidemian tullessa.

    Lainaat Raamattua: ”…Jumalan piti kouluttaa eri koettelemuksilla, jotta järki kohtaisi vaeltajia. Kovapäiset ihmiset tarvitsi koettelemuksia, jotta ihmiset oppisivat tuntemaan Jumalan. Siksi Jumala sallii rajuilmoja, maanjäristyksiä, kuivuutta, tulvia, pahoja sairauksia, jotta ihmiset kääntyisi Hänen puoleen…”

    Voiha toki noinkin uskoa, mutta anteeksi vaan… minä sanon höpö höpö. Ei Jumalatuntemuksemme tämän seurauksena parane.

    • Antti Hämäläinen. En tosiaankaan kiistä sitä, että Jumala tekee ihmeellisiä asioita ja antaa erilaisia rukousvastauksia. Olen Jumalan armosta saanut kokea kaikenlaista itsekin. Kolme huomiota.

      Ensiksikin tuollaiset ajoitukset, joissa toistuvat juuri 70 tai 40 eri muodoissaan, ovat jostakin syystä hyvin suosittuja juuri karismaatikkojen parissa. Siksi, että ne on otettu suoraan Raamatusta kuten Danielin kirjasta… Olen kohdannut myös monia spekulaatioita, joissa nuo luvut toistuvat, mutta jotka eivät ole toteutuneet. Esimerkiksi vuonna 1988 odotettiin Jeesusta takaisin, koska Tshernobyl tarkoitti Koiruohoa (ilmestyskirjasta) ja Israelin valtio täytti 40 vuotta. Olen riittävän vanha muistamaan sen, että Ilmestyskirjan punainen peto on Neuvostoliitto… Jopa edesmenneen fundamentalistiteologin selityksissä. Vastaavalla tavalla antroposofit jakavat ihmisen psykologisen kehityksen 7 vuoden sykleihin oman salatieteensä ohjaamina. Ongelma on se, että esimerkiksi lukua 40 käytetään Raamatussa myös ylimalkaisena.

      Toiseksi. Myönnän, että en alkuunkaan ymmärrä, miksi jonkun tiimin ylipäänsä pitää juoksennella sinne ja tänne rukoilemaan. En jatka enempää tästä, mutta olen huomannut teikäläisten kovin usein tekevän rukouksesta suuren numeron. Vieläpä niin, että tehdään ero rukoilemisen ja ”oikean rukoilemisen” välillä niin, että tuo jälkimmäinen on jotenkin voimallisempaa ja parempaa.

      Kolmanneksi. Minä olen hyvin harvoin jos koskaan – näin jälkikäteen arvioituna – kohdannut tervettä karismaattisuutta. Toisten uskonkokemusta ei saa mestaroida ja voin myös olla väärässä. Mutta ongelmat ovat ihmisten erilaisuudesta ja vilpittömyydestä huolimatta syvällä itse karismaattisen liikkeen perustavan laatuisissa uskonkäsityksissä sekä korostuksissa. Jotka johtavat nimenomaan hengellistämiseen.

    • Marko. ”Ensiksikin tuollaiset ajoitukset, joissa toistuvat juuri 70 tai 40 eri muodoissaan, ovat jostakin syystä hyvin suosittuja juuri karismaatikkojen parissa”.
      1)No minun kohdalla lähinnä tämä 70 vuotta oli selkeä, sehän kyllä löytyy Sakarjan kirjastakin, josta minäkin se muistaakseni bongasin. Jumalan puhumistavat ovat moninaiset eikä minua nämä vuosiluvut kovasti kiinnosta. Joka vuosihan on jostain kulunut sata tai viisikyymentä vuotta. NLO:n kohdalla pääasia oli tämä iso kuva, ateistinen imperiumi romahti ja Jumala puhui siitä selkeästi kansalleen. Minun kuvioissani tätä edelsi valmistautuminen Aliyaan, ja 1990-luvun olimme mukana työssä jonka kautta kuljetettiin 100 000 entisen NLO:n alueen juutalaista kotiin Israeliin. Ilman kommunismin romahdusta tämähän ei olisi onnistunut.

    • Marko. ”Toiseksi. Myönnän, että en alkuunkaan ymmärrä, miksi jonkun tiimin ylipäänsä pitää juoksennella sinne ja tänne rukoilemaan”.
      No tilanne ehkä sinullakin olisi toinen, jos Jumala sanosis sinulle, että on syyträ lähteä? Enhän minäkään tällaista ole itse keksinyt, tai mennyt jonnekin omin päin. Jos joku tekee näin lihassa, kenen puoleen hän silloin voi kääntyä, jos joutuu vaikeuksiin. Minä tahdon aina olla tilanteessa, jossa Jumala voi koska taha nsa kysyä minluta ”mitä sinä täällä teet” ja voin sanoa, että olen täällä siksi, että olet johdattanut minut tänne. Minun tilanne toki on tässä suhteessa varmasti erilainen kuin sinun. Minä taas luulen ymmärtäväni, miksi pappi menee kodin ja kirkon väliä sekä käy paikkakunnan ihmisiä tapaamassa.

    • Marko. ”Minä olen hyvin harvoin jos koskaan – näin jälkikäteen arvioituna – kohdannut tervettä karismaattisuutta.”
      Laitan tähän sitteerauksen aikaisemmasta kirjoituksestni.
      Sittenhän 1990-luvun alusta eteenpäin alkoivat (karismaattisessa liikkeessä) sekavat ajat, ja tämä on sitten tietysti vaikuttanut tällaiseen profeetallisuuteenkin siten, että etupäässä niistä ajoista alkaen on tullut etupäässä sekavia sanomia ja myös koko kansainvälinen esirukousliike vesittyi aika pahasti laajentuessaan kaikkialla. Mutta se, mitä tapahtui kommunismin romahtamisen yhteydessä oli erityisen tervehenkistä ja jotain, mistä jäi hienot muistot. Profeetallisuuden suhteen pätee nyrkkisääntönä se, että kun oppi vääristyy, vääristyvät profeetalliset sanomatkin. Tässä mielessä karismaattisen herätyksen vinoutuminen oli suuri onnettomuus. Onneksi aina jossain on ollut tervekin jäännös vaikka iso kuva vääristyi kyllä pahasti.

      Minä en koskaan ole ollut minkään viidesläisen tai muunkaan karismaattisen liikkeen jäsen, mutta pidän niistä. Ainakin voin sanoa, että ne ovat parempia, kun ei mitään. Meillä Suomessahan kaikenlaiset herätysliikkeet ovat pysyneet kirkon yhteydessä. Minä siis olen aina ollut vaan ihan tavallinen luterilaisen seurakunnan rivijäsen. Minun kirkko on vanha 1200-luvulla rakennettu kaunis kivikirkko jonka ympärillä on idyllinen hautausmaa. Minulla on siellä jo oma hautapaikka odottamassa, niin, että tulevaisuus on näiltä osin mallillaan.

    • Leo Tihinen: Jos sinä tuntisit Raamattua enemmän, niin ymmärtäisit aikain merkkejä. Ihmiskunta elää vaarallista aikaa. Aika muistuttaa Sodoman ja Gomoran haudeuden aikaa synteineen, ym.
      Tämä maailman laajuinen koronavirus suistaa talouden syvään taantumaan, jonka seuraukset voivat olla arvaamattomat. Mielestäni tämä on Jumalan puhetta, jotta me turvattaisiin ja käännyttäisiin Jeesuksen puoleen, ja anoen kaikkinaista viisautta.

      Raamattu sanoo: ”Niinkuin oli Lootin päiviä, niin on myös Ihmisen Pojan tulemuksen päivinä.”
      Moraaliset esikuvat alkavat järkkyä kirkossa käyvien ihmisten parissa. Miehen ja vaimon vaihto lisääntyy, ja suuret määrät nuoria elää muitta mutkitta yhdessä menemättä naimisiin.
      Helpot abortit, ja jatkuvat sukupuolinen luvallisuus vaikuttavat osaltaan siveettömyyden vallankumoukseen, tämä päättyy populta saastan kasteeseen, joka on niin laajalle levinnyt, että ihmismieli ei voi ottaa kaikkea vastaan. Aistillisia nautintoja rakastavia on paljon enemmän kuin niitä,
      jotka rakastvat Jumalaa . Kavahtakaa ja varokaa tämä on täyttä sotaa Jumalan valittuja vastaan.

      Ps. Vieläkö kirjoitat seuraavaa : ”minä sanon höpö höpö. Ei Jumalantuntemuksemme tämän seurauksena parane.”???

  8. En voi muuta kuin sääliä Olli Seppälää lukiessani näitä tuohtuneitten herrojen ja yhden rouvan kommentteja.

    Euroopassa eletään vaikeinta tilannetta sotien jälkeen, ja nämä jotkut jaksavat höpötellä omia niin sanotusti hengellisiä höpötyksiään. Voi sentään.

    Jeesus just käskisin meidän kristittyjen toimivan

    • Rouva Rantanen: ”Jeesus just käskisin meidän kristittyjen toimivan” ??????
      ”jotkut jaksavat höpötellä omia niin sanotusti hengellisiä höpötyksiään”. Niinpä.

    • Seija R. Kukahan tässä on tuohtunut? Onko sinulla asiallisia perusteluja näkemyksellesi? Pelkkä sättiminen on huonoa keskustelukulttuuria. Tuskin tiedät, miten itsekukin meistä toimii.

      Nimim. Yksi rouva.

  9. Seija Rantanen: ”En voi muuta kuin sääliä Olli Seppälää lukiessani näitä tuohtuneitten herrojen ja yhden rouvan kommentteja.”

    Ei Olli Seppälä tarvitse sääliä. Hän hoitaa työtään.

    Me muut ”tuohtuneet herrat” harjoitamme pätemisentarvettamme vaihtamalla mielipiteitä. Toimimme Raamatun neuvon mukaan, olemalla esivallalle kuuliaisina kotosalla, jottemme lisäisi Corona pandemian leviämistä. Emmepä me voi juuri muuta tehdä kuin ”opettaa ja neuvoa toisiamme kaikella viisaudella…”

    • Älkäähän nyt. Tämä on ensimmäinen kerta kun Rantanen kirjoittaa jotain muuta kuin samaa HBTLXYZ- höpinää siitä, kuinka kirkossa aina ja joka paikassa pitäisi ennen kaikkea ajatella seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ja tehdä kaikki niin kuin he haluavat.

    • Lauri. Taisin tuolla aiemmin ottaa esille sen rohkaisun, jota Jeesus antoi. Hän mainitsi tilanteen, jossa ” Maaherrojen ja kuninkaidenkin eteen teitä tullaan viemään minun takiani, todistukseksi heille ja kansoille.” Ja jatkoi: ”Älkää olko huolissanne siitä, miten tai mitä puhuisitte, sillä teille annetaan tuona hetkenä sanat, jotka teidän tulee puhua.”(Mat10:18,19)

      Kysyit Lauri ilmeisesti kuitenkin sitä, kuinka voimme ihmisinä rohkaista toisiamme. Tietenkin jotkut ovat pelkän ihmisviisauden varassa, mutta ymmärsin kysymyksesi koskevan erityisesti meitä, jotka ammennamme rohkaisua Raamatusta ja sen kirjoituttajalta.

      Ja me todella voimme rohkaista lähimmäisiämme. Raamattu opettaa, oikeastaan käskee: ” Hän rohkaisee meitä kaikissa ahdingoissamme, niin että me häneltä saamamme lohdutuksen voimalla jaksamme lohduttaa muita ahdingossa olevia.”(2. Ko1:4) Tekstin kirjoittajalta Paavalilta ei puuttunut kokemusta erilaisista ahdingoista, hän koki elämässään usein sen Jeesuksen ennustuksenkin joutumisesta ”maaherrojen ja kuninkaidenkin eteen.”

      Kristittyjen maailmanlaajuinen yhteys luo mahdollisuuksia keskinäiseen rohkaisuun, mutta rohkaisu ulottuu toki myös niihin, jotka eivät mihinkään ihmistä ylempään usko. Jeesus sanoi, että ”Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne.”(Joh13:35) Keskinäiseen rakkauteen kuuluu myös maailmanlaajuinen huolenpito globaalien ”ruttotautien” runtelemassa maailmassa. Tällöin joku voi vetää oikeita johtopäätöksiä ja kysyä: miten tuo on mahdollista? Vastauksen saatuaan voi itsekin vakuuttautua seurakunnan pään, Jeesuksen Kristuksen hyvästä huolenpidosta tänäkin aikana.

      Myös kristittyjen yhteenkokoontumiset – tätä nykyä teknisin apuvälinein- ovat rohkaisun lähde. Näin Raamattu painottaa tätä keinoa: ”Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.”(Hepr10:25)

      Myös Raamatun maalaama tulevaisuudenkuva tuo rohkaisua. Tutkijat ovat varsin yksimielisiä siitä, että erilaiset rutonkaltaiset virusepidemiat seuraavat toisiaan. Rokotteiden ja lääkkeiden perässäjuoksu on suuri haaste tieteelle, eikä nykymaailmaa voi eristää omiin lohkoihinsa. Jeesuksen mallirukousta on toistettu kaksi vuosituhatta. Valtakunta ei vielä ole tullut, mutta on rohkaisevaa odottaa, että eräänä kauniina päivänä ”sinun tahtosi tapahtuu myös maan päällä niin kuin taivaassa.”(Mat6:10)

      Tuskin tässä oli sinulle Lauri mitään kovin uutta oli. Halusin kuitenkin painottaa, että sekä sinulle että minulle rohkaisu tulee sieltä Jumalan sanasta. Sen avulla kestämme paljon paremmin sitä kokonaiskuvaa, jonka edessä ihmisjohtoinen maailma tällä hetkellä seisoo.

Ylläpito Kotimaa.fi
Ylläpito Kotimaa.fi
Asiaa lukijabloggauksen pelisäännöistä ja näköaloista. Apua ongelmatilanteisiin. Palaute ja parannusehdotukset: Kotimaa24@kotimaa.fi