Alkukertomusten pedagogiikasta

Kakkosluokalla pitää ev.lut. uskonnon opetussuunnitelman mukaan ”tutustua Raamatun sisältöön, sekä VT että UT”. Aion ensi keskiviikon uskonnontunnilla aloittaa tuon ihan Raamatun alusta, siis niin sanottujen alkukertomusten kokonaisuudesta. Siihen lasketaan kuuluvaksi:

          luomiskertomus/kertomukset

          syntiinlankeemus

          Kain ja Aabel

          sukuluettelot

          Nooan arkki

          Nooan sukuluettelot

          Baabelin (Babylonin) torni ja kielten sekoitus

 b2ap3_thumbnail_krme-paratiisissa.jpg

Kaikki kunnia vanhoille nimille, mutta ajattelin kertoa/opettaa sen enemmän tällaisessa temaattisessa muodossa eli noiden perinteisten nimien tilalle puhua kertomusten aiheista:

          Maailman synty

          Hyvä ja paha

          Ihmisten vastuu toisistaan

          Vedenpaisumuskertomus

          Kertomus eri kielten synnystä

Ei liene kovinkaan suurta erimielisyyttä siitä, että nuo sukuluettelot voi huoletta jättää väliin opetuksessa tai ehkäpä vain mainita ohimennen, mutta mitä muita kannattaisi painottaa ja miten? Mitä jättäisit pois?

Oma poisjättösuosikkini olisi ehdottomasti Nooan arkki. En ymmärrä, miksi lapsille pitäisi kertoa tarinaa, jossa Jumala päättää tuhota luomansa maailman. Se vain tuntuu olevan lasten Raamattujen ja kristillisten lastenlukemistojen kestosuosikki. Ilmeisesti siksi, että eläinten kuvat ovat niin söpöjä ja ihqja…

Myöskään luomiskertomuksen ja evoluution vastakkainasettelun en ajatellut uhrata kallisarvoista opetusaikaa.

 

Kommentteja ja keskusteluja kaipaan, mutta samalla muistutan siitä, että oman uskonnon opetuksen tarpeellisuus ei ole tämän keskustelun aihe. Tässä reaalitodellisuudessa meillä on vielä ylihuomenna oman uskonnon tunti. Kaksi sirkeäsilmää saatellaan tunnin aluksi naapuriluokan ortodoksitunnille ja sitten keskitymme alkukertomuksiin Lauri Viidan moton hengessä: ”Kun luot, luo maailma. Vähempi ei riitä”.

 

 

 b2ap3_thumbnail_paratiisi.jpg

Tanni Elias
Tanni Eliashttp://www.hopealampi.fi
Tampereelta Pohjois-Karjalan kautta Inariin päätynyt erityisluokanopettaja, seikkailupedagogi, teologi ja kokki, joka rakastaa kieltä, kielioppia ja on muutenkin rasittava tyyppi.