Luin SRK:n puheenjohtajan haastattelun Helsingin sanomista, enkä malta olla kommentoimatta hänen ehkäisykantaansa. Hän sanoi ”Jumala on elämän ja kuoleman herra”
Sen jälkeen hän jatkoi: ”Isä ja äiti tekevät ratkaisun vapaasti omatuntonsa mukaan.”
Tästä jälkimmäisestä lauseesta pidän, onhan se linjassa perusihmisoikeuksien kanssa, jotka antavat ihmiselle oikeuden päättää itsestään.
On kuitenkin syytä huomata, miten monella tavalla vanhoillislestadiolaisuus rajoittaa tätä omantunnonvapautta. Puheenjohtaja Viljo Juntunen on varmasti hyväntahtoinen mies, mutta hän ei ehkä huomaa ajatella tätä puolta.
Olen itse elänyt vanhoillislestadiolaisuudessa lapsesta asti. Koko elämäni ajan minua on ”juurrutettu Jumalan valtakuntaan” eli minut on tehty lähes täysin riippuvaiseksi uskonnollisesta yhteisöstä. On opetettu, että kavereiden olisi hyvä suurelta osin olla ”muita uskovaisia” eli vanhoillislestadiolaisia. On käytetty seuroissa, SRK:n leireillä, pyhäkouluissa, raamattuluokissa ja nuortenilloissa. On estetty käymästä urheiluseuroissa, diskoissa ja muissa ”maailmallisen” eli ei-vanhoillislestadiolaisen nuorison vapaa-ajanviettopaikoissa. Näin minusta on tehty sosiaalisesti riippuvainen vanhoillislestadiolaisuudesta. Tätä ovat tehneet erityisesti vanhempani, mutta he taas ovat tehneet näin, paitsi vilpittömästä halustaan, myös siksi että näin on kuulunut tehdä, muuten vanhoillislestadiolaisuudessa voi joutua silmätikuksi, ja siitä ei hyvää seuraa (onhan vanhempanikin tehty riippuvaisiksi tästä yhteisöstä).
Toiseksi, minua on istutettu ”Jumalan sanan ääreen” eli seurapenkkiin ja muiden hengellisten tekstien ääreen. Siellä minulle on uskoteltu, että puhujat ja vanhoillislestadiolaisuuden julkaisut ovat Jumalan sanaa. Kun siellä viikosta toiseen sanotaan, että Jumala on kaikkivaltias, ja että hän haluaa että me emme ehkäise, ja että hän kiduttaa ikuisesti niitä jotka eivät tätä noudata, niin mitenpä uskaltaisin vastustaa kun minulle sanotaan: ”haluammehan me ottaa kaikki lapset vastaan.” On myös varoiteltu, että ”oman korvasyyhyn” mukaan ei saa asioita miettiä vaan pitää kysyä seurakunnan kantaa, ja tätähän edustavat puhujat ja ”siionin” julkaisut, jotka siis puhuvat Jumalan sanaa. Olen usein kuullut seuroissa sanottavan, että omantunnon sijaan olisi parempi puhua yhteistunnosta, yksittäinen ihminen kun voi erehtyä mutta ”Jumalan seurakunta” ei. Näin minusta on tehty moraalisesti ja hengellisesti riippuvainen vanhoillislestadiolaisuudesta. Olenhan pakotettu uskomaan noiden puhujien ja muiden auktoriteetien puheita, koska minulle on vuosikymmenten aikana syötetty tarina, jonka mukaan he puhuvat erehtymätöntä Jumalan sanaa.
Hengellinen riippuvuus on viimeistelty synninpäästökuviolla. Minulle on opetettu näiden seurapuhujajumalien suulla, että synnit saa anteeksi synninpäästön saarnan kautta. Jos en käy vanhoillislestadiolaisten seuroissa, en kuule tätä saarnaa, ja jään synnin vangiksi. Ja jos jään synnin vangiksi ja siinä tilassa kuolen, niin joudun ikuiseen kadotukseen eli kidutukseen.
Näin oma tahto ja omatunto on nujerrettu ja korvattu yhteisön saarnalla. Kaiken tämän jälkeen minusta kuulostaa pottuilulta, kun puheenjohtaja vihjaa, että se on kuulkaa jokaisen oma päätös, ja jokainen saa toimia omantuntonsa mukaan, eikä siinä ole meillä puhujarievuilla osaa eikä arpaa. Siltä se tuntuu, vaikka tiedän että puheenjohtaja on vilpitön eikä halua pottuilla.
On väärin pakottaa ihminen johonkin jota hän ei itse halua, mutta vielä enemmän väärin on aivopestä hänet niin että hän itsekin alkaa uskoa että tahtoo sitä mitä hänen orjuuttajansa (tässä tapauksessa vanhoillislestadiolainen yhteisö) tahtoo.
Kysytkö sinä nyt, että eikö tuota olisi voinut modernissa Suomessa elävä fiksu ihminen kyseenalaistaa. Tottakai, mutta kaikki ei ole niin helppoa kuin voisi luulla. Nimittäin, kun viimein aloin kyseenalaistaa edes pientä siivua tuosta yllä kuvatusta vyyhdistä, niin yhteisön hälytysmekanismit iskivät heti. Minua puhuteltiin, oltiin huolissaan siitä että olen väärällä tiellä. Minut oli tehty kaikin tavoin riippuvaiseksi yhteisöstä, joka nyt painosti minua, uhkasi viedä kaiken sen hyvän jota yhteisö antoi, jos vielä jatkaisin kyseenalaistamista. Siksi suurin osa ei päästä kyseenalaistamista kasvamaan edes omassa päässään vaan tukahduttaa sen alkuunsa, pyytää anteeksi niin kuin seuroissa on opetettu näitä syntiin verrattavia epäilyksiä pyytämään.
Onneksi minä pystyin rakentamaan sosiaalisen elämäni toisaalle kun vanhoillislestadiolaisuuden varaan rakennettu verkosto oheni kyseenalaistamiseni vuoksi. Onneksi huomasin, että en tarvitse tuon yhteisön hengellistä ravintoa. Onneksi pystyin murtamaan tuon riippuvuuden, ja noudattamaan omaatuntoani.
Valitettavasti kaikki eivät pysty. Se johtuu tuosta yksilön omantunnon ja uskonnonvapautta rajoittavasta toiminnasta, jota voi hyvällä syyllä sanoa hengelliseksi väkivallaksi.
Minua raivostuttaa, kun vanhoillislestadiolaisuuden johtajat yrittävät vaientaa liikkeen kritisoinnin viittaamalla uskonnonvapauteen. Aloittaisivat antamalla sen vapauden omille jäsenilleen, ihan oikeasti eikä vain retoriikan tasolla.
Yksi nykyisten ja entisten vanhoillislestadiolaisten uskonnon, mielipiteen ja ilmaisun vapautta rajoittava mekanismi liittyy siihen, minkä takia minäkään en valitettavasti uskalla tätä omalla nimelläni kirjoittaa. Olen nimittäin aiemmin kyllä kirjoittanut omalla nimellänikin synnyinuskonnostani, koska uskoin pystyväni seisomaan sanojeni takana. Valitettavasti se ei riittänyt, sillä yhteisöstä löytyi ihmisiä, jotka olivat valmiita iskemään vielä arempaan kohtaan, minun läheisiini. Heidän kärsimystä en kestä, siksi minun on oltava nimetön.
– Perheenisä, jonka uskonnonvapautta on loukattu –
”Siltä se tuntuu, vaikka tiedän että puheenjohtaja on vilpitön eikä halua pottuilla.” Onko rakennettu mekanismi – kirjoittajan sanonta – joka saa hyväntahtoiset ihmiset toimimaan julmasti toisiaan kohtaan, kahlitsemaan vapauden nimissä, hylkäämään rakkauden tähden?
Blogin viimeinen kappale kannattaa lukea tarkkaan. Se oikeastaan kertoo kaiken. Jotain on koko vl-liikkeessä vinksallaan, jos normaalit, rehelliset jokamiehet ja – naiset yhteisön parasta tarkoittaessaan saavat samalla aikaan pahaa, suunnatonta inhimillistä kärsimystä. Jotain on silloin pahasti pielessä.
Todella hyvä kirjoitus. Mikä kasvattaa nämä seurapuhujat? Vallan haluko?
Niten puhujat valitaan ja valtuutetaan?
May: ”Mikä kasvattaa nämä seurapuhujat? Vallan haluko?”
Mikäpä muukaan.
Blogi on uskomattomuudestaan huolimatta varmasti totisinta totta vielä 2000-luvun Suomessa. On erittäin hyvä asia, että näitä kirjoituksia alkaa jo näkyä, ihmiset uskaltavat ruveta ajattelemaan itse ja vanhojen äijien valtaklikit alkavat vihdoin mureta vähän siellä sun täällä. Kiitos internetin ja some:n.
Kovasti arvokas kirjoitus. Hyvä kuvaus konformismistä aina totalitarismiin asti, missä Ihminen toimii kuten toiset haluavat Hänen toimivan, tekevän tai uskovan. Tälle Ihmiselle toivon luottamusta ja uskoa Hänen elämässään. Jumalan meille antamasta elämästä ja omantunnon lahjasta Meidän ei tarvitse luopua, vaikka haluamme katsoa asioita eri näkökulmasta.
Kommenttini siitä, miten toisten Ihmisten tahtominen ja opetus johtaa siihen, miten Ihminen ajattelee ja edelleen siihen miten Ihminen alkaa tekemään ja toimimaan kuten toiset haluavat Hänen toimivan ja tekevän, ei vielä ole saanut hyväksyntää. Asia johtuu ehkä kahdesta käyttämästäni sanasta, jotka olivat konformismi ja totalitarismi. Myöskään ei voi olla muistelematta vuoden takaista Piispa Salmen ajatusta siitä, kun Hänen synninpäästöänsä yleisellä tasolla ei hyväksytty R.Y.n kesäseuroissa. Piispa toivoi samanlaista hengellisyyttä myös muihin seurakuntiin.
Niin hirveän tuttua kaikki tuo, hienosti kuvattu. Itselleni aihe on jo melkein liian tuttu…eilen työmatkalla asiat pörräsivät mielessäni, ja sain sitten mahdollisesti hieman kyseenalaisen idean, mutta toteutin sen silti: kokemukseni yhdessä kuvassa: http://saulikarhu.wordpress.com/2014/09/09/itkeako-vai-nauraa/
”En minä katsele liikennevaloja, kun kävelen kadun yli. Jumala on elämän ja kuoleman herra.”
” En minä lueskele sienikirjaa metsästä kastikeaineksia poimiessani. Jumala on elämän ja kuoleman herra.”
” En minä aio mennä mihinkään umpisuolileikkaukseen. Jumala on elämän ja kuoleman herra.”
”En minä tee talooni mitään lujuuslaskelmia. Jumala on elämän ja kuoleman herra.”
”En minä suostu ehkäisyyn, vaikka puolisoni voisi sairastua vakavasti. Jumala on elämän ja kuoleman herra.”
Miksi ja miten tuo viimeinen sitaatti eroaa sitä edeltävistä?
Ei kai tarvii mennä seuroihinkaan..Jumala on elämän ja kuoleman herra. Kunhan katselen kedon kukkia. En kylvä enkä leikkaa, eikä murehtiman pidä, sillä Jumala on elämän ja kuoleman herra.
Miksiköhän antoi meille aivot ja järjen? Eihän niillä mitään tee, ku Jumala on elämän ja kuoleman herra. Ja vaikka sitten tullee kysymään talentteja, sanon vaan, että enhän minä mittään, kun sinähän se olet elämän ja kuoleman herra. Ja minähän olen vaan rouva.
Hyvä kirjoitus ja varmasti myös todellinen kokemus kirjoittajalta. Mutta kannattaa muistaa, että vl-liike ja sen opetus ei ole aina ollut tuollaista, jollaiseksi kirjoittaja sen kuvailee. Minun lapsuudessani ja nuoruudessani 1950- ja vielä 1960-luvun alkupuolellakaan ei vielä ollut vl-kasvatusta jumalanvaltakuntaan, vaan se oli samanlaista kasvatusta Herran nuhteeseen kuin kaikissa muissakin perheissä. Perheet eivät erottuneet toisistaan myöskään lapsiluvun perusteella. Silloin ei vielä tehty eroa vanhoillislestadiolaisten ja muiden kesken. Kaikki vierailivat toistensa luona vakaumuksiin katsomatta ja kaikki lapset leikkivät yhdessä. Monet minunkin parhaista kavereistani olivat vl-perheistä.
Kaikki muuttui 1960 -luvun puolivälin jälkeen, jolloin uudenlainen tiukka SRK -opetus alkoi saavuttaa myös maaseudun kylät rikkoen ja tulehduttaen ihmisten välit. Syviä railoja syntyi myös sukujen ja jopa perheiden sisälle ja kylien ihmiset jaettiin vanhoillislestadiolaisiin ja muihin. Kaikki kanssakäyminen ”epäuskoisten” ja vanhoillislestadiolaisten välillä kiellettiin SRK:n määräyksestä.
Vaikka kirjoittaja puhuukin vanhoillislestadiolaisuudesta, mielestäni hän kuitenkin puhuu ja kuvailee SRK -lestadiolaisuutta ja SRK:laista opetusta ja kasvatusta. Nykyinen vl-liike edustaa SRK -lestadiolaisuutta, ei sellaista vanhoillislestadiolaisuutta, jollaisena minä olen oppinut liikkeen tuntemaan. Minun mielestäni niin kauan kun vanhemman polven vanhoillislestadiolaisia on vielä elossa, tämä jako on syytä tehdä ja pitää mielessä.
Onko tuo ’ilmaisun vapautta rajoittava mekanismi’ siis Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys?. Onko yhdistyksen säännöissä pykäliä, joita voi pitää Suomen lain kanssa ristiriidassa? Tuskin ainakaan selvästi. Keskusyhdistyksen eri toimien synnyttämä tapakulttuuri lienee se varsinainen ’mekanismi’.
Kylläpä Martti Pentti teit vaikean kysymyksen. Taitaa olla liian vaikea minun vastattavaksi. 🙁 Muodollisesti SRK täyttänee sääntökirjansa osalta yhdistyslain säännökset, mutta samalla sen johtokunta päättää myös hengellisestä vällankäytöstä ja yhteisön tapakulttuurista, myös ehkäisykiellosta. Itse SRK yrittää korostaa, että ne on rauhanyhdistykset jotka päättävät, mutta tosiasiassa rauhanyhdistykset eivät päätä itsenäisesti uskonopillisista asioista. Korjatkoon ja täydentäköön hän joka paremmin tietää tästä.
Juttuhan on niin, että väkivaltainen ei anna vapautta. Se tulee ottaa itse. Mustat olisivat orjia vieläkin, jos olisivat ootelleet isänniltä vapautusta.
Huh! Olipa pysäyttävä kirjoitus. Kiitos!
Hyvä kirjoitus, kiitos siitä!