Martti Lutherin entinen oppilas Johann Agricola halusi luopua Jumalan laista, koska hyvillä töillä oli hänen mielestä niin pieni osa kristityn elämässä, ettei seurakuntalaisia saisi kehottaa tekemään niitä, eikä uskoville pitäisi lainkaan saarnata lakia. Hänen mielestä tuomitseva laki kuului oikeussaliin, ei kirkkoon.
Miten suhtaudumme tähän harhaoppiin, antinomismiin?
Mikä merkitys Jumalan lailla on meille?
Miten Jumalan lain kieltäminen näkyy (tai ei näy) kirkossamme?
Onko kristillinen kirkko tuomari vai lääkäri; olisiko parempi vaieta ja olla puhumatta siitä mitä Jumalan laki vaatii ja sen sijaan puhua pelkästään siitä mitä Jumala antaa?
Kaikki julkaistut blogini:
Kiinnostavia kysymyksiä ja ajatuksia (: Eiköhän se jotenkin siltä pohjalta mene, että ”koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää”.
Tuo oli Helena Paalanteelta hyvä ajatus. Niin pitäisi tehdä.
Ongelma taitaa olla kirkossamme kuten täällä blogeissakin peruuttamattomasti se, ettei ole yhteistä auktoriteettia jonka varassa koetella ja löytää hyvä. Se voinee tapahtua enää kovan ulkoisen paineen alaisena, ja sellaista en suin surmin Suomeemme toivo.
Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa laista, teoista ja armosta meille kaikille seuraavasti:
”Remuaminen ei sovi meille.” Me suomalaiset yhdistämme hiljaisuuden hartauteen ja hengellisyyteen. Se sopii meille. Annetaan kuitenkin remuamisen oikeus niille, joille se sopii. ”Iloitkaa ja riemuitkaa, laulakaa ja soittakaa! Ylistäkää Herraa harpun sävelin, soittakaa ja laulakaa! Vaskitorvin ja oinaansarvin kohottakaa ylistyksenne Herralle, kuninkaalle!”
Martti Pentti, iloitseminen ja riemuitseminen on OK. Remuaminen taas on raivoisaa ja siinä voi vahingoittua niin ihmisiä kuin omaisuuttakin; tämä ei sovi uskoville.
Remu on Nykysuomen sanakirjan mukaan iloista melua ja meteliä, hälinää ja remakkaa. Tulin juuri Lähetysjuhlien remusta kotiin. Sanan merkitys on sivuseikka ja varsinainen viestini koski sellaisenkin nimittämistä synniksi, mikä tuntuu jostakin kristitystä aivan muista syistä vastenmieliseltä. Kunpa pystyisimme hyväksymään helpommin kuin paheksumaan!
Martti Pentti, olen samaa mieltä siinä, että toisten hyväksyminen on tärkeää. Antinomistit, jotka yrittävät saada kristityt hyväksymään heidän syntisen (julkisynti) elämän, niin sitä en ymmärrä. Iloa ja riemua saa olla, jos se vain pysyy hallinnassa, eikä se vahingoita ketään tai mitään.
”Iloa ja riemua saa olla, jos se vain pysyy hallinnassa, eikä se vahingoita ketään tai mitään.” Tämä on sinun mielipiteesi. Älä kuvittele sen olevan Jumalan tahdon ilmaus.
Vaikka itse olen toki rauhallisen kristillisyyden ystävä, niin joskus silti ihmettelen sitä kanonisoitua asemaa, joka nimenomaan meillä Suomessa on annettu rauhallisuudelle, jopa suoranaiselle saamattomuudella ja flegmaattisuudelle liittyen uskonnollisten tunteiden ilmaisuun.
Urheilutapahtumissa ja konserteissa saa tuntea ja liikuttua. Miksi tunteminen ja liikuttuminen kristillisessä tapahtumassa on väärin?
Minusta tämä remuamisen tutkiminen on aika köyhä aihe, se tosin on vain minun mielipiteeni.
Asia lähti liikkeelle taannoisesta viestistäni, jossa todettiin, ettei humlatuneena esiintyminen ole ok.
Hengen liikutukset ovat vallan eri asia kuin viinahengen tuoma liikutus.
Kaikissa herätysliikkeissä on iloittu äänekkäästi Jumalan lapseudesta ja siitä, että Herra on ottanut pois kuorman ja ajhdistuksen. Se voi olla vierasta sellaiselle, joka ei ole sellaista iloa kokoenut. Suomen kirkossa on monia tästä ilosta sakotettukin ja suljettu ehtoolliselta.