Argentiina-piispalle kotiaresti ja syyte

Vatican News julkaisi 28.5. paavi Franciscuksen avomielisen haastattelun, jonka oli tehnyt meksikolaismedia Televisa. Se ei päästänyt katolista johtohahmoa helpolla. Haastattelussa häntä vaadittiin muun ohessa ottamaan kantaa argentiinalaiseen ex-piispaan Gustavo Zanchettaan, jolle paavi oli järjestänyt piispauran päätyttyä uuden tehtävän APSA:n eli Vatikaanin kiinteistöviraston asessorina. Enää kysymys ei ollut siitä, tiesikö Vatikaani jo pari vuotta sitten Zanchettan saapuessa Roomaan että hänellä oli ongelmia. Kysymys oli lähinnä ongelmien laadusta. Paavi sanoi että kaltoinkohtelua oli, mutta ymmärsi sen olleen ”vallan väärinkäyttöä”. Franciscukselle tämä abuso de poder on ollut suorastaan lentävä lause. Painopiste on vain heilahtanut nyt powerista sexiin, jos Argentiinan mediaa lueskelee.

Paavi vastasi Televisa-toimittajan Valentina Alazrakin kysymykseen, että tapaus Zanchetta on ”selitettävä porukalle” ja että hän ”mielellään” sen tekeekin. Paavi myönsi, että oli olemassa syytös piispa Zanchettaa vastaan, jossa oli kyseessä tämän puhelin ja siinä olleet kuvat. Paavin mukaan oli näin: ”Mutta varmasti papisto ei tuntenut tulleensa hänen taholtaan hyvin kohdelluksi. He valittivat, valittivat siihen pisteeseen asti että papistona tekivät nuntiatuuriin [Buenos Airesiin] ilmiannon. Soitin nuntiatuuriin, ja nuntius sanoi minulle: ’Katso, syytös on kaltoinkohtelusta (maltrato) ja siksi vakava’, vallan väärinkäyttöä, voisimme sanoa, emmekö? He eivät kutsuneet sitä siksi, mutta mennään eteenpäin (vamos). Vaadin häntä tulemaan tänne ja pyysin häntä irtisanoutumaan. Selvä se. (Bien clarito.) Lähetin hänet Espanjaan psykiatriseen testiin […].”

Tätä Alazrakin haastattelua on käännetty muillekin kielille, mutta sitä on samalla lyhennetty. Englannin kielellä ei Zanchettaa mainita lainkaan. Toisaalta parin lauseen poisjääminen haastattelun italialaisesta versiosta (johon ne myöhemmin, kritiikin jälkeen, lisättiin) riitti jo Marco Tosattille, paavi-kriitikolle, tulikivenkatkuiseen kirjoitukseen jota InfoVaticanan kaltaiset sivustot lainasivat viikko sitten. Kysymys oli silloin tosin siitä, oliko Viganò tavannut paavia: oliko tapaaminen unohdettu vaiko vain sen sisältö. Nähtävästi vain sen sisältö: Viganò olisi siis puhutellut paavi Franciscusta McCarrick-aiheesta vuosia sitten. Argentiinan näkökulmasta sillä eli McCarrickilla on luonnollisesti vähemmän merkitystä (!), mutta puhuminen ”valheista” ja ”sensuurista” varmasti hirvittää hengellisen maailman vihapuhepoliiseja. Tämä siis on tullut paavinvastaisesta maailmanlaajasta myllystä.

Crux (CruxNow)-median argentiinalaistoimittaja Roomassa Inés San Martín kuvaili kotimaansa haasteita kolme päivää sitten (4.6.): Paavia painostaa seksuaalirikosten ilmitulo ja varsinkin G. Zanchettan tapaus. Toisaalta hänen pitäisi kohtapuoliin käydä kotimaassa jo siksi, että ainoa elossa oleva sisar María Elena on  huonossa kunnossa eikä pääse itse Roomaan saakka.

Oli miten oli, tilanteet Argentiinassa näyttävät kiristyvän. Mylly pyörii myös pienessä pohjoisessa Saltan maakunnassa. Sen julkaisu El Tribuno, samoin kuin QuéPasaSalta -sivusto, ovat muutama tunti sitten tuoneet julki Zanchettan saaman kotiarestin. Uutinen on julkaistu perjantaina 7.6. kello 9 jälkeen Argentiinan aikaa. El Tribuno viittaa samalla puolitoista viikkoa aiempaan, Televisan haastattelua koskevaan juttuunsa joka on otsikoitu ”Paavi Franciscus myönsi tunteneensa Zanchettan vastaiset ilmiannot”. Vatikaanissa huippuviran paavilta saanut mies käskettiin nyt menettämään kotimaan passinsa ja osoittamaan pysyvä osoite Argentiinassa poliisia varten. Hän on haastettu (imputado, lähinnä ’syyteharkinnassa’ olisi kai käännös) seksuaalirikoksista raskauttavissa olosuhteissa – koska hänellä on ollut uskonnollinen työ. Vatikaanin uskonopin kongregaatio (CDF) tutkii asiaa vielä. Argentiinassa ei hyvältä näytä. Onko pahin vielä tulematta? Raskas mediailmapiiri tekee kirkon ja paavin elämää päivä päivältä raskaammaksi.

Ja kuitenkin: paavin meksikolainen haastattelu julkaistiin espanjaksi alusta alkaen kokonaisuudessaan Vatikaanin omalla Vatican News -sivustolla.

Edit: Kirjoitin ensimmäisen kerran aiheesta tammikuussa, mediamyrsky oli melkoinen: https://www.kotimaa.fi/blogit/argentiinan-media-raivoaa-miksi-paavi-suojeli-ex-piispaa-vatikaanissa/

https://www.kotimaa.fi/blogit/ilmiriita-argentiina-piispan-ilmianto-selfieista/

Keväällä juttu mutkistui lisää: https://www.kotimaa.fi/blogit/argentiinan-piispasyhero-kiemuroitui-taas/

Kuva: QuéPasaSalta sanoo otsikossaan: ”Paavi Franciscuksen asessori syytteeseen eikä pääse maasta pois”.

  1. Ei ihme kiusausten alkamisen teroittamisen johtaneen nyt oikeaan isäntään asiassa.

    On kovasti kätevämpi pahanviettelykset synnin harjoittamisessa katsoa persoonallisen pahan aikaansaannoksiksi kuin omiksi valinnoiksi kiusauksien käsittelemisessä itsekieltäymyksen kautta, mikä oli Jeesuksen kolmas Uudesta Testamentista nouseva ja jokaisen luettavissa oleva opetus.

    • Noin pari vuotta siten paavi ’nöyrtyi’ myöntämään, että ’olemme häpeissämme’. Se tuntui tuolloin kuin suunnanmuutokselta koskien papiston taipumuksia, pedofiliaan ja homouteen. Toisaalta tuhansien päiden armeija ei poistunut areenalta lyötynä, vaan ryhdistäytyneenä ja suojeltuna ymmärtämyksellä ja psykologisillakin selityksillä. Julkeus ja häpeämättömyys juurtui syvemmälle papillisen rankin valvojiin ja rikollisiin pappeihin, jotka vain vaivoin alkoivat menettää papillista koskemattomuuttaan.

      Merkittävää ja häpeämätöntä toimenpidettä alettiin julkisesti valmistella 2017 joulukuussa, tv-ohjelmassa, missä paavi hieman ’hehettelevälsti’ paljasti Isämeidän-rukouksen käännösvirheen. Eli ”äläkä saata meitä kiusaukseen’. Paavin perustelut olivat, etteihän kukaan isä johdata lastaan kiusaukseen, vaan suojelee niiltä.
      Näin tuumasi evlut piispa Huovinenkin kirjassaan, jossa hän lisäperusteli kiusauksen ja koetteluksen hiuksenhienoa eroa. Tämä kaikki osoittaa, että on luettu jumaluusoppineita, teologiaa, muttei Raamattua.

      Paavi muutti italiankielisen tekstin Raamatun vastaiseksi. Tällainen teko menee läpi vain, kun ihminen on itsensä korottanut jumalaksi, mikä tässä yhteydessä ilmenee paavin ja piispan asemalla.

      Jukka, kirjoituksesi ovat edelleenkin erinomaisen todellistuminen poikkeuksellisesta kyvytäsi yhdistellä tai löytää ’olennaista’. Heittomerkeillä kuitenkin haluan kiinnittää huomiota prosessiin, mikä muuttaa jätteen siedettäväksi, jos ei hyväksyttäväksi. Hyväksyttävyys tullee olemaan seuraava aste tässä kielteisessä katolisessa ihmeessä.

      Näitä on mukava, suorastaan, lukea. Samanlaista viihdyttävyyttä edustaa mm. mainitsemasi Inés San Martín’n tutkiva journalismi. Ines sai taannoin työstään Vatikaanin myöntämän tunnustuspalkinnon?
      Arvostelen tätä tutkivaaa toimittaja-työtä tässä yhteydessä, koska se ei ole synnistä erossa pysymistä, vaan sen leipomista nk. kristilliseen taikinaan.

      Jos Luther olisi pysynyt kannassaan koskien paavin kirkkoa, niin nk. kristinusko ei olisi saannut merkityssisältöä mikä sillä on tänään. Eli Jeesus poistuu ainoana tienä taivaaseen, muuallakin kuin Roomalaiskatolisessa kirkossa.

  2. En tiedä, mikä on lopulta oleellista. Tapaus Gustavo Zanchetta on vaan monesta syystä tärkeä, ja hänestä eivät puhu vain paavi-vihamieliset mediat (LifeSiteNews, InfoVaticana, New Catholic Register yms.) Kuukausia on puhuttu siitä, kuinka paljon hänen pahoista teoistaan tiedettiin tuossa vaiheessa, kun hän tuli Roomaan. Inés San Martín pisti helmikuun pedofilia-huippukokouksen viimeisenä päivänä myös seksirikos-ekspertti, arkkipiispa Charles Sciclunan koville. Hän haastoi sillä, että Zanchettan kännykän homopornokuvissa oli nuoria (”young people”, myöhemmin selvisi että kyseessä ei ollut alaikäiset). LifeSiteNews voi olla helppo torjua, mutta ainakin siellä on 24.2.19 numerossa Inés San Martínin kysymys Sciclunalle, videoitunakin. https://www.lifesitenews.com/news/pope-franciss-record-on-coverup-challenged-at-final-press-conference-for-va Sen Alessandro Gisotti keskeytti, sanomalla että kyseistä piispaa eli Zanchettaa koskee CDF:n tutkimus. Näin ollen kukaan ei ole ”peitellyt” mitään. Nyt vain kävi niin, että maallinen viranomainen alkoi syytetoimet jo ennen uskonopin kongregaatiota, olkoonkin että Zanchetta pidätettiin virantoimituksesta. No, vaikka helmikuun lopussa jupistiin nuorten miesten ja omakuvista piispan kännykässä laajalti, ei seuraavaa Zanchetta-skandaalia tarvinnut odottaa edes kuukautta: hän osallistui paavin paastonaika-retriittiin Casa del Divin Maestrossa 10.-15.3. The Catholic Heraldin juttu ei jäänyt vain sinne, vaan se levisi mm. CNA:han. https://www.catholicnewsagency.com/news/argentine-bishop-under-investigation-for-sex-abuse-attending-popes-lenten-retreat-23012 Oleellista on ehkä, että näistä ollaan tietoisia. Ei keskustelu tarkoita sormellaosoittelua, mutta ei se merkitse myöskään sitä, että näitä on yhtään helpompi ymmärtää tai hyväksyä. Olen Reijo kanssasi samaa mieltä siitä, että Inés San Martín on keskeisellä paikalla kun yritetään ymmärtää argentiinopaavia, joka ei käy ikinä Argentiinassa. Nytkin on tilanne se, että mikäli elokuuhun mennessä paavi ei ole päättänyt mennä sinne 2020, kun olisi paljon syytä, ei hän menekään. Toisaalta juuri elokuussa Argentiinan politiikassa kiehuu, ja taas on huono aika ilmoittaa mitään? Huom. Myös NYT on ottanut esille Zanchetta-tapauksen uuden käänteen: https://www.nytimes.com/aponline/2019/06/07/world/americas/ap-lt-argentina-sex-abuse.html

  3. Koska katollisessa kirkossa on nämä seksuaalisynnit jatkuneet pitkään ja aina vaan paljastuu lisää, niin miten kirkko on puuttunut näihin. Eihän tätä voi vain jatkua ja jatkua. Katollinen kirkko on kyllä monella tavalla menettänyt ihmisten silmissä arvovallan, tai ainakin papisto.

  4. Tapaus Zanchetta on myös CruxNow’n juttuna eilisestä (10.6.) saakka, ja ensimmäisenä juttuna. Inés San Martín osaa kirjoittaa kiihkottomasti kotimaansa Argentiinan asioista. Toisaalta jo otsikko kertoo oleelliset: Piispaa grillattiin kuvista, mutta seminaarilaisten kohtelu on se, mistä vankeus uhkaa. https://cruxnow.com/church-in-the-americas/2019/06/10/argentine-bishop-at-heart-of-phone-porn-scandal-charged-with-abusing-seminarians/ Nuo valokuvat eivät siis olleet alaikäisistä, joten asia ei siltä osin etene. Seminaarilaisten tekemät ilmiannot tässä painavat. Heillä on ollut ”koko papiston” tuki, ja se tarkoittaa yleisvikaariakin. Ei siis pidä yleistää ”koko papistoon” – tässähän ”koko papisto” nousi paavin sanojen mukaan juuri piispaa vastaan. Paavin osalta joku voi ihmetellä: jos oli näyttöä (puhelin, henkilötodistukset), vaikka sitä kuinka hyvin seliteltiin, niin kai oli selvää että asia tulee joskus esiin? El Tribuno -lehti pelaa ilmeisen hyvin yhteen konservatiivisen katolisen median kanssa, niin oli kai myös selvää, että se tapahtuisi heikolla hetkellä. -Salaliittoteoria? Vatican Insider muistuttaa, että Tucumánin piispa oli tehnyt keväällä päättyneen esitutkinnan aiheessa, ja sen perusteella paavi jätti asian uskonopin kongregaatiolle. Hän sanoo [olleensa kuin Pilatus ja] jättäneensä asian ”heidän käsiinsä” vaikka olisi voinut olla tuomari. Nyt paavi varmasti vaati Zanchettaa maalliseen oikeuteen viime torstaina – jossa hän ei kylläkään sanonut mitään. Salvatore Cernuzion juttu kuvaa jutun monivivahteiset käänteet. https://www.lastampa.it/2019/06/08/vaticaninsider/argentina-sotto-processo-il-vescovo-zanchetta-abusi-sessuali-aggravati-FBrATMTSfVE0IOT1huTI3K/pagina.html Nyt huomenna 12.6. oikeusistuimen psykologinen testi arvioi asiaa rangaistavuuden kannalta, maallinen rangaistus olisi välillä 3-10 vuotta. Kuvio on Gogol-mainen, perinteisen vallankäytön perinteitä haastava. Ehkä vielä enemmän Kafkaa ja Gogolia on emeritus arkkipiispa Viganòn toiminnassa: nyt mies ampuu bunkkeristaan täyslaidallisen paavia vastaan ja syyttää valehtelusta McCarrick-ceississä. Paavi sanoi asiasta jotakin eli ”en muista” toukokuun lopussa, ja Viganò kysyy: -Miten sellaiset asiat voi unohtaa? Tässä ihan maallinen uutinen (France24): https://www.france24.com/en/20190610-hiding-ex-vatican-envoy-accuses-pope-blatantly-lying

Raunu Jukka
Raunu Jukka
Kirjoittaja on pappi, joka on väitellyt Latinalaisen Amerikan katolisesta teologiasta.