Armahtava totuus tekee meidät vapaiksi

Näkymä kotipihaltamme huvimajamme terassilta 15. kesäkuuta 2024

SUNNUNTAI 21.7.2024

9. sunnuntai helluntaista

Totuus ja harha

Rauhan tekeminen on vaikeaa, mutta riidan saa aikaan helposti. Siksi kerta toisensa perään tarvitsemme rauhan tekijöitä. Tarvitsemme sitä, että ihmiset elävät todeksi Jumalan Pojan tekemän sovinnon tarjouksen. Jumala näytti armotekonsa Golgatan ristillä. Siellä Jeesus kuoli meidän riitojemme ja kiistojemme sovittamiseksi. Meille annettiin lahjaksi, ilman pienintäkään omaa tekoamme, yksistään Jumalan omasta aloitteesta, kaikki syntimme anteeksi. Tätä anteeksiantoa mekin olemme kutsutut suomaan kanssaihmisillemme, armahtamaan toinen toistamme. Rakastamaan lähimmäistämme niin kuin Jumala on meitä rakastanut.

Totuus meistä itsestämme on, että monin tavoin rikomme toinen toistamme vastaan, lähimmäistämme vastaan, ja siksi tarvitsemme anteeksi antoa – joka päivä.

Totuus Jumalan armosta on, että kaikki meidän syntimme on anteeksi annettu Jeesuksen Kristuksen sovintotyön ansiosta. Siksi saamme alati elää armahdettuina ihmisinä.

Eläkäämme siis Jumalan armahtaman ihmisen tavoin

ja armahtakaamme toinen toistamme, jokaista kanssaihmistämme.

Toinen lukukappale eli epistola Hepr. 12:14–17

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12

Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet. Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi esikoisuutensa. Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.

105 KOMMENTIT

  1. Ari. Siu kastekäsitys menee omanvanhurkauden piikkiin. Lapset ymmärtää uskonasioista paremmin kuin aikuiset. Miu poika sanoi 2-vuotiaana Roihuvuoren kirkon vihkiäisissä, kun selitin, että tää on meijjän uus kirkko: ”Ei oo kirkko. Kirkko on äitin hammeessa.” Alttarilla ei ollut ristiä, mutta äidin hameessa oli pieni kultainen risti.

    Tarja. Lapsi ei ole ”Tabula rasa”- vaikka Locke niin väitti. Lapsi kantaa turmeluksen viittaa. Kaste pelastaa siitä. Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta kasteelle, siitä seuraa lapselle ja heille itselleen pahaa.

    • Ari

      Olen vastannut kysymykseesi jopa useamman näkökohdan esittäen.

      1) Etkö huomannut että juutalaisten keskuudessa harvojen ja valittujen juhlapuhujien joukkoon kuului myös apostoli Pietari.

      2) Juutalaisena puhujana hän vetosi Vanhan testamentin teksteihin. Hänen kasteosionsa oli Hesekielin kirjasta Hes. 36:25-27

      3) Juutalaisen KANSA -käsityksen sisälle kuuluivat myös lapset. Etkö todellakaan ymmärtänyt että juutalaisten keskuudestaan esiin nostaman juhlapuhujan Pietarin käyttämä lapsi -sana tarkoitti synnytyksessä ulos tullutta mukulaa, siis vastasyntynyttä vauvaa, eli Pietari siis tarkoitti todellakin koko kansaa aina vauvasta vaariin saakka.

      4) Etkö todellakaan huomannut että kaste on PARANNUKSEN KASTE eikä suinkaan jo parannuksen tehneen kaste.

      Miten kehtaat näiden näkökohtien lukemisen jälkeen inttää, etten ole sinulle vastannut.

      Johtopäätös tästä antaa aiheen antaa sinulle kehotus:

      OPETTELE SISÄLUKUTAITO

    • Ari

      5) Valman vastauksesta puheen ollen.

      Sinä kirjoitit: ”Yllä olevaan olisi myös mukava saada Valma Luukan vastaus.”

      Nytpä Valma vastasi sinulle (21.07.2024 20:53 Klo 20:53)
      jopa erinomaista tietämystä ja taitoa osoittaen.

      Missä sinulla on silmät?

      Miten saatat sivuuttaa hänen vastauksensa tuoman arvion sinun opistasi:
      Sinä olet suistunut omavanhurskauden monttuun.

      Huomaatko, miten taitava pedagogi tarttuu sinun oppisi suureen rakennevirheeseen?

      Samaten hän ottaa myös esille sen, että pieni lapsikin tarvitsee kastaa, jotta tämä pelastuisi.

      Tee siis parannus näistä opillisista virheistäsi !!!

      Muuten.
      Oletko sinä tutustunut filosofi John Lockeen, 29.8.1632 – 28.10.1704?

      Lukion filosofian kurssiin on kuulunut myös osio hänestä.

  2. Pasanen tällä blogilla : 21.07.2024 09:42 Klo 09:42

    Pasanen: ”olenko tuonut jotain omaa kun ymmärrän Pietarin helluntai saarnan niinkuin edellä olen esittänyt??

    OLET YMMÄRTÄNYT SEN OIKEIN, KUTEN SE ALUSSA SAARNATTIIN SEN AJAN IHMISILLE. SAARNA TUOTTI TULOSTA.

    Myöhemmin Jeesuksen opetus (kaste-ja lähetyskäsky) levisi Jeesuksen valitsemien apostolien kautta, edelleen uusien seurakuntien kautta. (Et taida ymmärtää, että näistä Jeesuksen valitsemista opetuslapsista/apostoleista monet tulivat sittemmin Kirkon piispoiksi?). Perheet saivat kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Perheeseen kuuluivat siihen aikaan vauvasta vaariin lisäksi myös palvelijat.

    Sama Pietarin saarnan sana on edelleen totta kaikille; Meille ja meidän lapsillemme!

    Jumalan lupaukset ovat niin ja aamen! Hän ei riko lupaustaan meille eikä meidän lapsillemme. Tähän tarttuu meidän uskomme ja toivomme; Jumala Pojassaan, on sovittanut meidän syntimme. Eikö tämä sitten muka kuulu lapsille, vauvat eivät saa olla osallisia siitä, mitä Jeesus lupasi kasteen antavan?

    Jeesus todisti Jumalan valtakunnan kuuluvan erityisesti lapsille. Jeesuksen nimeen heitä ei kuitenkaan saisi kastaa? Mieletön ajatus!!

    Pasanen,

    Sinä rikoit, edellä olevien kommenttien mukaan, kasteessa saamasi lupauksen iankaikkiseen elämään. Jumala ei rikkonut liittoa, sinä rikoit. Jumala ei ole myöskään rikkonut Golgatalla tehtyä liitoa (uusi liitto, UT) syntien sovitusta koko maailman edestä. Me olemme rikkoneet, koko ihmiskunta on rikkonut, minä olen rikkonut.

    Jumala on ainoa uskollinen, joka pysyy liitossaan. Meistä ihmisistä ei siihen kukaan kykene. Tarvittiin Herramme ja Vapahtajamme, Jeesuksen Kristuksen Pyhä Veri, meidän edestämme.

    • Kari Paukkunen vai olen rikonut vauvana saamani kasteen liiton, mietippä nyt olenko minä tehnyt tuota liittoa siis ottanut kastetta, en ole vaan minut on kastttu ilman minun omaa tahtoa, eikö vain?

      Mitä Pietari sanoo siis helluntai saarnassaan, mikä on se lupaus, eikö selkeääkin selkeämmin että JUMALAN KUTSUESSA tulee tehdä parannus ja ottaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksi saamiseksi niin saa Pyhän Hengen lahjan, eikö tämä ole selvää, minulle on kun Pyhä Henki sen kirkastaa.

    • Ari

      Raamattu on Pyhän Hengen innoittama kirja.

      Ei yksikään tulkinta, missä poikkeat Raamatun sanasta, ole Pyhän Hengen antama ilmoitus, vaan oman mielikuvituksesi keksimä vääristely, missä sydämesi paatumuksessa luovut TOTUUDEN HENGEN ANTAMASTA pyhästä ilmoituksesta.

      Raamatun sana on aina voimallinen, mutta tottelemattomuus Raamatun totuutta vastaan on vääryyden palvelukseen asettumista.

      OTA SIIS TODESTA APOSTOLIN JUHLAPUHEEN SANA

      L A P S I L L E N N E !

      Ja huomaapa että se lupaus, mistä Pietari puhuu, on parannUKSEN kasteen antama lupaus Pyhän Hengen lahjan saamisesta eli siis lupaus HÄNEN (Pyhän Hengen) lahjaksi antamastaan uskoon sisälle tulemisesta PYHÄN KASTEEN välityksellä.

    • Ari

      Kaste Jeesuksen nimeen tarkoittaa kasteen toimittamista Jeesuksen opetuksen mukaisesti Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Sen sijaan kuvitelma, että kasteen toimituksessa pitäisi lausua sanat ”Minä kastan sinut Jeesuksen nimeen” on tekstin väärin ymmärtämisen tuloksena tullut oppi, jonka ensi alkeita alkoi esiintyä vasta vuonna 1913 ja ensimmäinen tämän harhatulkinnan mukainen kastetoimitus tapahtui 15.4.1914, kun Frank Ewart ja Glenn Cook julkisesti kastoivat toisensa in ”the name of the Lord Jesus Christ”.

      Ja mikä tästä oli seurauksena: helluntailiikkeestä erosi tämä Pyhän Kolminaisuuden kieltävä eli siis ei -kristillinen lahko. Uskonnollisesti tätä helluntailaisuudesta irtaantunutta liikettä voidaan verrata

      aikoinaan 600 -luvulla syyrialaisesta kristinuskon muodosta eronneeseen islamiin sekä

      adventismista eronneeseen 1800 -luvun lopulla syntyneeseen Vartiotorni liikkeeseen joka 1900 -luvun alkupuolella muovautui Jehovan todistajien liikkeeksi.

      Näissäkin kielletään usko Pyhään Kolminaisuuteen.

    • Ari

      Kirjoitat: ”olenko minä tehnyt tuota liittoa siis ottanut kastetta, en ole vaan minut on kastttu ilman minun omaa tahtoa, eikö vain?”

      Tämä lause kertoo sinun OMILLE teillesi kulkeutumisen syvyyden. Raamatussahan kasteen saaminen on vastaanottajan kannalta PASSIIVINEN tapahtuma eli siis tapahtuma, missä vastaanottajalle annetaan kristinuskoon liittyminen eli kristinuskoon pääsy PYHÄN KASTEEN LAHJANA.

      Pietarin helluntaisaarnassakin kasteen vastaanottaminen on alkukielellä kreikaksi PASSIIVISSA eli siis vastaanottajalta ei edellytetä pienintäkään omaa toimintaa, kaikki annetaan ulkoa päin puhtaasti annettuna lahjana.

      Kyseessä verbi, joka on muotoa aoristi, imperatiivi, PASSIIVI, 3. persoona.

      (Aoristi on ilman ajanmääritystä oleva tapahtuma tai tekeminen, jonka ajankohtaa ei ole mitenkään määritelty, vaan jonka ilmauksessa korostetaan vain sitä, ETTÄ se on tapahtunut tai tehty.

      PASSIIVI on verbimuoto, missä lauseen subjekti ei itse tee mitään, vaan tapahtuman todellisuus tehdään tai tapahtuu hänessä ilman pienintäkään omaa osuutta tapahtuman kulkuun.)

      βαπτισθήτω

      baptisthētō

      enlanniksikin käytetään käännöksessä passiivia: ”be baptized”,

      Jumalan edessä kelpaava VALINTA ei todellakaan ole meidän tahtomme tekemän valinnan asia, vaan se on Jumalan tekemä valinta.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi:—

    • Ari

      Nykyään esiintyvän ihmisen omaan valintaan luottamuksensa paneva ratkaisukristillisyys ei ole sen vanhempi uskonnollinen ilmiö kuin vajaat pari vuosisataa vanha.

      Sen kehitti Charles Grandison Finney, 29. 8.1792 – 16.8.1875, joka oli lakimies ja vuodesta 1821 presbyteerisen kirkon julistaja ja vuodesta 1835 Oberlin Collegen teologisen tiedekunnassa, vuosina 1851 – 1866 hän oli oppilaitoksen johtajan virassa.

      Hän vastusti kalvinistista oppia siitä, että toiset on ennalta määrätty taivaaseen ja toiset helvetiin. Sen sijaan hän julisti ihmisten omaa kääntymystä .

      Meille luterilaisille tämä ei ole ollut ajankohtainen kysymys, koska me uskomme siihen, että Pyhä Henki Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä oman mielisuosionsa mukaan kutsuu meitä uskoon ja hoitaa uskoamme sekä pitää meitä Jumalan yhteydessä elämämme loppuun asti antaen meille uskon vaihtumisen näkemiseen eli siis ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

    • Koska ”Repetitio est mater studiorum” eli ”Kertaus on opintojen äiti”,

      niin pannaanpa tähän vielä uudelleen tuo

      P A S S I I V I S S A

      oleva sana suoraan kieliopillisen selityksen kanssa niin,
      että kuka tahansa voi sen itse nähdä:

      βαπτισθήτω

      baptisthētō

      be baptized,

      V-AMP-3S

      V = verbi eli teonsana

      A = aoristi eli ei aikamuotoa määrittelevä teko joka kuitenkin on todella tehty

      M = imperatiivi eli käskytapa on verbin tapaluokka, joka ilmaisee käskyä tai kehotusta.

      P = PASSIIVI suomen kielessä passiivi tarkoittaa muotoa, missä tekijää ei mainita, kreikassa se on muoto missä lauseen SUBJEKTI EI ITSE TEE YHTÄÄN MITÄÄN TEKEMISEN TAPAHTUESSA HÄNESSÄ HÄNEEN VAIKUTTAEN. Siis teko tulee tehdyksi ilman subjektin pienintäkään myötävaikuttamista.

      3S = yksikkö kolmas persoona.

      https://biblehub.com/text/acts/2-38.htm

    • ”Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän. Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen.” Vanhan testamentin liiton merkkinä on ympärileikkaus. Eipä siinäkään kysytä siihen liitettävän lapsen kantaa. Kaste on Uuden testamentin liiton merkki, joka liittää vastaavalla tavalla Jumalan kansaan.

  3. Valma
    ”Tarja. Lapsi ei ole ”Tabula rasa”- vaikka Locke niin väitti. Lapsi kantaa turmeluksen viittaa. Kaste pelastaa siitä. Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta kasteelle, siitä seuraa lapselle ja heille itselleen pahaa.”

    Vai kantaa turmeluksen viittaa?
    Kaste on Hillelin keksintö, ei esim, Johannes kastajan, joka sekään ei ollut vauvakaste. Kaste on rituaalli, jossa Hillelin mallin mukaisesti Babyloniasta palanneet puhditettiin Babylonian vaikutteista, ja kansa palasi puhtaana takaisin juutalaiseen kulttuuriin.
    Myöhemmin hän otti kasteen käyttöön myös niille, jotka halusivat liittyä kansaan, eli kääntyivät juutalaisuuteen ja kaste oli kuin puhdistautuminen entisestä. Yhä vieläkin käydään lähi-idän maissa kastautumassa Jordan virassa, jopa kaukaa, se on kuin pyhiinvalleusmatka ja ei voi välttyä siltä, että Johannes Kastaja tulee mieleen.

    Johannes kastaja, vaikka onkin hyvin kristillisesti tunnettu, ei kastanut ketään kristinuskoon, ei myöskäään Jeesusta, koska sellaista uskontoa ei ollut olemassa, se syntyi vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

    Vauva on puhdas paperi ja hänen kehityksensä riippuu monista tekijöistä, ei syntymässä saadusta ”turmeluksen viitasta,” se on kirkon oma keksintö koska lapsille ja naisille ei annettu paljonkaan arvoa aikoinaan. Kaste ei voi vaikuttaa edes siihen, tuleeko lapsesta viisas, vai tyhmä, vammainen, vai kokonainen, jumalinen vai jumalaton, kiusattu tai ihailtu, rikas tai köyhä.

    Turmeluksen viitasta tuli mieleen alaluokilla luettu Turmeluksen Tommi, joka muistaakseni turmeltui alkoholista ja huonoista elämäntavoista, kuului raittiuskasvatuksen piiriin, sellaista oli aikoinaan ja hyvin on ollut vaikuttavaa, mutta ei kaikille.
    Vastasyntyneen turmeluksen viitasta en ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan, koen järkyttävänä sen, että kirkolla on tuollainen käsitys. Se on vanhentunut.

    • Tarja

      1) On hyvä että olet huomannut Hillelin puhuneen kasteesta.

      Mutta näköalasi on kuitenkin rajallinen.

      Ota huomioon että erilaiset rituaalit veden kanssa esiintyvät useissa tuon leveysasteen kulttuureissa. Veden rajallisuus on aineellinen selitys sille että erilaisia veden kanssa tehtyjä riittejä esiintyy eri puolilla.

      Juutalaisuudessa jo paljon ennen Hilleliä on todettu Pyhän Hengen vaikuttaneen veden kanssa.

      Jo luomiskertomuksessa kerrotaan Hänen ratsastaneen vesipilven päällä ja näin kuiva, autio ja tyhjä maa vesipilven pisaroiden siihen osuessa sai kokea elämän ihmeen. Jumala loi kasvit, loi eläimet ja loi ihmisen. Maa tuli reheväksi, paratiisiksi.

      Tämä näköala kertautuu esimerkiksi Hesekielin profetiassa. Hes. 36:25-27. Siinä Jumala itse vihmoo vettä kansansa ylle ja saa aikaan kääntymyksen ja puhdistuksen, uuden sydämen ja mikä tärkeintä Pyhän Hengen lahjan, ”Henkeni minä annan”.

      Hillelin opetuksen vaikutus oli yleisesti käytössä häntä seuraavana aikana. Myös aikansa oppinein juutalainen Jeesus Nasaretilainen liittyi eräisiin Hillelin opetuksiin. Erityisen merkittävää on, että Hillelin pojan Simeonin poika Gamaliel oli Paavalin merkittävin opettaja juutalaisen syvemmän oppineisuuden saamisessa. Esimerkiksi 1. Kor. 10 kertomus kasteesta meren läpi kuljettaessa on suoraa hänen opettajansa opetuksen seuraamista.

      2) Mitä tulee väärinkäsitykseesi lapsikasteesta, niin voimme todeta, että Pyhän kansan tullessa Egyptistä kansa otti mukaansa myös lapsensa.

      Niinpä teoriat muka lasten jäämisestä kasteen ulkopuolelle on joidenkin juutalaisten olosuhteiden kollektiivisuudesta tietämättömien keksintöä.

      Meillä on tietoa siitä, että pakanoitten kääntyessä juutalaisuuteen rabbin piti tarkoin tutkia kaste-ehdokkaiden perheen tilanne.

      Aikuisille annettiin opetusta juutalaisten tavoista ja perinteestä. Tästä vastasivat kummit. Vanhempien tehtävänä sitten oli huolehtia lastensa opettamisesta.

      Mikäli yksikin perheen jäsen aiottiin jättää kasteen ulkopuolelle, niin silloin rabbi ei saanut antaa lupaa kenenkään kastamiselle. Ei voitu sallia sellaista jumalattomuutta, että yksi pakanuuteen jäänyt omalla kultillisella saastaisuudellaan toisi demonien vallan perheen arkiseen elämään. Vasta kun oltiin valmiita kasteen vastaanottamiseen aivan jokaiselle vauvasta vaariin asti, rabbi saattoi antaa luvan kasteen toimittamiselle.

      Kasteessa kääntyneen perheen katsottiin alkaneen kokonaan uuden elämän aivan alusta pitäen. Näin ollen äsken kastetuita nimitettiin ”yhden päivän ikäiseksi”, meidän matematiikkamme mukaan sanoisimme: ”Koko perhe alkoi elämänsä nollapisteestä.” Tästä on peräisin kristinuskon sanoma, että kaste antaa uudestisyntymän. Ilmaus ”uudestisyntymä” siis on suora jatkumo jo ennen Vapahtajamme aikaa juutalaisten käytössä olleesta kääntymyksen kasteesta.

      Puhdistavan ja uuden elämän antavan kasteen lisäksi kääntymyksen yhteydessä perheiden miespuoliset jäsenet ympärileikattiin juutalaisuuteen liittymisen merkiksi.

      Jeesusta seuraavien joukossa tästä ympärileikkauksesta luovuttiin ei-juutalaisten kohdalla., mutta uuden elämän antavasta kasteesta pidettiin kiinni.

    • Tarja

      3) Johannes Kastajan kaste ei suinkaan kasteena ollut mikään uutuus juutalaisuudessa.
      Ei myöskään se että lasten kaste jätettiin kertomatta ollut mikään uutuus. . Itsestään selvyyksistä ei yleensä tarvitse puhua. Näin vanha tapa oli käytössä myös silloin, kun kerrottiin Johanneksen kastaneen paljon väkeä.

      Vanhoissa juutalaisissa kertomuksissa oli yleensä tapana kertoa kokonaisista perheistä vain perheen päämiehen kokemista asioista. Näin myös isän kääntymyksestä, mutta yhteiskunnan kollektiivisuudesta seurasi, että isän kääntyessä koko perhe kääntyi kuten edellä jo viittasinkin.

    • Tarja

      4) Erotat juutalaisuuden ja kristinuskon toisistaan virheellisellä tavalla puolitotuuksia lausuen sanoessasi: ” Johannes kastaja, vaikka onkin hyvin kristillisesti tunnettu, ei kastanut ketään kristinuskoon, ei myöskäään Jeesusta, koska sellaista uskontoa ei ollut olemassa, se syntyi vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

      Onhan aivan selvää, että Jeesuksen seuraajien joukko eli hänen opetuslapsensa ovat alkaneet muodostua omaksi erilliseksi joukokseen vasta, kun Jeesus oli vaikuttanut maan päällä.

      Mutta Jeesus ei toiminut tyhjiössä eikä irrallaan Pyhän kansan pyhästä perinnöstä. Paljon enemmän kuin tavalliset lukijat voivat edes aavistaa, Jeesus liittyi opetuksessaan oman aikansa juutalaisten oppineitten pohtimiin kysymyksiin.

      Sekä kirjoitettu Jumalan sana että vain suullisena perintönä kulkeneet kirjoitusten selitykset sisältyivät hänen opetukseensa. Hän siis itsekin käytti puheissaan viittauksia isien perinnäissääntöihin. Hänen kritiikkinsä joidenkin opettajien käyttämiin perinnäissääntöjen tulkintoihin oli nimenomaan näiden sääntöjen väärinkäyttöä vastaan suunnattu.

      Nykyaikaisesti sanoen, hän ei vastustanut juutalaisten lain käyttöä itsessään vaan näiden laintulkintojen käyttöä juridisina vippaskonsteina. Hän ei hyväksynyt sitä, että jonkun lain käytössä ainoana yrityksenä oli löytää sääntöjen suomia porsaanreikiä lain selkeiden sääntöjen noudattamisesta vapautuakseen.

      Jotta voisit huomata miten Jeesuksen seuraajat olivat osa juutalaista elämää, kerron Jeesuksen kasvinkumppanista eli Joosefin aikaisemman avioliiton vanhimmasta pojasta, ”Uuden testamentin juutalaisen puhetavan mukaisesti Jeesuksen veli”. Jaakob Vanhurskas oli Jerusalemin ensimmäinen piispa, siis nykyisen Jerusalemin patriarkan viran ensimmäinen viranhaltija. Hän oli niin ahkerasti temppelissä säännöllisesti rukoilemassa, että hänen arvostuksensa oli tavattoman suuri kaikkien juutalaisten keskuudessa. Vasta juutalaissodan alkumaininkien aikana juutalaisten eri ryhmien alettua sotimaan toinen toistaan vastaan Jaakob Vanhurskas tapettiin. Tätä surivat suuret joukot.

      Vasta Jerusalemin hävitys vuonna 70 jKr. poisti ylipapin viralta sen aseman juutalaisuutta kokoavana virkana. Sen jälkeen Jamniaan juutalaisen paavin Hillel I:n johdolla kokoontuneet oppineet eivät enää kutsuneet joukkoonsa Jeesuksen seuraajia. Syynä oli kristittyjen suuren joukon jo tuohon aikaan kuuluminen kreikankielisten joukkoon. Jamniassa jätettiin kreikankieliset ulkopuolelle, kun vuosien 100 – 130 jKr. tienoilla nykyisen Vanhan testamentin kirjojen luku vahvistettiin 22 kirjaan tuon aikaisen laskutavan mukaan, nykyajan laskutavan mukaan 39 kirjaan. Hellenistijuutalaisten ja heidän mukanaan hellenististen Jeesuksen seuraajien Vanhaan testamenttiin kuuluivat myös meidän Deuterokanoniset eli Apokryfiset kirjamme.

      Vähitellen hellenistijuutalaiset sitten ojentautuivat hepreankieliseen liturgiaan tai liittyivät Jeesuksen seuraajien joukkoon eli kreikkalaisittain kutsuen kristityihin.

    • Tarja

      5) Johannes Kastaja ja Jeesus olivat sukulaisia. Maria vietti Elisabetin luona tämän raskauden kolmen viimeisen kuukauden ajan. Näin myös heidän toimintansa liittyivät toisiinsa.

      Jeesuksen kasteen toimitti Johannes Kastaja. Tämä tapahtuma oli Kolmiyhteisen Jumalan ilmestyksen ilmaus.

      Tästä alkoi kristillinen kaste. Jokaisessa kristillisessä kasteen toimituksessa vielä meidänkin aikanamme Jeesus on läsnä.

      Tästä on paljonkin keskusteltu Kirkkojen Maailmanneuvoston yleiskokouksissa.
      Oulun piispana eläkkeelle siirtynyt Samuel Salmi on kirjoittanut

      ekumeenisesta kastekeskustelusta tutkimuksen

      ”Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste”. Partisipaatioajatuksen tulkinnat Faith and Order -liikkeen kastedialogeissa Lundista 1955 Budapestiin 1989.
      Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran julkaisuja 170. Helsinki 1990.

    • Tarja

      6) Koko ihmiskuntaa vaivaava paha perintö eli perisynti vaivaa kaikkia ihmisiä. Tästä ei kukaan pääse eroon tämän elämän aikana. Vasta taivaaseen päästyämme se jää taakse. Sinne sen valta ei enää ulotu.

      Kasteessa meidät Aatamin jälkeläiset liitetään ”Uuden Aatamin” eli uuden ihmiskunnan alun Jeesuksen yhteyteen. Tämä kasteen antama lahja antaa meille iankaikkisen elämän toivon. Kasteessa olemme tulleet Jeesuksen yhteyteen. Siksi myös hänen kuolemansa on ottanut meidän kuolevaisuutemme osallisuuteensa ja yhdistänyt meidät hänen ylösnousemuksensa antamaan uuden elämän yhteyteen, jonka turvissa kerran pääsemme Jeesuksen taivaalliseen asuntoon ikuiseen iloon Jumalan kirkkaudessa onnea nauttimaan, ikuiseen autuuteen.

  4. Paukkunen Kari
    ”Jumala on ainoa uskollinen, joka pysyy liitossaan. Meistä ihmisistä ei siihen kukaan kykene. Tarvittiin Herramme ja Vapahtajamme, Jeesuksen Kristuksen Pyhä Veri, meidän edestämme. ”

    Tämä ei nyt tue kristinuskon käsitystä, koska te olette mieltä, että ikuinen liitto on vanhentunut ja nyt on jumala muuttamut mieltänsä ja perustanut
    uuden liiton. Mitä uskollisuutta sellainen on. Jopa ihmisuhri ja verenjuominen tulivat uuuteen liittoon, kun ikuisessa hän ei sellaisia hyväksy.

    • Tarja

      7) Jumalan liitto on ikuinen. Hänen liittonsa ei ole kaatunut tai lakannut. Sanonta uusi liitto kuvaa tämän ikuisen liiton uuden vaiheen esille tuloa. Se mikä aikaisemmin oli luvattu siirtyy uudistuneeseen voimaan. Samalla näköala laajenee ja yhä useampi maailman ihminen otetaan tämän liiton yhteyteen. Tavoitteena on koko maailman kaikkien kansojen kaikkien ihmisten tavoittaminen kirkon yhteyteen, Taivaaseen pääsevien joukkoon.

      Herran pyhä ehtoollinen yhdistää meidät Jeesuksen ristinkuoleman tuomaan sovintoon ja ylösnousemuksen tuomaan voittoon synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta armahdetun, ylösnousemuksen saavan ja kaikesta pahasta vapautetun kansan osallisuuteen. Siksi sitä nimitetäänkin ”iankaikkisen elämän lääkkeeksi”.

    • Parkkila Tarja

      En ole kirjoittanut, että Jumalan ikuinen liitto on peruttu. Se on sinun tulkintaasi.

      Ei Jumala ole niin kuin ihminen. Ei hän peru liittoja, jotka löytyvät Bibliasta. Israelin lapset ovat saaneet ja vielä saavat sen mitä luvattu on.

      Jesaja:
45:23 Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.

    • Onko Israel pysynyt liitossaan Jumalan kanssa? Siihen näet liittyy ehtoja ja velvoitteita. ”Jos te nyt kuuntelette minua ja pidätte minun liittoni, niin te tulette olemaan kansojen joukossa minun oma kansani.”

  5. Paukkunen Kari

    En ole väittänyt, että sinä olet niin sanonut, mutta kyllä kristinuskossa Paavalin puheiden perusteella ja jatkumona, on sellainen käsitys, että lakiliitto joksi ikuista liittoa sanotaan, on kumoutunut, kun uusi on tilalle tullut. On olemassa sanonta, että laki oli vain kristukseen asti, sen jälkeen julistetaan jumalan valtakuntaa. Ja nyt tuntuu, että pitää julistaa vain kristusta, ei edes sitä, mitä hän puhui, eikä valtakuntaa, vaan häntä itseään, eli ihmispalvontaa.

    Jos tilanne on muuttunut niin sitä tietoa ei minulle asti ole täydessä uskottavuudessa vielä tullut, koska edelleen myös juutalaiset tuntuvat olevan käännytyksen kohteina, heidän liittonsa ei uskota olevan voimassa.

    • Tarja

      Jeesukselle palvonnan antaminen on Jumalan kunnian esillä pitämistä, sillä Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

      Kun esimerkiksi ajatellaan itämaan tietäjiä, niin

      etsiessää ihmisen lasta he löysivät Jumalan

      ja kedon paimenia ajatellen, niin

      etsiessään Jumalaa he kohtasivat ihmisen, vauvan.

      Jeesuksen olemus sekä Jumalana että ihmisenä oli todellisuutta jo silloin kun hän oli ikuisen neitsyen Marian kohdussa. Pyhän Hengen vaikutuksesta Elisabet saattoi tämän tunnustaa, kun odottavat äidit toisensa kohtasivat.

  6. Matias

    Ihmisillä on erilaisia käsityksiä Jumalasta, tunnen kyllä sinun ajatuksesi kaksijakoisesta ihmisestä jumalana ja ihmisenä, kolmion sisällä, mutta se suuruus joksi minä Luojan ajattelen,, ei sovi minkään aitauksen sisäpuolelle, koska antaa elämää ja ruokkii maan kautta kaikenlaisia ajattelijoita uskomusten harrastelijoita ja jopa rikollisia.
    On siis yläpuoella kaikenkarvaisten riitelyiden ja hyväksikäyttäjien toilailuja katsellessaan. Monet saavat leipänsä vain siitä, että yrittävät tehdä hänestä murhaajan ja vielä itsensä, tai poikansa murhaajan ja vielä sadistisesti kiduttamalla, kuin masokistin mieliksi. Mutta sellainen on ihminen, joka on vielä lapsi. Lasten valtakunnassa.
    JOs vieä olisi voimassa laki Jumalan pilkasta, niin kyllä tuossa olisi siihen aineksia.

    • Tarja

      1) Vapahtajamme persoona ei ole kaksijakoinen. Hän on KOKONAAN Jumala ja KOKONAAN ihminen YHDESSÄ persoonassa.

      Jumalan kolmiyhteydestä antaa Augsburgin tunnustus hyvän selityksen:

      I Jumala
      Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.

      https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Jumala

    • Tarja

      2)

      Jumalan olemus on todellakin paljon syvempi, avarampi ja käsittämättömämpi kuin mitä milloinkaan voimme ymmärtää. Hän pitää huolta koko luomakunnastaan.

      Tästä Jeesuskin puhuu

      Matteuksen evankeliumi:

      5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

      Koska pahan viettelysten takia maailmassamme on paljon ongelmia ja vääryyttä ynnä muutakin pahaa, niin siksi tarvittiin Vapahtajamme ristin työtä, jota hänen kärsimisensä ja kuolemansa kautta kaikki maailman kärsimys ja kuoleman valta voitaisiin murtaa.

      Kristuksen kärsimys ja kuolema on koko ihmiskunnan toivon perusta.

      Tästä Quiercyn konsiili vuodelta 853 jKr. sanoo näin:

      ”Ei ole olemassa yhtäkään ihmistä,

      ei ole ollut eikä tule olemaan yhtäkään,

      jonka puolesta hän ei olisi kärsinyt”

    • Tarja

      Sanot: ”JOs vieä olisi voimassa laki Jumalan pilkasta, niin kyllä tuossa olisi siihen aineksia.”

      Jumalan pilkka laki kuuluu reaalisten uskonnon ilmausten herjaamisen asiayhteyteen. Jos pannaan syyte ajatusyhteyden kannalta väärään lokeroon, niin silloinhan syyttäjän ei edes kannata yrittää nosta syytettä, koska eihän syytettä voi nostaa asian vierestä menneellä syytöksellä.

      Edesmennyt ensimmäinen vaimoni oli juristi.

    • Tarja

      Sanot Jumalaa tarkoittaen: ”Monet saavat leipänsä vain siitä, että yrittävät tehdä hänestä murhaajan—”

      Jumala on luonut elämän. Hän myös suojelee elämää. Sen sijaan hän vastustaa elämän tuhoamista.

      2.Mooseksen kirja:

      20:13 Älä tapa.

      Joten syytöksesi Jumalaa kohtaan osoittaa vain, että asetat Jumalan työn vääriin loogisiin yhteyksiinsä. Näin sinulta jää huomaamatta Jeesuksen ristin kuoleman merkitsevän kaiken synnin POIS OTTAMISTA. Näin tehden Jeesus tuotti KOKO MAAILMAN PELASTUKSEN meidän ihmisten ja koko luomakunnan siis kaiken Jumalan luomistyön hyväksi.

    • Tarja

      Lauseestasi Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan, olemuksesta: ”— vielä sadistisesti kiduttamalla, kuin masokistin mieliksi —”, kerrot vain, ettet ole ymmärtänyt, mitä kolminaisuusoppi tarkoittaa. Olen toisaalla käyttänyt puheenvuoron siitä, miten sota-aikana moni joutui luopumaan rakkaastaan silloin, kun säälimätön hyökkääjä tunkeutui maahamme. Nämä olivat raskaita kokemuksia niille, joita se kohtasi. Kukaan ei olisi sellaista omalle kohdalleen halunnut.

      Kuitenkin nämä uhraukset liittyivät kokonaisuuteen, missä niiden vaikutuksesta maamme säilyi vapaana. Uhrauksilla oli päämäärä ja tarkoitus. Ne koituivat kokonaisuuden hyväksi.

      Vielä suuremman tavoitteen tähden Jumalan Poika kävi kärsimykseen ja kuolemaan meidän tähtemme, koko maailman tähden.
      Raamatussa kerrotaan Jeesuksen kärsimyksestä ja kuolemasta sekä Isän Jumalan ja Jumalan Pojan oman tahdon ilmauksena. Samoin ylösnousemus esitetään toisaalla Isän ja toisaalla Pojan työnä.

      Tästä yhteydestä ja sen merkityksestä irrotettuna luonnehtimisesi olisi paikallaan, mutta Jumalan pelastustyön kannalta ja sen todelliseen yhteyteensä liitettynä sanoma Jeesuksen rististä on kuvaus Iankaikkisen, Kaikkivaltiaan ja rakastavan Jumalan huolenpito meistä luomistaan ihmisistä,
      meidän vapautukseksemme synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25