Armahtava totuus tekee meidät vapaiksi

Näkymä kotipihaltamme huvimajamme terassilta 15. kesäkuuta 2024

SUNNUNTAI 21.7.2024

9. sunnuntai helluntaista

Totuus ja harha

Rauhan tekeminen on vaikeaa, mutta riidan saa aikaan helposti. Siksi kerta toisensa perään tarvitsemme rauhan tekijöitä. Tarvitsemme sitä, että ihmiset elävät todeksi Jumalan Pojan tekemän sovinnon tarjouksen. Jumala näytti armotekonsa Golgatan ristillä. Siellä Jeesus kuoli meidän riitojemme ja kiistojemme sovittamiseksi. Meille annettiin lahjaksi, ilman pienintäkään omaa tekoamme, yksistään Jumalan omasta aloitteesta, kaikki syntimme anteeksi. Tätä anteeksiantoa mekin olemme kutsutut suomaan kanssaihmisillemme, armahtamaan toinen toistamme. Rakastamaan lähimmäistämme niin kuin Jumala on meitä rakastanut.

Totuus meistä itsestämme on, että monin tavoin rikomme toinen toistamme vastaan, lähimmäistämme vastaan, ja siksi tarvitsemme anteeksi antoa – joka päivä.

Totuus Jumalan armosta on, että kaikki meidän syntimme on anteeksi annettu Jeesuksen Kristuksen sovintotyön ansiosta. Siksi saamme alati elää armahdettuina ihmisinä.

Eläkäämme siis Jumalan armahtaman ihmisen tavoin

ja armahtakaamme toinen toistamme, jokaista kanssaihmistämme.

Toinen lukukappale eli epistola Hepr. 12:14–17

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12

Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet. Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi esikoisuutensa. Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.

105 KOMMENTIT

  1. Ennen papit tervehtivät ennen saarnaa ”Apostolisella tervehdyksellä”. Minä aloitin useimmiten tätä käyttäen: ”Armo olkoon teille ja rauha meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.” . Ehtoollisen lopussa sanottiin useimmiten: ”Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri kätkeköön teidän ruumiinne, sielunne ja henkenne iankaikkiseen elämään. Jääkää Jumalan rauhaan!” Usein vielä oli joku Raamatun lause muistolausekkeeksi. Noita Raamatun tärkeitä muistelujakeita olisi hyvä viljellä vieläkin, kun ihmiset tuntevat Raamattua vain paikkapaikoin.

  2. Ompas täällä hiljaista, kun minä en ole haastamassa.

    Esitän kysymyksen:
    Ymmärrättekö te ihan oikeasti lauseen:……kuinka ”Kristuksen ruumis ja veri kätkee teidän ruumiinne, sielunne ja henkenne ikuiseen elämään,”
    …… te kuitenkin kuolette, kuin kuka ruhtinas tahansa.

    Pitääkö teeskennellä, että ymmärtää, kun ei ei ymmärrä miten se käytänössä tapahtuu, kun ruumis ja veri ovat aineellista, ja oppi kuitenkin kertoo olevansa hengellistä.

    Onko siis Kristuksen ruumis ja veri yhtä kuin maa, joka kätkee ruumiin mullan alle ja uskotaan se olevan Kristuksen ruumis ja veri, koska veri laskettiin hänestä maahan.
    Jos näin, on siinä kävelty yli sen, että maa on joka kätkee jokaisen ruumiin ja veren ja siellä ne ovat turvassa. Te ette voi sille mitään.

    Naisten oikeuksien puolesta, ja Äiti-maan puolesta.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      1)

      Kysyt: ”Ymmärrättekö te ihan oikeasti lauseen:……kuinka ”Kristuksen ruumis ja veri kätkee teidän ruumiinne, sielunne ja henkenne ikuiseen elämään,”
      …… te kuitenkin kuolette, kuin kuka ruhtinas tahansa.”

      Ajallinen kuolema kuuluu tämän maailman menoon. Ruoho kuivuu ja kukkanen lakastuu jne.

      Iankaikkinen kuolema tuli koko ihmiskunnan osaksi Aatamin lankeemuksessa. Tästä kuolemasta Kristus meidät on pelastanut omalla kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.

      Herran pyhässä ehtoollisessa me saamme iankaikkisen elämän osallisuuden elikä siis osallisuuden Jeesuksen ristin kuoleman ja ylösnousemuksen tuomasta armosta. Näin meille annetaa iankaikkisen elämän lääke.

      Johanneksen evankeliumi:

      6:47 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.

      6:48 Minä olen elämän leipä.

      6:49 Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.

      6:50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.

      6:51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta.”

      6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: ”Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?”

      6:53 Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

      6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

      6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

      6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

      6:57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

      6:58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti.”

    • Tarja

      Jatkoa

      2) Kysyt: ”Pitääkö teeskennellä, että ymmärtää, kun ei ei ymmärrä miten se käytänössä tapahtuu, kun ruumis ja veri ovat aineellista, ja oppi kuitenkin kertoo olevansa hengellistä.”

      Kreikkalainen kulttuuri teki eron henkisen ja aineellisen välillä.

      Sen sijaan juutalaiseen kulttuuriin kuuluu näiden yhteenkuuluvuus. Niinpä kaikkein henkisin sanotaan kaikkein aineellisimman välityksellä ja kaikkein aineellisin kuvataan mitä henkisimmin käsittein.

      Kielellisesti tarkastellen siis kun jotakin sanotaan kauniiksi, niin hänestä voidaan käyttää ilmausta, että kauneuden idea tulee esille hänessä.

      Ja kun toisaalta, kun Jaakob näki unen Beetelissä, missä taivas ja maa yhdistyivät valtavalla portaikolla maasta taivaaseen asti ulottuvana ja enkelit kulkivat maan ja taivaan välillä, niin tämän mitä hengellisimmän kokemuksen missä maa ja taivas yhdistyivät eli siis Jumalan todellisuus kosketti hänen elämäänsä, niin mitä hän teki:

      Jaakob pystytti kiven.

      Tämä mitä aineellisin kivi törrötti maassa ja mikä olikaan sen hengellinen sisältö: Pyhä Jumala on tullut hänen elämänsä voimaksi ja olemuksensa sisimmäksi hengellisen elämän suunnan antajaksi.

      Näin myös juutalainen teologia oli jo pitkään ymmärtänyt, että Siinain taivaasta maan pinnalle laskeutunut manna oli Jumalan sanan vanhimman osan ilmaus. Toora oli taivaasta maan päälle tullut Jumalan sana, elämän antaja.

      Tähän liittyi aikansa oppinein juutalainen Jeesus ja kertoi että hänen opetuksensa alkuperä oli Jumalan oman läsnäolon todellisuus kuulijoiden elämään. Ja niin kuin manna oli mitä aineellisin ja todellisin syötävä niin myös Herran pyhän ehtoollisen leipä ja viini mitä aineellisimpina ja konkreettisesti nautittavina ovat mitä syvimmän hengellisen todellisuuden ojentajina todellisen elämän antajina liittävät meidät Jumalan yhteyteen, antavat meille iankaikkisen elämän. Niin kuin Jumala itse on iankaikkinen, niin mekin Vapahtajamme ruumiin ja veren leivässä ja viinissä nauttimalla saamme osallisuuden iankaikkisesta elämästä.

      Kysymyksesi siis sisälsi juutalaiselle ajattelutavalle vieraan vastakkainasettelun, kun yritit alkuaan juutalaiseen ajattelutapaan liittyviin ilmauksiin liittää vieraan kulttuurin palasia

      – ei rakentavina lisäyksinä ikään kuin eteenpäin asiaa kehitellen,

      vaan alkuperäistä rakennetta rikki repivänä palasena ikään kuin eheän kokonaisuuden palasiksi pirstoen –

      Ei siis eteenpäin vieden taulua kehystäen ja seinälle ripustaen vaan rikki repien taulua palasiksi takoen.

    • Tarja

      3) Maanviljelijän poikana arvostan maata erittäin paljon.
      Maa antaa satonsa kun sitä hoidetaan, mutta hoitamaton maa villiintyy eikä tuota satoa.

      Esimerkiksi merkittävä luonnon nähtävyys Häntälän notkot ovat
      sen äärellä vuosisatoja maata viljelleitten ja notkoista huolta pitäneitten
      maanviljelijöitten vuosisataisen aherruksen tuottama ihailtava kultuurimaisema.

      Voimme todeta että nykyisin maamme metsien puumassa on
      suurempi kuin milloinkaan aikaisemmin maamme historian aikana.
      Tämä voimakas kasvun on seurausta mielekkäästä metsien hoidosta.

      Peltojen viljely tuottaa maailman puhtainta ruokaa meidän maassamme.
      Meillä käytetään erilaisia torjunta-aineita vuotta ja hehtaaria kohti
      monin verroin vähemmän kuin missään muussa Euroopan maassa.
      Muutama vuosikymmen sitten erään Eurooppalaisen verrokkimaan
      torjunta-aineiden käyttö oli 22 kertaa enemmän vuotta ja hehtaaria kohti.

      Maamme navetat tuottavat vähiten antibiootteja lihakiloa kohti käyttäen.
      Erimerkiksi Euroopan keskiarvo on kuusi kertaa enemmän jokaista myytävää lihakiloa kohti.
      Eräissä maissa jopa kahdeksan kertaa enemmän.

      Ja mikä kummallisinta.

      Maataloustuottajien työstä ei haluta maksaa riittävästi korvausta,

      vaan tuotantoketjun eniten työtä vaativassa asemassa olevien

      maanviljelijöitten työpalkaksi kaikkien työvälineitten kulujen ja muiden menojen jälkeen
      viivan alle jäänyt summa
      jaettiin työtunneilla niin tuntipalkaksi,
      niin tulos LUKEN tutkimusten TAULUKOISSA oli seuravan lainen koko maan sarakkeessa

      Euroa työtunti: KOKO MAA keskiarvo:
      vuosi 2010 se oli 2,5
      vuosi 2011 se oli 3,4
      vuosi 2012 se oli 2,3
      vuosi 2013 se oli 2,0
      vuosi 2014 se oli 0,8
      vuosi 2015 se oli 0,4
      vuosi 2016 se oli -1,0
      vuosi 2017 se oli 2,4
      vuosi 2018 se oli 2,5
      vuosi 2019 se oli 1,7
      vuosi 2020 se oli 4,6

      Joten valtavan paljon olisi aihetta parannuksen tekoon yleisissä asenteissa,
      että tämä kansamme kannalta oleellinen maailman puhtaimman ravinnon tuottaminen
      saataisiin kilpailukykyiseksi maamme yleisen palkka- ja hintakehityksen kanssa.
      https://statdb.luke.fi/PxWeb/pxweb/fi/LUKE/LUKE__08%20Indikaattorit__10%20Maataloustuotannon%20kilpailukyky__08%20Maataloustuotannon%20kokonaisp%c3%a4%c3%a4oman%20tuottoprosentti%20ja%20ty%c3%b6tuntiansio/02_Maataloustuot_tyotuntiansio.px/table/tableViewLayout1/?loadedQueryId=c1fa6a92-03b0-4b9d-ba38-c0e0faa04eb0&timeType=from&timeValue=2010

    • Tarja

      4) Maan alle pannaan nykyisin yhteiskuntasuunnittelussa moniakin juttuja.

      Siellä kulkevat vesijohdot, viemärit, tietokonekaapelit, sähköjohtoja, maanalaisia teitä, tunneleita, metroja, ja monien kerroksien maanalaisia huoneistoja, esimerkiksi pääkaupungissa on kirjastojen hyllyjä monia kerroksia maan alle kaivetuissa tiloissa, tietokonehalleja jopa upean kirkonkin alla

      jne

      Maan käyttö ja sen hyödyntäminen eri tarkoituksiin kasvaa jokaisen sukupolven aikana aina yhteiskunnan uusien tarpeitten mukaan.

    • Tarja

      5) Annat ohjelmanjulistuksen: ”Naisten oikeuksien puolesta, ja Äiti-maan puolesta.”

      Erilaiset mytologiat äiti-maasta ovat eri kulttuureissa ilmaistu hyvinkin eri tavoin. Meille säilyneitä palasia vähääkään tarkemmin tutkien huomaa niiden teologisissa korostuksissa täysin keskenään ristiriitaisia ajatuksia.

      Sen sijaan naisen asemaa on aihetta aina puolustaa. Me ihmiset elämme yhteiselämää. Meidän jokaisen on voitava elää omien elämän edellytysten mukaisesti.

    • Tsrja

      Tähän yhteyteen viimeinen vastauksen osio

      6) Sanot: ”Jos näin, on siinä kävelty yli sen, että maa on joka kätkee jokaisen ruumiin ja veren ja siellä ne ovat turvassa.”

      Tässä otan esille sen näkökulman, että ruumiin laskeminen maahan on perinteisesti ollut yleisin hautausmuoto. Nykyisin tuhkaus on tullut sen rinnalle merkittäväksi hautauksen muodoksi. Aikaisemmin maahan kätkemisen vaihtoehtoina oli ollut vain mereen hautaus tai ruumiin häviäminen milloin milläkin tavalla.

      Hautauksen toimituksessa käytettyjä kaavan ilmauksia papin heittäessä kolme kertaa hiekkaa arkulle (hiekalla voidaan tehdä ristinmerkki) ovat seuraavat vaihtoehdot.

      NN (etunimet),
      maasta sinä olet tullut,
      maaksi sinun pitää jälleen tulla.
      Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä.

      TAI

      NN (etunimet),
      maan tomua sinä olet,
      maan tomuun sinä palaat.
      Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä.

      TAI

      NN (etunimet),
      Herra antoi,
      Herra otti.
      Kiitetty olkoon Herran nimi.
      Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä.

      TAI

      Katoavaisuudessa kylvetään.
      Katoamattomuudessa herätetään.
      Jeesus Kristus on ylösnousemus ja elämä.

      TAI Kuolleena syntynyttä tai pientä lasta siunattaessa.

      [NN (etunimet),]
      Jumala, Isämme, on sinut luonut.
      Saat levätä hänen sylissään.
      Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä.

      KAIKISSA NÄISSÄ YHTEISENÄ SANOMANA on,

      että meillä kristittyinä on toivo

      RUUMIIN YLÖSNOUSEMUKSESTA JA IANKAIKKISESTA ELÄMÄSTÄ.

      Tämän toivon perusteena on Jeesuksen oma ylösnousemus kuolleista.

      Hänen ylösnousemuksensa oli ruumiillinen. Hauta jäi tyhjäksi.

      Näin myös meidän ylösnousemuksemme on ruumiin ylösnousemus. Tämä uusi ruumis on kirkastettu ruumis eli siis toisaalta niin samanlainen että meidät voidaan tunnistaa meiksi myös taivaan kirkkaudessa, mutta samaan aikaan niin uudenlainen, etteivät tämän maailman ajan olemukseen kuuluvat sidokset ja kytkökset aikaan ja paikkaan enää estä meitä siirtymästä iankaikkisen Jumalan ikisaleihin taivaan täydelliseen onneen.

      Pyhän Hengen työ siis saa aikaan ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

    • Matias Roto siis pitäisi mielestäsi suosia kotimaista tuotantoa, no kuinka käy kun tekee samoin kuin maanviljelijät itse?

    • Ari

      1)

      Kysymyksesi voidaan muuttaa myös muotoon: Haluatko syödä ruokaa jossa on käytetty torjunta-aineita kuusi, kahdeksan, kymmenen tai 16 kertaa ENEMMÄN syömääsi ruokakiloa kohti? Eli siis tuontiruokaa.

      Vai haluatko syödä ruokaa, joka on tuon verran puhtaampaa ja huolellisemmin viljeltyä ja puhtaammin käsiteltyä? Eli siis kotimaista laaturuokaa.

      2)

      Tehdä kuin maanviljelijä itse, se on pitää huolta luonnosta niin, että se tuottaa vieläkin paremmin kuin aikaisempien sukupolvien aikana. Jokainen sukupolvi tekee omia parannuksiaan omaa ympäristöään ja omia maitaan kohtaan.

    • Matias Roto siis kun katselet maanviljeliöiden rakkoreita niin onko ne kaikki kotimaisia eli eivätkö he osta mitä halvemmalla saa, eivät suosi kotimaista?

    • Ari

      Minkä verran tunnet maamme maataloutta. Jokaisen tilan kannattaa ostaa sellaisia traktoreita, jotka voivat tehdä juuri sen edellyttämät työt. Samaten maatalouden heikon kannattavuuden takia myös hinta on usein varsin määräävä tekijä suhteutettuna kunkin tilan tuotantohaaran tarpeisiin.

      Sitten vielä se kysymyksesi kärkeen osuva vastauksen osa:

      Suomessa markkinoiden eniten myyty traktori on kotimainen Valtra. Viime vuonna 2023 puolet myydyistä traktoreista.

      https://kaytannonmaamies.fi/traktorimarkkina-vuonna-2023/

    • Ari

      3)

      Yhtä luonnollisesti kuin rakkauden osoittaminen antaa toisillekin halun rakastaa, samoin Jumalan hyvyyteen eli siis hänen armoonsa eli siis hänen ilman ehtoja jakamaansa rajattomaan rakkauteensa turvansa paneminen antaa voimia armahtaa toinen toistaan.

      Kun itse ymmärtää saaneensa kaiken anteeksi ilman pienintäkään omaa myötävaikutustaan, on myös helpompaa jättää räkyttävän rakkikoiran hommat sivuun ja suostua suhtautumaan ihmisiksi toinen toistaan kohtaan.

    • Ari

      4)

      Kirkko on aloittanut maassamme

      Koululaitoksen

      Köyhien hyväksi tehtävän työn

      Kehitysvammatyön

      Kuurojen hyväksi tehtävän työn

      Jne

      Pitkä luettelo asioista, joita ei olisi hoidettu ellei kirkko olisi niitä aloittanut.

  3. Pari asiaa lisään: Meidät 1930-luvulla syntyneet on kasvatettu TAHTO-ihmisiksi. Kastetilaisuudessa kysyttiin vanhemmilta: tahdotteko kasvattaa tämän lapsen…. Konfirmaatiossa kysyttiin: tahdotteko seurata Jeesusta….. ja vihkikaavassa kysyttiin : tahdotko rakastaa. Kasvatettiin omavalintaiseen tahtoon. Muut tärkeät kasvatusohjeet koskivat älyä ( oman järjen käyttöön) ja rehelliseen tunne- elämään.— Toiseksi. Ihmisessä on kolme tasoa: fyysinen eli ruumis, psyykkinen eli sielu, ja henki eli hengellinen. Keskimmmäinen eli henkinen kaipaa kauneutta ja tasapainoa (esteettinen puoli) ja heki joka kaipaa Jumalayhteyttä ja hyvyyttä (eettinen puoli). Keho tahtoo terveyttä ja voimaa.
    ….

    • Valma

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Osaat miellyttävästi yhdistää sydämellisen persoonallisen esitystavan ja paljon asiaa sisältävän asian esittelyn.

    • Ari

      Kysyit tuottajaa. Siihen vastasin.

      Nyt kysyt omistajaa. Siispä nyt vastaan tähän uuteen kysymykseesi.

      Varmasti tietänet, että nykyisen markkinatalouden aikana omistussuhteet menevät maailmanlaajuisesti ristiin rastiin aina kulloisestakin yhtiöstä riippuen. Näin myös Valtrassa. Valtrahan on yksi AGCOn ydinmerkeistä. Kuten monella muullakin alalla niin myös maanviljelysratkaisujen omistussuhteet ovat keskittyneet suuriin yksiköihin.

      AGCOn päätoimisto sijaitsee Duluthissa, Georgiassa, USA:ssa, ja se on maailmanlaajuinen johtaja maanviljelyratkaisujen suunnittelun, valmistuksen ja jakelun alalla. Lisäksi se tukee tuottavampaa maataloutta täydellä laitevalikoimallaan ja siihen liittyvillä palveluilla. AGCO-tuotteita myydään viiden ydinmerkin puitteissa: Challenger®, Fendt®, GSI®, Massey Ferguson® ja Valtra®.

    • Ari

      Jos olisit lukenut ylle panemani tilaston otteen, niin olisit heti huomannut, että maataloustuottajien keskimääräinen tuntipalkka on ollut PALJON alhaisempi kuin tuon esille nostamasi yksinhuoltajaäidin.

  4. Matias

    Minun lause:
    6) Sanot: ”Jos näin, on siinä kävelty yli sen, että maa on joka kätkee jokaisen ruumiin ja veren ja siellä ne ovat turvassa.”
    Tämä lause jäi hiukan epäselväksi, koska siitä puuttuu sana ÄITI.

    Eli ” Siinä on kävelty sen yli, että maa on Äiti, joka kätkee jokaisen ruumiin ja veren ja siellä ne ovat turvassa.
    Eikö myös Jumala luonut tarinallisesti aikoinaan ensimmäisen ihmisen yhdessä maan kanssa, joten maan täytyy olla feminiininen elementti.

    Ihmisen poika ja Ihmisen pojan syöminen on ihmisen hyvin outoja tekoja, sitä kavahtivat aikoineen niin juutalaiset, kuin opetuslapsetkin jotka väistyivät pois. Kuulin videosta, jossa Hamasin sotilas oli vetänyt auki juutalaisen sotilaan rinnan, ottanut sydämen ja syönyt sitä, aivan kuten Inkat aikoinaan. Jotkut käsittävät Ihmisen pojan syömisen tällä tavalla, ja kauhistuvat, kun te opetatte sellaista, ei siihen sisälly mitään henkistä.

    Huomasin kai oikein, että yritit tehdä minusta juutalaisuuden rikki repijää, joka on väite, jota minun ei tarvinne ottaa vastaan, eli yksinkertaisesti kumoan sen, koska en puhunut juutalaisuudesta mitään. Oppi ideoiden maailmasta on ainakin Platonilta, mutta onhan tunnettua, että kaikki muuttuu taikaiskusta kristinopiksi, kun se sinne siirretään.

    Myös sieluoppi on Platonilta, mutta kirjojen perusteella myös Masadan päällikkö Eleasar uskoi sieluoppiin ja kirjoitti siitä hyvin kauniisti jäähyväispuheessa. Sielun kuolemattomuus tulee hyvin esille siinä, että sielu lähtee kuolemanhetkellä, se ei jää odottamaan viimeistä päivää päästäkseen ruumiin kahleista, vaan kun sielu päättää lähteä, ruumis kuolee. ” Kaikki mihin sielu koskee, se elää, ja mistä sielu lähtee, se kuolee ” ” Näkymättömänä se siihen tulee ja näkymättömänä se sitä lähtee.

    Jos sinulla on sellainen käsitys, että minun pitää olla ukollinen juutalaisuuden kaikille suuntauksille, joita en edes tunne, niin olet väärässä. Minulla ei ole mitään sitoumuksia muualle, kuin totuuden suuntaan, eikä kukaan ole pyytänyt minua ajamaan asiaansa, olen siis vapaa ja voin olla erimieltä myös juutalaisuuden kanssa joissakin asioissa.

    • Tarja

      Platinin filosofisia ajatelmia sisältävät kaunokirjalliset teokset onnistuivat vetämään yhteen vuosisatoja kreikkalaisia filosofeja keskusteluttaneita aiheita.

      Hänen tunnetuin oppilaansa oli Aristoteles, joka toimi mm Aleksanteri Suuren opettajana.

      Tämä poliittinen kytkös on nostanut nämä kaksi henkilöä sellaiseen asemaan, etteivät he ole pudonneet historian yleisimpään kohtaloon: unohduksiin, sen paremmin kuin Platonin dialogien kerronnan päähenkilö Sokrateskaan.

      Minulle he ovat vain pieni osa kreikkalaisen kulttuurin historiasta muinaista kaksikielisistä lineaareista nykykreikkalaiseen kulttuuriin. Toki heidän jälkivaikutuksensa on tullut esiin useamman kerran eurooppalaisen kulttuurin historian aikana.

      On huomattava, että kristinuskon ruumiin ylösnousemus -usko ja ikivanhaan indoeurooppalaiseen perinteeseen kuulunut uskomus kuolemattomaan sieluun katsottiin olevan toisiaan vastaan sotivia suureita monia vuosisatoja. Vasta toisen vuosituhannen alkupuolella oppi ruumiin ylösnousemuksesta oli niin voimallisesti päässyt ylivaltaan, että ajattelevat ihmiset alkoivat sisällyttää tämän kuolematon sielu käsitteeseen. Ninpä nykyisinkin monet voivat puhua molemmista käsitteistä ikään kuin ne olisivat kaksi eri tapaa kertoa sama asia: Meidän siirtymisemme ajasta ikuisuuten, maalisesta elämästä taivaan elämään, katoavaisuudestamme ikuiseen elämään.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25