Armahtava totuus tekee meidät vapaiksi

Näkymä kotipihaltamme huvimajamme terassilta 15. kesäkuuta 2024

SUNNUNTAI 21.7.2024

9. sunnuntai helluntaista

Totuus ja harha

Rauhan tekeminen on vaikeaa, mutta riidan saa aikaan helposti. Siksi kerta toisensa perään tarvitsemme rauhan tekijöitä. Tarvitsemme sitä, että ihmiset elävät todeksi Jumalan Pojan tekemän sovinnon tarjouksen. Jumala näytti armotekonsa Golgatan ristillä. Siellä Jeesus kuoli meidän riitojemme ja kiistojemme sovittamiseksi. Meille annettiin lahjaksi, ilman pienintäkään omaa tekoamme, yksistään Jumalan omasta aloitteesta, kaikki syntimme anteeksi. Tätä anteeksiantoa mekin olemme kutsutut suomaan kanssaihmisillemme, armahtamaan toinen toistamme. Rakastamaan lähimmäistämme niin kuin Jumala on meitä rakastanut.

Totuus meistä itsestämme on, että monin tavoin rikomme toinen toistamme vastaan, lähimmäistämme vastaan, ja siksi tarvitsemme anteeksi antoa – joka päivä.

Totuus Jumalan armosta on, että kaikki meidän syntimme on anteeksi annettu Jeesuksen Kristuksen sovintotyön ansiosta. Siksi saamme alati elää armahdettuina ihmisinä.

Eläkäämme siis Jumalan armahtaman ihmisen tavoin

ja armahtakaamme toinen toistamme, jokaista kanssaihmistämme.

Toinen lukukappale eli epistola Hepr. 12:14–17

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12

Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet. Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi esikoisuutensa. Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.

105 KOMMENTIT

  1. Matias
    ”Kielellisesti tarkastellen siis kun jotakin sanotaan kauniiksi, niin hänestä voidaan käyttää ilmausta, että kauneuden idea tulee esille hänessä.”

    En ymmärtänyt miten tässä henkinen sanotaan kaikkein aineellisimman kautta ?

    Paitsi Platonin selityksillä, koska hänen mielestään on olemassa ideoiden maailma, jota emme voi koskaan nähdä, se pitää sisällään kaikki ideat. Kuten nyt vaikka mainitsemasi kauneus, jota emme koskaan voi nähdä muuten kuin ilmentyminä, ja siihen sisältyy hyvin paljon asioita, eli kauneus ilmentää itseään hyvin monin tavoin. Sekin on tarinaa, tai filosofiaa, jonka voi kyllä ymmärtääkin.

    Samaan viitaten:::::
    Jumalaa emme voi koskaan nähdä, hän siis kuuluu platonisesti ideoiden maailmaan, mutta moni ihminen on sanonut olevansa Epifanos, eli jumalan ilmentymä maan päällä, esimerkiksi seleukkidien kuningas Antiokhos Epifanes, joka käytti itsestään myös nimeä Theos Epifanes, eli ilmenyvä jumala. Eli jumalan ilmentymä maan päällä. Ja onhan myös Jeesus tunnettu tässä kategoriassa.
    Kansa käytti Antiokhos Epifanoksesta mieluummin sanaa Epumanes, eli mielenvikainen.

    Lukemani mukaan myös muutaeat paavit aikoinaan ottivat nimekseen Epifanes.

    • Tarja

      3) Kreikkalainen tapa erottaa henkinen ja aineellinen eli siis sielu ja ruumis toisistaan oli juutalaiselle ajattelulle vieras tapa ymmärtää elämän reaalista todellisuutta. Näin ollen myöskään mainitsemasi epifania -malli ei sovellu Jeesuksen olemusen kuvaukseen.

      Sen sijaan Johanneksen evankeliumin ilmaus ”Sana tuli lihaksi” kuvaa juutalaisen ajattelun todellisuutta mitä syvimmin. Mitä aineellisin ilmaistaan mitä abstraktisimmin ja mitä henkisin ilmaistaan mitä aineellisimmin. Siksi myös Jumalan saapuminen keskuuteemme kerrotaan Vapahtajamme olemukseen kuuluvan sekä kokonaan Jumala että kokonaan ihminen yhdessä

      Sen sijaan kreikkalaista mallia voitiin käyttää evankeliumin julistamisesa sellaisessa ympäristössä missä käsitteellä jo vanhastaan oli ikivanhojen paikallisten uskomusten käytössä oma asemansa. Silloin sanalla voitiin ilmaista Jeesus -uskon voiman todellisuutta tuon kultuurin keskuudessa.

      Niinpä kun Egyptissä evankeliumi oli saavuttanut suuria voittoja ensimmäisen vuosisadan aikana ja edelleen vahvistunut toisen vuosisadan alkupuolelle tultaessa, niin tammikuun kuudentena päivänä vietetty egyptiläisestä jumalperinteestä peräisin olevan jumalan kirkkautta kuvaavaa juhla sai monen vielä jäämään kiinni vanhaan pakanuuteen.

      Silloin päätettiin vallata tuo juhla. Sen takia tuona päivänä alettiin kertoa Jeesuksen kunniaa ja voimaa kuvaavia tapahtumia esiin nostavia evankeliumin kohtia.

      Syntyi loppiaisen vietto noin vuodesta 150 jKr. alkaen. Tämä juhlan vietto käänsi koko kansan kansana kristinuskoon. Evankeliumi saavutti suuria voittoja jo kolmannelle vuosisadalle tultaessa. Ennen islamin tuloa maa oli käytännöllisesti katsoen kokonaan kristinuskoon kääntynyt.

      Juhlien valtaus on ollut yksi kaikkein voimakkaimpia evankeliumin suuria voittoja tuottaneita menetelmiä.

      Tuolta Egyptistä epifanian eli loppiaisen vietto on kulkeutunut yhteisen kirkon perinteeseen kautta koko maailman.

  2. Tämä kommentti katosi jonnekin, joten siirrän sen tänne.

    Matias

    Minun lause:
    ”Jos näin, on siinä kävelty yli sen, että maa on joka kätkee jokaisen ruumiin ja veren ja siellä ne ovat turvassa.”
    Tämä lause jäi hiukan epäselväksi, koska siitä puuttuu sana ÄITI.

    Eli ” Siinä on kävelty sen yli, että maa on Äiti, joka kätkee jokaisen ruumiin ja veren ja siellä ne ovat turvassa.

    Eikö myös Jumala luonut tarinallisesti aikoinaan ensimmäisen ihmisen yhdessä maan kanssa, joten maan täytyy olla feminiininen elementti.

    Ihmisen poika ja Ihmisen pojan syöminen on ihmisen hyvin outoja tekoja, sitä kavahtivat aikoineen niin juutalaiset, kuin opetuslapsetkin jotka väistyivät pois. Kuulin videosta, jossa Hamasin sotilas oli vetänyt auki juutalaisen sotilaan rinnan, ottanut sydämen ja syönyt sitä, aivan kuten Inkat aikoinaan. Jotkut käsittävät Ihmisen pojan syömisen tällä tavalla, ja kauhistuvat, kun te opetatte sellaista, ei siihen sisälly mitään henkistä.

    Huomasin kai oikein, että yritit tehdä minusta juutalaisuuden rikki repijää, joka on väite, jota minun ei tarvinne ottaa vastaan, eli yksinkertaisesti kumoan sen, koska en puhunut juutalaisuudesta mitään. Oppi ideoiden maailmasta on ainakin Platonilta, mutta onhan tunnettua, että kaikki muuttuu taikaiskusta kristinopiksi, kun se sinne siirretään.

    Myös sieluoppi on Platonilta, mutta kirjojen perusteella myös Masadan päällikkö Eleasar uskoi sieluoppiin ja kirjoitti siitä hyvin kauniisti jäähyväispuheessa. Sielun kuolemattomuus tulee hyvin esille siinä, että sielu lähtee kuolemanhetkellä, se ei jää odottamaan viimeistä päivää päästäkseen ruumiin kahleista, vaan kun sielu päättää lähteä, ruumis kuolee. ” Kaikki mihin sielu koskee, se elää, ja mistä sielu lähtee, se kuolee ” ” Näkymättömänä se siihen tulee ja näkymättömänä se sitä lähtee.

    Jos sinulla on sellainen käsitys, että minun pitää olla ukollinen juutalaisuuden kaikille suuntauksille, joita en edes tunne, niin olet väärässä. Minulla ei ole mitään sitoumuksia muualle, kuin totuuden suuntaan, eikä kukaan ole pyytänyt minua ajamaan asiaansa, olen siis vapaa ja voin olla erimieltä myös juutalaisuuden kanssa joissakin asioissa.

    • Tarja

      4) Kirjoitat: ”Eikö myös Jumala luonut tarinallisesti aikoinaan ensimmäisen ihmisen yhdessä maan kanssa, joten maan täytyy olla feminiininen elementti.”

      Jumala on luonut koko maailmankaikkeuden sekä näkyvän että näkymättömän maailman. Näin myös maa on HÄNEN luomistyönsä tulosta.

      Kun Jumala käyttää luomaansa ainetta luomistyönsä jatkamiseen, niin silloin tuon aikaisemmin luodun aineen pohjalle luotu uuden luomuksen olemukseen kuuluu sen kuuluminen samalle puolelle asetelmassa:

      Jumala on Luoja. Maa on luotu, kuten ihminen on luotu.

      Naiseuden käsite kuuluu yhtenä luomisen tuloksena tämän maailman elämän kulkuun. Ihminen on luotu mieheksi ja naiseksi. Yhdessä nämä ovat Jumalan kuva.

      Näin myös Kristuksen sovintotyö kuuluu erotuksetta samalla lailla niin naiselle kuin miehelle.

      Galatalaiskirje:

      3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

    • Tarja

      5) Uskollisuus totuudelle on elämässä hyvin tärkeää.

      Vain totuudessa elämällä voi yhteiskunta elää keskinäisen luottamuksen vallassa.

      Kristinuskon olemukseen kuuluu nimenomaan totuuden esillä pitäminen.

      Juutalaiset oppineet todistivat tämän Jeesuksesta

      Luukkaan evankeliumi:

      20:21 Ja ne kysyivät häneltä sanoen: ”Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut ja opetat oikein etkä katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa.

      Jeesuksen olemukseen kuuluu totuus.
      Myös hänen seuraamiseensa kuuluu totuus.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

      4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.

      4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.”

      8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.

  3. Ensi sunnuntain otsikon toinen osa on ”harha”. Harhapolkuja on 2000+ vuoden aikana on esiintynyt jos jonkinlaisia. Jo kirkkoisät ja kirkolliskokoukset ovat tehneet työtä kirkastaakseen sitä ainoaa polkua, joka vie taivaaseen eli Kristusta: Hänen sovitustyötään ja uhriaan meidän syntispoloisten hyväksi. Nykyaikana tuntuu, että kaikenaikaa syntyy uusia, uskovalle vastenmielisiäkin rakennelmia, jotka tahallisesti tai tahattomasti vievät kirkon reunamaille. Lisäksi ”Herran koirat ovat laiskoja haukkumaan”(Havas) laumaa kokoon. Me todellakin tarvitsemme rukousta ja Pyhän Hengen opastusta pysyäksemme Herramme jalanjäljissä. Olen oppilailleni kyhyesti selittänyt, että harha on se (oppi), joka vie poispäin Jeesuksesta. Siksi on hyvä välillä myös itselleen muistuttaa: ”Lähemmä Jeesus, lähemmä vain, auttaos ääntäsi kuulemaan ain…”

  4. Poistin Arin kommentin

    Syyt ovat:

    1) Historian vääristely ilman pienintäkään tajua kirkon historian kulusta ja se mikä on ongelmallisinta: tässä roskatiedon levityksessä esitettyjä virheellisiä väitteitä käytetään Kristukseen uskovien eli kirkon herjaamiseen.

    2) Huippupätevän kanssakeskustelijamme loukkaava halventaminen.

    3). Maailmanlähetyksensä parhaiten hoitaneen kristikunnan tunnustuskunnan loukkaava herjaaminen.

    Odotan puheenvuoroihin siivompaa otetta!

    • Matias Roto vaadit minulta ”siivoa” kommentointia, oletko miettinyt millä sanoilla olet täällä puhutellut toisia (mm minua) kommentoijia?

      Seuraava mm. ””Miksi juopuneen tai huumehöyryssä olevan tavoin kuvittelet älyttömiä fantasioitasi. Päästelet suustasi möläyksiäsi.””(Matias Roto)

    • Ari

      Aikoinaan eräällä nimimerkillä kirja-arvosteluja kirjoitellessani seurasin kulloisenkin kirjan tyyliä arvostelua laatiessani.

      Nyt tapa näyttää tarttuneen vastatessani sinun kommentteihisi. Olen vastannut tekstiesi luomien tunnetasojen mukaisella tyylillä. Olen ajatellut, että sinun pitää oppia ymmärtämään minkä tason loukkauksia meidän kristittyjen uskon halveksumisesi on singonnut meitä Kristukseen uskovia kohtaan eli siis pyhää yhteistä eli katolista ja apostolista kirkkoa kohtaan eli siis Kristuksen ruumista vastaan.

      Mitä tulee tekstiesi asiasisältöön, niin useat puheenvuorosi ovat asian ymmärtämisen kannalta olleet hylätyn nelosen arvoisia. Raamatunkohdat ovat itsessään aina oikeita, mutta niistä rakentamasi oppi on täysin väärin koottu tiiliröykkiö.

      Kristuksen armon varassa elävän avoimen ja vapauttavan yhteisön sijaan olet tekstiesi sisällöksi antanut omiin tekoihisi perustuvan omaan häkkiisi sisälle sulkeutumisen yksilökeskeisen uskon mallin.

  5. Perimmältään kysymys on kuitenkkin kristittyjen uskonto pohjaisesta rasismista, antisemitismista, eli evankeliumin valheista, jotka syyttävät alituiseen juutalaisia Jumalan edessä.

    Mikä on kirjoitetteu se on kirjoitettu, sille ei voi enää mitään, ellei sitten laki ota osaa asiaan laillisen kiellon muodossa, koska on jo sanottu esim. Saksassa, että antisemitismi on kielletty kaikissa muodoissa. Siis ”Kaikissa muodoissa,” ja uskonto on yksi muoto, jossa se esiintyy, on esiintynyt, ja tulee edelleenn esiintymään, ja ihmisten parannus siltä osoin vaatii sukupolven vaihdoksen, toiset ovat jo menetettyjä. Toivottavasti tulevat sukupolvet jo ihmettelevät, että mitä tällaista on voinut opettaa.

    Jos kristitty nyt loukkaantuu uskontoonsa kohdistuvasta arvostelusta, jopa herjasta, luulisi olevan helppi ymmärtää myös se, että miltä juutalaisista on tuntunut kautta aikain heihin kohdistuva herja, valhesyytäkset, demonisoinnit ja halveksunta.
    Eikö siinä tapahdu vain oikeus, että putoaa itse kuoppaan, jota toiselle kaivoi. ”Mitä kylvää sitä niittää ” ja mitä muita näitä onkaan, jotka kertovatn selvin sanoin, että jokaiselle tekojensa mukaan. Niin sanoi myös Jeesus.

    • Tarja

      1) Antisemitismin esiintyminen on ollut historian kuluessa valitettava ilmiö.

      2) Tämä on tiedostettu kirkkojen lukuisissa neuvotteluissa juutalaisten kanssa.
      Niissä on laadittu julkilausumia antisemitismiä vastaan. Näihin kirkot myös ovat sitoutuneet.

      3) On huomattava, että Raamatun sanomassa kristinusko nousee nimenomaan juutalaista lähtökohdista käsin.
      Vapahtajamme elinaikana juutalaisuudessa oli ainakin puolentoista kymmentä erilaista suuntausta. Jeesukseen uskovat jutalaiset eli kreikankielisten alueitten kristityiksi nimitettyjen ryhmä nousi suoraan juutalaisesta perinteesrä.

      4) Aikansa oppinein juutalainen Jeesus Nasaretilainen lähti puheissaan ja opetuksessaaan nimenomaan oman aikansa juutalaisten oppineitten tuona aikana pohtineista kysymyksistä ja toi niihin mielekkäitä vastauksia ja ajatusten edelleen kehittelyä, joiden avoin Jumalan hyvyyden ja armon näköala avasi ovet juutalaisen perinnön parhaan annin ulottumisen myös muiden kansojen keskuuteen.

      Jeesus Kristus on koko maailman Pelastaja.

    • Ari

      Tavoitteeni on siistiä kielenkäytösi ja kakaramainen inttämisesi.
      Tapasi nälviä toisia ei vakuuta ketään
      ymmärtämään, mitä oikeasti haluar viestiä, vaan kertovat vain sinun olevan katkera ja sen takia voit pahoin. Vaikuttaa kuin halusi olisi lyödä toisia ja sitä varten olet keppihevoseksi keksinyt omat oppisi

      Tämä.on se vaikutelma, minkä tekstisi tuo esille.

      Opeistasi ei. kukaan suutu. Kaikki vähääkään kirkon historiaa tuntevathan tietävät kasteoppisi syntyneen vasta 1520 -luvulla. Miksi suuttua moisesta, ennemminkin käy sääliksi niitä, jotka tuon opin valtaan ovat joutuneetneet.

    • Matias Roto siis edelleenkin tuot minun ”kasteoppia” vääristellen esille, siis miksi et lue Pietarin helluntai saarnaa niinkuin se on kirjoitettu Raamatun sanaan,minä otan se niinkuin se on kirjoitettu eli Pietari sanoo ”tehkää parannus ja ottakaa kaste”, tämän on minulle Pyhä He kirjoitettu kirkastanut ja olen sen mukaan tehnyt.

    • Ari

      Oppimattomuutesi kirkon opin kehityksestä on niin suuri, kuin yrittäisit tosissasi väittää, että Mannerheim johti Ranskan joukkoja Caesaria vastaan gallialaissodan aikana. Kun sitten yrität vääntää, että minun pitäisi mennä sinun väitteittesi mukana samoja höpötyksiä totena pitämään, niin olisi todella mieletöntä, jos moiseen historian vääristelyyn menisin mukaan.

      Aivan yhtä luonnollista kuin on todeta tuo kuviteltu kuvitelma Mannerheimin toiminnan ajasta hutiksi, on todeta, ettei Pyhä Pietari suuren juutalaisen juhlapäivän juhlasaarnassaan puhunut kerrasaan mitään sellaisesta opista, joka keksittiin vasta puolitoista tuhatta vuotta myöhemmin.

      Vastakkain siis ei ole kaksi erilaista luuloa, vaan toisaalla epähistorialliseen puolentoista vuosituhannen virheen todeksi luuleminen ja toisaalta perusteelliseen opiskeluun perustuva tieto ja siitä seuraava kirkon historiaan todellisesti kuuluvan historiallisen todellisuuden todesta ottaminen, että oppisi keksittiin vasta vuosina 1525 – 1527,.

      Olen sitoutunut totuuteen. Joten pidän totuudesta kiinni, enkä mene kaiken maailman harhaluulojen mukana väittämään vääriä oppeja totuudeksi.

  6. Matias! Ei se haittaa, mitä meistä sanotaan, kun pyrimme totuuteen elämässä ja puheissamme. Ks. mitä veljemme Paavali kirjoittaa:”He ovat hebrealaisia, minä myös. He ovat israelilaisia, minä myös. He ovat Abrahamin siemeniä, minä myös. He ovat Kristuksen palvelijoita, – puhun kuin mieltä vailla – minä vielä enemmän.Olen nähnyt enemmän vaivaa, olen ollut useammin vankeudessa, minua on ruoskittu ylen paljon, olen ollut monta kertaa kuoleman vaarassa. Juutalaisilta olen saanut viidesti neljäkymmentä lyöntiä, yhtä vaille, kolmasti olen saanut raippoja, kerran minua kivitettiin, kolmasti olen joutunut haaksirikkoon, vuorokauden olen meressä ajelehtinut, olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesill, vaaroissa arosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa. vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä; ollut työssä ja vaivassa; paljon valvonut, kärsinyt nälkää ja janoa, paljon paastonnut, kärsinyt vilua ja alastomuutta. Ja kaiken muun lisäksi jokapäiväistä tunkeilua luonani, huolta kaikista seurakunnista. Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko? Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi? Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani. Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ylistetty iankaikkisesti, tietää, etten valhettele.”(II Kor. 11:22-31) Ihmisiä he ovat, tyhmät sekä viisaat. Meitä kiinnostaaa enemmän, mitä Herra meistä ajattelee, sillä Hänessä me elämme ja liikumme.

    • Valma Luukka ei oikein sovi teihin kirkollisiin sama mikä Paavaliin mietippä nyt kuinka Luher kohteli toisuskoisia?

      Sanoppa olenko itse ”keksinyt” kasteoppini kun uskoon tultuani Pyhä Henki kirkasti Pietarin helluntai saarnan sanat:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. (Ap.t.2)

      Ja minä olin kuuliainen Pyhän Hengen kirkastamille sanoille ja menin kasteelle.

    • Ari

      Et sinä itse ole kasteoppisi vääristelyjä keksinyt. Niiden sepittäjä oli 10.3.1528 kuolemaan tuomittu kapinallinen, joka vuosina 1525-1527 kirjoitti kirjasia, missä hän nämä vääristelynsä esille toi.

      Hänen totuuden vastaiset pyydykset ovat jopa niin räikeitä, että hän vastoin toisinaan yli miljoona ihmistä Jerusalemiin koonneen helluntaijuhlan aamupäivän liturgian juhlapuhujan Pietarin puheesta tahallaan pimitti huippupuhujan juhlapuheeseen kuuluneen sanan

      LAPSILLENNE .

      Tämä sana esiintyy kreikankielisessä Raamatussa ensi kerran jo syntiinlankeemuskertomuksessa sekä vastaavana verbinä SYNNYTTÄÄ että vastaavana substantiivina SYNNYTETTY eli siis synnytyksen tulos vastasyntynyt vauva, pikkupenikka, pikkuvasikka, pikkukaritsa jne. Vasta johdettunin merkityksinä on sitten kaikenlaiset lapset tai jälkeläiset.

      1.Mooseksen kirja:

      3:16 Ja vaimolle hän sanoi: ”Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää

      S Y N N Y T T Ä M Ä N

      L A P S I A ,

      mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva”.

    • Ari

      Muista kunnioittaa huippuopettajaa Valmaa.

      Hänen ansiostaan Porlammin lukion ylioppilaskirjoitusten sijoitusjärjestys parani noin 10 prosenttiyksikköä oppilasaineksen lähtökohtaisesta oletusarvosta ylöspäin. Yksi opettaja voi saada näin paljon aikaan, kun hän on riittävän etevä ja toimii tarmokkaasti.

      Vaikka teksteistäsi ja niiden tasosta voi olettaa sinun olleen koulupinnari tai muutoin opiskelusi laiminlyönyt, niin yritä edes vähän ymmärtää, mikä ero on etevän ja vetelän koulutyön välillä, sekä mikä on huippulahjakkaan ja vähälahjaisen ajattelun välinen ero.

      (Jos olen väärin tulkinnut opiskelunhaluttomuutesi, niin voinet korjata virhearvioni panemalla todisteet näkyviin.)

      Opettele myös kunnioittamaan iän tuomaa kokemuksen merkitystä, niin ettet kakaramaisuuttasi mene kirjoittamaan mitä sattuu.

    • Valma Luukka minut kastettiin vauvana mutta en sitä itse ollut ottanut. Ei se kaste avannut silmiäni vauvana vaan vasta kun parannuksen tehneenä otin kasteen avasi se silmäni nkemään sen valheen jossa olin ennen elänyt, siis luterilaisuuden valheen.

      Sanoppa mistä löytää Totuuden, Raamatusta vai kirkon historiasta?

    • Ari

      Raamattu tuntee vain yhden kasteen. Sen sait jo lapsena.

      Kun sitten olet mennyt Jumalan eteen räikeästi huutamaan päin naamaa, ettei HÄNEN liittonsa muka olisi pätevä ja pelastukseen riittävä, vaan sinun itsesikin pitää mennä vielä tekemään osuutesi, niin olet kuin jos lentolipun saatuasi ja koneesen istuttuasi kesken matkaa heittäytyisit koneen luukusta ulos kuvitellen että sinun itsesikin pitää käsiäsi räpiköiden lentää osan matkaa perille päästäksesi.

    • Matias Roto turhaan sinä minulle ”huudat”, minä uskon Raamatun sanaa enkä tuo siihen mitään omaa tai ihmisoppeja.

    • Ari

      Valitettavasti vajavaiset ja harhaan vetäneet omien kuvitelmien teksteihin sisään lukemisesi tekevät kyhäelmästäsi vain tiilikasan, kun samaan aikaan avoimesti kirkon yhteistä opetusta seuraten ja kahden vuosituhannen ahkeran raamattutyöskentelyn hedelmiä nauttien on jo vähemmässä ajassa ja pienenmällä vaivalla rakentanut valmiin talon.

    • Matias Roto toteat minulle:””Valitettavasti vajavaiset ja harhaan vetäneet omien kuvitelmien teksteihin sisään lukemisesi…””

      Sano mitä minä luen teksteihin sisään omia kuvitelmiani???

      Otetaan nyt taas kerran tämä Pietarin helluntai saarna:

      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
      40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.
      41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.(Ap.t.2)

      Ensinnäkin mikä on lupaus johon Pietari viittaa sanomalla ””tämä lupaus on annettu””?

      Minä ymmärrän että se on ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””.

      Kenelle tuo lupaus on annettu, sen minä ymmärrän seuraavasti:””Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Olenko tuonut tuohon jotain omaa ohi sen tekstin mitä Pietari on sanonut??

    • Ari

      Kaste on

      P A R A N N U K S E N

      kaste eli se väline, jolla Jumala antaa lparannuksen lasjan.

      Sinun tulkintasi edellyttäisi virheellistä käännöstä: ”JO paranuksen tehneen kaste”.

      Markuksen evankeliumi:

      1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.

      Luukkaan evankeliumi:

      3:3 Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,

      Edelleen sinun on aihetta ymmärtää, että suuren juhlan juutalaiseksi saarnaajaksi oppineitten joukosta oli pyydetty rabbi Pietari, joka juutalaiselle tavalle uskollisena perusti opetuksensa Vanhan testamentin eli Jumalan sanan vahvalle pohjalle.

      Tämän kaste -osion tekstinä oli Hesekielin kirjan puhe JUMALAN lahjaksi antama VEDEN VIHMONTA, mikä on niin voimallinen että kokonainen kansa sen voimasta kääntyy epäjumalien palvonnasta elävän Jumalan palvelijaksi, saa syntinsä anteeksi, muuttaa mielensä ja saa PYHÄN. HENGEN lahjan,

      H E N K E N I

      M I N Ä (Jumala)

      annan.

      Kaikki tämä sisältyy tuon Jumalan antaman veden vihmontaan.

      hesekiel:

      36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      Joten Ari hyvä

      Älä heittäydy niin huono-oppiseksi, että kieltäydyt ottamasta vastaan suuren kansallisen juhlan juhlapuhujaksi kelpuutetun oppineen Pietarin suurenmoista kasteen voimallisen armon sanomasta, etä kasteen vesi on parannuksen antamisen väline ja että tämä kaste annetaan KOKO KANSALLE: ”teille, teidän lapsillenne ja kaikille”.

  7. Kasteesta jotakin, jälleen kessan.

    Kaikki on tietysti kastettu lapsena, kun ei ollut muuta mahdollisuutta Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, koska lapsi on aina puhdas paperi, johon elämä ja kohtalo korjoittaa hänen oman tarinansa.

    Hän ei voi välttyyä siltä, että kuulee myös Jumalasta, ja hänellä on itsellään vapaus valita, minkä opin valitsee, tai toimiiko muulla tavalla yhteiskunnan asioissa rauhan, turvallisuuden ja oikeudenmukaisuuden puolesta, rasismia ja pakkotoimia vastaan.
    Ei tarvitse olla minkään lahkon jäsen, tai vedellä valeltu, voidakseen toimia jumalisesti maailamssa.

    Jos kirkko on keksinyt lapsikasteen siksi, että pitää äidinkohtua perisynnin takia pimeyden valtakuntana, josta lapsi otetaan isä-aurinkoisen valon valtakuntaan, niin se on ainostaan epäoikeudenmukainen ja sovinistinen tekosyy sille, että kirkko haluaa näin pakottaa itselleen uusia jäseniä, kun vielä vakuutetaan vanhemmille, että teidän tulee kasvattaa tämä lapsi kristinuksoon. Se on pahimmanlaatuista pakkokäännytystä, manipulointia ja lapsen mielipiteen vapauden rikkomusta, että hän ei voi itse päättää.
    Toki hän aikuisena voi, kuten esim, minä, joka en ole jäänyt kasteen uhriksi, vaan karistanut sen harteiltani ja katsonut asioita suoraan kasvoista kasvoihin.

    Totuus löytyy kaikkien valheiden alta.
    Jos kuka, niin minä olen ollut vihattu totuuden esiinkaivamisen takia, mutta se ei ole mitenkään uutta, koska jo Platon sanoi: ” Kukaan ei ole niin vihattu, kuin se, joka puhuu totta. ”

    Minä en puhu kuin mieltä vailla, pyrin olemaan raakasti rehellinen, Totuus ei ole armosta seonnut, se on kaksiteräinen miekka, se lyö ja parantaa. Sanoo isokirja.

    • Tarja Parkkila toteat:””Minä en puhu kuin mieltä vailla, pyrin olemaan raakasti rehellinen, Totuus ei ole armosta seonnut, se on kaksiteräinen miekka, se lyö ja parantaa. Sanoo isokirja.””

      Mitä kirjaa tarkoitat ”isokirja”?

    • Tarja

      Kreikan kielen totuudellinen, todellinen, reaalinen adjektiivi

      ἀληθινός, η, ον

      alēthinós

      on yleisesti tunnettu kreikan kielessä Platonista alkaen. Uudessa testamentissa se esiintyy 23 kertaa Johanneksen kirjoituksissa ja muissa kirjoituksissa 5 tai 6 kertaa (laskutavasta riippuen).

      Kristinusko on TOTUUDEN USKONTO.

      Jeesus on itse personoitu TOTUUS ja Pyhä Henki on TOTUUDEN HENKI ja Isästä Jumalasta sanotaan: ”Katso totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka.”

      Panin edellä esiintyneen sanan näkyviin, koska sen esiintyminen tunnetaan mainitsemastasi Platonista alkaen.

      Sen sijaan sana ἀληθής , alēthḗs , ei kätkettävissä oleva, totuudellinen, tosiasia, luottamuksen arvoinen, luotettava, tunnetaan jo Homeroksesta alkaen.

    • Tarja

      Koska Jumala itse on TOTUUS JA TOTUUDEN LÄHDE, niin meillä on täysi luottamus häneen, koska me jo pyhällä kasteen vedellä olemme saanee TÄYDELLISEN LUOTTAMUKSEN hänen pelastavaan ja puhdistavaan armoonsa.

      πληροφορία, ας, ἡ

      plērophoría,

      täysi varmuus, vakaumus, luottamus.

    • Tarja

      Ja vielä yksi tähän osaan liittyvä kommentti. Koska keskustelukaverimme Ari ei ole tietoinen vanhan Raamatun ajan käytännöistä, niin panen tähän vielä pari kreikan kielen sanaa:

      Pyhän kasteen saamisessa käytettyä puun oksasta tehtyä huiskua heiluttaen kasteveden vihmonta oli käytössä Heprealaiskirjeen syntyseurakunnassa.

      ῥαντίζω , rhantízō , vihmoa, seremoniallisesti pisaroita vihmoen PUHDISTAA.

      Ilmestyskirjassa kasteen tunnuksena käytetään valkoista vaatetta, kastepukua, ja siihen liittyvä kreikan pesua tarkoittava sana on πλύνω , plýnō. Kastepuku oli käytössä jo alkukirkon raamatullisena aikana. Ilmestyskirja on ajoitettavissa noin vuoteen 95 tai 96 jKr.

  8. Pasanen Ari

    Minulla ei ole Raamattua isonpaa kirjaa, mutta se onkin iso, ihan konkreettisesti iso, ei ainoastaan opetuksellisesti.

    Kun sanoin, että totuus ei mene armosta sekaisin, tarkoitin sitä, että totuus ei liity uskontoon, eikä ole uskon asia, koska totuus vain on se, mikä se asiayhteydestä riippuen milloinkin on, ja jos se ei pala tulessakaan, niin ei se mene myöskään armosta sekaisin, ja muuta itseään, se ei yksinkertaisesti voi, koska se olisi totuuden kuolema.
    Totuus ei aina ole miellyttävä, mutta yleensä se palvelee jotakin, joka on joutunut valheiden takia kärsimään ja silloin sitä voi sanoa oikeuden palvelijaksi, joka on uskollinen, koska se ei muuta voi. Mitään yhtä totuutta ei tietenkään ole olemassa.

    Paavalia syytetiin valheista ja hän sai myös tuntea sen nahoissaan: Ensin hän kieltää monta kertaa: ”Minä en valhettele” , mutta myöhemmin myöntää: ” Jos siis Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin tuomitaan?”

    • Tarja

      1) Paavali ei suinkaan sano valehtelevansa. Hänen käyttämänsä retoriikka vain hämää nykytyyleihin tottuneen lukijan, jos tämä ei tarkoin seuraa sitä yhteyttä, mihin tämä teksti kuuluu.

      Tuonaikaisella retoriikalla tuo ilmaus kertoo hänen totuutensa olevan niin vahva totuus, ettei se voimaa voi kumota millään mahdilla.

    • Tarja

      2) Jo edellä olen toisissa yhteyksissä kosketellut uskonnon ja totuuden välistä suhdetta. Tässä tulee vielä enemmän yhteenvedon kaltaista tekstiä.

      Voimme ensinnäkin todeta, ettei ole olemassa uskontoa ilman kulttuuria eikä kulttuuria ilman uskontoa. Sellaisten jotka mielestään eivät Jumalaan usko nimittäin ovat omaksuneet kuhunkin kulttuuriin perinteisesti kuuluneen uskonnon vastauskonnon omaksi uskonnokseen.

      Siis kun usko Jumalaan on A, niin näiden uskonto on – A.
      Jos toisen usko Jumalaan on B, niin silloin jumalankieltäjän uskonto on -B.
      Uskonto C:n piirissä vastauskonto on -C.
      Jne.

      Niinpä ei ole mitenkään tavatonta, että jo opiskeluaikanani oli suomennettu yksi kirja, missä esiteltiin toistakymmentä eri ateismin muotoa, keskenään aivan ”eri planeetoilla” liikkuvia suureita.

      Näin myös näiden vastauskontojen totuus-käsitteetkin liikkuvat keskenään aivan eri maailmoissa.

    • Tarja

      3) Monien nykyaikaankin asti vaikuttaneitten tutkimusalojen filosofisten premissien juuret ovat syntyneet jo keski-ajalla. Muutamat valistusajan kirjoittajat vain eivät halunnut tunnustaa, kenen harteilla seisottaessaan he olivat kulttuuriset saavutuksensa pystyneet laatimaan.

      Eikä nykyajan valtavat tieteelliset edistysaskeleetkaan voi mennä mitenkään Jumalan-uskon vastaisiksi siitä yksinkertaisesta syystä, että tutkimuksen kohteeksi voidaan ottaa vain jollakin tavoin ajatuksellisesti määriteltävissä olevia suureita,

      eli siis – tutkimuksen kohteena on

      jokaisessa aidossa tutkimustilanteessa

      VAIN JA AINOASTAAN

      JUMALAN LUOMA MAAILMA

      TAI SIITÄ VAIKUTTEITA SAANEITA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ.

      Jumalan huolenpidon ulkopuolelle jääneet suureethan ovat jo hävinneet olemattomiin eli siis aidon tutkimuksen menetelmien ulkopuolelle.

      Onhan Jumalan huolenpidon käänteinen ilmiö se, että se, mitä Jumala ei pidä yllä, lakkaa olemasta nopeammin kuin yhdessä vigintiljoonas-osasta sekuntia.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25