Armoa armosta

Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. 1. Kor. 15:19. 

Paras, ihanin on jäljellä! (Ilm. 7:16, 17, 21: 3, 4) Saamme nähdä kuninkaan kasvoista kasvoihin ja sitten olla ”alati Herran luona”. Vai pitäisikö meidän uskoa häntä, kun hän puhuu nykyhetken arvoista, ja olla uskomatta häntä, kun hän puhuu tulevasta kirkkaudesta? Jumala siitä varjelkoon! Kunpa kaikki kristityt muistaisivat myös tämän kohdan! Ja nyt: kunpa vain istuisimme valmiina ja valvovina ja meillä olisi öljyä lampuissa, kun kaikuu huuto: katso, ylkä tulee! (Matt. 25:1-13).

Carl Olof Rosenius (1816-1868), ruotsalainen saarnaaja. Roseniukselta on julkaistu monta teosta myös suomeksi. Armoa armosta, s. 136-137, tämän päivän teksti, SLEY, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

10 KOMMENTIT

  1. Anna, Herra Jeesus, valkeutesi loistaa kaikille teillemme. Muistuta meille kärsimisestäsi ja kuolemastasi. Enennä seurakunnassasi niitten luku, jotka tahtovat kokoontua sinun pyhän pöytäsi vieraiksi (ehtoolliselle). Anna meidän kaikkien syvästi ymmärtää, että sinä olet kärsinyt meidän syntiemme tähden ja vapauttanut meidät niistä. Auta meitä pitämään sinun armosi kalliimpana kuin kaikki, mitä ajallisessa elämässä on saatavissa. Sido meidät rauhan yhdyssiteellä toisiimme ja sinuun.

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 156, WSOY, 1965. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  2. VAPAHTAJAN JALOIN TEKO

    Vapahtajan ihmeteot olivat mitä varmimpia todistuksia siitä, että hän oli Jumalan lähettämä. Mutta lunastus oli kuitenkin näistä teoista jaloin. Me näemme mitä suurimmat evankeliumin, siis itse lunastuksen aikaansaamat vaikutukset. Tämä Vapahtajamme suurin teko on ihanin hänen jumaluutensa todistus. Miljoonat ovat Jeesuksen lunastuksesta saaneet taivaallisen rauhan, jota kuoleman kauhukaan ei ole voinut horjuttaa. Miljoonat ovat kokeneet, että Jeesuksen veri sekä kykenee puhdistamaan synnistä että antamaan voiman vastustamaan syntiä. Jos Jeesus olisi ollut vain ihminen, hänen kuolemansa ei olisi voinut saada tällaista aikaan. Suokoon Jumala, että voisimme Jeesuksen kysyessä vastata hänelle hänelle häpeämättä ja pelkäämättä: Herra kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat, ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä. (Ks. Joh. 6:68-69)

    Johannes Bäck, Terveellinen oppi. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  3. Koska rakas Herramme Kristus on kiinnittänyt syntien anteeksiantamuksen sanaan ja, niin kuin usein olen maininnut, asettanut sen seurakunnan palvelijain ja hätätiloissa kaikkien kristittyjen suuhun, seuraa siitä, että syntien anteeksiantamus on uskolla omistettava ja että se yksin uskon kautta saavutetaan. Se onkin oppimme perustus: yksin uskon kautta Kristukseen me tulemme vanhurskaiksi ja autuaiksi. Onhan sinun myöntäminen, ettei rakkaan Herramme Jeesuksen Kristuksen sanaa, jonka hän sääsi opetuslastensa julistettavaksi, voi käsin käsittää eikä teoillakaan, olkoot ne paastoamisia, rukousharjoituksia, almunjakeluja taikka minkä nimellisiä tahansa. Usko yksin voi käsittää tämän sanan. Ja sydän yksin on se oikea lipas, johon sen voi sulkea. Selvää ja varmaa on siis, että me vain uskon kautta saatamme tulla vanhurskaiksi, koska syntien anteeksiantamus on kiinnitetty yksinomaan sanaan, ja koska vain usko voi tämän sanan omistaa.

    Martti Luther, Huonepostilla, s. 373, SLEY, 1945.

  4. Do all the good you can, by all the means you can, in all the ways you can, in all the places you can, at all the times you can, to all the people you can, as long as ever you can.

    Tee kaikki hyvä minkä voit, kaikin keinoin mitä voit, kaikilla tavoilla joilla voit, kaikissa paikoissa joissa voit, kaikkina aikoina joina voit, kaikille ihmisille joille voit, niin kauan kuin ikinä voit.

    John Wesley (1703-1791)

    • Roomalaiskirje:
      12:17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.

  5. Kirkkoisä Ambrosiuksen kirjoitus! A statement of Church Father Ambrose!

    “Lain kautta maailma on alistettu hänen alaisekseen, koska lain määräyksen mukaan kaikki joutuvat syynalaisiksi, ja koska lain tekojen nojalla ketään ei vanhurskauteta, toisin sanoen, koska lain kautta opitaan tuntemaan synti, mutta ei vapauduta syyllisyydestä.

    ”But the world was subjected to him through the law; for by the commandment of the law all are accused and by the works of the law none is justified, that is, by the law sin is recognized but its guilt is not relieved.

    Laki näytti olleen vahingoksi, se kun teki kaikista syntisiä, mutta Herra Jeesus tuli ja antoi kaikille anteeksi synnin, jota kukaan ei voinut välttää, ja vuodattamalla verensä pyyhki pois käsikirjoituksen, joka oli meitä vastaan (Kol. 2:14).

    The law would seem to be harmful since it has made all men sinners, but when the Lord Jesus came he forgave all men the sin that none could escape and by shedding his blood canceled the bond that stood against us (Col. 2:14).

    Tämä on juuri sitä, minkä apostoli sanoo: ´Rikkomus on tullut suureksi lain kautta, mutta armo on tullut ylenpalttiseksi Jeesuksen kautta´ (Room. 5:20).

    This is what Paul says, ´Law came in, to increase the trespass; but where sin increased, grace abounded all the more´ (Rom. 5:20) through Jesus.

    Kun siis koko maailma oli joutunut niskoittelevaksi, hän kantoi pois koko maailman synnin, niin kuin Johannes todistaen sanoo: ´Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!´ (Joh. 1:29)

    For after the whole world was subjected, he took away the sin of the whole world, as John testified when he said (John 1:29), ´Behold the Lamb of God, who takes away the sin of the world!´

    Älköön siis kukaan kerskailko teoista, koska ketään ei vanhurskauteta hänen omien tekojensa perusteella.

    So let no one glory in his works since no one is justified by his deeds.

    Sillä taas, joka on vanhurskas, on se lahjana, koska hän peson saatuaan on vanhurskautettu.

    But he who is righteous has it as a gift because he was justified after being washed.

    Usko siis tekee meidät vapaiksi Kristuksen veren kautta, sillä autuas on se, jolle synti annetaan anteeksi ja Jumalan suosio lahjoitetaan (Ps. 32:1).”

    It is faith therefore that frees men through the blood of Christ; for ´blessed is he whose transgression is forgiven, whose sin is covered´ (Ps. 32:1).”

    Evankelisluterilaisen Kirkon Tunnustuskirjat, s. 80, vuoden 1948 painos, Turku. The Book of Concord, page 121─122, The Confessions of the Evangelical Lutheran Church, Fortress Press 1959, Philadelphia, Sixteenth printing 1987, Printed in the United States of America.

  6. Anna, hyvä Jumala, meidän uskonelämällemme oikea perusta voidaksemme kilvoitella oikein. Auta meitä juoksemaan silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään Jeesukseen Kristukseen. Riisu meidät omista luuloistamme niin, että Kristuksen vanhurskaus meille kelpaa. Estä meitä, Lootin vaimon tavoin, taaksemme vilkuilemasta. Anna meille Pyhän Hengen voima samotaksemme eteenpäin rohkeina ja toivorikkaina. Suo meidän kirkastaa sinua töin ja toimin.

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 208, WSOY, 1965.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.