Armosta autuas

Kesä kaunis kukkia näyttää

Siinä luonnon kutsua käyttää

Luojan töitä ihailla saamme

Siitä kiittää Vapahtajaamme

Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen. Elämän suunnan ojennukseen. Rakkautensa kutsuu meitä, seurassaan käymään elon teitä. Hän on kaiken tehnyt puolestamme. Suonut sovituksen Jeesuksen täytetyn työn kautta. Meillä on rauha Jumalan kanssa, armosta aivan. Itse hän tämän teki. Näin hän hyväksi näki.

Synnin ja saastan anteeksi antoi, kaiken Hän ristille kantoi. Armo ja laupeus osamme on, suuri ja määrältään rajaton. Jumalan hyvyys kaiken voittaa. Valo ja kirkkaus aamuna koittaa.

SUNNUNTAI 16.6.2024

4. sunnuntai helluntaista

Kadonnut ja jälleen löytynyt

Toinen lukukappale Ef. 2:1–10

Kirjeestä efesolaisille, luvusta 2

Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.
    Jumalan laupeus on kuitenkin niin runsas ja hän rakasti meitä niin suuresti, että hän teki meidät, rikkomustemme tähden kuolleet, eläviksi Kristuksen kanssa. Armosta teidät on pelastettu. Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen. Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.

142 KOMMENTIT

    • Ari

      Kun olen lukenut teidän tekstejänne, niin luulenpa, että Kari on enemmän lukenut Raamattua, kuin sinä Ari. Ainakin hänen tietomääränsä on sinuun verraten moninkertaisesti syvällisempi.

      Missä on sinun sisälukutaitosi. Juuri edellä kerroin, että Paavali puhuu lihallisuudestaan PREESENSISSÄ.

      Joten älä heittäydy tyhmäksi tulkitessasi, että lihallisuus muka olisi hänen opetuksessaan menneessä aikamuodossa. Vai pitääkö ihmetellä kuinka olet päässyt ylioppilaaksi, kun et hallitse edes peruskoulun kurssia.

      Joten ota todesta se, että Jeesukseen uskova on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.

    • Pasanen,

      1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

      Olen lukenut. Ovat tärkeät ja kallisarvoiset jakeet.

      Niin ja aamen. Kunnia Jumalalle! Synti ja kuolema on voitettu. Liha ei enää kiusaa perillä kodissa.

      Täällä ajassa (elämän ajan) on läsnä taisteleva seurakunta. Perillä on voittanut seurakunta. Paavali opettaa tästä paljon kirjeissään. Kehottaa vaeltamaan hengessä, jotta lihan himoa ei täytettäisi. Henki on altis, mutta liha on heikko.

      Kannustan Matiaksen lailla:

      Joten ota todesta se, että Jeesukseen uskova on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.

    • Ari

      Kehotat lukemaan Roomalaiskirjeen lukua kahdeksan, 8 .

      Saanen kertoa, että ainakin muutamia jakeita tuosta luvusta olen kuunnellut äänikirjana tai/lukenut yhteensä

      yli sadalla viidelläkymmenellä

      150

      eri kielellä.

      Joten koeta hyvä ihminen käsittää, etteivät Kristuksen uskon todeksi elävät lähde sinun harhojesi mukaan.

  1. Ari

    Milloin sinä opiskelet oppiaksesi edes uskon perustotuuksia. Ethän vielä ole oppinut edes myöntämään sitä, että synti ASUU sinussa.

    Pyhä Paavalikin sanoo yli parinkymmenen lähetyssaarnaajavuotensa jälkeen Roomalaiskirjeessä, että SYNTI ASUU HÄNESSÄ

    οἰκοῦσα, oikousa, dwelling, V-PPA-NFS = verbi – partisiippi, PREESENS, aktiivi – nominatiivi – feminiini – yksikkö.

    https://biblehub.com/text/romans/7-17.htm

    https://biblehub.com/text/romans/7-20.htm

    Suomeksi

    Roomalaiskirje:

    7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

    7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

    • Kiitos tuesta ja rakentavasta keskustelusta Matias!

      Seurakuntayhteys olisi tärkeä eksyneelle. Muiden kanssa keskustellessa voisi kirkastua totuus myös omasta itsestä?

      Itselleni meni 5 vuotta ennen kuin armo kirkastui. Kiitos vaimon ja äidin esirukouksista. Omavanhurskaalle aukeni Kristuksen vanhurskaus. Vieläkin opettelen mitä on armo armosta.

  2. JUMALAN TAHDON NOUDATTAMINEN

    Laupias Herra Jeesus Kristus, lahjoita minulle armosi, että se tekisi työtä kanssani ja pysyisi minussa loppuun asti. Anna minun aina haluta ja tahtoa sitä, mikä on sinun mielesi mukaista ja kelpaa sinulle parhaiten. Sinun tahtosi olkoon minun tahtoni, ja minun tahtoni noudattakoon sinun tahtoasi entistä paremmin.
    Suo minun olla yksimielinen kanssasi, että kaipaisin ja hylkäisin samoja asioita kuin sinäkin.
    Anna minun kuolla pois kaikesta maailmallisesta ja olla sinun vuoksesi välittämättä maailman rakkaudesta ja ihmisten ylenkatseesta.
    Kaikkein eniten pyydän, että saisin levätä sinussa ja rauhoittaa sydämeni. Sinä olet todellinen sydämen rauha ja ainoa lepo. Sinusta on kaukana kaikki kovuus ja rauhattomuus. Sinun rauhassasi minä nukun ja lepään. Aamen.

    Tuomas Kempiläisen (1380─1471) kirjasta ”De imitatione Christi” (Kristuksen seuraamisesta, tämä kirja on kautta aikain eräs luetuimmista kirjoista kristikunnassa.) Mikael Agricola (n. 1510-1557), Rukouskirja ”Jumalan aijnoan olcohon kijtos” 1543/1544, Kustantaja Kirkkohallitus, Keuruu 2007.

  3. Minä laulan Herran armoteoista lakkaamatta, julistan suullani sinun uskollisuuttasi polvesta polveen. Minä sanon: ikiajoiksi on armo rakennettu, sinä olet perustanut uskollisuutesi taivaisiin. – Ja taivaat ylistävät sinun ihmeitäsi, Herra, ja pyhäin seurakunta sinun uskollisuuttasi. Ps. 86:2-3, 6

    Sinun avaran armosi tähden me sinua, Jumalamme, iankaikkisesti kiitämme. Suo meidän käyttää kaikki elämämme päivät sinun kunniaksesi. Älä anna meidän väsyä uskon kilvoituksessamme. Virvoita ja vahvista meitä pyhällä sanallasi. Tee meistä ahkeria sanan kuulijoita, sanan lukijoita ja rukoilijoita. Auta kaikkia ihmisiä!

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 67, WSOY, 1965.

    • Mika

      Kiitos rikkaiden hengellisten lähteiden rakentavien tekstien esille panemisesta

      Olen onnellinen tavastasi keskittyä korkeatasoisiin ja antoisiin teksteihin

      Kiitos lukeneisuutesi helmien annista

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25