Armosta autuas

Kesä kaunis kukkia näyttää

Siinä luonnon kutsua käyttää

Luojan töitä ihailla saamme

Siitä kiittää Vapahtajaamme

Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen. Elämän suunnan ojennukseen. Rakkautensa kutsuu meitä, seurassaan käymään elon teitä. Hän on kaiken tehnyt puolestamme. Suonut sovituksen Jeesuksen täytetyn työn kautta. Meillä on rauha Jumalan kanssa, armosta aivan. Itse hän tämän teki. Näin hän hyväksi näki.

Synnin ja saastan anteeksi antoi, kaiken Hän ristille kantoi. Armo ja laupeus osamme on, suuri ja määrältään rajaton. Jumalan hyvyys kaiken voittaa. Valo ja kirkkaus aamuna koittaa.

SUNNUNTAI 16.6.2024

4. sunnuntai helluntaista

Kadonnut ja jälleen löytynyt

Toinen lukukappale Ef. 2:1–10

Kirjeestä efesolaisille, luvusta 2

Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.
    Jumalan laupeus on kuitenkin niin runsas ja hän rakasti meitä niin suuresti, että hän teki meidät, rikkomustemme tähden kuolleet, eläviksi Kristuksen kanssa. Armosta teidät on pelastettu. Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen. Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.

142 KOMMENTIT

  1. Luin joskus siitä, miten armon voi saada vain se, joka ei voi tehdä mitään armoa saadakseen. Tämä avasi aivan uuden ja raikkaan näköalan armoon ja siihen lauseeseen , joka mukaan olemme samalla kertaa täysin syntisiä ja vanhurskaita.
    Täysin syntisenä en voi millään puolustaa itseäni ja näen oman syntisyyteni joka päivä sevääkin selvemmin sisimmässäni. Nyt kun en voi sydäntäni muuttaa ja vapautua syntisyydestäni niin saa Jumalan armosta tarttua Jumalan armoon Jeesuksessa meidän Herrassamme. Hän on minun tähteni vuodattanut verensä ja antanut itsensä hirveällä tavalla kidutetuksi ja surmatuksi juuri minun tähteni ja koko maailman synnin tähden. Olen joskus miettinyt sitä miten Hän siihen saattoi kyetä. Siinäkin vaiheessa, kun ruoskiminen alkoi ja lihan palat ja veri roiskui. Hän olisi voinut sanoa: nyt riittää. ”Ei tätä kukaan voi kestää.” Hän kesti se kaiken loppuun asti ja vain meidän tähtemme.

    Hän joka on pyhä ja puhdas antaa nyt meille oman pyhyytensä ja puhtautensa pelkän armon tähden. Meille jotka emme voi edes sormea liikuttaa, jotta armon voisimme ansaita. Mikä valtava ilo ja riemu sisimpään voikaan tulla, kun ymmärtää sen mitä saamme Jeesuksen veren tähden omistaa juuri nyt. Saamme olla Hyvän Jumalan rakkauden keskipisteessä jo juuri nyt.

  2. ”Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.”

    Huomaatko kirjoituksen ristiriitaisuuden:

    ”- Se ei perustu tekoihin, jottei kukaan ylpeilisi ” …ja sitten

    ”- Luotu Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemaan Jumalan on meidät tarkoittanut. ” siis tekoja

    Onko sanoma se, että Jumala on tarkoittanut meidät tekemään hyviä tekoja mutta niitä ei tarvitse tehdä, jos ei halua. ei tekoja

    Jos joku haluaa auttaa avuntarvitsijaa hyvästä sydämestään ja omantuntonsa levon takia, kuten myös sen toisen elämän helpotukseksi, eikö ole väärin opettaa hänelle, että ei tarvitse tehdä mitään, Jeesus on tehnyt kaiken meidän puolesta. Sinä pelastut ihan armosta.
    Kuka sitten pelastaa sen avuntarvitsijan siitä tilanteesta, pitääkö hänen odottaa kuolema, että kärsimys loppuu ja pääsee Jeesuksen Kristuksen valtakuntaan.

    Kyllä sen toisen pelastus on lähtöisin meistä/teistä, eihän kuollut enää tarvitse pelastajaa, siihen on pantu sinetti, sitä ei voi muuttaa, oli sitten ollut pelastettava tai pelastaja.

    • Tarja
      Kiitos kommentistasi

      Tuo armosta pelastuminen käsittelee sitä, miten me voimme löytää myönteisen ja turvallisen yhteyden Jumalan kanssa. Jumala on meidät tehnyt. Siksi hänelle me kuulumme. Lankeemuksemme kuitenkin on meidät erottanut tästä luomisen alkuperäisestä onnen ja hyvyyden tilasta. Siksi tarvitsemme Jumalan armoa, hänen anteeksiantavaa työtään. Vain hän pystyy tämän pelastuksen armon antamaan.

      Kun sitten olemme päässeet Jumalan hyvyyden takia armollisen Jumalan hellään syliin Jumalan lapsen turvissa elämään ja silloin huomaamme jonkun toisen tarvitsevan apuamme, niin tämän armosta saamamme suosion voimin jaksamme vastata avun tarvitsijan hätään ja voimme rientää auttamaan tätä voimiemme ja kykyjemme mukaan.

      Nämä kaksi näkökulmaa eivät sis sodi toisiaan vastaan vaan päin vastoin ne kuuluvat yhteen. Looginen järjestys on auringon ja kuun valon logiikka. Kun aurinko antaa valonsa kuuun pinnalle, niin kuu saattaa luoda valoaan maan pinnan yöhön. Näin myös Jumalan rakkauden voima kutsuu meitäkin osoittamaan rakkauttamme apuamme tarvitsevalle lähimmäisellemme.

      1, Johanneksen kirje ilmaisee tämän logiika sanomalla, että me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä.

  3. Tarja on ihan oikeassa siinä että kyllä hyvät teot kuuluvat aivan olennaisesti hengellisen ihmisen elämään.
    Sitä Tarja ei vain ole oivaltanut miksi näin on. Muuten hän ei puhuisi mitään jostain ristiriidasta. Hyvillä teoilla on merkitys siinä mielessä, että hengellinen ihminen haluaa tehdä hyviä tekoja ja tekee niitä jatkuvasti, Jumala kun niitä hänen eteensä jatkuvasti tuo. Antaa ”työkalut” kuhunkin tehtävään ja vieläpä palkitsee niistä. Palkinto ei kuitenkaan ole taivas. Ei edes se että Jumala sen tähden hyvien tekojen tekijän hyväksyisi omaksi lapsekseen. Sellaiseen palkitsemiseen Jumalalla kun ei ole mitään tarvetta. Hengellinen ihminen kun on jo Jumalan rakas lapsi. Joten hyvien tekojen tekemisellä ei haeta mitään pisteitä. Miten sellaisesta voisi niitä kerätä edes. Jumala kun itse valmistaa ne teot ja odottaa meiltä vain että hypätään niihin saappaisiin ja katsotaan miten Jumala kussakin tilanteessa meitä ohjaa kädestä pitäen: ”tee nyt ja noin.” Näin Jumala laittaa meidät tilanteisiin, joissa olemme Jumalan työtovereina, mutta Hän itse toimii niissä ja me vain seuraamme sivusta ja ihmettelemme. Monet hyvät ja niistä parhaimmat teot tulee usein tehtyä meidän tietämättä. Me hengelliset ihmiset olemme vain Jumalan ”työkaluina”.

  4. Ei kannata tehdä yksinkertaisista asioita niin monimutkaisia, että niitä ei ymmärrä enää kukaan. Miksi itsestään selviä asioita pitää käännellä ja vääännellä eriskummalliseen muotoon, ikäänkuin kautta rantain kertoa, että uskon kautta sinä voit auttaa ja tehdä hyviä tekoja koska olet saanut armon, mutta muuten sinun tekosi ovat vain helisevä vaski ja kilisevä kulta.

    Näin asia ei ole, teot eivät vaadi uskoa eikä armoa, ne kuuluvat ihmisenä olemisen velvollisuuksiin, ja naisilla empatiakyky on sisäänkirjautunut jo äidinkohdussa. Voi olla, että miehille pitää olla opinkappaleita ja muita mysteereitä, pelotteita, ja veriuhreja, etteivät armosta revi linnultakin siipiä, mutta me naiset tiedämme jo lapsena,että niin ei saa tehdä, mutta auttaa saa.

    Uskon, että Jumala suhtautuu siihen hyvinkin suopeasti ja katselee meitä kuin luomiaan kukkasia kedolla.

  5. Meidän sydämemme luottaa sinun loppumattomaan hyvyyteesi. Opeta meitä, Herra, jättämään kaiken elämässämme sinun sanasi vaikutuksen alaiseksi. Siunaa myös tyhjyyden ja kuivuuden ajat meidän sielussamme, niin että ilman tunne-elämän liikuntojakin kokisimme sinut ja iloitsisimme sinun armollisesta läsnäolostasi.

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 63, WSOY, 1965.

    • Pekka ketä Jumala rakastaa?

      Minä luen omasta Raamatustani Jeesuksen sanat:

      Joh. 14:21
      Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.”

  6. ””Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.””

    Mitä tässä sanotaan, eikö että nämä kaikki ovat tulleet uskoviksi/autuaksi vasta aikuisina?

    • Ari

      Olen ollut toisaalla menossa koko päivän. Enkä ole ehtinyt katsomaan tarkemmin erilaisia väitteitä.

      Oma höläytyksesesi että uskoviksi tultaisiin muka vasta aikuisina on typerääkin typerämpi. Se on virheellisen mielikuvituksen keksintöä. Raamatun vastaista.

      Paavali sanoo, että KOKO KANSA sai kasteen Punaisesa meressä. Myös vauvat kuuluvat kansaan eli siis kasteen saaneeseen Jumalan väen joukkoon.

      Ota todesta ilmaus KOKO KANSA ja usko Raamatun sanaa että KAIKKI vauvasta vaariin saivat kasteen.

      Muista myös, että Jeesuksen kastekäsky puhuu puhuu KOKONAISTEN KANSOJEN opetuslapseuttamisesta KASTEEN välityksellä, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen —-

  7. Kristus sanoo, etteivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat (Matt. 9:12). Evankeliumi on saarnattava köyhille, joiden sydän on ensin pelästynyt ja murtunut (Luuk. 4:18; Jes. 61:1; 66:2). Farisealainen sydän ajattelee nimittäin teko-opin tiimellyksessä, ettei armon saarnasta ja Kristuksesta ole hänelle hyötyä. Huoleton ja epikurolainen sydän ei siitä puolestaan välitä eikä sitä kaipaa tai etsi. [Epikurolaisuus pohjautuu filosofi Epikuroksen (341-270 eKr.) edustamaan ajatteluun, jossa maallisen onnen tavoittelu koetaan tärkeimmäksi päämääräksi ja jumalanpelko puolestaan turhaksi.] Siksi Herralle Kristukselle täytyy valmistaa tie lain saarnan kautta. Se tapahtuu niin, että farisealaisille osoitetaan lain nojalla, että he ovat itse synnin ja Jumalan vihan alla eivätkä voi kestää omassa vanhurskaudessaan Jumalan tuomion edessä eivätkä saavuttaa ikuista elämää omilla teoillaan. Huolettomille epikurolaisille näytetään puolestaan, kuinka vakavia ja kauhistuttavia heidän syntinsä ovat Jumalan edessä ja miten he perivät niiden tähden Jumalan vihan alla ikuisen tuomion. Näin sekä farisealaiset että epikurolaiset alkavat tuntea nälkää ja janoa vanhurskauden perään, jonka evankeliumi ilmoittaa Kristuksessa ja lahjoittaa armosta.

    Martin Chemnitz, Enchiridion, Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 66, Concordia ry, 2023.

    • Mika

      Kiitos ”Toisen Martinin” ihanasta tekstistä!

      Mulla on Chemnitzin tuotantoa englanniksi ja latinaksi kotikirjastossani. Hän oli erittäin taitava teologi, jonka teokset yhä edelleen ovat hyvin antoisia.

  8. Ken uskoo Kristukseen ja on kastettu, hän korottakoon ylös kätensä ja uskokoon lujasti, että hän jo on vapahdettu kaikista synneistään, sekä suurista että pienistä, olkootpa ne minkä nimellisiä tahansa, ja ettei Jumala enää lue hänelle ainoatakaan syntiä, vaan että hän on Jumalan edessä aivan puhdas, ja olkoon hän omassatunnossaan yhtä iloinen kuin Aadam ennen lankeemustaan tahi enkeli, jopa kuin itse Kristus. Sillä Jumala tahtoo, että me suuresti kunnioitamme Hänen hyviä töitänsä.

    Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 198-199, SLEY, 1925.

    Tyytykäämme siihen puhdistukseen, jonka Jeesus Kristus meille lahjoitti sekä ristillä että pyhässä kasteessa, älkäämmekä koetelko itse puhdistaa itseämme synneistämme.

    Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 435, SLEY, 1925.

    • Mika Rantanen tuo mielenkiintoisia kommentteja tai lainauksia, ensin on tuo:

      ””Kristus sanoo, etteivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat (Matt. 9:12). Evankeliumi on saarnattava köyhille, joiden sydän on ensin pelästynyt ja murtunut””

      Ja sitten on:

      ””Ken uskoo Kristukseen ja on kastettu, hän korottakoon ylös kätensä ja uskokoon lujasti, että hän jo on vapahdettu kaikista synneistään, sekä suurista että pienistä, olkootpa ne minkä nimellisiä tahansa, ja ettei Jumala enää lue hänelle ainoatakaan syntiä, vaan että hän on Jumalan edessä aivan puhdas, ja olkoon hän omassatunnossaan yhtä iloinen kuin Aadam ennen lankeemustaan tahi enkeli, jopa kuin itse Kristus.””

      Siis kuinka on, onko siis kastettu vauva jo terve kasteestaan asti eli eipä tämän tarvii tehdä parannusta??????????

    • Ari

      Ymmärtämättämyyttäsi et ole vielä kymmenien kertojen huomautuksista huolimatta tajunnut, että asetat kysymyksen täysin päin seiniä. Seuraat vain Lootin vaimon tyyliä: katsot peruutuspeiliin, kun pitäisi ajaa eteenpäin.

      Et siis ole alkuunkaan tajunnut sitä perustavaa näkökulmaa, että
      KASTE ON KOKO ELÄMÄN AIKAINEN PARANNUKSEN LÄHDE.

      LUTHER tiivistää Raamatun opetuksen muutamaan riviin

      MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:

      Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

      Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

      (Lutherin Vähä katekismus)

    • Kommenttini on poistettu, tahallaan, vai vahingossa?

      Tässä sama uudelleen:

      Paukkunen Kari 12.06.2024 21:48 Klo 21:48
      Kiitos Mika ja Matias!
Hyvää, ravitsevaa opetusta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25