Armosta autuas

Kesä kaunis kukkia näyttää

Siinä luonnon kutsua käyttää

Luojan töitä ihailla saamme

Siitä kiittää Vapahtajaamme

Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen. Elämän suunnan ojennukseen. Rakkautensa kutsuu meitä, seurassaan käymään elon teitä. Hän on kaiken tehnyt puolestamme. Suonut sovituksen Jeesuksen täytetyn työn kautta. Meillä on rauha Jumalan kanssa, armosta aivan. Itse hän tämän teki. Näin hän hyväksi näki.

Synnin ja saastan anteeksi antoi, kaiken Hän ristille kantoi. Armo ja laupeus osamme on, suuri ja määrältään rajaton. Jumalan hyvyys kaiken voittaa. Valo ja kirkkaus aamuna koittaa.

SUNNUNTAI 16.6.2024

4. sunnuntai helluntaista

Kadonnut ja jälleen löytynyt

Toinen lukukappale Ef. 2:1–10

Kirjeestä efesolaisille, luvusta 2

Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.
    Jumalan laupeus on kuitenkin niin runsas ja hän rakasti meitä niin suuresti, että hän teki meidät, rikkomustemme tähden kuolleet, eläviksi Kristuksen kanssa. Armosta teidät on pelastettu. Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen. Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.

142 KOMMENTIT

  1. Matias Roto kaipaat minulta asiallista kommentointia ja sitten hyväksyt seuraavan laatuisen kommentin:

    ””Oma höläytyksesesi että uskoviksi tultaisiin muka vasta aikuisina on typerääkin typerämpi””

    Siis tuo on vastaus kommenttiini kun otin esille seuraavan:

    ””””Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.””””

    Siis tuossa mielestäni puhutaan vain ja ainoastaan aikuisista, eikö vain?

    • Ari

      Ongelmasi on siinä, että kaikista hyvistä Raamatun tekstien esillä pitämisistäsi huolimatta

      v a i n

      m u u t a ma l l a

      s a n a l l a

      mitätöit kaiken sen hyvän ja kauniin, suurenmoisen ja rakkaudellisen sanan, mitä siteeraamissasi Raamatun lauseissa sanotaan.

      Tässä tapauksessa tuo mielettömyytesi tulee esille yhdellä rivillä, jolla vääristät kaiken edellä olevan tekstin armollisen sanoman. Siteeraamasi raamatunkohta puhuu JUMALAN TEOISTA, mutta sinun mieletön vääristelysi muuttaa koko näkökulman ihmisen omien kykyjen varassa roikkuvaksi koristeeksi.

      Etkö tajua, että toimit kuin joku sellainen meren rannalla leikkivä lapsi, joka ammentaa vettä merestä omaan leikkilapiolla kaivamaansa kuoppaan ja kuvittelee omalla leikkiämpärillään tyhjentävänsä koko valtameren tuohon omaan tekeleeseensä.

      Ota siis järki käteesi ja avaa silmäsi näkemään Jumalan työn suuruus, niin että annat kunnian yksistään HÄNELLE ilman, että panet pienintäkään oman rajoittuneen käsityskykysi kyhäämiä rajoitteita HÄNEN MAHDOLLISUUKSILLEEN. .

    • Matias Roto siis tässäkö on asiallisen kommentoinnin esimerkki?

      Lue nyt se Raamatun kohta josta puhutaan ja mieti kuinka voit sitä saada sopimaan muihin kuin aikuisiin ja jos vielä voit sanoa ettei se koske pelkästään aikuisia niin selitä se Raamatun sanalla????

    • Pasasen mielestä usko on mahdollista vain aikuisille. Hänen mielestään lapsi ei voi uskoa, vaan hänen täytyy aikuisena tehdä parannus ja uskoa vasta sitten.

      Pasanen on aikaisemmin kirjoittanut, että kaste pitäisi suorittaa vasta sitten kun ihminen 20-vuotiaana tekee parannuksen.

    • Ari

      Miksi keksit sellaisia KUVITELTUJA rajoituksia tuolle Raamatun kohdalle, että niihin voidaan typeryydessä verrata sellaisia KUVITELTUJA rajoituksia kuin

      – vain yli 100 kg painavia tämä koskee

      – vain sellaisia tämä koskee joilla älykkyysosamäärä on yli 120

      – vain sellaisia tämä koskee, joilla on on pituutta vähintään 180 cm

      Jne

      Eli siis täysin typeriä verukkeita vetää täysin mielettömiä rajoja, joita viittaamassasi TEKSTISSÄ EI OLE.

      Kirjoittamasi rajoite kertoo ainoastaan sinun omasta rajoittuneesta ihmiskuvastasi, missä osa ihmisistä torjutaan syrjään vain siitä syystä, etteivät he täytä sinun omatekoisten kuvitelmiesi luomia typeriä rajoitteita.

  2. Siis eikö tässä:

    ””””””Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.””””””

    Eikö tuossa selkeästi sanota että kaikki olivat luonnostaan vihan alaisia ja jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, siis miten teille tuo pitäisi selittää että ymmärtäisitte tuon kohdan????

    • Ari

      Aivan yksinkertaisesti siten, että koko ihmiskunta on jo Aatamista alkaen syntiinlangennut. Vain kasteen antama Jumalan lahja antaa meille syntien anteeksiannon ja Pyhän Hengen uudistuksen.

      Roomalaiskirje:

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla> Jakeen lisätiedot

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti HÄN (Jumala) meidät, EI vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

    • Ari

      Paavalin teologiassa KAIKKI ihmiset ovat langenneet jo Aatamin lankeemuksessa.

      Juutalaisessa ajattelussa nykyihminen on ollut esi-isiensä kupeissa esi-isiensä mukana tekemässä sitä, mitä esi-isä aikoinaan on tehnyt.

      Vertaapa tähän miten kymmenyksien vastaanottajat leeviläiset itse antoivat esi-isänsä Aaprahamin kupeissa ollessaan kymmenykset Melkisedekille.

      Hebrealaiskirje:

      7:10 sillä. hän (Leevi) oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.

    • Ari

      Aivan selkeästihän se sanotaan. Olemmehan mekin Aatamin jälkeläisiä eli siis jo syntymästämme asti synnin orjia Aatamista asti synnin kahleisiin kytkettyjä.

      Siksi kukaan ei voi omin voimin kääntyä Jumalan puoleen. Pelastumme vain ja ainoastaan siksi, että – kuten eka luvussa sanotaan – Jumala itse on meidät jo ennen maailman luomista valinnut pelastukseen Jeesuksen sovitusuhrin ansiosta.

      Siispä huomaa tämä: VALINTA ON JUMALAN.

    • Kari

      Kiitos hyvästä huomiostasi.

      Juuri kasteessa Jeesuksen pelastustyö meille ojennetaan.

      Roomalaiskirje:

      6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

      6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

      6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

      6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

      6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,

      6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

      6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

      6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

  3. Pasanen,

    Et usko Raamatun sanaan?; Job:
14:4 Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.

    Jeesus syntyi ainoana synnittömänä. Jokainen lapsi, joka on syntynyt lankeemuksen jälkeen on Raamatun mukaan syntinen (Job 14:4). Syntinen tarvitsee parannuksen. Kaste antaa uuden elämän. Kaste ei pelasta ilman uskoa. Nämä kaksi asiaa ja niiden välinen suhde, yhteys, on sinulle Pasanen jotain, jota et kykene ymmärtämään.

    Koko maailma tarvitsee parannuksen/ sovituksen vauvasta vaariin. Tämä on Raamatun opetus.

    Tottakai lapsi Jeesuksen sylissä evankeliumeissa on sekä ihana että esimerkki myös lapsen luottamuksesta ja uskosta. Niin myös kaikki muut lapset, joissa ei joka hetki näy perisynti tekoina: pahuus, uhma, riita ja kateus jne., joita esiintyy tämän tästä jo muutaman vuoden ikäisissä.

    8:21 Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: ”En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt (Raamattu 1938)

    1.Mooseksen kirja:
8:21 Ja Herra haisti lepytyshajun, ja Herra sanoi sydämessänsä: en minä silleen enää maata kiroo ihmisen tähden: vaikka ihmisen sydämen aivoitus on paha hamasta lapsuudesta: ja en minä silleen enää lyö kaikkia kuin elävät, niinkuin minä tehnyt olen. (Biblia)

    Pasanen,

    Sinä et usko, että ihminen kuuluu langenneeseen ihmiskuntaan jo syntymästään lähtien? Näin kuitenkin Raamattu, Jumalan sana, opettaa.

    Jumala tarjoaa armoa armosta langenneille kuten Matiaksen blogi osoittaa.

    • Kari Paukkunen johan tuo kohta selkeästi sanoo että kaikkiihmiset ovat luonnostaan vihan alla, siis uskon sen täydellisesti, vasta kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen niin asia muuttu eli kun Jumala kutsuu ja ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa Pyhän Hengen, tällöin saa synnit anteeksi ja voiman elää Jumalan tahdossa.

    • Ari

      Kerrot vain osan todellisuudesta.

      Et ota todesta sitä, että KAIKKI ovat syntisiä myös silloin, kun ihminen jo on saanut syntinsä anteeksi.

      Sekotat syntien anteeksiannon ja synnittömäksi tulon.

      Tästä seuraa todella järkyttäviä seurauksia kaikkiin keskusteluihin, mihin osallistut, kun kerta toisensa jälkeen tuot esille ärsyttäviä ristiriitoja herättäviä virhetulkintojasi muka raamatullisina, vaikka väitteesi perustuvatkin yksistään väärinkäsityksiin.

    • Matias Roto siis itse et huomaa että sinun uskosi perustuu täydellisesti sinulle opetetulle opille eli vauvasta asti sinua on opetettu luterilaisuuteen, milloin aloit itse ymmärtää mitä Raamattu sanoo?

    • …tällöin saa synnit anteeksi ja voiman elää Jumalan tahdossa. (Pasanen)

      Sekoitat syntien anteeksiannon ja synnittömäksi tulon. (Matias)

      Pasanen,

      Kristitty haluaa toteuttaa Jumalan tahtoa. Kristitty ei tule synnittömäksi tämän elämän aikana. Synti loppuu vasta kuolemassa. Synnin palkka on kuolema Pasaselle ja Paukkuselle. Armoa armosta on jotain muuta.

    • Ari

      1) Vastaus kysymykseesi: Aloin itse ymmärtämään Raamattua jo ennen kuin isäsi ja äitisi olivat edes ajatelleet sinua.

      2) Kysymyksesi sisältämä väärä oletus opista: Mielettömät harhasi ovat peräisin siitä, että et seuraa TERVETTÄ OPPIA. Koska terveen opin sijaan seuraat sydämesi keksimiä oikkuja, niin juuri siksi menet harhaan. ”Sydämestä lähtevät —- (pitkä luettelo syntejä)”, kuten Jeesus sanoo perisynnistämme.

      3) Muista että uskomme ei ole yksilökeskeisiä mielipiteitä, vaan YHTEISTÄ. elämää yhden Jumalan yhteisössä, hänen lapsinaan YHDESSÄ, pyhässä YHTEIESSÄ kirkossa eli Jumalan kansan YHTEYDESSÄ.

    • Matias Roto sanot ymmärtäväsi Raamattua, no mitä tarkoittaa että Jumala on ylpeitä vastaan ja nöyrille Hän antaa armon? Milloin itse olet saanut armon?

    • Ari

      Jo vuonna 1951 arvioin, mitä koulu oli minulle antanut siihen mennessä. Suurin hyöty mielestäni oli se, että olin oppinut monia kohtia Raamatusta ja Jeesuksesta, johon uskoin.

    • Ari

      Kysyt milloin olen saanut Jumalan armon. Armostaan Jumala antaa syntien anteeksi annon. Raamattu sanoo, että kaste antaa syntien anteeksiannon.

      Olen siis saanut Jumalan armon jo sota-aikana, kun minut kastettiin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Silloin myös sain Pyhän Hengen lahjan.

      Apostolien teot:

      2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

    • Matias Roto et vastannut mitä tarkoittaa kun Jumala on ylpeitä vastaan mutta nöyrille Hän antaa armon?

      Mitä on nöyrtyä Jeesuksen edessä eli notkistaa polvensa?

    • Pasanen,

      Pääset yllättämään minut edelleen kysymyksilläsi Matiakselle. Toisaalta et kuitenkaan yllätä.

      Kyselet edelleen armon perään. Armo on sinulta kadoksissa? Mitä sinä ajattelet? Kuuluuko armo sinulle ja miksi?

    • Ari

      Tee se, niin sitten ymmärrät vastauksen kysymykseesi.

      Mutta nyt omaan itsekeskeiseen uskoosi pitäytyessäsi näyttää siltä, ettet vielä ole sitä löytänyt.

    • Ari

      Nöyrä ottaa vastaan opetusta, mutta ylpeä kieltäytyy opetusta vastaan ottamasta.

      Sananlaskut:

      1:8 Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta,

      3:1 Poikani, älä unhota minun opetustani, vaan sinun sydämesi säilyttäköön minun käskyni;

      4:2 Sillä minä annan teille hyvän neuvon, älkää hyljätkö minun opetustani.

      6:20 Säilytä, poikani, isäsi käsky äläkä hylkää äitisi opetusta.

      6:23 Sillä käsky on lamppu, opetus on valo, ja kurittava nuhde on elämän tie,

      13:14 Viisaan opetus on elämän lähde kuoleman paulain välttämiseksi.

      31:26 Suunsa hän avaa viisauden sanoihin, hänen kielellään on lempeä opetus.

    • Ari kirjoittaa:

      ”Matias Roto et vastannut mitä tarkoittaa kun Jumala on ylpeitä vastaan mutta nöyrille Hän antaa armon?

      Mitä on nöyrtyä Jeesuksen edessä eli notkistaa polvensa?”

      J O S sinä Ari

      todella olet kiinnostunut näkemään kunnon kumarruksia, niin suosittelen sinulle äsken päättynyt konserttia.
      Siinä todella KUMARRETAAN.

      Katsopa Yle areenasta viitoselta seuraavaa ja ota opiksesi, mitä kunnon kumarrus oikein on, niin ettet olisi riippuvainen mielikuvituksesi luomista kumarruksien kuvitelmistasi.

      12.00
      Norjan radion sinfoniaorkesteri esittää
      Tangoa kolmelle. Arvostettu norjalainen säveltäjä, pianisti ja orkesterinjohtaja Sverre Indris Joner ja hänen Tango for 3 -yhtyeensä esittävät Jonerin tangomusiikkia yhdessä NRK:n orkesterin kanssa. 1 h 30 min HD
      Ohjelman sivulle

      Katso alusta

      Tässä viite sivulle ja ota siitä YLE TEEMA FEM

      https://areena.yle.fi/tv/opas?t=2024-06-14

  4. Mitä on nöyrtyminen, milloin ja miten se tapahtuu?

    Kun ajattelee esim Paavalia tai Pietaria niin heidän nöyrtymisensä oli todella raju, minulla se oli sitä että ”jouduin” tunnustamaan oman syntini syyksi avoeroon vaikka olin todella katkera ja syytin toista miestä.

    • Ari

      Elämän kolhut ovat eri ihmisille erilaisia. Toiset niistä katkeroituvat, toiset saavat herätteen elämän suunnan tarkistukseen. Näihin ei kuitenkaan pidä takertua nöyryyden käsitteen määrittelyä tehtäessä.

      Melestäni aitoon nöyryyteen kuuluu terve suhtautuminen kanssaihmisiin ja elämän erilaisia kohtaloita vastaan tullessa. Aito halu oppia uutta koko elämänsä ajan sisältyy mielestäni myös nöyryyteen. Huomaa, ettei vielä tiedä tarpeeksi joten vielä on paljon opittavaa.

      Todellista nöyryyttä on ottaa elämän jokainen hetki Jumalan kädestä. Hänen tekoaan me olemme. Hän on meidän vapauttajamme synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Hänen turvissaan olemme kuin kevään ensi kukka sitä ihailevan lapsen kädessä.

    • Ari

      Nöyryyttä on myös se, että myöntää elämän realiteetit.

      Esimerkiksi laihana opiskelijapoikana nostin yhden auton ojasta tielle, kun satuin paikalle ja kuljettaja kysyi mistä saisi hinausauton tai traktorin sitä ojasta auttamaan. Noin nelikymppisenä kerran nostin Sveitsissä yhden lähes parimetrisen miehen harteilleni ja aloin pomppia kyykkyhyppyä.

      Mutta nyt saan vähääkään voimia vaativassa tilanteessa pyytää vaimoani auttamaan ja tekemään sen puolestani.

      Tai

      Aikoinaan vajaan nelisen vuosikymmentä sitten tein pienen tietokoneohjelman yhdelle pankille.

      Mutta nykyisin saan pyytää perheen nuorta väkeä auttamaan, kun eteeni tulee vähääkään vaativampi tietokoneen käytön ongelma.

      Mielestäni nöyryyttä on tiedostaa omassa itsessään tapahtuneet muutokset, niin ettei turhaan ala lyömään päätään seinään kuvitellessaan selviytyvänsä sellaisesta, minkä aikoinaan teki käden käänteessä.

    • Ari

      Muista että nöyrtyminen EI OLE ANSIO armon saamiseksi, vaan sen myöntämistä, että ilman Jumalan ääretöntä armoa olisin kadotuksen oma.

      Nöyrtyminen siis on oman tilansa myöntämistä Jumalan edessä.

      Pelastus on alusta loppuun asti vain ja ainoastaan Jumalan oma työ, ilman pienintäkään meidän omaa myötävaikuttamistamme. Ei edes hiukkasenkaan vertaa, ei edes vigintiljoonasosan vertaa.

    • Ari

      Kastetodistuksen esittelyllä ylistetään JUMALAN työtä. Kerrotaan, mitä Jumala on tehnyt. Kolmiyhteinen Jumala on ottanut tämän ihmisen omakseen. Tuodaan esille tämän ihmisen olevan Jumalan lapsi.

      Näin kastetodistuksen esittelyllä toteutuu konkreettisesti näkö- ja tuntoaistein esitetty todistus Jeesuksen opetuslapsena olemisesta. Muista Raamatun sana: ”Suun tunnustuksella pelastutaan.”

    • Ari

      Mielestäni nöyryyttä on myös se, että valmistelee työnsä kunnolla, vaikka tietää hallitsevansa sen jo ennestäänkin melko hyvin.

      Esimerkiksi siitä huolimatta että

      vuosituhannen vaihteessa olin Suomen Akatemian huippututkijain joukossa yhtenä eksegeettinä eli Raamatun tutkijana muiden mukana,

      kuitenkin olen valmisteluja varten tänä vuonna kuunnellut äänikirjana koko Efesolaiskirjeen yli 50 eri kielellä. Tarkoitukseni on tarjota ihmisille kunnolla valmistettuja tekstejä.

    • Pasanen,

      Kastetodistus on minullakin tallessa. Ylitse kaikkien muiden todistuksien.

      Kastetodistus on dokumentti, virallinen asiakirja.

      Kastetodistus osoittaa, että olen saanut Jeesuksen Kristuksen käskyn mukaisen kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste pelastaa, liittää Kristuksen voittoon Golgatalla. Kastetodistus ei pelasta, vaan usko Kristukseen.

      Sinulle tuntuu edelleen menevän käsitykset sekaisin.

  5. Kiittäkäämme Jumalaa, että hän antoi meille Poikansa, ei ainoastaan vapahtajaksi, vaan myös sielujemme asukkaaksi ja kirkastajaksi, ja että Hän on meitä pyhittänyt, hallinnut, siunannut ja varjellut.

    Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 336, SLEY, 1925.

  6. Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus. Apt. 13:38.

    Jos nyt tämä on varmaa ja totta, että meillä syntisillä, sinulla ja minulla, on syntien anteeksiantamus Kristuksen veren kautta, kuinka synnit sitten voivat kadottaa meidät? Jos ne on sovitettu ja anteeksi annettu, niin eihän niitä enää oteta ensinkään lukuun, aivan kuin niitä ei enää olisikaan, ei taivaassa eikä maan päällä. Niin, sanot, mutta minulla on syntejä tänäkin hetkenä? Vastaus: varmasti kyllä, se on totta, mutta sinulla on myös syntien anteeksiantamus vielä tänäkin hetkenä ja joka hetki.

    Fredrik Gabriel Hedberg (1811-1893), Armoa armosta, s. 10 -11, SLEY, 1966. Uskonoppi Autuuteen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25