Suomi saa uuden hallituksen, jonka hallitusohjelmaa on pitkään rakennettu. Miten me osana muita suomalaisia voisimme toimia toisia kunnioittavasti ja löytää hyvät ratkaisut elämän haasteisiin?
Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. (Room. 12:9-10 / FB38)
Moni meistä tarvitsee autoa päivittäin. Tiedämme, että vanhat ja muutenkin halvat autot käytettäessä saastuttaa luontoa paljon enemmän kuin uudet ja kalliit sähköautot.
Jos julkisia kulkuvälineitä ei voi käyttää, niin mitä vaihtoehtoja meillä on?
Minkälainen auto olisi mielestäsi luonnon kannalta paras vaihtoehto (oletuksena: vuosittainen ajomäärä 30000 km ja käyttöaika 10v)?
Pitäisikö vanhojen paljon saastuttavien autojen käyttö kieltää tai laittaa sille haittavero tai miten niiden käyttöä pystyttäisiin vähentämään tai onko sillä mitään merkitystä?
Mitä vaikuttaa sukupuolemme auton valintaan?
Vaimoni valitsi meistä ensimmäisenä luonnon kannalta paremman auton.
Kuusi vuotta sitten vaimoni osti täyshybridi auton. Vähän myöhemmin tein saman liikkeen. Vene käy meillä sähköllä, mutta pitäisikö autotkin vaihtaa sähköön?
Nykyisin rekisteröityjen autojen taulukkojen mukainen keskihinta on 3600 euroa. Moni suomalainen olisi valmis heti vaihtamaan autonsa uudemman malliseksi, jos näiden hinta olisi tavalliselle auton käyttäjälle taloudellisesti mahdollinen.
Auto kuitenkin on maaseudulla tarpeen. Me asumme 8-10 km Someron keskustaajamasta ja 24 km Forssan keskustasta sekä 113-115 km Helsingin Kallosta.
Panin hakuun bussiaikataulut Someron Ollilasta kantatie 52 varrelta näihin kolmeen. Vastaus: Ei tuloksia. Kouluaikana on muutama linja, että pääsevät kouluun.
Kun aikoinaan kuskasin meidän nuoret prinsessamme Karkkuun lukioon mennäkseen, niin matkaa Loimaalle rautatieasemalle tuli 2*36 km. Nykyisin kun olen viimeksi vienyt nuoria Turun bussia varten, niin matkaa tuli Salon Piihoviin, josta pääsi bussilla Turkuun opiskelemaan, tuli 2*41 km.
Kiitos asiantuntevasta kommentista, Matias.
Uusien autojen hinnassa on iso osa veroa. Mielestäni autoveroa pitäisi laskea, jotta autojen hinnat tulisivat alaspäin.
Komppaan Matias Rotoa. Hybridit ja sähköautot ovat valitettavasti (ylemmän) keskiluokan menopelejä. Tässä pitää myös huomata se valtava ero, joka vallitsee esim. pääkaupunkiseudun ja maseudun välillä. Malaispapille oman auton käyttö on ehdoton välttämättömyys, koska pyörällä kulkeminen paikasta K paikkaan T paikkaan Z ja takaisin paikkaan K ei onnistu. Ellei sitten siviilissä ole kilpapyöräilyn harrastaja.
Kiitos hyvästä kommentista, Marko. Persut hallituksessa ajaa kaikkia auton käyttäjien etua. Entä ilmastomuutos, pitäisikö se huomioida?
Pikkupojat aina ennen kiistelivät, ”mikä on paras auto?”
Taitavat isommatkin niin edelleen tehdä.
Ja siitä on tullut myös poliittinen kysymys nyttemmin – ennen ehkä oli enemmän jonkinlainen ”luokkakysymys”.
Naapuri aikoinaan osti hybridin. Nyttemmin on todennut, että ei hänen ajollaa ole ns. hyödyllinen valinta ollut, kun ajo on tietynlaista; mutta enkä muuten ”kiva”.
Jukka, kiitos hyvästä kommentista. Taitaa olla sukupuolikysymys. Pojat ja miehet ovat aina ollut kiinnostunut autoista ja aseista. Naisilla taitaa olla autoihin paljon neutraalimpi asenne.
Kaikki ei asu kaupungissa eikä valtatienvarressa jossa on hyvät linja autoyhteydet. Sen takia monelle perheelle on auto välttämätön. Kauppareissu vaikka kerran viikossa käynti on autolla mielekästä koska vähän suuremmalla perheellä tulee ruokaa ostettua aika monta kassillista.
Pieni kulutus ja käyttövarma auto kannattaa valita, niitä on monta vaihtoehtoa, itse olen valinnut hybridin, jossa kulutus on pieni. Sähköauto on tietysti luonnon kannalta paras mutta vielä turhan kallis. Biokaasulla kulkeva auto ei ole kallis, koska pienin kustannuksin voi sen muuttaa tavallisesta autosta.
Naapurin voi ottaa mukaan kirkkoon jos hänellä ei ole autoa, samoin kauppareissulle. Moni vanhus ei pääse kirkkoon koska ei ole sinne häntä viejää, laitetaan auto palvelemaan ihmistä eikä päinvastoin.
Kalevi, kiitos käytännönläheisestä hyvästä kommentista. Auto on monelle välttämätön. Lisäksi voi auttaa kuskaamaan vaikka naapuria tai jotain tavaraa hänelle. Minäkin olen tyytyväinen hybridiin, mutta missä vaiheessa kannattaisi siirtyä sähköautoon. Tosin kai kaikista paras olisi ajaa vanhalla autolla mahdollisimman kauan.
Autoalan ammattilaiselta kuulin , ettei vielä ole sähköauton hankkimisen aika. Niissä on hänen mukaansa vielä aivan liikaa ”lasten tauteja”.
Vähän kilometrejä ajava eläkeläinen ei onnistu luotoa hyödyntämään. Sillä sähköauton valmistus tuhoaa luontoa paljon enemmän, kuin sen antama hyöty käytössä. Mielestäni sähköautot ovat vain leluja. Niiden hankinta ei luontoa suojele, jos et aja paljon ja jos ajat paljon kulutat renkaita ja asfalttia, joka leviää saasteena luontoon.
Bensakäyttöinen autoni kuluttaa päivässä luontoa vähemmän, kuin sähköauto jolla ajetaan päivittäin parisataa kilometriä. Ainakaan niinä päiviä, jolloin en autollani aja.
Pekka, kiitos erinomaisesta kommentista, jossa oli monta hyvää kohtaa. Voi olla todella niin, että sähköauton valinta tuhoaa muualla luontoa, kun taas meillä se on viheriää siirtymään. Joten onko se ollenkaan hyvä ostos?
Olemme menossa kohti paljon huonompia aikoja. Ainakin itse pyrin varautumaan niihin ja pidän tuon auton joka minulla nyt on , enkä aio sitä vaihtaa. En näe mitään tarvetta sen vaihtamiseen. Suurella varauksella sen sijaan suhtaudun sähköautoihin jotka voivat räjähtää mitä kummallisimmista syistä. Palaessaan niitä on vaikea sammuttaa. Sellainen kun syttyy jonkun omassa talossa, niin siinä palaa helposti koko omaisuus. Liikkumisen kannalta auto on täälläkin miltei välttämätön.
Tosi paljon elämän mahdollisuudet vähenisi, jos autosta luopuisi. Tosin väillä tulee mieleen olisiko taxilla ajaminen sittenkin edullisempaa.
Jos ajaa vähän, taksi voi oikeasti olla edullisempi vaihtoehto. Sitten ongelmana on se, että pienillä paikkakunnilla ei välttämättä saa taksia.
Hyvä kommentti, kiitos Pirjo. Taksi on yksi mahdollisuus, jos tarvitsee harvoin autoa.
Pekka, paloturvallisuus on tärkeää. Kuten sanoit, vanhaa autoa ei ole pakko vaihtaa uuteen.
Piispa Matti Salomäki kyseli eilen sanan suvipäivillä, todeten mm; kun ” hätä maapallon pelastamiseksi on noussut, niin samalla varsinkin länsimaissa usko tämän ajan jälkeiseen todellisuuteen taivaaseen ja iankaikkiseen elämään on romahtanut.” Vastuuta luonnosta ja uskosta ei pidä asettaa toisiaan vastaan, niin välillä herää kuitenkin kysymys, liittyykö niin valtava huoli tästä näkyvästä jotenkin siihen, että tämän jälkeen ei ole odotettavissa mitään muuta? Täällä kohtaamme taivaan ja helvetin.”
Mielestäni on hyvä myös muistaa ja kaiken muutoksen keskellä kysyä, ketkä tällä kaikella rahastavat?
Kosti, kiitos hyvästä kommentista. Luonnosta pitää pitää hyvää huolta, mutta saammeko vastinetta investoinneille? Olisi hyvä kuulla järjen ääntä.
Piiispa Matti Salomäki puhui asiaa.
Yksi hyvä esimerkki luonnon säästämisen unohtamisesta on tuo jokaiselle tuttu tuote; vessapaperi.
Sitä saa monen värisenä ja kuvioituna. Siihen käytetään paljon väri- ja valkaisuaineita. Se kaikki lasketaan lopulta vesistöihimme. Miksiköhän kukaan ei huomaa sitä. Silti tuo tuote on hyvin usein käsissämme. Vesi on yksi tärkeimmistä aarteistamme ja silti laskemme vain osittain puhdistetut jätevedet ”puhtaisiin” vesistöihimme.
Ihan sama on näiden sähköautojen suhteen. Näemme vain näennäiset suuret hyödyt, mutta emme valtavia haittoja.
Wc Paperi kauniisti kuvioituna ja valkaistuna menee paremmin kaupaksi. Samoin sähköautot, koska meidät on aivopesty uskomaan, että näin torjumme ilmaston muutosta. Todellisuudessa vain suuret autonvalmistajat hyötyvät kun monet luopuvat hyväkuntoisista bensa-autoista vain siksi, että uskovat sitten olevansa parempia kansalaisia.
Niin Juha. Tuo piispa Salomäen puhe vastasi siihen kysymykseen, jota olen myös itse pohtinut. Miksi juuri nyt tämä valtava huoli?
Pekka, oikein kirjoitat. Voisiko olla että pelkällä maalaisjärjellä pärjää hyvin?
Kosti, voisiko olla Yle, Yle ja Yle?
Huoli koronasta hävisi, kun tiedotus loppui. Ilmastohuolta on niinpaljon kuin sitä pidetään esillä. Uskoisin, että mitalista kerrotaan vain toinen puoli. Olisi hyvä, jos joskus kerrottaisiin jotain positiivista.
”Mielestäni on hyvä myös muistaa ja kaiken muutoksen keskellä kysyä, ketkä tällä kaikella rahastavat?” Piispa ei varmaankaan viitannut puheessaan mihinkään ’rahastamiseen’. Rahahuolet ovat myös asia, joka vie huomion iäisistä ajallisiin.
Martti Pentti, kiitos hyvästä mielipiteestäsi. Ehkä olette molemmat oikeassa.
Moni haluaisi pelastaa luonnon, joka vaatii uhrauksia. Bisneksentekijät saavat osuutensa.
Mikä vaikutus ilmasaasteisiin olisi, jos vaihtaisin kaksi hybridiä sähkäautoihin?
Kiitos kaikille lukijoille ja keskusteliloille. Mielestäni on kiva lukea asiallista keskustelua.
Hyvää messua ja jumalanpalvelusta kaikille. Hyvä sää mennä kirkkoon.
Päivän aiheena on ”Kutsu Jumalan valtakuntaan”.
Ja hän tuli Jerikon kaupunkiin ja kulki sen läpi. Ja katso, siellä oli mies, nimeltä Sakkeus; ja hän oli publikaanien päämies ja oli rikas. Ja hän koetti saada nähdä Jeesusta, kuka hän oli, mutta ei voinut kansalta, kun oli varreltansa vähäinen. Niin hän juoksi edelle ja nousi metsäviikunapuuhun nähdäkseen hänet, sillä Jeesus oli kulkeva siitä ohitse. Ja tultuaan sille paikalle Jeesus katsahti ylös ja sanoi hänelle: ”Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessasi”. Ja hän tuli nopeasti alas ja otti hänet iloiten vastaan. Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: ”Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan”. Mutta Sakkeus astui esiin ja sanoi Herralle: ”Katso, Herra, puolet omaisuudestani minä annan köyhille, ja jos joltakulta olen jotakin petoksella ottanut, niin annan nelinkertaisesti takaisin”. Niin Jeesus sanoi hänestä: ”Tänään on pelastus tullut tälle huoneelle, koska hänkin on Aabrahamin poika; sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on”. (Luuk. 19:1-10 / FB38)
Ei auto välttämätön ole juuri missään. Kyllä sitä hengissä pysyy ja saa asiansa toimitettua ilmankin. Se, onko autoton elämä tietyillä alueilla järkevää, on toinen kysymys.
Antero, kiitos hyvästä kommentista. Jotkut pärjäävät ilman autoa hyvin, kun sopeuttaa elämänsä siihen.
Tarvitsen autoa mm. työ- ja mökkimatkoihin. Kesällä kun käyn golffaamassa olisi aika hankala mennä julkisilla. Golfbägin kuskaaminen julkisilla olisi haasteellista ja jonkin verran tulisi kävelyä.
Olen vähän joutunut olosuhteiden pakosta pohtimaan muitakin vähemmän välttämättömiä asioita. Johtuen siitä tilanteesta jossa tulevaisuus katosi. Siinä tilanteessa kaikki varastokomerossa oleva osoittautui pelkäksi romuksi. Kaiken sen koin täysin tarpeettomaksi. Tarkemmin ajatellen ei paljon ole sellaista, mikä on välttämätöntä elämisen kannalta. Ihan hyvää elämää voisin elää ilman autoa, nettiä, TV:tä, huonekaluja, keittiötä, makuuhuonetta, kirjoja jopa ilman sähköä. Tosin elämän ympyrät olisivat sen jälkeen vain omassa kodissa, jota sitäkään ei tarvitsisi omistaa. Nyt kun mietin vaikkapa vain ajokortista luopumista, niin jopa menisi elämä ahtaaksi. Joten autosta luopumisella olisi melkoisen suuri vaikutus omaan ja monien muidenkin elämään laatuun.
Oikeastaan on oikein hyvä pohtia sitä, mikä on oikeasti välttämätöntä ja luopua kaiken muun hankkimisesta. Sillä jo säästäisin luontoa paljon enemmän, kuin auton myymisestä henkilölle joka ajaisi sillä tosi paljon.
Pekka, hyvää pohdintaa sinulla, kiitos. Omaisuudesta on helpompi luopua kuin terveydestä. Elämämme lopussa joudumme luopumaan yksi kerrallaan tärkeistä asioista. Emme enää pysty tekemään sellaisia asioita kuin ennen. Jokainen luopuminen muistuttaa elämän päättymistä. Ajokortista luopuminen terveydestä johtuen on iso asia. Mikä auttaisi siitä menetyksestä selviämämään?
Tarpeellista on vähän tai yksi ainoa…
Toisaalta vaikea on lähimmäistä auttaa, jos ei mitään omista ja on kaikessa muiden ”armoilla”. No, voihan silloinkin lähimmäistä autta hengellisesti tai henkiosesti. Jos siis voi ja osaa ja haluaa.
Kiitos hyvästä näkökulmasta, Jukka. Niin — jos kaikki on avun tarvitsijoita, niin kuka silloin auttaa. Lypsävää lehmää ei kannata tappaa.