Aiemmin keskusteltiin mitä Jeesuksen lausuma tarkoittaisi, ja mikä osa varallisuudella autuaaksi ymmärtämisen kanssa olisi, ja voisivatko edelliset asiat liittyä toisiinsa.
Hengellisesti köyhä on Ihminen joka ei saa, tai jolle ei haluta antaa, opetusta Jeesuksen kolmesta Uudesta Testamentista löytyvästä opetuksesta joista kahden tutun jälkeinen kolmas on vaikein.
Samalla asia tarkoittaa moitetta kun ja jos kirkko laitoksena identifioiden intohimoissa tunnustuksessaan ja lupauksissaan ei ymmärrä itselleen tulevaa haastetta omassa asiassaan olla Jumalan työtoveri oikean opin välittämisessä. Ja tämähän koskee Ihmisen tilaa, oikeuksia ja Ihmisen Vanhassa Testamentissa saamaa tehtävää.
Perisyntikäsitys Jumalan antamissa lahjoissa on ihmisarvonloukkaus, ja estää Ihmistä historiassaan pääsemään eteenpäin moraalisessa huomaamisessaan noustakseen ajan myötä henkisessä tasossaan. Kun Jeesus edellistä tuli kirkastamaan voi hyvin kysyä autuuden asiasta hengellisesti köyhien kohdalla.
Vuorisaarnassa autuaaksi julistetut hengessään köyhien ymmärrän olevan heikkouskoisia ja niitä, jotka kyselevät uskonsa aitoutta ja riittävyyttä verratessaan itseään niihin, jotka voivat kehua suurenmoisia ilmestyksiään. Vuorisaarnassa ei esitetä mitään vastakkaisuuksia, vaan luetellaan erilaisia, eri elämänvaiheissa olevia ja erilaisia kohtaloita kokevia ihmisryhmiä, jotka kuitenkin kaikki saavat autuuden lupauksen Kristukselta. Luukkaan ns. kenttäsaarnassa Jeesus esittää vastakohtapareja, ja tässä tulee esille myös konkreettinen ja aineellinen köyhyys. ”Autuaitta olette te köyhät … Voi teitä te rikkaat… jne (Luuk.6:20-26)
Sahama. ”Luukkaan ns. kenttäsaarnassa Jeesus esittää vastakohtapareja, ja tässä tulee esille myös konkreettinen ja aineellinen köyhyys. “Autuaitta olette te köyhät … Voi teitä te rikkaat… jne (Luuk.6:20-26)”
Myös Marian profetaallisessa ylistyslaulussa on sama ajatus, Luukas 1:51-53″Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan, hän on hajoittanut ne, joilla on ylpeät ajatukset sydämessänsä. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta, ja korottanut alhaiset. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjonä pois”.
Lähetystyöntekijänä näen miten nämä sanat toteutuvat kirjaimellisesti meidän aikanamme.Materiaalisesti rikkaassa Euroopassa j Pohjois-Amerikassa hengelliset herätykset loistavat poissaolollaan, kun taas köyhässä Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja monin paikon Aasiassa on meneillään monia suuria Pyhän Hengen vuodatuksia ja hengellisiä herätyksiä. Tämä minulle puhuu selkokielellä siitä, missä Jumala viihtyy. Hän viihtyy köyhien ihmisten keskellä, jotka eivät ole niin itseriittoisia, etteikö evankeliumi heille kelpaisi.
On erittäin merkittävää, ettäJeesuksen autuaaksijulistuksia Nt:nulkopuolella löytyy tismalleen samalaisisa sanamuodoisa juurikin ja vain Qumranin Kuolleen meren kirjakääröissä! Tiedämme myös että Qumrain munkit kutsuivat itseään mm. köyhiksi eli ebiooneiksi.,koska olivat luopuneet omaisuudestaan yhteiseksi hyväksi.Tällöin he saattoivat saavuta hengessään eli mielessän ’autuaan’ tilan. Kyse ei siis ole ollut mistään hengen tai hengellsyyden köyhyydestä tai puutteesta vaan vapaaehtoisen köyhyyden aikansaamasta tietystä psyyken eli hengen tilasta. Myöhempi kristillinen luostarilaitos liene pyrkinyt enemmän tai vähemmän menestyksellisesti samaan.
Tulikohan Jeesus tänne maailmaan nostamaan ajan myötä ihmisen henkistä tasoa, unohtaen perityn syntiturmeluksen? Hän tuli köyhäksi, hyljätyksi ja synniksi meidän edestämme, jotta me köyhät, syntiset ja hyljätyt saisimme armon armosta. Autuaita ovat siis hengellisesti vaivaiset ja köyhät, rikkaat Hänessä.
Kyllä, mutta luonnon Ihminen luomisen kuudennen päivän anomaliana ei olisi paratiisissa koskaan tarvinnut ajatusta pelastuksesta kuten eivät muutkaan Luojan luomat eläimet. Samoin ei olisi ollut tarvetta Jeesukselle, ei syntyneen kirkon substansseille yhteydessä dokmeihin uskomisen mysteereinä, eikä kirkkolaitokselle mikä Ihmisen sielua olisi voinut ottaa konformointinsa ja kondifikaatioidensa kohteeksi omassa ymmärryksessään.
Katolisen kirkon luonnontieteellinen konkregatio on myös hyväksynyt kuudennen päivän silloisen Ihmisen anomalian. Ja muistaa saa Jumalan käskeneen tätä anomaliaa kuten käski toisia luomiaankin tekemään mitä täytyy.
Koettakaapa nyt Itse huomata milloin Jumala kielsi tätä anomaliaa, ja milloin anomalian erijatkuvuus sai orastavat lahjansa omassatunnossa, ja mahdollisuuden harkinnassa valita toisin mihin luonto muuten olisi antanut rajoitetut mahdollisuudet kyvyissä toimia.
Kaikkinensa on kaukana edes hirtehishuumorista kirkon haluavan pelastaa Ihmisen suurenmoisilta Jumalan antamilta lahjoilta Hänen kehittymistänsä varten ajassa. Kipua ja särkyä, vastoinkäymisiä, epäonnistumista tähän kehityskulkuun tarvitaan mutta kirkon opissa on varma ettei edistymistä synny. Näin kirkko on taka…. asiassa mikä tarvitsisi toteutuakseen ajassa eteenpäin menevää traditiota.
Olisi mukavampi keskustella, jos näkisi kasvot profiilikuvassa.
Voin asiasta jutella koiran kanssa mutta nyt en uskalla luvata.
Onhan se kova riski näyttää omat kasvot, kun satunnaisesti vastaan tulevat hengelliset vaikuttajat tunnistavat ja jopa tervehtivät. Minusta on ihan hauskaa kun näin tapahtuu. Siinä voi heti alkaa keskustelun aivan kuin vanhan tutun kanssa. Bogeja kirjoittaessa kun tietämättään kertoo hyvin paljon myös itsestä. Lukija voi näin päästä tuntemaan meitä paremmin, kuin me itse.
Kymmeniä vuosia hengellisinä toimineet Ihmiset tuskin haluaisivat kanssani puhua. On vahvaa asiaa kun on tullut luvanneeksi, tahtoneeksi ja tunnustaneeksi. Kun kirkon asiasta olisi kysymys on katsottava myös järjestystä ja edelliseen liittyvää lakia.
Kommentin asia kirjoittajan persoonassa on toki mielenkiintonen. Itse katson asiaa ja personoinnilla haluan olla asiaan vaikuttamatta.
Blogin aihehan on ylhäällä.
Kuulun seurakuntaan, arvostan enTheos asiaa Jumalayhteyden katsomisessa. Edellinenhän antaisi opetuksen kautta asiaa Jumalayhteydestä huolehtimiseen mutta tästäkään emme saa kirkoltamme ohjausta.
Aika outoa muuten tuo, ettei ohjausta juurikaan ole.