Mistä tuli häpeäntunne?
Aadam ja Eeva häpesivät toisiaan, ympärillä olevaa luontoa ja
Jumalaa. Tästä on päätelty, että Aadamin ja Eevan lankeemus tapahtui
heidän seksuaalisuutensa, intiimin kanssakäymisensä alueella. Saihan
Eeva kaiken lisäksi raskauden vaivat rangaistuksekseen luvattomasta
teosta! Kaikki seksuaalisuus on siis synnin tuomaa rasitusta ja pahasta!
Tämä on kuitenkin – käytettäköön tässä voimakasta ilmaisua – saatanallista
logiikkaa, joka perustuu valheeseen. Siitä huolimatta se on
hallinnut kristillistä jumaluusoppia meidän päiviimme saakka! Jotta
kykenisimme oivaltamaan asian olemuksen, meidän tulee tajuta taivaallisten
esikuvien luonne.
Maallisella avioliitolla on esikuvansa Kristuksen ja Hänen seurakuntansa
välisessä yhteydessä. Morsian on itsessään alaston ja tästä
syystä hän haluaa kohdata ‘hunnutettuna’ tulevan miehensä (1 Ms
24:65). Huntu on sama kuin laki, jonka alaisuuteen morsian alun pitäen
on syntynyt! Se ei kuitenkaan poista hänen alastomuuttaan, mutta sen
tehtävänä on suojella siihen saakka, kunnes hän kohtaa ylkänsä ja
pukeutuu Häneen. Ylkä itse on hänen pukunsa!
Siinailla annetussa laissa oli tulevan hyvän varjo, ei itse asian olemusta (Hb 10:1). Niin
myös liiton maja ja myöhemmin temppeli oli taivaallisten kuva ja varjo
(Hb 8:5), samoin esimerkiksi sapatti ja vanhan liiton juhlat olivat
tulevaisten varjo (Kol 2:17). Niinpä avioliittokin on vertauskuva,
varjo, Kristuksesta ja Hänen seurakunnastaan (Ef 5:31-32). Sen tehtävänä
on kuvata Jumalan rakkautta ja uskollisuutta liitossaan ihmistä
kohtaan, mikä tietenkin edellyttää vastavuoroista rakkautta ja uskollista
kiinnipitämistä Jumalasta. Tässä tehtävässä se suojelee ihmiselämää
kuoleman ja ylösnousemuksen tällä puolen.
Jotta voisimme tästä tehdä oikeita johtopäätöksiä avioliitosta, valaistuksen
on tultava vain yhdeltä suunnalta, Jumalan sanasta. Tämän
valon avulla me voimme tarkastella sekä varjoa että itse esinettä, sillä
Raamatussa meillä on paljon yhtähyvin vertauskuvia kuin myös ilmoitusta
itse taivaallisista.
Näin Raamatun valossa voimme maallista
avioliittoa selittää taivaallisella ja yhtähyvin päinvastoin Kristuksen ja
Hänen seurakuntansa välistä yhteyttä ajallisella avioliitolla.
Olemme todenneet, että Aadamin ja Eevan synnillä oli suhteessa
Jumalaan aviorikoksen luonne. Tässä mielessä synnintekijät ovat
aina avionrikkojia! Aadamin ja Eevan lapsina jokainen ihminen
on sitä. Sen myös Jeesus totesi (Mt 12:39) eikä Hän varmaankaan
tarkoittanut vain juutalaisia, vaan kaikkia ihmisiä. Jos tämän tosiasian
muistaisivat monta kertaa tuomiohengessä olevat uskovaiset, menisi
käsi ennemmin suulle kuin suu lausuisi väärän arvioinnin lähimmäisestään!
Moralisoimisella onkin aina juurensa saatanallisessa maaperässä.
Aviorikosta seuraa aina häpeäntunne. Alastomuuden häpeä on seurausta
oikean vaatetuksen hylkäämisestä. Tämä oikea vaatetus ihmisellä
on Kristus, taivaallinen Ylkä. Häpeäntunne onkin merkki
synnin läsnäolosta ihmisen elämässä.
Tutkimusten mukaan häpeäntunne (niin myös käärmeenpelko!) on ihmisellä
primäärinen, alkusyntyinen tunne eikä esimerkiksi kasvatuksen tulos. Tosin sitä voidaan
kasvatuksella häivyttää ja myös liioitellen vahvistaa, mutta silloin aina
on kysymys vinosuuntauksesta, sairaalloisuudesta, poikkeamisesta
luonnon järjestyksestä. Alkuperäinen häpeäntunne ihmisessä on Jumalan
itsensä istuttama, terveellinen merkki ja muistutus siitä, että
asiat eivät kaikissa suhteissa ole kohdallaan. Se on muistutus välttämättömästä
sovituksen ja Jumala-yhteyden tarpeesta.
Erään toisenkin mielenkiintoisen huomion voimme tehdä. Historiasta
voidaan todeta, että epäjumalanpalvelu ja sukupuolinen irstailu ovat
sidoksissa keskenään. Prostituutio on kehittynyt temppeliprostituutiosta.
Haureus hepreassa on zenut ja merkitsee uskottomuutta Jumalaa
kohtaan ja kreikan porneía, haureus, merkitseekin alkuaan juuri
temppeliprostituutiota. Näin uskottomuus Jumalaa kohtaan tuottaa
seuraamuksenaan uskottomuutta ihmisten, miesten ja naisten välisissä
aviollisissa suhteissa. Mutta lähtökohta ja perussyy on aina ihmismielen
kääntyminen ainoasta elävästä Jumalasta epäjumaliin, Luojan
vaihtamisesta luotuun. Häpeälliset himot seuraavat perästä (Rm
1:25,26). Jumalasuhteessa tapahtuvat muutokset tulevat näkyviin esikuvassa,
varjossa siten, että uskottomuus ja synti Jumalaa kohtaan
johtaa seuraamukseltaan aina sukupuolisiveellisyyden ja yleisen moraalin
laskuun ihmisten sosiaalisessa käyttäytymisessä!
Ihmisen seksuaalisuus ei siis ole synnin seurausta. Hänen uskottomuutensa
Luojaansa kohtaan sensijaan on lyönyt leimansa tällekin
alueelle jopa niin perusteellisesti, että vaikka sitä voidaan eheyttää ja
se eheytyykin melko pitkälle ihmisen Jumala-suhteen tullessa kuntoon,
täydellistä parantumista seksuaalielämän alueella tuskin koskaan
tullaan tässä kuoleman ruumiissa saavuttamaan!
Senvuoksi on syytä
hillitä niitä intoilijoita, jotka julistavat suuren seksuaalisen täyttymyksen
saavuttamista Jumalan tahtona ja tarkoituksena kristillisessä avioliitossa.
Tämä vapaudenjulistus on ollut sinänsä hyödyllistä ja jopa
välttämätöntä lainalaisen ihmisen kohdalla, mutta yhtä välttämättömästi
tästä äärilaidasta seuraa paluu itsehillinnän harjoittamisen tielle
(Apt 24:25). Vasta ruumiimme lunastuksen kautta tapahtuu vapautuminen
epäonnistumisien lain alaisuudesta tälläkin alueella.
Siihen saakka tälle kuoleman ruumiille lienee parasta ja tuloksellisinta
terapiaa, kun vuoronperään asetetaan rajoituksia, ‘luetaan lakia’,
ja välillä julistetaan vapautusta. Ihannetilaa ei löydy, mutta Herrassa
vaeltava ihminen suuntaa katseensa edessäolevaan suureen yhtymiseen
Ylkänsä kanssa ja sopeutuu elämään epätäydellisen, synninalaisen
ruumiinsa kanssa monenlaisten rajoitusten alaista elämää siihen
saakka, kunnes täydellisyys alkaa. Tällöin kyetään kohtaamaan onnistumiset
jos täydelliset epäonnistumisetkin ja ottamaan ne Herran
kädestä sen mukaan kuin itsekullekin ne on suotu.
Jeesus puhui itsensä ja sanojensa häpeämisestä “tässä avionrikkojassa
ja syntisessä sukupolvessa” (Mk 8:38). Tie tästä häpeäntunteesta
pääsemiseksi on lopettaa ‘lymyäminen’ (1 Ms 3:8) ja kääntyä uskollisuudessa
takaisin taivaallisen Ylkänsä, Jeesuksen, puoleen ja seurata
yksin Häntä. Hän on poistanut ihmisen aviorikollisuuden omalla
verellään, antamalla itsensä sovitukseksi synnistämme.
Kiitos tästä erinomaisesta kirjoituksesta. Olen löytänyt Raamatun ilmoituksesta juuri samankaltaista viisautta.
Ismo,
Kiitos rohkaisevasta kommentistasi!
Taidat olla ”harvinaisia lintuja” tällä foorumilla, kun uskot sydämelläsi, etkä vain tiedollisesti Raamatun Sanaan.
Jeesus totesi, että Minun lampaani kuulevat Minun ääneni!
Rohkenen tässä ajatella edelleen, että ei Raamatun sanan tietäminen, ei edes oikea oppi ja sen käsittäminen (niin tärkeä kuin se onkin), riitä! Tarvitaan sydämen usko, hengellinen ulottuvuus käsittämään Kirjoituksia.
Ihmettelenkin tässä! Kovin vähän on tällä foorumilla”hengellisiä”, joilla olisi hätä ja huoli ajassamme tapahtuvaan raamatullisen aviolittokäsityksen lokaan polkemiseen. Minne on kadonnut vanhanaikainen Herran pelko?
Ovatko ihmispelko, väärä oppi tai esimerkiksi edessä väikkyvä ihmissuosio tai mahdollinen piispaehdokkuus estämässä kannan ottamista tai mahdollisesti jokin muu syy?
Uskokaa minua, näihin asioihin joutuu jokainen kristitty ottamaan kantaa, ennemmin tai myöhemmin. Ei edes mahdollinen korkea, saavutettu asema anna takeita suun avaamiselle myöhemminkään! Kantaa on otettava nyt!
Isänmaame, kristilinen elämämme, jopa yhteiskunnallinen lainsäädäntötyö ovat suuressa vaarassa harhautua raiteiltaan! Herätkää, hyvät ihmiset!