JAHVE ELOOHIIMIN
SANAT KÄÄRMEELLE, osa 2
Mitä on käärmeen siemen?
Mieletöntä ja vastoin luontoa on kuvitella, että käärme jollakin
tavalla siittäisi pahoja ihmisiä hyvien joukkoon. Tällainen oppi, mitä
em. branhamilaisuuskin edustaa, johtaa vääriin spekulaatioihin siitä,
kuka ihminen on jo syntymästään saakka perkele, kuka taas Jumalan
lapsi. Silloinhan ei uutta syntymistä, josta Jeesus sanoi, että kaikkien
täytyy syntyä uudesti ylhäältä (Jh 3:7), tarvittaisi viimemainittujen
kohdalla ollenkaan, korkeintaan hiukan siivoilemista ja asianomaisen
hoksauttamista, niin taivaskelpoisuus hoituisi itsestään.
Käärmeen siemenellä on yksinkertaisesti ymmärrettävä sitä
kylvö- ja kasvutyötä, mitä Jumalan vastustaja, saatana,
saa aikaan ja vaikuttaa ihmisessä avautuneen
hyvän ja pahantiedon lähteen kautta.
Käsite ‘hyvän ja pahan tieto’
sisältää kaiken olevaisen, luonnon ja koko luomakunnan tuntemista
ja siihen yhtymistä. Se merkitsee luovuutta hyvään ja pahaan.
Tämä itsessään ei merkitse vielä turmiota, vaan kysymyksessä
on neutraali tieto. Muutoinhan Jumalakin olisi syntisessä tilassa!
Ilmoittaahan Hän myöhemmin olevansa tässä suhteessa samanlainen
kuin ihminen tietäessään hyvän ja pahan (1 Ms 3:22).
Ero onkin siinä, että vaikka luonto on Jumalan luomaa, se
ei ole osa Jumalaa! Hyvän ja pahan, kaiken olevaisen tuntemiseen
yhtyminen merkitsi astumista ulos Jumalan yhteydestä. Jumalasta
erottautunut, itsenäinen luominen sai näin alkunsa. Luotu otti
Jumalan roolin, astui Jumalan sijaan. Saatana ei käytä ainoastaan
luovuutta pahaan, vaan myöskin luovuutta hyvään
tarkoitusperiensä toteuttamisessa. Saatanalliset, Jumalaa vastustavat
voimat tulevat käyttämään hyvän ja pahan tietoa hyväkseen
“valheen kaikella voimalla” (2 Ts 2:9), jopa tunnusteoilla ja
ihmeillä, mitkä kaikki saadaan aikaan juuri hyvän ja pahan luovan
tuntemisen perusteella.
Aikojen lopulla ihmiskunnan luopumus totuudesta tulee huipentumaan
ja personoitumaan laittomuuden ihmisessä (2 Ts 2:3ss), jota
antikristukseksi kutsutaan. Tässä käärmeen siemen
on kypsynyt täyteen mittaansa.
Entä vaimon siemen?
Sen sijaan vaimon siemenen kautta murtautuu esiin rakkaus
totuuteen (2 Ts 2:10), Herraan ja Hänen sanaansa niin, että seurauksena
on täydellinen irtisanoutuminen käärmeen siemenestä, sen mukanaan
tuomista turmiovalloista ja kuolemasta. Syvemmässä mielessä tämä
merkitsee ihmisessä itsessään olevan, lankeemuksen ja tiedon puun
osallisuuden myötä tulleen, Jumalasta irtisanoutuneen ja
itsenäistyneen elämänhalun tukahduttamista, alttiiksi antamista ja
kuolettamista, jotta uusi, Jumalasta syntynyt ja Hänen yhteydessään
pysyvä elämä pääsisi ilmestymään. Luovuutta ei nytkään, uuden elämän
yhteydessä hylätä, mutta se alistetaan Jumalan tahdon alle Hänen Sanansa
toteuttamiseen.
Vaimon siemenessä tulee personoitumaan täydellisesti
Jumalan tahdossa pysyvä Poika, jonka antama uhri kelpaa täydelliseksi
lunastusmaksuksi, sillä Hän tulee paradoksaalisesti kuoleman kautta
kukistamaan kuoleman vallassaan pitävän perkeleen (Hb 2:14).
Koska tämä vaimon siemen, POIKA, on Jumalasta syntyisin, on Hänellä
tarvittava uusi Elämä mukanaan. Syntyessään ihmiskuntaan vaimosta
Hän tulee osalliseksi hyvän ja pahan tiedon tuntemisesta. Elämällään
maan päällä Hän täydellisesti pysyy Isän tahdossa eikä käytä Jumalasta
irrallaan olevaa luomisvoimaa (Mt 4:3,4) ja sanoutuu siten käärmeen
siemenestä irti. Mitä Poika näkee Isän tekevän, sitä Hänkin tekee
(Jh 5:19). Alistuminen ristinkuolemaan, se on: suostuminen
kuolemattomana menemään kuolemaan (Fl 2:6-8), osoitti lopullisesti
todeksi Hänen irtisanoutumisensa Jumalasta irrallaan olevasta elämästä,
mikä itse asiassa onkin juuri kuolemaa.
Jeesus sanoi olevansa “tie, totuus ja elämä” (Jh 14:11). Totuus on
hepreaksi emet tai emuunaa, jotka molemmat sanat esiintyvät
verraten runsaasti Vanhan Testamentin kirjoituksissa ja ovat käännetyt
(KR38) sanoilla ‘totuus, tosi, lujuus, luotettavuus, uskollisuus’ ja
lisäksi emuunaa yhdessä ainoassa VT:n paikassa (Hab 2:4) sanalla
‘usko’.
Emet ja emuunaa molemmat tulevat samasta sanajuuresta aaman,
‘olla luja, luotettava’. Kaikissa yhteyksissään sanat merkitsevät
Jumalasta itsestään lähtöisin olevaa totuutta, uskollisuutta, uskoa
tai Herraa itseään tämän kaiken lähteenä.
Kun Jeesus esitteli itsensä totuutena ja totisena (emet) viinipuuna
(Jh 15:1), Hän itse asiassa ilmaisi olevansa sen uskollisuuden,
luotettavuuden, uskon lähde, minkä puuttuessa ihmiskunta jo Aadamista
lähtien ajautui (ja edelleen ajautuu) irti Jumalasta toteuttamaan itseään ja
rakentamaan tätä maailmaa hyvän ja pahan tiedon puun kautta saadun,
Luojasta itsenäistyneen ja irtisanoutuneen luovan voiman avulla. Mutta
tämähän on kuoleman tie!
Itse elämän lähteestä irtautuneena, kuten viinipuun oksa irronneena
rungosta, ei seurauksena voi olla muuta kuin kuivettuminen, tuhoutuminen.
Tämä persoonallisuuden ominaisuus, kyky, joka uskollisesti pitää
kiinni Jumalan sanasta, on Jeesuksen ominta itseään ja Hänen syvintä
olemustaan. Uusi liitto käyttää siitä sanaa usko. Se on ilmestynyt
(Gl 3:23-25) Jeesuksessa, Vanhurskaassa Versossa (Tsemach tsaddiik
Jer 23:5) ja annetaan henkilöön katsomatta jokaiselle, joka Jumalan
kutsun kuullessaan kääntyy omilta teiltään Herran puoleen, eli
vanhanaikaisesti sanottuna lähtee parannuksen tielle.
Totuudella on myös iankaikkisuuden luonne, se on pysyvä, eikä siinä ole varjoa ja pimeyttä. Totuudessa ei ole mitään väärää. Totuus On, eikä se ole ”on ja ei”
Kun kuolemme pois synnistä, (valheesta ja vääryydestä) niin Jumala puhdistaa meidät itselleen (Pyhittää), näin on elämme kätkettynä Kristuksessa, joka on kokonansa Totuus. Itsessäni olen kuollut, mutta Kristuksessa elävä. Kuka tämän voi oikein ja täydellisesti ymmärtää?
Henki on kyllä altis, mutta liha on heikko.
Ismo,
Kiitos kommentistasi!
Olen samaa mieltä.