Avoin kirje Päivi Räsäselle

Eroakirkosta.fi-palvelu ei syrji ketään. Sivulla voi erota jos pitää kirkkoa liian liberaalina, liian konservatiivisena, liian keskitien kulkijana, tai vain rahaa säästääkseen. Tervetuloa kokeilemaan!

Kun nyt kirjoitan, muistelen Homoiltaa. Muisto on suloinen mutta vähän katkera: Minä kirjoitan tiedotteen ja parhaimmillaan kirkosta lähtee neljäsataa – sinä esiinnyt ja eroaa neljäkymmentätuhatta.

Se on ennätys jota ei ehkä rikota koskaan. Edes sinä itse tuskin samaan enää kykenet, vaikka hyvää yritystä on nytkin.

Mitä muuten tulee Raamattuun, olemme samaa mieltä. Minustakin se tuomitsee samaa sukupuolta olevien liitot. Toisille se on peruste syrjiä homoja. Toisille se on syy hylätä kristinusko.

    • Ei, kukaan muu ei pääse lähellekään. Karkean arvion saa vertaamalla vaikka monessako palautteessa esiintyy merkkijono ”Räsänen” ja vertailuna vaikkapa ”Toiviainen”. Luvut ovat noin 950 ja 240. Arvio on karkea, osassa voi erosyynä lukea esimerkiksi vain ”Päivi” tai ”se punapääpappi” tms.

    • Hirn. ”No jos hän nyt eroaa , niin saa nähdä jos taas suuri määrä ihmisiä palaa kirkkoon”.
      Minusta hyvä kysymys on, että kuinka monta muuta eroaa samoista syistaä, ja mitä suurehkot Raamatun sanaaa perinteiesti tulkitsevat herätysliikkeet tekevät ja suosittavat jäsenistölleen.

    • Päivi Räsästä ajatellessamme kannattaa ajatella häntä papin rouvana joka miehensä kanssa kuuluu Kansanlähetykseen. Enpä usko, että tämä pariskunta toimisi mitenkään ristiriidassa taustajärjestönsä kanssa.

      Sanon vielä kerran, että tässä yhteydessä on viisasta seurata tällaisten herätysliikkeiden linjauksia ja suunnitelmia. Minusta siis kenenkään ei kannata lähteä omin päin kirkosta ovet paukkuen tms. Muuten pahimmassa tapauksessa vain jää yksin. Jokatapauksessa on hyvä tietää, minne sitten on siirtymässä. Itse ajattelen, että jos joskus on pakko erota kirkosta, teksin sen mieluiten tällaisten herätysliikkeiden yhdessä sovitun eroamisen yhteydessä.

    • Minusta 40 000 homoillan takia kirkosta eronnutta ei ollut käsittämättömän suuri määrä. Tämä vain osoittaa, miten pajon kirkkoon kuuluu sellaista joukkoa, jonka onkin parasta erota sieltä.

      Vaikka kirkosta lähtisi muutama sata tuhatta ihmistä, en pitäisi sitäkään minään lopullisena katastrofina. Tällainen tilanne vain pakottaisi vähän tarkastamaan toimintatapoja, taloudenhoitoa ja myös sitä, mikä kirkon opetuksessa on keskeistä, mikä on kirkon sanoma nykyihmiselle. Tässä kaikessa on varmasti kehittämien varaa?
      Ei ole mikään itsetarkoitus, että kirkkoon kuuluu niin paljon väkeä kuin mahdollista, vaan että sinne kuuluu sellaista väkeä, jolle jäsenyydellä on todellista merkitystä.

    • Ei tietenkään kannata hylätä kristinuskoa, mutta eri ihmisille on tarjolla erilaisia kirkkoja.

    • No, joillain luterilaisilla herätyliikkeillä on kaikki mahdoillisuudet perustaa omia jumalanpalvelusyhteisöjä joissa opetetaan perinteisesti avioliitosta. Kannattaa ottaa huomioon, että tässä keskustellaan vain aviolitosta, kun kyse on maikenlaisista muistakin moraalisista ja maailmankatsomuksellisista kysymyksistä, je ennekaikkea Raamattunäkemyksestä. Tässä kuminauha ei todennäköisesti veny loputtomiin.

  1. Räsäsen täytyy lääkärinä tuntea embryologiaa sen verran että hän tietää, että ihmisalkio on ohjelmoitunuit lähtökohtaisestyi feminiiniksi, sillä 6 ensimäisen raskausviikon aikana molemmin suykuaihioin varustettu sikiö alka a i n a e n s i n kehittää m u n a s a r j o j a ellei eräs SRI geeni puutu peliin ja saa aikaan myös maskuliinista kehityslinjaa. Siis ’eevan’ on ensin.
    Räsänen vaikenee tästä ja toistaa luomiskertomuksen tulkinta – ja käännösjargonia, joka ei ota huomioon myöskään heprealaisten monien oppineiden omaa tulkintaa Genesiksestä, missä adam katsotaan lähtöäkohtaisesti androgyyniksi.

  2. Eroakirkosta.fi-palvelu ei syrji ketään. Sivulla voi erota jos pitää kirkkoa liian liberaalina, liian konservatiivisena, liian keskitien kulkijana, tai vain rahaa säästääkseen. Tervetuloa kokeilemaan!

    Täytyisikö meidän tulla suurella joukossa liittyä vapaa-ajattelijoihin vaihtaa sen hallitus/kaapata se ja luoda uudet säännöt jotka pitäisivät Raamattua auktoriteettinään.

    Jori voisi olla voisi edelleen olla sihteeri; ” Mitä muuten tulee Raamattuun, olemme samaa mieltä. Minustakin se tuomitsee samaa sukupuolta olevien liitot. ” ( Jori Mäntysalo)

    • Mika, tästä en osaa sano varmaksi. Viime vuoden lopullinen maksaneiden jäsenten määrä on pienempi kuin 2017, ja tämä on laskenut jo jonkun aikaa. Toisaalta tänä vuonna jäsenhakemusten määrä on selvästi kasvanut. Toisaalta hakemus ei aina johda jäsenyyteen.

      Tampereella on nyt 201 jäsenellä maksu kunnossa. Viime vuonna lopullinen luku oli 203. Näin ollen päädymme lievään nousuun, ellei nyt vallan ihmeitä satu.

    • Sami: Heh. Ei muuta kuin jäsenystä vetämään. Vaan mitä jos huomaatkin muuttuvasi oikeasti vapaa-ajattelijaksi…?

  3. Se, että kirkon jumalanpalveluselämässä, johon avioliittoon vihkiminen ja avioliiton siunaaminen kirkollisina toimituksina kuuluvat, kaikki toiminta on voitava perustella raamatulla ja kirkon tunnustuksella ei merkitse kenenkään syrjimistä. Toimitukset on tarkoitettu kirkon jäsenille. Jokseenkin kaikki kirkon aikuiset jäsenet ovat konfirmaatiossa suostuneen jäseniksi siihen yhteisöön, jonka opin perusteet on heille rippikoulussa opetettu. Jäsenyydestä on syytä erota, jos oma vakaumus vahvasti poikkeaa kirkon opetuksesta. Missä sietoraja itsekunkin kohdalla kulkee lienee hyvin yksilöllistä, mutta jumalanpalvelusselämää ei voida järjestää yksittäisten toiveiden mukaan, vaan laajaan konsensukseen perustuen.

    • Eikös nyt ala olla niin, että juuri laaja konsensus vaatii muuttamaan kirkon avioliittokantaa? Kun enemmistö kannattaa uudistusta, se vaikuttaa väistämättömältä. Monessa luterilaisessa kirkossahan jo vihitään sujuvasti kaikki parit.

      Muutos kuuluu kirkkoonkin. Onhan siellä jo hoidettu esimerkiksi eronneiden vihkiminen ja naisten pappeus enemmistön tahdon mukaisiksi. Oletan, että kirkko kykenee muutokseen myös tällä kertaa.

    • Kommenttini pointti oli se, että avioliittoon vihkimisessä on kyse kirkon jumalanpalveluksesta ja sen raamatunmukaisuudesta, ei yhteiskunnallisesta tasa-arvosta. Missään muussa asiassa ei homoseksuaalit ole mitenkään erilaisessa asemassa kuin heterot, käsittääkseni esim. kodin siunaaminen voidaan toimittaa myös homoparin kodissa ja homosuhteessa elävän lapsi kastetaan samoin ehdoin kuin muutkin lapset. Se, että kirkollisten toimitusten tulee olla raamatulla perusteltavissa ei merkitse syrjintää. Laaja konsensus ilmenee kirkkoa koskevissa säännöksissä määräenemmistön vaatimisena asioissa, jotka koskevat kirkkojärjestystä ja kirkollisten kirjojen hyväksyntää. Toimitukset taas on suoritettava käsikirjan mukaisesti. Kirkon säännöstön päivitys uutta avioliittolakia sovellettaessa ei näytä lähitulevaisuudessa mahdolliselta juuri siksi että tuo laaja konsensus, siis määräenemmistö, puuttuu kiistan kummaltakin osapuolelta, jolloin täsmennykset suuntaan tai toiseen eivät ole mahdollisia. Avioero johtuu niin monenlaisista syistä, että on parempi olla jyrkästi kieltämättä kirkollista vihkimistä, vaikka joissakin tapauksissa voisi olla aihetta suosittaa siviilivihkimistä. Naisten kelpaaminen pappisvirkaan ei ole raamatun vastaista, joten siihen ei pidä ennakkotapauksena vedota.

    • Jokseenkin mikä tahansa on Raamatulla perusteltavissa, mikä on helppo huomata vaikka Kotimaa24:n keskusteluja lukemalla tai historiaan vilkaisemalla.

      Eronneiden vihkimistä ja naisten pappeutta vastustettiin varmasti myös sillä perusteella, että ne ovat Raamatun vastaisia. Kun yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen muutospaine kävi riittävän suureksi, kirkossa löydettiin keinot todeta ne sittenkin Raamatun mukaisiksi.

      Yhtä lailla on mahdollista löytää raamatulliset perusteet sille, että homopareille suodaan pääsy vihille kirkollisesti. Ennakkotapauksia on maailmalla runsaasti. Mikä tekisi Suomesta tässä suhteessa poikkeuksen?

    • Panin tuossa merkille ihan sivuhuomiona – vaik’ei se asiaan varsinaisesti kuulukaan – että Yrjö Sahama kirjoittaa Raamatun toistuvasti pienellä alkukirjaimella. Kyllä Raamattu kirjoitetaan suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjen mukaan isolla, ei siksi, että se on joillekin pyhä, vaan siksi, että se on erisnimi kuten vaikkapa Kalevala.

    • ”Jokseenkin mikä tahansa on Raamatulla perusteltavissa”

      -Kaikilla keskusteluun osallistuvilla on oikeus ja velvollisuus arvioida näitä raamattuperusteluja. Ovatko ne johdonmukaisia, vai väkisin väännettyjä.

      Joka tapauksessa tältä pohjalta asia on ratkaistava. Ja minusta asiaan ei pitäisi puuttua jos kannanottoa ei voida Raamatulla ja teologialla perustella. Koska tasa-arvokysymys tämä ei ole. Kuin ei ollut naispappeuskaan. Vaikka en itse sitä vastusta. En silti ajattele, että ne jotka vastustavat haluavat syrjiä naisia. Heillä on mielestään johdonmukaiset perustelut.

      Jos näihin keskusteluihin haluaa tulla mukaan, niin pitäisi kyllä jotain osata vastata niihin teologisiin perusteisiin mitä jompikumpi puoli tarjoaa…

    • ”Kun yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen muutospaine kävi riittävän suureksi, kirkossa löydettiin keinot todeta ne sittenkin Raamatun mukaisiksi.”

      -Aivan. Eli onko tämä sinusta kirkolta rehellistä ja johdonmukaista toimintaa? Mennä aina yhteiskunnan muutosten mukana?

    • Korhonen. ”Kun yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen muutospaine kävi riittävän suureksi, kirkossa löydettiin keinot todeta ne sittenkin Raamatun mukaisiksi.”

      Herra Korhonen on hauska mies. Tässä hän luontevasti toteaa, että muutospaine ylkoapäin kävi suurekis kun avioeroista puhuttiin.

      Nyt hän toisessa keskutelussa viimeiseen asti väittää, ettei mitään ulkoista painetta ole mitä homojen vihkimiseen tulee.

      Miten on, herra Korhonen, oliko painetta vain tässä avioeroasiassa, mutta nyt homoliittoasiassa ei ole sinun mukaasi mitään painetta?

  4. ”Minustakin se tuomitsee samaa sukupuolta olevien liitot.”

    -Sellainen tarkennus tähän, että Raamatussa tuomitaan samaa sukupuolta olevien seksuaaliset suhteet. Elinikäisuiä liittoja samansukupuolisten välillä taas esiintyy hyvinkin positiivisesti kuvattuna.

  5. Päivi Räsästä ajatellessamme kannattaa ajatella häntä papin rouvana joka miehensä kanssa kuuluu Kansanlähetykseen. Enpä usko, että tämä pariskunta toimisi mitenkään ristiriidassa taustajärjestönsä kanssa.

    Sanon vielä kerran, että tässä yhteydessä on viisasta seurata tällaisten herätysliikkeiden linjauksia ja suunnitelmia. Minusta siis kenenkään ei kannata lähteä omin päin kirkosta ovet paukkuen tms. Muuten pahimmassa tapauksessa vain jää yksin. Jokatapauksessa on hyvä tietää, minne sitten on siirtymässä. Itse ajattelen, että jos joskus on pakko erota kirkosta, teksin sen mieluiten tällaisten herätysliikkeiden yhdessä sovitun eroamisen yhteydessä.