Morjesta Tuomas
Hieno homma, kun ilmoittauduit vapaaehtoiseksi käännytettäväksi. Viime aikoina onkin ollut tässä suhteessa vähän hiljaisempaa, joten pyyntösi tuo mukavasti äksöniä.
[Tästä kirjoituksestasi oli kyse: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e2d2964-1276-46af-9341-57cb65df47d0 ]
Ollakseni rehellinen, kuten sinäkin kolumnissasi olit, – sinä Tuomas olisit aika ”iso kala narrattavaksi”, varsinainen nykyajan epäilevä Tuomas! Olen konservatiivisen luterilaisen lähetysjärjestön pastori ja huomasin miettiväni, että olisi myös julkisuuskuvamme kannalta aika hyvää peeärrää, jos juuri me saisimme osaksemme sinun kääntymyksestäsi seuraavan kunnian ja maineen. Voisit sitten kiertää tilaisuuksissamme pitämässä todistuspuheenvuoroja. Tämä olisi hieno win-win –tilanne. Sinä löytäisit jotain kultaakin kalliimpaa, ja me saisimme vaikeassa taloustilanteessamme vähän enemmin kolehtituloja lisääntyneiden kuulijoiden kautta. – Toivottavasti en loukkaa sinua, kun myönnän tämän raatorehellisesti heti alkuun.
Toiseksi lobbaan nyt myös hieman järjestöämme muiden kustannuksella. Luin joku aika sitten edellisen kolumnisi, jossa kaipasit vanhaa kunnon helvettipuhetta. Me olemme tässäkin suhteessa oikea valinta, sillä uskomme yhä helvetin olemassaoloon, ja sen voi yhä kuulla myös julistuksessamme.
Kolmanneksi taisit mainita jotakin henkilökohtaisesti ongelmallisesta suhteesta lapsikasteeseen ja sympatioistasi juutalaisuuden suuntaan. – Meidän porukastamme löytyy eturivin teologeja, jotka osaavat selittää sinulle lapsikasteen ja juutalaisuuden välisen luontevan suhteen toisiinsa, ikään kuin ympärileikkauksesta seuraavana jatkumona (mutta jos tykkäät ympärileikkauksesta, sekin ehkä jotenkin vielä järjestyy, riippuen vähän sukujuuristasi). – Meidän kääntymyspaketissamme sinun ei siten tarvitse heittää kokonaan sivuun juutalaisuuteen liittyviä sympatioitasi, vaan voit pikemminkin kokea olevasi The Real Jew.
Mitäpä olisi tarpeen sanoa vielä näin myyntipuheeksi? Ai niin. Olet varmaan saanut monia käännytystä lupaavia tarjouksia, ehkä jopa aivan riesaksi asti. Mieti silti juuri tätä tarjousta. Kerroin aivan alkuun itsekkäät vaikuttimeni, jotta tiedät mihin sinua tullaan kääntymyksesi jälkeen retuuttamaan. Olisi varmaan myös syytä mainita, että meidän porukassamme saat myös naisten vihaajan maineen, koska seuraamme Jeesuksen mallia kutsua seurakunnan apostoliseen virkaan vain miehiä. Pääset myös homofoobikkojen kerhoon, koska meille saman sukupuolen seksisuhteet ovat yhä kauhistus, ja lapsen ihmisoikeuksiin kuuluu oikeus isään ja äitiin.
En vielä ehtinyt kysyä johtoryhmältämme, miten muu työntekijäkuntamme sitoutuu tähän lupaamaani käännytysprojektiin, mutta uskoisin ainakin kaikkien pastoriemme lähtevän siihen mukaan, koska olemme periaatteessa kaikki pappislupauksessa luvanneet olla käytettävissä, kun joku haluaa kääntyä Raamatun mukaiseen uskoon. Meidän järjestössämme pappislupaukseen suhtaudutaan aika vakavasti, etkä juuri löydä piireistämme pastoria, joka kiistäisi älyllisesti haastavia uskontunnustuksen kohtia kuten Jeesuksen neitseestäsyntymisen tai ylösnousemuksen. – Meitä saa siis haastaa ilman, että pakenemme paikalta soperrellen jotakin postmodernia kahdesta eri kielipelistä uskon ja tieteen alueella.
Mieti nyt tarjoustani. Olen ymmärtänyt, että sinun duuniisi ja bisnesideaasi kuuluu kirjoitella provosoivia kolumneja julkisesti. Haastat vuorotellen kaikenlaisia viiteryhmiä melko tasapuolisesti. Olet itse omine henkilökohtaisine prosesseinesi kuin tämän bisneksen instrumentti, mutta rönsyilet taitavasti niin paljon, ettei sinusta saa oikein kunnolla minkään ryhmän julistustyöntekijää. – Nyt kuitenkin ilmoittauduit julkisesti käännytettäväksi. Julkinen käännytysprojekti on toki melko vieras muoto normaalille pastoraalisesti luottamukselliselle sielunhoidolle. Minulle kuitenkin sopii henkilökohtaisesti käydä sinun kanssasi keskustelua, vaikka sitten (anteeksi vain) osana hieman sosiaalipornolta vaikuttavaa reality-kolumnihommeliasi.
Saat valita keskustelemmeko julkisesti vai yksityisesti. Se on kääntymystä pohtivan etuoikeus. – En ehkä tosin ehdi kovin aktiiviseen kirjeenvaihtoon, koska teen nykyään pastorin työn lisäksi myös toista työtä, ja aikani on kortilla. Laita rohkeasti viestiä, jos tämän blogin perusteella syntyi riittävä kiinnostus ja luottamus käydä kääntymishommiin…
Ja nyt Tuomas, en vielä ehtinyt lyödä sinua kunnolla Raamatulla päähän. Sen sijaan olen vasta keskittynyt ensisijassa oman porukkamme kehumiseen. Tässä oli siis vähän blogini viihteellisyyttä luovaa pakinaa mukana. Itse asiassa, eli ihmisen pääsemisessä pelastavan uskon osallisuuteen, aion mahdollisessa jatkossa olla tosissani ja sitoutua Pyhään Kirjaan…
Kunnioittavasti
Konservatiivinen pastori ja moderni linja-autonkuljettaja Manu Ryösö
Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys
Nuoret tuomioaikuiset 😀
Tässä vaiheessa ”projektia” lukijoiden kommentit ovat vielä mahdollisia (poislukien aiemmin spammatut jankuttajat). Jos Tuomas lähtee myöhemmin mukaan keskusteluun, luomme hänen kanssaan yhteiset pelisäännöt kommentoinnin suhteen…
Taisipa olla Dostojevski kun sanoi, että ateismi on viimeinen askel ennen Kristuksen kohtaamista. Täydellisestä pimeydestä ihmeelliseen Valkeuteen.
Mielenkiintoinen haaste ja rehelliselle totuutta etsivälle voi käydä lopulta hyvin. Haluan uskoa Tuomaksen rehellisyyteen.
”Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.” Matt.16:25
Manu R,
Rattoisa pakina. Kiitos.
Itse suosittelisin kääntymistä harkitsevalle osallistumista ortodoksisen kirkon liturgioihin ja iltapalveluksiin säännöllisesti vaikkapa aluksi vaikkapa viiden vuoden ajan. Sen jälkeen voisi harkita olisiko katekumeeniryhmä seuraava askel. Aika voi toki olla lyhempi, tai pidempikin.
Olen iloinen siitä että Manu Ryösö ilmoittautuu vapaaehtoiseksi käännyttäjäksi. Tällaisessa asiassa tarvitaankin totista ruisleipää eikä mitään vesivelliä. Me liberaalit emme saisi mitään pysyvää aikaan ymmärtävillä päänsilityksillä.
Puolestani otan Enebusken toiveen tosissani. Millä mielellä hän sitten heittääkin hanskan niin se on poimittava ylös. Sormituntuma on se, että hän on jonkinlaisessa prosessissa ivaavasta ja uhmaavasta sävystään huolimatta , vaikka on mahdotonta tietää kuinka pitkälle hän on siinä ehtinyt.
Vastaanottava yhdyskunta tulisi kyllä saamaan vaikeuksia jos se olisi tuollainen vanhasuomalainen. Hän on liian värikäs sellaiselle. Syntyisi auttamatta kulttuurikonflikteja. Joku Helluntaiyhteisö tai muu karismaattinen yhteisö sopisi paremmin.
Myönnettäköön hellarien etulyöntiasema. He pääsisivät ainakin vähän helpommalla, koska myös he vieroksuvat lapsien kastamista.
Meidän vahvuutemme saattaa olla silti yleisesti ottaen vähän perusteellisempi koulutus ja sen mahdollistama monipuolinen dialogi.
Kiitos Manu.
Ei sinua ainakaan kaunistelusta voi syyttää
🙂
Minä suosittelisin Tuomas Enbuskelle luettavaksi entisen ateistin, myöhemmän piispan ja Kyrkans Tidning yleisöäänestyksessä postuumisti 1900-luvun Ruotsin merkittävämmäksi kirkolliseksi vaikuttajaksi valitun Bo Giertzin kirjoja. Painosta on juuri tullut aikaisemmin suomentamaton Elävä kirkko -kirja. Myös Uskon abc olisi hyvä kirja etsivälle luettavaksi.
https://kauppa.sley.fi/tuote/bo-giertz-uskon-abc/
https://kauppa.sley.fi/tuote/elava-kirkko/
Tuomakselle toivon Pyhän kolmiyhteisen Jumalan johdatusta elämänsä kysymyksiin.
Kiitos Mikko. Kirjat ovat varmasti väsymättömiä keskustekumppaneita! Kun tsekkaa kalenteria, erityisesti juuri tänään vinkkisi on ohittamaton! ??
Kiitos Manu.
Niin,
onhan meillä ollut aika merkittäviä piispoja ja rauhantekijöitä
🙂
Hienoa, että saamme lukea Raamattua suomenkielellä ja, että meillä on oma kieli, jolla myös Giertziä saamme tutkistella.
Sley:stä puheenollen eikö yhdistys tuota myös esim. japaninkielistä Raamattumateriaalia(Bible-toolbox)?
Olet oikeassa. Bible-toolbox on lyhyitä Raamatun vastauksia sisältävä palvelu. Jos klikkaat esim. alla olevaa linkkiä, näet myös kielet, joilla homma pelittää:
https://www.bibletoolbox.net/fi/vastauksia/usko-ja-pelastus
https://www.bibletoolbox.net/fi/vastauksia/synti
Laajempia vastauksia ja keskusteluja kannattaa silti myös käydä Raamatun & kristillisen kirjallisuuden äärellä + seurakuntien työntekijöiden ja kokeneiden vastuunkantajien kanssa.
Jos Tuomas Enbuske haluaisi keskustella uskonasioista, mielestäni Sley on yksi erittäin hyvä ja turvallinen luterilainen vaihtoehto.
Kenelle tahansa, Myös Tuomas E:lle sopii ohje: ei uskoa voi kokeilla muuten kuin alkamalla elää sen mukaan. Kyse on siis elämisestä uskossa ja sen mukaan ei mistään abstraktista joihinkin asioihin ”uskomisesta”.
Tähän liittyen kannattaa tutustua Isä Ahlbäckin blogiin: https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/usko-ilman-tekoja-on-kuollut/
Vanukkaan syömisargumentissa on toki oma viisautensa. Se pätee varmaan erityisesti pääsiäisherkku mämmiimme. Aikamoista uskonhyppyä siinä taidetaan vieraamman kulttuurin edustajilta tarvita, että mämmilusikka löytää tiensä suuhun!
Hieman vakavammin pohtien voidaan kuitenkin huomioida, että yleensä jokaista uskonhyppyä edeltää kuitenkin x-määrä vakaumuksellista vakuuttumista, joka koostuu vähintäänkin vaistonvaraisista perusteista, mutta usein myös jossain määrin todennettavista asioista (esim. Raamatun historiallisesti mahdollinen maailmankuvaus). Jarin linkittämässä sympaattisessa tarinassakin toteutuu Raamatun periaate, jossa Jumalan hyvyys vetää ihmistä parannukseen (Room.2:4). – Tarvitaan siis jotakin edellä kulkevaa hyvää/uskottavaa, jotta harhateillä tai tuuliajolla oleva ihminen liikahtaa oikeaan suuntaan.
Aika usein me luterilaiset pelkistämme tämän hyvyyden pelkäksi armollisuudeksi. Siitä voi syntyä vähän vääristynyt kuva hieman vastuuttomasta uskomusjärjestelmästä, jossa kaikkea saa tehdä joutumatta mistään vastuuseen. Tätä virhekuvaa kritisoi mm. Immanuel Kant… ja niin taisi tehdä myös Tuomas Enbuske. – Raamatun kuvaama hyvyys on enemmän kuin pelkkää armoa. Hyvyys-yläotsikon alle mahtuu myös oikeudenmukaisuus, loogisuus, kauneus jne. Myös nämä (ja kaikki muut) hyvyyden ilmenemismuodot ovat kaikki yhdessä vetämässä ihmistä oikeaan suuntaan ja/tai ankkuroimassa tuuliajolla olevaa ihmistä johonkin kestävään.
Mitä siis yritän sanoa? Myönnän, että jossakin ”mämmitapauksessa” maistaminen voi olla paras tapa selvittää pääsiäisherkkumme erinomaisuus. – Jonkin toisen menun äärellä voi olla myös viisasta perehtyä vähän esim. keittiön siisteyteen ja reseptin aineosiin… eli kristinuskon luotettavuudelle on olemassa monia muitakin mielekkäitä arviointikriteerejä kuin pelkkä kaikkien mahdollisten uskomusjärjestelmien kokeileminen.
Pakinaksi hauskaa tekstiä, mutta jotain tässä nyt menetettiin. Tässä avoimessa kirjeessä olisi voinut tuoda esiin evankeliumin lämpöä, miksi ylipäätään kenenkään kannattaa kääntyä. En hetkeäkään epäile, etteikö kolumnistilta se olisi onnistunut.
Kiitos Petteri kommentista. Olet oikeassa. Blogissani ei ole juuri todellinen Hyvä Sanoma esillä. En vielä blogitekstissäni esittänyt juuri yhtään hyvää ja kestävää syytä kääntyä kristityksi, ja siltä osin tämä blogi on vasta ”helisevä vaski ja kilisevä kulkunen”… eli parhaimmillaan vain lukijan huomion ja kiinnostuksen herättelemistä. – Ehkä saan vielä mahdollisuuden siihenkin, minkä otit esille…
Manu,
Vaskensoittoon voi vastata vaskensoitolla!
Myönnän, että tuo ” sanoilla soittokilpakin” oli hieman mielessä, kun luin (ja tässä blogissani myös reflektoin) Tuomas Enbusken kolumnia. – Sanataituruudessa Tuomas taitaisi kuitenkin viedä minusta voiton, joten jään odottamaan seuraavassa vaiheessa mahdollista asiakeskustelua… ei kuitenkaan enää kilpailuna, vaan vastatakseni omalta osaltani TE:n pyyntöön.