Barukin kirjasta

Tällä viikolla olen lueskellut Barukin kirjaa. Tänään, jos Herra suo, puhun sen kolmannesta luvusta Somerolla Svenssonilla pidettävissä Siionin kanteleen kevätlaulajaisissa.

Barukin kirja kuuluu kirkkomme Raamattuun. Edellinen virallinen käännös hyväksyttiin vuonna 1938 ja uusin käännös 2007. Käännökset ruotsiksi ehtivät vähää aikaisemmin: kuninkaallinen vahvistus 1921 ja uudempi tuli Bibel 2000 käännöksen mukana. Alkukieli on kreikka.

Baruk oli profeetta Jeremian kirjuri, vastaten nyky-yhteiskunnassa sihteeriä tai toimistonhoitajaa. Profeetta saneli ja Baruk kirjoitti sekä toimitti tekstit asianmukaisille vastaanottajille ja muutoinkin huolehti profeetan kirjeenvaihdosta.

Aikoinaan luin professori Jussi Aron johdolla erästä toista Barukin elämää kuvaavaa kirjaa muinaisen Etiopian klassisella kielellä ge’eziksi. Valitettavasti heti tuon kirjan lopettamisen jälkeen Jussi Aro kuoli ja luentosarja keskeytyi, joten erään toisen ge’ezin kielisen kirjan lukeminen jäi aloittamatta.

Barukin kirja on apokryfinen eli deuterokanoninen kirja. Valitettavasti kaikissa raamatuissa ei ole deuterokanonisia kirjoja, vaan ne on jätetty pois tilan ja kustannusten säästämiseksi. Vain täydellisimmissä kirjoissa ne on otettu mukaan.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Seppo

    Suosittelen että voisit lukea Maimonideen ajatuksia julkaisuista joissa hänen tekstinsä esiintyy aidossa yhteydessä.

    Nimittäin kun hänen tekstejään referoidaan teosofisissa yhteyksissä, niin sitaattien katkomisella ja niiden väliin asetetuilla välihuomautuksilla tekstin sanoma vääntyy aivan nurinniskoin.

    Näin onnettomasti on käynyt myös siteeraamassasi artikkelissa ”The Quiet Presence of Theosophy, or Universal Wisdom, in the Hebrew Tradition”, jonka on kirjoittanut Carlos Cardoso Aveline, ja jonka voi löytää osoitteesta:

    http://www.theosophyonline.com/ler.php?id=3706#.VzTfy49OKt8

  2. Matias, minä en esitänyt noita rabbi Elkiezerin ja Moseksen ajatuksia teosofisissa yhteyksissä vaan lainsin tämän tallaisenaan:

    ”The Mikraot Gedolot (מקראות גדולות)

    ”But the Midrash Pirkei Rabbi Elkiezer, wich is mentioned in the Talmund, treatise Yoma esplains the word ha-nephilim as Messencer fallen from the sky. That is the best commentary for the verse Genesis 6:4. But explain the secret contained in this verse, it is nessessary ti write for much!” ”Whoever shall find out the true sense of the Book of Genesis ought to take care not to divulge it…If a person should discover the true meaning of it by himself, or by the aid of another, then he ought to be silent, or if he speaks he ought to speak of it obscurely, in an enigmatical manner, as I do myself” – (Rabbi Moses Maimonides)

  3. Matias, älä viitsi, minulla ei ole mukana mitään kommentteja ja molempien ajatus, sekä
    Elkiezerin että Maimonideksen koskien jumalien poikien luonnetta ja salaisuutta on aivan selvä. Taitavat vaan olla nämä siis juuri heprealaisten viisaiden ajatukset liian kiusallisia.
    Kannattaa tutustua myös tähän:

    Meroz in the Talmud[edit]
    According to the Talmud (Moed Katan 16a), Meroz is a certain planet in the stellar sphere, and because the mention of it in Judges 5:23 is preceded by the phrase, ”the stars in their course fought against Sisera” (v.20), it thus follows that Meroz must be defined as a celestial body.[2] This mysterious ’Meroz’ may not only be the name of a star, but also may allude to an unidentified group of outworld inhabitants somewhere in the second heaven (outer space) to which failed in their willingness to assist the righteous in a war against the wicked, and hence cursed by the angel of God.

    • 1) Alkuperäisiin teksteihin kannattaa tutustua

      Moed Katan 16a voi lukea osoitteessa

      http://juchre.org/talmud/moedkatan/moedkatan2.htm

      2) Kristinuskossa on jo aikoja sitten tunnustettu sekä näkyvän että näkymättömän maailman luominen. Jumala on kaiken Luoja ja Ylläpitäjä. Mitään sen paremmin taivaissa kuin maan päälläkään ei ole olemassa ilman että hän on sitä luonut.

      Näkymättömään maailmaan kuuluvat enkelit, serafit, kerubit jne. taivaalliset olennot, jotka ovat Jumalan edessä Hänen kirkkaudessaan.

      Näkymättömään maailmaan kuuluvat myös langenneet henkiolennot, langenneet enkelit, saatana näiden joukossa koko langenneen maailman ruhtinaana.

      Jeesuksen julistuksessa tämän näkymättömän maailman todellisuus oli mukana suorana jatkumona Vanhan testamentin opetukseen enkeleistä ja muista taivaallisen joukon olennoista.

      3) Viime vuosisadalla syntyneitten ufo -oppien kanssa tällä vanhalla juutalaisella ja kristillisellä opetuksella ei ole mitään tekemistä.

      Minun näkemykseni mukaan kaikki tarinat ufoista ovat täysiä ufo-juttuja eli mitä suurimmassa määrin huuhaata.

  4. 3) Viime vuosisadalla syntyneitten ufo -oppien kanssa tällä vanhalla juutalaisella ja kristillisellä opetuksella ei ole mitään tekemistä.

    Tätähän Sinä et Matias voi mitenkään varmasti tietää. Maimonides ja Elkiezer pitävät nephilimejä selvästi jonain muina kuin henkiolentoina.
    Ja eriytyisesti Heenokin kirjat puhuvat selvää kieltään. Eikä ole sattuma sekään, että Hesekielin kirjaa kutsuvat juutalaiset nimellä Maaseh Mekaba eli Taivaan vaunujen kirja, johon liittyvää ’sähkön’ l. hashmal salaisuutta ei saanut selittää kuin 40 vuotta täytäneille.

    http://drlwilson.com/Articles/MERKABA%20SCIENCE.htm

    Ajatukset extraterrestiaalin sivilisaation olemassaolosta ja asukkaista eivät ole Matias suinkaan syntyneet vasta viime vuosisadalla. Pahemmin et voisi erehtyä! Jo antiikin runoilija Lucretius puhui heistä kuten myös kirkon roviolla polttama Goirdano Bruno ja monet monet muut. Antiikin taide puhuu myös oma selvää kieltään, vain yksi esimerkki:

    http://dudeman.net/siriusly/ufo/art/madona2.jpg

  5. Tuossa merkaba -tekstissä kirjailija käyttää mielikuvituksen vapautta sekoittaessaan eri kategorioitten asioita sekaisin. Skifit ovat yleensä realistisempia ja paremmin todellisuuteen ankkuroituneita kuin tuo teksti.

    Tuon Madonnan kuvan käyttäminen muka ufojen todistamiseksi on täysin taiteen historian vääristelyä.

    Kun antiikin aikana jumalainen ja inhimillinen sekaantuivat toisiinsa niin kreikkalaisten kuin heidän peräänsä roomalaisten uskomuksissa niin noiden muinaisten uskomusten järjestelmä liikkuu täysin eri ulottuvuuksissa kuin minkään sortin ufo-jutut.

  6. Matias tutustupa tähän yhtä huolellisesti kuin niin paljoon muuhun:

    Deborah’n laulu:
    ויריב(א) תורהד תורה(ד)מ סוס-יבקע ו(מ)לה זא 22
    היבשי רורא ורא הוהי ךאלמ רמא זור(מ ) ורוא 23
    :םירובגב הוהי תרזעל הוהי תרזעל ואב-אל יכ

    Nimen (M)eroz alkukirjaimesta Mim otetaan 9 askeleen tasavälein tässä oikealle ylös ja saadaan kirjaimet M A D M. Huomaa, että numero 9 on Adam eli ’ihminen’ sanan lukuarvo, joka nimi ihminen on siis els-kryptan kolmessa viimeisesä kirjaimessa ADM!

    Me-Eroz voidaankin lukea Marsista! Monet heprealaiset pitävätkin Merozia jonain planeettana.
    Edelleen Meroz sanan lukuaurvo 253 מרוז on s a m a kuin muukalaisia eli alieneita tarkoitavan heprean sanan monikko g e r i m joka on myös 253!
    Luvusta 253 tulevat mehiläiseen, kohtuun ja muuhunkin alieniin liityvät sanueet:
    ולדבורה רחמה גרים מוזר נברא

    Mars on 5 planeetta auringosta lukien, sen symboli on 5 sakarainen tähti ja numero 5 mainitan Raamatussa juuri 253 kertaa, mikä on siis Meroz nimen lukaurvo, lisäksi:

    Ns kolmioluku 22 on 253 (22 kirjainta!)
    253 vastaa edelleen sanaa kohtu רחמה ja erittäin merkittävästi sanoja ’ymmmärryksen paikka’ בינה מקום .
    Vetää johtopäätökset ken uskaltaa.

  7. Ihan oikeasti pitäisi kumartaa totuuden edessä ja myöntää tosiasiat.

    1) Ensinnäkin

    Halusin nähdä mitä Raamattu sanoo mars -planeetasta. Panin hakukoneeseen kirjainyhdistelmän mars.

    Koivuniemen Raamattuhaku ja Nettiraamattu

    Hakuehdolla löytyi 38 jaetta.

    Tuloksena oli että 37 kertaa tuo kirjainyhdistelmä sisältyi sanaan ”kumartaa” eri muodoissaan.

    Yhdessä tapauksessa se oli alkutavu yhdessä persialaisen ylimyksen nimessä:

    Ester 1:14: ja hänen lähimpänsä olivat Karsena, Seetar, Admata, Tarsis, Meres, Marsena ja Memukan, seitsemän Persian ja Meedian ruhtinasta, jotka näkivät kuninkaan kasvot ja istuivat valtakunnan ensimmäisinä

    Mars tähdellä ei todellakaan ole mitään merkitystä Raamatun sanomassa.

    2) Toiseksi

    Yhden kreikkalaisen paikan nimi oli Areiopagi. Tuo nimi siis on Aresin kukkula eli latinan kielelle käännettynä Marsin kukkula.

    Mutta Raamatun sanoman kannalta tuon paikan nimellä ei ollut merkitystä vaan sillä että tuolla julkisella paikalla Paavali puhui ateenalaisille evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta.

    Areiopagin alkukielisen nimen selitystä voi lukea osoitteessa:

    http://biblehub.com/greek/697.htm

  8. Marsin heprealainen nimi on madim els lyhennyksenä selvästi madm. Lisäksi sillä ovat synonyymit Adom ja Iriz ja Meroz.
    Mars esiintyy piilotekstisesti usein ja sen nimi kätkeytyy jo nimeen adam. Marsin faktiset kiertoajat on kätketty monin tavoin Vanhaan ja Uuten testamenttiin:

    Adapa nousi taivaaseen sumerilaisisa kertomuksissa

    Adam 1. ihminen, merkitys punainen veri. la 46
    Adom, Mars hepreaksi, ha adom la 56!

    Jeesus uusi Adam
    Ieosus la. 888 / 24 Marsin pyörähdyssaika 24 t 37 min. 24 x 37 =888!!!

    Kirkkoisä Athanasius Kircherin kirjassa on Oidipus Aegyptiacus oleva Marsin planeettasinetti. Sinetti on viisikulmio, jonka sisässä on numeron 5 taikaneliö. Taikaneliön luvut muodostavat pysty- ja vaakasuoraan sekä neliön kulmasta kulmaan aina saman summan 65. Neliössä on samalla tulo 12 X 65 eli 780, joka on sama kuin Marsin synodinen kiertoaika auringon ympäri. Luku 65 on heprean gematriassa Adonai eli Herra. Tämä sana korvaa lausumatonta nimeä JHVH; joka on gematriassa luku 1056. Nyt 10,56 X taikaluku on 65 on 684,4, joka on Marsin sideerinen kiertoaika auringon ympäri. Kun Mars vielä sijaitsee 56 tai 65 miljoonan kilometrin äärietäisyydellä maasta ja sen punerruksen aiheuttaa rautaoksidin heijastuminen ohuessa ilmakehässä ja raudan atomipaino on 56, on selvää, että Kircher ei ole sattumalta valinnut Marsin sinetin taikaluvuksi 65 etenkin, kun juutalaisuuden pyhimmät merkit ovat vielä kuusi- ja viisikulmioita ! Kysyä voi, mistä Kircher on saanut tietonsa. Mars esiintyy merkittävästi intervallikoodeissa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25