Betlehem – ja se ikuinen kysymys kenelle siellä on tilaa

Vapahtajamme syntyi Betlehemissä, tallinseimessä eläinten keskellä. Ei mitenkään idyllinen ympäristö eikä tunnelma, vaikka monenlaiset koristeseimet siitä sellaisen nykyään leimaakin. Todellisuudessa tämän päivän Betlehem on surullinen kaupunki muurien keskellä, jossa palestiinalaiset elävät loputonta selviytymistarinaansa miehityksen alla. Tämä ei välttämättä näy turistibussin ikkunasta yli miljoonalle turistille pikavierailulla vuosittain Jeesuksen syntymäkirkkoon. Tosin tänä jouluna siellä on ollut vähän hiljaisempaa kuin tavallisesti.

Harvalla kävijällä on aikaa tai edes halua tutustua Betlehemin todellisuuteen. Ja moni matkanjärjestäjä pitää huolen siitä ettei kaupungin todellisuus murra pyhiinvaeltajan idylliä pyhillä paikoilla.

Tuhannet palestiinalaismiehet heräävät aamulla jopa kolmen ja neljän välillä ennen kukon laulua keretäkseen ajoissa töihin Israelin puolelle. Työstä he saavat kohtuullista palkkaa, mutta Israelin armeijan turvatarkastukset tekevät päivittäisestä kulkemisesta tuskallisen kokemuksen. Nöyryytys sotilaiden käsissä saa palestiinalaiset kokemaan itsensä alempiarvoisiksi ja likaisiksi. Mutta kun perhe ja lapset on elätettävä, on vaan lähdettävä huvitti tai ei.

Israelin miehitystä on kestänyt tänä vuonna 50 vuotta. Neljä viidestä palestiinalaisesta ei ole koskaan kokenut muuta elämässään kuin miehityksen todellisuuden; systeemin missä Israelin armeija ja tuvallisuuspalvelu kontrolloivat 2,6 miljoonan arabin elämää.

Monet eivät tunnusta ajatusta, erityisesti kristityt, että kyseessä on miehitys, sillä maa kuuluu Jumalan kansalle. Turvapisteellä palestiinalaisten jonotusta seuratessa turvatarkastukseen, ajatus mietityttää, kun toisen kansan elämä on täysin riippuvainen vahvemman osapuolen päätöksistä.

Miksi tätä kaikkea hulluutta sitten kutsutaankin niin loppua tälle ei ole näköpiirissä. Palestiinalaisen työläisen elämä riippuu Israelin myöntämistä luvista ja niiden saaminen ei ole ihan helppoa.

Matka Betlehemistä rakennustyömaalle Itä-Jerusalemiin n. 25 kilometrin päähän kestää 3-4 tuntia – kuutena päivänä viikossa. Kulkeminen ei ole vain itsestä kiinni.

Palestiinalaisilla ei ole asiaa Israeliin ilman erillistä lupaa, ellei hän satu olemaan Itä-Jerusalemin asukas. Yli 50 vuotiaat naiset ja 55 miehet eivät tarvitse anoa erillisiä lupia. Palestiinalaisten rakennustyöläisten pitää olla 23 vuotiaita, naimissa ja heillä pitää olla vähintään yksi lapsi saadakseen luvan työskennellä Israelissa.

Tänäkin jouluna monet kristityt vaeltavat Betlehemin joulujumalanpalvelukseen. Monilta heiltä jää näkemättä Betlehemin lapsi, jonka elämä ja tulevaisuus riippuvat hänen isästään, joka nousee ylös ennen neljää aamulla, keritäkseen turvatarkastukseen ja töihin rakennustyömaalle Jerusalemiin.

Ja sen kaiken keskellä elää Jumalan seurakunta, jonka väkimäärä vähenee joka vuosi, jakaen kansansa haasteet miehityksen alla. Betlehemissä on arvioitu asuvan vähän yli kymmenen tuhatta kristittyä. Heistä monet pelkäävät, että kymmenessä vuodessa kristityt häviävät Palestiinasta poliittisten paineiden ja miehityksen takia.

Näin jouluna on hyvä miettiä Betlehemin uuden pormestarin Anton Salman ajatusta: Historia on näyttänyt, että toisen ihmisen oikeuksien loukkaamisessa ei ole mitään jumalallista. Osallistumista rikokseen ei tulisi kutsua ”siunaukseksi”.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Olli Pitkänen :”Miksi tätä kaikkea hulluutta sitten kutsutaankin niin loppua tälle ei ole näköpiirissä. ”

    Joku viisas on sanonut joskus, että sitä varten maanpäällinen elämä on näin järjestetty, että meille ei tulisi ikinä ikävä takaisin. Onneksi meillä on kuitenkin oikeus uskoa Jumalaan ja Kirkko, jonka traditio ei muutu puoluepoliittisten turbulenssien korvasyyhyjen mukana.

    Bartolomeos, Konstantinopolin, Uuden Rooman, arkkipiispa ja ekumeeninen patriarkka Jumalan armosta, toivottaa Betlehemissä syntyneen Pelastajan armoa ja rauhaa koko kirkon täyteydelle.
    Hänen sanojaan lainaten: ”Totuus ”jumalihmisestä” on vastine oman aikamme ”ihmisjumalalle” ja todiste ikuisesta kohtalosta, josta suuri ja pyhä Kreetan synodi (2016) julisti seuraavasti: ”Ortodoksinen kirkko asettaa nykyajan ’ihmisjumalaa’ vastaan ’Jumalihmisen’ kaikkien asioiden mittapuuksi. Emme puhu jumalaksi tulleesta ihmisestä, vaan Jumalasta joka on tullut ihmiseksi. Kirkko todistaa jumalihmisen totuudesta ja hänen ruumiistaan, Kirkosta, paikkana ja tapana elää vapaana, ’puhuen totta rakkaudessa’ ja osallisuutena jo nyt täällä maan päällä ylösnousseen Kristuksen elämästä” (ort.fi)

    • Tuula: Ikävää, että näin jouluna kumota kirjoittelet tänne perättömiä. Kyllä vain se oikeaoppisten kirkko on heilunut kuin tuuliviiri kulloisenkin puoluepoliittisen ja poliittisen ilmavirtauksen mukana. Tarvitsee vain lukea, miten Kreikan ortodoksikirkon johtajat veljeilivät sotilasjuntan kanssa (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ieronymos_I_of_Athens) ja nykyisen Venäjän vastaavat Putinin diktatuurin kanssa (http://www.dw.com/en/is-the-russian-orthodox-church-serving-god-or-putin/a-38603157).

      Mutta ’Καλά Χριστούγεννα’ joka tapauksessa.

    • Seija Rantanen,

      Kirnoitin Kirkon traditioista ja ilmeisesti osaat selittää mikä ortodoksikirkon traditiossa on muuttunut vastoin kirkon virallista kantaa . Ortodoksikirkossa ”on erittäin tärkeää Kirkon piirissä tehdä ajoittain vertailua traditiossa siitä, mikä on ainoastaan maallista ja inhimillistä ja katoavaa verrattuna siihen, mikä on aitoa ja vilpitöntä Pyhää Traditiota, joka on osa taivaallista ja ikuista Jumalan valtakuntaa.

      On myös tärkeää tunnistaa, että Kirkonkin piirissä on olemassa asioita, jotka eivät kuulu Pyhään Traditioon ja joita ei katsota kuuluvan myöskään Kirkon positiivisen inhimillisen perinteen joukkoon. Juuri nämä asiat ovat syntiä ja väärin ja ne on tuotu Kirkon elämään pahuuden maailmasta. Kirkko sen inhimillisessä muodossaan maallisena instituutiona ei ole immuuni, suojattu epäpyhien jäsentensä synneiltä. Nämä vääristymät ja virheet, jotka ryömivät Kirkon elämään, pysyvät kuitenkin Jumalalta tulevan alkuperäisen ja aidon Pyhän Tradition tuomion ja paheksunnan alla.” (ortodoksi.net)

    • Trolliksikin luokiteltuna on tunnustettava, että en ole koskaan harrastanut vetouistelua. josta trolli-sana juontuu ja entisenä Unicef-aktivistina liitän tähän vielä kaikkien ”nettikällien” ihmeteltäväksi lyhyen lainauksen Pyhää Traditiota edustavan patriarkka Bartolomeuksen joulutervehdyksestä:

      ”Jumalallisen Sanan lihaksitulo on varmistus ja vakaumus, että Kristus henkilökohtaisesti ohjaa historiaa kohti taivaallista valtakuntaa. Kirkon vaellus kohti valtakuntaa ei tietenkään tapahdu etäältä tai erillään historiallisesta todellisuudesta (ei irrallaan sen ristiriidoista tai harhailuista), eikä matkanteko ole koskaan ollut ongelmatonta. Silti näiden vaikeuksien ympäröimänä Kirkko todistaa totuudestaan ja suorittaa pyhittävää, palvelevaa ja kirkastavaa tehtäväänsä. ”Totuus on Kirkon pilari ja peruskivi…universumin pilari on Kirkko…ja tämä on suuri mysteeri, jumalallisuuden mysteeri.”
      (ort.fi)

    • Tutustupa Martti Pentti huolellisesti tähän luvun 3168 muuhun clusteriin antiikin astronomiassa ja metrologiassa, niin huomaat ettei luku ole keksitty. Muuten suora linja Keopsin pyramidin sivusta koilliseen osuu tälle pituusasteelle ja Betlechemiin.

      Earth’s diameter = 7,920 miles
      Moon’s diameter = 792 megalithic miles
      Perimeter of the square containing the circle of the Earth = 31,680 miles
      Perimeter of the square containing the circle of the Moon = 3,168 megalithic miles.
      Sun’s diameter = 864,000 miles = 316,800 megalithic miles.

      Ja lue vielä tästä:

      https://books.google.fi/books?id=PhQ4vIIkL2kC&pg=PA140&lpg=PA140&dq=3168+in+ancient+astronomy&source=bl&ots=IBiYk1NgZ_&sig=tXdIio20XA0_H3c5-8xIb7Rc-zg&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwjOhJqmiq3YAhWB2KQKHTJaAtYQ6AEIXTAH#v=onepage&q=3168%20in%20ancient%20astronomy&f=false

  2. Bethlechem sijaitsee asteella 31,68 ° pohjoista leveyttä ja 35, 2 itäistä pituutta.
    Sattumaako vai johdatusta että nimike Herra Jeesus Kristus saa lukuarvon 3168 ja Marian muoto
    μαριας arvon 352…

    Lukuihin liittyvät hämmästyttävät inffot eivät lopu tähän. Jos ketä aidosti kiinnosta kannattaa huolella tutustua vielä tähän:

    https://books.google.fi/books?id=6jT2g4ojDF4C&pg=PA44&lpg=PA44&dq=Betlechem+31,+68&source=bl&ots=tanWeloRSk&sig=hR-IqKMy-T6DejAGB91Dgg8_fyc&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwitoPqa-6TYAhUkJpoKHcpfCv0Q6AEIJTAA#v=onepage&q=Betlechem%2031%2C%2068&f=false

    • Kartastoni antaa Betlehemin sijainniksi 31 43 N ja 35 12 E. Onkohan joku vähän sievistellyt numeroita?

    • Betlechem ei ole ollut mikään pinta-alaton piste vaan alue, jonka rajat ovat muinoin olleet epämääräiset. Ko heitto nyky-Bethlec hemiin on noin, 2,5 km ja voi johtua myös vuosituhansien kuluessa tapahtuneesta maankuoen lievästä siirtymästä ja Beltlechemin rajojen vaihtelevuudesta. Lisäksi tarkka 31,68 koordinaatti voi viitata siihen Jeesuksen syntymäluolaan joka oli mahdollisesti hieman kaupungin ulkopuolella ja oli astronomisesti merkittävä kuten oli ollut Mithran syntymäluolakin.

    • Huomasin, että asteluvut oli ilmoitettu desimaalein eikä perinteisesti 60-järjestelmän minuutein. Sekin on mielestäni tarkoitushakuista oikean numerosarjan hakemista.

    • Seppo Heinola 28.12.2017 18:08
      Tutustupa Martti Pentti huolellisesti tähän luvun 3168 muuhun clusteriin antiikin astronomiassa ja metrologiassa, niin huomaat ettei luku ole keksitty. Muuten suora linja Keopsin pyramidin sivusta koilliseen osuu tälle pituusasteelle ja Betlechemiin.

      Earth’s diameter = 7,920 miles Moon’s diameter = 792 megalithic miles Perimeter of the square containing the circle of the Earth = 31,680 miles Perimeter of the square containing the circle of the Moon = 3,168 megalithic miles. Sun’s diameter = 864,000 miles = 316,800 megalithic miles.

      Ja lue vielä tästä:

      https://books.google.fi/books?id=PhQ4vIIkL2kC&pg=PA140&lpg=PA140&dq=3168+in+ancient+astronomy&source=bl&ots=IBiYk1NgZ_&sig=tXdIio20XA0_H3c5-8xIb7Rc-zg&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwjOhJqmiq3YAhWB2KQKHTJaAtYQ6AEIXTAH#v=onepage&q=3168%20in%20ancient%20astronomy&f=false

    • Kuinka tarkasti tuo suora linja pyramidista on mitattu? Luulisin sentin heiton Gizassa huiskaisevan linjan kauas Betlehemistä. Hauskahan tuollaisilla numeroilla on leikkiä, mutta onko niillä mitään todellista merkitystä?

    • Ne mittaukset ja suunnan määrittelyt on tietysti tehty geometristen mallien pohjalta. Tutustupa Stonehengeä tutkineittan astroarkeologien mittaustuloksiin ja niiden liittymistä Uuden testamentin numerologiaan. Tulet hämmästymään.

  3. Olli: Olen pahoillani, että omakin edellinen kommenttini ei liittyny blogisi aiheeseen, että antauduin trollin vietäväksi.

    Mutta oikeasti: kiitos siitä, mitä kirjoitat tänne. Tunnen palestiinialaisia, tunnen hedän tuskansa, Betlehemin lapsen osa ei ollut hyvä 2000 vuotta sitten eikä se ole hyvä nytkään. Tehdään kaikkemme, että asiat muuttuisivat. Kiitos siitä, mitä sinä käytännössä teet.

    • Kiitos Seija. Olin kieltämättä vähän äimänä noista kommenteista, mutta nyt selvisi että trollit liikenteessä. Kiitos palautteesta.

    • Pekka, ei asia varmasti ole niin yksiselitteinen mutta miehitys nousee korkealle tutkimuksissa joissa kysytään palestiinalaisten mielipidettä muuttohalukkuuteen alueelta.

  4. Kiitos Olli. Kertoisitko saman tien tuosta Jerusalem-jutusta. En oikein käsitä, mistä siinä on kyse.
    Ei kai rauha ole mahdollinen, jos Israelin pitäisi sinä luopua temppelivuoresta. Eikö ennemminkin rauhansopimuksen edellytys ole siinä, että tunnustettaisiin Jerusalemin asema Israelin pääkaupunkina?
    Miksi siitä nousi tuommoinen häly?

Pitkänen Olli
Pitkänen Olli
Olen maailmankansalainen alunperin Joensuusta. Olen asunut pitempiä aikoja Tansaniassa, Jordaniassa ja Salomonin saarilla, ja työni takia matkustanut eri puolilla maailmaa. Nykyisin toimin Suomen Lähetysseuran Etelä- ja Kaakkois-Aasian Aluejohtajana. Kohdemaitani ovat Thaimaa, Myanmar, Kambodza, Laos ja Nepal. Seurailen mielenkiinnolla elämää Aasiassa ja muualla maailmassa, joista sitten kirjoittelen havaintojani blogiini herättelemään ajatuksia kulttuurien erilaisuuksista, rikkauksista ja välillä niiden kummallisuuksista. Kaikki ajatukseni ovat tiukasti omiani ja omalla vastuullani, eivätkä välttämättä edusta työnantajani käsityksiä.