Bloggaa reippaasti, kommentoi fiksusti

Kotimaa24:n uutisten alla ei jatkossa enää ole mahdollisuutta kommentoida. Lukijablogien alla on. Toivottavasti keskustelu ja kommentointi jatkuvat vilkkaana, mutta sitäkin asiallisempana.

Muista, että bloggaajalla on oikeus poistaa kommentteja, jotka ovat esimerkiksi trollaavia, henkilöön käyviä, räksyttäviä, jankuttamista, pahansuopia,  höpöttäviä, hurskastelevia ja vinoilevia. Itse asiassa bloggaaja voi itse määritellä keskustelun äänilajin bloginsa alla.

Ylläpito on lukijabloggaajien apuna ja poistaa jatkossakin asiattomuuden, jos niitä havaitsee blogikirjoitusten kommenteissa.

Kotimaa24 aloitti 2009 nimenomaan blogipalveluna, silloin myös blogimetsäksi ja sähköiseksi kirkonmäeksi kutsuttuna keskustelun paikkana. Uutisia sivustolla alkoi ilmestyä 2010, mutta silloinkin lukijablogit olivat tärkeä osa kokonaisuutta, kuten ovat edelleenkin.

Blogiprofiileja on luotu osapuilleen 180, joista aktiivisia kirjoittajia on noin 80 – joulukuun aikana eri kirjoittajia on ollut 47.

Uudet bloggaajat ovat tervetulleita. Voit vapaasti perustaa Kotimaa24:n lukijablogin ja alkaa sen avulla muuttaa maailmaa : )

Kotimaa24:n käyttöehdot ja sisältöohjeet löydät täältä

P.S. Jos et halua perustaa omaa blogia, mutta sinulla on näkemys kirkkoa, uskontoa tai elämänkatsomusta liippaavasta asiasta, voit tarjota kirjoitusta vierasblogiin – niitä on kolme:

Yksi kerrallaan, jossa yksittäisiä tekstejä kirjoittajilta, joilla ei ole omaa blogia Kotimaa24:ssä.

Verkkoessee, jossa on pitkiä kirjoituksia teologiasta, historiasta, tulevaisuudesta ja yhteiskunnasta.

Anonyymi-blogi, jossa voi kirjoittaa nimettömästi asiasta, joka on arkaluonteinen tai sillä tavoin hankala, että oman nimen käyttäminen ei ole mahdollista.

Jos haluat kirjoittaa vierasblogeihin, ota yhteyttä toimitukseen: kotimaa24@kotimaa.fi

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jos olisi kysymys lapsista, jotka nyt kokeilevat kaikenlaista hullua, niin asia olisi jotenkin ymmärrettävä, mutta jos aikuiset ihmiset pelleilevät lipeällä sivelemällä sitä toistensa naamaan, niin ei voi kuin syvästi kummastella järjen vähyyttä. Hoh, hoijaa, kaikkea sitä kuulee , kun vanhaksi elää.

    • ”Tuskina kyse on pelleilystä, kuten Wallentin otaksuu.”

      No pahoinpitelystä sitten. En minä nyt ainakaan siinä mitään järkeä näe, että lipeää sivellään toisen ihmisen naamaan.

  2. Historian havinaa. Tulin mukaan sivustolle tuolloin 2009, jolloin blogipalvelu alkoi. Silloin mukaan pääsyä piti ”anoa” lähettämällä toimitukselle itsestään pieni esittely ja mahdolliset blogissa käsiteltävät aihealueet.

    Alussa kirjoitin paljonkin blogeja. Olen poistanut niitä mm. silloin kun blogialustaa on uudistettu. Kommentoinnin tyyli ja taso oli alussa rauhallinen, ei ollenkaan niin väittelevä kuin viime aikoina. Ehkä kristittyjen jako liberaaleihin ja konservatiiveihin on kärjistänyt mielipiteiden ilmaisua? Tuo jakohan on usein keinotekoinen tapa, jolla lyödään leimoja eri tavoin ajattelevien otsiin.

    En myöskään muista, että alkuaikoina mukana olisi ollut juurikaan heitä, jotka itse kertovat olevansa ateisteja tai muuten kristinuskonvastaisia. Alussa keskustelut käsittelivät kirkon ja sen uskon sisäisiä asioita, ei sitä, onko Jumalaa olemassa ja onko kristinusko hölynpölyä.

    Toivon tänne uusien bloggaagien ja kommentoijien armeijaa .

    • Salme, 2009 elettiin sosiaalisen median kannalta toista aikaa kuin nyt. Paljon rauhallisempaa, ei näin kiihkeää ja nopeaa. 10 vuodessa kärjistämisestä onmyös tullut maan (maailman) tapa.

      Alukuvaiheessa kommentointi sallittiin nimimerkillä – eräs piispa kertoi jälkikäteen minulle oman nimimerkkinsä – mutta kun piti olla omalla nimellä ei hän enää ollut mukana.

    • Totta. En enää muista alkuaikojen omaa nimimerkkiäni. Aloin kuuliaisesti kommentoida omalla nimellä kun ”käsky kävi”.

      Merkille pantavaa on ollut, että omalla nimellä kommentointikäskyn jälkeenkin ilmaantuu aika ajoin henkilöitä, jotka yrittävät kommentoida tekaistulla nimellä. Tietysti omalla nimellä kommentoinnissa voi nykyaikana olla omat riskinsäkin, varsinkin jos on harvinaisempi nimi. Tai jos on vielä työelämässä mukana. Ehkä mainitsemasi piispakin lopetti siksi kommentoinnin.

    • ”Ateisteja ja muita kristinuskonvastaisia” on epäkohtelias ja asenteellinen ilmaus. Mitähän hyvää tuollaisella suhtautumisella saavuttaa? (Olen ateisti, mutta en kristinuskonvastainen.)

    • Risto Korhonen: ”Olen ateisti, mutta en kristinuskonvastainen.”

      Tällainen on tervetullut keskustelukumppani. Kiitos, Risto, kommenteistasi.

    • Risto,

      ilmaisuni oli huonosti muotoiltu kun kirjoitin “Ateisteja ja muita kristinuskonvastaisia” . Tarkoitin ateisteja ja heitä, jotka pilkkaavat kristinuskoa hölynpölynä, satuna jne.

      Mielessäni ei tuota kirjoittaessani ollut erityisesti ketään nimeltä mainittua henkilöä, et siis sinäkään.

      Pyydän anteeksi jos koit ilmaisuni henkilökohtaisena viestinä. En ole kokenut sinun kommenttejasi ikäviksi.

      Joria on täällä usempaankaan otteeseen kehuttu asiallisesta ja kristittyjä kunnioittavasta kommentointityylistä. Olen samaa mieltä. Muistan myös linkittämäsi jutun.

    • Niin, uutisten aiheet ovat kyllä olleet laajempialaiset kuin mainitsemasi. Olen omalta osaltani yrittänyt kommentoida uutiskentän kaikilla alueilla olevia uutisia.

    • Seppo Heinola, kyllä se tyylikin. Yksi asiaa eteenpäin vievä kommentti on parempi kuin kymmenen jankuttavaa.

      Eikä uutsia kommenttien takia julkaista. – Luulenpa, että jatkosskain sukupuoleen liittyvä uutisointi on lukijoiden kiinnostuksen kärjessä.

    • Seppo. Palstan ruumisarkun naulojen määrästä minulle ei ole käsitystä, mutta tuosta jatkosta olen kanssasi eri mieltä.

      Uutisten kommentoinnin poistamiselle on selvät perusteet. Etkö sinäkin ole sitä mieltä, että me voisimme itse kukin suhtautua kanssakirjoittajiin hiukan kunnioittavammin? Pyrin jatkossa sellaiseen ja kutsun muitakin mukaan.

    • Olen kommentoinut enimmäkseen seksuaalivähemmistöjen asemaa kirkossamme koskevia uutisia. Perustelen sitä sillä, että olen asianosainen. Olen saanut osakseni kommentteja, joissa uskoani ja kristillisyyttäni on kyseenalaistettu, ikäänkuin seksuaalinen suuntautuneisuus jotenkin korreloisi uskon määrään tai kristillisyyteen ylipäätään.

      Ymmärrän, etteivät K24:n ylläpidon voimavarat voi riittää kaikkien kommenttien tsekkaamiseen. Olen ihan tyytyväinen siihen päätökseen, että uutiset ovat uutisia jajokainen bloggaaja hoitaa oman tonttinsa. Se on nyt siinä hilkulla, etten itsekin rupea bloggaamaan… En nyt ihan vieläuudenvuoden lupausta tee…

  3. ”Kotimaa24:n uutisten alla ei jatkossa enää ole mahdollisuutta kommentoida.”

    Ihan hyvä päätös – siis jatkossa. Mutta miksi nyt vanhojenkin uutisten kommenttiketjut on poistettu? Niissä oli paljon hyvää asiaa, joka nyt on kadonnut. Ei kai uutta sääntöä voi soveltaa takautuvasti?

  4. Ymmärrän hyvin Kotimaan päätöksen lopettaa uutisten kommentointi. Keskusteluksi sitä onkin ollut viime aikoina vaikea sanoa, enemmänkin inttämiseksi.

    Sitä vastoin olen kyllä murheissani siitä, että kirkossa ei ylipäätään ole mitään järjellistä foorumia, missä voitaisiin käydä vähänkin syvemmälle menevää keskustelua kirkon linjasta, teologisista näkemyksistä, hengellisestä tai henkisestä tilasta, seurakuntien taloudesta, hallintorakenteesta tai ylipäätään kirkon asemasta Suomessa ja maailmalla.

    Jotenkin olisi odottanut, että aktiivisuudessa lähes katastrofaalinen seurakuntavaalien tulos olisi herättänyt jotain väristyksiä ja jälkipuintia. Tai että piispanvaalikeskusteluissa olisi edes Kotimaassa noussut ihan oikean keskustelun aiheeksi jokin muukin kirkon tulevaisuuteen vaikuttava linjanveto kuin suhtautuminen samaa sukupuolta olevien kirkolliseen vihkimiseen.

    Mari Teinilä on ihan oikeassa siinä, että merkittävä osa kirkollisesta keskustelusta käydään jo nyt Facebookissa. Siinä on vain se ongelma, ettei sekään ole mitään kunnollista keskustelua vaan enimmäkseen saman mielisten omissa suljetuissa ryhmissään käymää selkään taputtelua. Hyvä toki edes niin ja parhaimmillaan niissä keskusteluissa mennään tosi syvälle. Kovin vähästä näyttää FB-keskustelu kuitenkin olevan kirkollisen median tai Kirkon viestinnän sivuilla.

    Enemmän pitäisikin olla todella huolissaan siitä, että kirkossa ei juurikaan käydä mitään julkista keskustelua, johon osallistuisivat esimerkiksi kirkolliskokousedustajat, piispat, teologisten tiedekuntien professorit, ei juurikaan edes dosentit tai seurakuntien maallikkoedustajat muista kirkollisista ja yhteiskunnallisista vaikuttajista puhumattakaan. Sellainen foorumi yksinkertaisesti puuttuu

    Siis enemmän olen sitä mieltä, että enemmän pitäisi avoimuutta lisätä kuin sulkea. Toisaalta määrä ei ole mikään itseisarvo, jos keskustelu jää vain ääripäiden ja marginaalien keskinäiseksi ilkeilyksi – kuten nyt on Kotimaan palstoilla enimmäkseen käynyt. Kovin hyvää tai avointa julkista kuvaa ei kirkosta tällä menolla välity.

    • Tällä kertaa olen herra Heinolan kanssa samaa mieltä, paitsi että minusta juuri näiden uutisten lukeminen ja kommentointi on ollut mielenkiintoisinta. Homoudesta ja homojen vihkimisestä en kyllä enää jaksaisi keskustella. Se on aika loppuunkaluttu aihe ja aivan ylikorostunut suhteessa siihen, miten paljon tärkeämpiä keskustelun aiheita on olemassa.
      Minun osalta taitaa Kotimaa-keskustelut olla nyt käyty. Toivotan kaikille hyvää uutta vuotta ja kiitän keskusteluista ja väittelyistäkin. Tämä on ollut mielenkiintoista, silmiä avaavaa ja aika hämmentävää sellaiselle kuin minulle joka en ole oikeastaan koskaan aikaisemmen väitellyt tai varsinkaan kinastellut uskon asioista. Nyt saan palata entiseen rauhaani ja jättää tappelut tähän. Luojan kiitos.

    • Kiitos Antti selkeästä, rakentavasta ja terveestä tavastasi tuoda esiin kristinuskon totuutta. Et lannistunut vaikka sait toistuvasti ”lunta tupaan” oven täydeltä. Kaltaisiasi kommentoijia täällä kyllä kaivataan jatkossakin.

      Siunauksellista tulevaa vuotta!

  5. No ei tietenkään tällainen totaali sulku ole tällä alustalla terve tapa suitsia omalla nimellä tapahtuvaa kommentointia. Rikollinen tai yksittäiseen henkilöön kohdistuva loukkaava kirjoittelu on asia erikseen. Sellaisen valvonnasta ja vastuusta ei mielestäni Kotimaa24 voi vetäytyä blogienkaan osalta.
    Onhan se niinkin, ettei toimittajienkaan juttuaiheet ja niistä mahdollisesti ’löytyvä’ vedätys edusta suinkaan aina tarkoituksettomuutta ja vielä vähemmän valtakäsitystä ja siksi huutoon kyettävä vastaamaan juuri siellä, missä se eetteriin työnnetään.

    • Paavo Eero, Kotimaa24 ei ole vetäytymässä vastuustaaan alustan tarjoajana, eikä voisikaan. Asiattomuuksiiin puututaan jatkossakin aina kun sellaista toimintaa havaitaan. – Tästäkin ketjusta on jo poistettu kommentteja.

Ylläpito Kotimaa.fi
Ylläpito Kotimaa.fi
Asiaa lukijabloggauksen pelisäännöistä ja näköaloista. Apua ongelmatilanteisiin. Palaute ja parannusehdotukset: Kotimaa24@kotimaa.fi