Bloggaa reippaasti, kommentoi fiksusti

Kotimaa24:n uutisten alla ei jatkossa enää ole mahdollisuutta kommentoida. Lukijablogien alla on. Toivottavasti keskustelu ja kommentointi jatkuvat vilkkaana, mutta sitäkin asiallisempana.

Muista, että bloggaajalla on oikeus poistaa kommentteja, jotka ovat esimerkiksi trollaavia, henkilöön käyviä, räksyttäviä, jankuttamista, pahansuopia,  höpöttäviä, hurskastelevia ja vinoilevia. Itse asiassa bloggaaja voi itse määritellä keskustelun äänilajin bloginsa alla.

Ylläpito on lukijabloggaajien apuna ja poistaa jatkossakin asiattomuuden, jos niitä havaitsee blogikirjoitusten kommenteissa.

Kotimaa24 aloitti 2009 nimenomaan blogipalveluna, silloin myös blogimetsäksi ja sähköiseksi kirkonmäeksi kutsuttuna keskustelun paikkana. Uutisia sivustolla alkoi ilmestyä 2010, mutta silloinkin lukijablogit olivat tärkeä osa kokonaisuutta, kuten ovat edelleenkin.

Blogiprofiileja on luotu osapuilleen 180, joista aktiivisia kirjoittajia on noin 80 – joulukuun aikana eri kirjoittajia on ollut 47.

Uudet bloggaajat ovat tervetulleita. Voit vapaasti perustaa Kotimaa24:n lukijablogin ja alkaa sen avulla muuttaa maailmaa : )

Kotimaa24:n käyttöehdot ja sisältöohjeet löydät täältä

P.S. Jos et halua perustaa omaa blogia, mutta sinulla on näkemys kirkkoa, uskontoa tai elämänkatsomusta liippaavasta asiasta, voit tarjota kirjoitusta vierasblogiin – niitä on kolme:

Yksi kerrallaan, jossa yksittäisiä tekstejä kirjoittajilta, joilla ei ole omaa blogia Kotimaa24:ssä.

Verkkoessee, jossa on pitkiä kirjoituksia teologiasta, historiasta, tulevaisuudesta ja yhteiskunnasta.

Anonyymi-blogi, jossa voi kirjoittaa nimettömästi asiasta, joka on arkaluonteinen tai sillä tavoin hankala, että oman nimen käyttäminen ei ole mahdollista.

Jos haluat kirjoittaa vierasblogeihin, ota yhteyttä toimitukseen: kotimaa24@kotimaa.fi

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Pentti. ”Kun emme useinkaan taida muuten tuntea toisiamme, on meidän tyytyminen siihen, mitä keskustelu meistä toisillemme kertoo”.
    No sinä olet selvästisanonut olleesi peruskoulunopettaja ja myös kertonut käyväsi körttien seuroissa ym. Neiti tai herra tai rouva Vihrvaarasta emme tietääneet mitään. Minusta ei ole yhtään syytä olettaa, että ne asiat mitä hän kertoi itsestään olisivat totta. Vaikutelmaksihan jäi, että Vihervaara-nimimerkin varjossa saattoi hääriä useampikin ihminen, kuka tietää?
    Minusta ei kenekään täydy tällaisessa keskustelussa itseään avata enemmän kuin tahtoo, mutta toisaalta en ymmärrä ollenkaan, miksi emme voi olla oma itsemme ja sellaisena keskustella muiden kanssa?

  2. ”Olet selvästi sanonut olleesi peruskoulunopettaja.” Olen kertonut opettaneeni peruskoulussa. Ymmärsit nähtävästi sen tarkoittavan luokanopettajaa. Yläkoulun pidosta vastaavat kuitenkin aineenopettajat, joita voi hyvin verrata entisen keskikoulun maistereihin. Olen toki muutakin kuin herännäisyyteen kotiutunut eläkettä nauttiva opettaja. Jos se käy keskustelusta ilmi, käyköön. Muuten sillä ei liene tässä yhteydessä merkitystä.

  3. ”Vaikutelmaksihan jäi, että Vihervaara-nimimerkin varjossa saattoi hääriä useampikin ihminen, kuka tietää?” Kenties sinäkin keskustelet työyhteisössäsi, ystäviesi tai perheesi kesken kommenttiesi aiheista ennen niiden julkaisua omalla nimelläsi. Siinä ei ole mitään väärää.

  4. J-todistajien kanssa kun lähdetään keskustelemaan Raamatusta, niin on pitäydyttävä tarkasti vain siihen mitä Raamatussa on. Heti kun lähdetään ”keskustelemaan mielipiteistä” , niin olemme jo heikoilla jäillä. Sillä heidän keskustelutaitonsa tähtäävät juuri siihen, että heidän oppinsa osoittautuu yllättäen oikeaksi. Joka merkitsee käytännössä sitä, että heikommin taidoin varustettuna olemme puhuneet itsemme pussiin. Sitä sen ei tarvitse merkitä, että olisimme väärässä.

  5. Pentti. ”Kenties sinäkin keskustelet työyhteisössäsi, ystäviesi tai perheesi kesken kommenttiesi aiheista ennen niiden julkaisua omalla nimelläsi”.
    Jos nimimerkki on synnytetty homoasian lobbaamistarkoituksessa, niinkuin Vihervaara-nimimerkki varmasti oli, se on vähän eri juttu, kun tällainen harrastelijamainen kiiivailu mjta sinä tai minä olemme harrastaneet. MInun vaikutelma sii on, että Vihervaara on homojärjestön tms. lobbari joka on tietoisesti synnytetty propagoimaan homoagendaa. Tällainenhan on nykyaikaa. Itse en pidä moisesta.

    Omine kommentteineni minä olen aina edustanut vain itseäni, heprean sanoja olen toki joutunut kysymään vaimoltani, joka osaa hyvin VT:n bepreaa.

    Ei Vihervarankaannimkmekillä tapahtuva lobbaus väärin ole, koska Kotimaa 24 n sen hyväksynyt. Se on kuitenkin mautonta, ja itse ainakin lopetin tällaisen nimimerkin juttujen kommentoimisen. En kommentoisi venäläisten propaganda-ammattilaisten juttujakaan.

  6. Tuomaala. ”Kuten erään nimimerkkiblogistin, niin myös minun on aika jättää kirkkotanner ja siirtyä leirin ulkopuolelle. Katson niin olevan parempi molemmille osapuolille. Jatkuva hankaus repii lopulta jotain peruuttamattomasti”.

    En tiennytkän, etä nimimerkki Vihervaara on lopettanut kirjoittaamisen. MIkään ei estä häntä tai jotain muuta jatkamasta omalla nimellään niinkuin kaikki muutkin tekevät.
    Herra Tuomaalan johtopäätös on kyllä viisas. Olen sinulle koettanut monta kertaa sanoa,että et omilla opeillasi näissä kirkon ympyröissä menesty.
    Tuomaalan pitää ymmärtää, että ne, joita nimittelet konservatiiveiksi ovat sellaisia, jotka etupäässä vain jatkavat kirkon opin perinnettä sellaisena kun se on tunnettu vuosistaojen ajan. Muutosta vaativilla on aina todistustaakkaa tällaisissa opillisissa kysymymksissä. Suomi on erilainen maa kuin muut Pohjoismaat, eikä meillä jotain perusoppeja muutetakaan ihan helposti.Tämä on tietysti hyvä asia.

  7. ”Nimimerkillä kirjoittanut oli parhaita blogisteja, aina asiallinen ja vastasi kärsivällisesti. Hän edusti kaikkia niitä hyveitä, joita apostolit painottivat”
    —-

    -Tästä ei ole mielestäni kyse. Nimimerkki Vihervaara oli keskustelijana asiallinen ja kärsivällinen. Mutta selkeät pyrkimykset saada Raamattu ja esim. Paavalin kanta näyttämään joltakin oman mielikuvituksen tuotokselta, ja tämän esittäminen ”selkeänä totuutena” oli kieltämättä melko epäilyttävää ja loi kuvan päämäärätietoisesta asetelmasta, joka perustui sekä henkilöä että hänen edustamiaan näkemyksiä koskevaan tietoiseen valehteluun.

  8. Ja Jusu Vihervaara lopetti bloggaamisen kun jäi kiinni valheesta, siis plagioinnista. Ei sen vuoksi olisi mielestäni tarvinnut lopettaa.

    Asiallisuus on aina tärkeä ja hyvä asia, mutta ei sillä voi puolustella vuosia kestänyttä toisille keskustelijoille valehtelua, josta hän ei ollut lainkaan pahoillaan.

  9. Sari. ”Ja Jusu Vihervaara lopetti bloggaamisen kun jäi kiinni valheesta, siis plagioinnista”.
    Vasta nyt kuulin, että Vihervaara lopetti kirjoittamisen. MIkä tämä valhe tai plagiointi oli?

    Minua kiinnosta tietää se, koska tämä nimimerkki on askarruttanut minuakin.

  10. Tuomaala. ”Nimimerkillä kirjoittanut oli parhaita blogisteja, aina asiallinen ja vastasi kärsivällisesti. Hän edusti kaikkia niitä hyveitä, joita apostolit painottivat”.
    No kristillisyys ei ole mitään filosofiaa tai tietokilpailua, vaan elämää, jota elämme Kristuksessa. Apostolit painottivat tätä elämää, eikä jotain hyveitä. Kreikan filosofit opettivat hyveistä.
    Kristillistä elämää voimme elää vain Pyhässä Hengessä niin että Kristus elää meissä. Kristuksen torjunut homo ei elä kristityn elämää vaikka hän oilsi kuinka kärsivällinen ja kohtelias.

Ylläpito Kotimaa.fi
Ylläpito Kotimaa.fi
Asiaa lukijabloggauksen pelisäännöistä ja näköaloista. Apua ongelmatilanteisiin. Palaute ja parannusehdotukset: Kotimaa24@kotimaa.fi