Dementoituneen itsemääräämisoikeus

Dementoituneen, muistisairaan itsemääräämisoikeus tai -oikeudet ovat aika mitättömät, tuskin niitä onkaan.

Kuitenkin hän on aikuinen ihminen, joka on elänyt itsenäisen elämän, päättänyt omista asioistaan ja nauttinut omista mieltymyksistään.

Hoivapaikoissa omahoitaja ja myöskin muutkin hoitajat päättävät hyvinkin paljon hänen asioistaan päivittäin. Koska hän pääsee suihkuun, pannaanko hiukset rullille, maalataanko kynnet punaisiksi, laitetaanko itse tehdyt puuhelmet kaulaan. Vielä kukka korvan taakse ja niin on rouva 89v hieno ja soma.
Aika harvoin tälläisen hoivan saava rouva on terveenä tämän näköisenä liikkunut. Tai jos on niin asia on OK.


En arvostele enkä syytä hoitajia, he tekevät parhaansa mutta olisi tärkeää ottaa selvää dementoituneen persoonasta ennen sairautta. Tässä ovat omaiset ja tuttavat isossa osassa. Mutta aina heitä ole ole tai heitä ei kiinnosta syystä tai toisesta. On ymmärrettävää, että hekin ovat väsyneitä mutta onko se inhimillistä tätä sairasta kohtaan?

Monen dementoituneen sairauteen kuuluu omalla ulosteella sotkeminen. Se aiheuttaa paljon työtä hoitajille, joita on yleensä hyvin rajallinen määrä. Dementoitunut ei sotke ilkeyttään, ei tahallaan. Hän ilmentää sillä jotain omasta olostaan.

Ratkaisu tähän on usein niinsanottu hygeniahaalari, ”pupupuku”, joka on haalari, jossa on vetoketju selässä niin, ettei dementoitunut saa sitä riisuttua itse. Jos hän on jo niin omissa maailmoissaan, ettei hän osaa itse mennä vessaan eikä tunne ja tiedosta sinne menon tarvetta, niin puku ajaa asiansa. Mutta jos hän pystyy menemään wc:en ja tietää koska sinne on mentävä, tämä asu on pakkopaita, joka riistää hänen itsemäräämisoikeutensa, hänen itsenäisyytensä. Se on loukkaavaa ja alentavaa. Henkilökuntaa täytyy ola tarpeeksi, että ihmisarvo kaikissa sairauden eri vaiheissa säilyy. Pidetään tästä huolta, me jokainen.
    • Ei aina mainita tekstinlukijoita. Ei edes tavallisen pyhän kirkollisissa ilmoituksissa… Joten miksipä Räsänen pitäisi mainita. Ei Räsänen ole niin mainitsemiselle merkittävä.

      Tietenkin hänen uskolliset ”fänit”nyt kokee mielipahaa.

      En olisi pahastunut jos hänen nimensä olisi ollut listassa. Olisin varmaan ihmetellyt sitäkin.

    • Heikkilä: ”Ei Räsänen ole niin mainitsemiselle merkittävä.”

      Ei ole ei, mutta hänen mainintansa ovat merkittäviä kirkon jäsenmäärälle. Saas nähdä tekeekö Räsänen sen taas?

    • En tiedä mainitaanko tekstinlukijaa vai ei, mutta eilisessä keksi-Uusimaa lehdessä oli mainittu kaikki samat nimet kuin tässäkin uutisessa ja samassa yhteydessä kerrottiin myös, että ministeri Päivi Räsänen toimii tekstinlukijana. K-U uutisoi siis kaikki esillä olevat henkilöt.

      Eihän tästä kannattane sen suurempaa numeroa tehdä, vai mitä Albert Heikkilä ajattelee?

    • Teoriassa tästä pitäisi tulla mahtava piikki, kun sekä Räsänen että Askola ovat ruudussa. Ja illalla linnassa näyttäytyy näiden lisäksi vielä Mäkinen.

    • Nythän Räsäsellä olisi oiva tilaisuus siteerata Raamatusta Jeesuksen opetuksia avioliitosta päättäjille – tosin vähän jälkijunassa.

    • Salme kirjoittaa ”Eihän tästä kannattane sen suurempaa numeroa tehdä, vai mitä Albert Heikkilä ajattelee?”

      Ja minä vastaan: kuka otti jälleen Räsäsen esille ja nurisi ettei hänen nimeään ollut esillä. Eli kuka teki numeron.

    • Minä vain täydensin tämän uutisen tiedot. K-U-lehdessä oli aiheeseen liittyen oikein uutinen ja siinä nuo kaikki nimet olivat esillä, joten se siitä. Eihän kenenkään olisi tarvinnut reagoida kommenttiini ja alkaa vähätellä ministeri Räsäsen mukana oloa. Vaikuttaa, että ministeri Räsänen on joillekuille kuin punainen vaate, jopa jumalanpalveluksen tekstinlukijana. 🙂

  1. Avustamassa jumalanpalveluksessa ovat ortodoksisen kirkon metropoliitta Ambrosius, katolisen kirkon piispa Teemu Sippo SCJ.

    Tämä lämmittää sydäntäni. Eipä Suomen luterilaisen kirkon sisällä naispappeutta vastustavat papit ole yhteistyötä tekemässä naispappien kanssa.

    Kas kumminkin kahden suuremman kirkon edustajat tekevät yhteistyötä. Mitenköhän Suomen naispappeutta ja naispuolisia pappeja torjuvat tähän suhtautuu?

    Ovathan he aina vedonneet puolustautuessaan, että em kirkkokunnissakin vastustetaan.

    Toivottavasti ottaisivat tästäkin opiksi ja toimisivat tulevaisuudessa yhteistyössä.

    • Tutki ensin heidän kirkkokuntain ehtoollista koskevat opinkohdat niin ehkä ymmärrät. Se ei ole sidoksissa papin sukupuoleen.

    • Albert, minulle riittää näiden herrojen esimerkki. Itsehän kehoitit niin tekemään. Kun nämä herrat ovat olleet jonkun naispapin toimittamalla ehtoollisella, niin harkitsen, voinko toimia samoin. Toivottavasti piispa Irja Askola ei aiheuta tänään saarnallaan hallaa evl-kirkon suhteille muihin kirkkokuntiin ja että kirkosta erolukemat eivät nousisi.

    • Heinilä: ”Toivottavasti piispa Irja Askola ei aiheuta tänään saarnallaan hallaa evl-kirkon suhteille muihin kirkkokuntiin että kirkosta erolukemat eivät nousisi.”

      Turha pelko Askolan kohdalta. Eropiikit kuuluvat Räsäsen toimenkuvaan.

    • Tuskinpä kukaan eroaa sen vuoksi, että ministeri Räsänen lukee päivän tekstit Raamatusta. Jos joku eroaisi niin se kertoisi siitä, että loukkaantuu Jumalan Sanaan.

    • Kimmo, Kristuksen kirkon ääni tulee hyvin esille Jumalan sanassa ja on hienoa, jos kirkkoministeri Päivi Räsänen saa kunnia kertoa sen.

      Toivottavasti piispa Irja Askola ei sooloisi ja kertoisi omia mielipiteitään, koska niiden vaikutus evl-kirkon suhteille tai kirkosta eroamiseen voi olla suuri.

    • Juha ihan oman sivistyksen vuoksi aina kannattaa tutustua kirkkojen tunnustuksiin.

      Ei kannata leikkiä besserwisseriä.

  2. Albert Heikkilä. Eivät metropoliitta Ambrosius ja piispa Teemu Sippo tai vapaiden suuntien edustajana kirkkokunnan johtaja Kalervo Aromäki, Suomen Adventtikirkko sekä palveluohjaaja Tuula Blomerus, Romano Missio ry mitään avustajia ole! He edistavat omia kirkkokuntiaan. Kyseessä on ekumeeninen jumalanpalvelus, jos yleensä ymmärrät, mitä se tarkoittaa.

    Jos satut kuuntelemaan tavallisia sunnuntain jumalanpalveluksia radiosta, niin tekstinlukijat mainitaan aina. Jos Päivi Räsästä ei ole mainittu jossain mediassa tässä yhteydessä, niin koe sinä siitä vain mielihyvää. Eiköhän hänen nimensä jossain kirkollisessa tiedotteessa löydy, kenties harmiksesi.

    • Tarja kirjoitat ”Jos satut kuuntelemaan tavallisia sunnuntain jumalanpalveluksia radiosta, niin tekstinlukijat mainitaan aina.”

      Olen avustanut isoissa ja pienissäkin Jumalanpalveluksissa ja niitäkin on radioitu. Nimeäni ei ole mainittu, eikä siitä ole haittaa ollenkaan.

      Muutenkin Ev. Lut. Kirkolliskokous voisi tehdä sitovan päätöksen ettei pappeja eikä avustajia kuulutella lehdissä tai kirkollisten yhteydessä kirkossa.

      Sinne menemme Sanan ja Sakramenttien äärellä nauttimaan niistä. Emme tietyn henkilön saa ottaa asemaa ”parempana” kuin jonkun toisen joka helposti tulee kun kansa vaeltaa joidenkin pappien kuin yogien perässä, mutta jättäen taakse jonkun sellaisen Sanan julistajan joka ei sovi henkilökohtaiseen muottiin.

    • Aarnio: ”Jos Päivi Räsästä ei ole mainittu jossain mediassa tässä yhteydessä, niin koe sinä siitä vain mielihyvää.”

      Joo, kyllä Räsäsen nimen mainitsematta jättäminen on ihan selvä varotoimenpide uuden katastrofin ennaltaehkäisemiseksi.

    • Albertin ehdotus on mielenkiintoinen, mutta jos se toteutuu, niin messusta on parasta jättää pois saarna ja laulettu liturgia. Näiden osalta valikointi on oikeutettua.

    • Juha Kajander käyppä kattomassa katolisen tahi ortodoksisen kirkon kirkollisia ilmoituksia.

      Eipä kovin näy liturgin tai saarnaajan tahi tekstinlukijoita.

    • Juha Kajanderin kirjoitukseen palaten: ”Albertin ehdotus on mielenkiintoinen, mutta jos se toteutuu, niin messusta on parasta jättää pois saarna ja laulettu liturgia. Näiden osalta valikointi on oikeutettua.”

      Jos on oikeutettua valintaa, niin samalla puollat silloin henkilöitä ja suosit enemän henkilöä seurakunnassa kuin Jumalan Sanaa jota Julistetaan. Jumala yksin tietää millaisesta ehkä hyvästäkin saarnasta voit jäädä paitsiioon jos vain liputat jonkun toisen puoleen ja koet ennakkoluuloa tai vierastat jotain toista.

    • Saarna voi toki olla hyvä, mutta ei se mitään Jumalan sanaa ole. Jumalan sanaa on luettu Raamatun teksti. Toisin sanoen: Tekstilukija julistaa Jumalan sanaa, ja saarnaajakin voi julistaa, jos hänen saarnaansa sisältyy Jumalan sanaa.

      Tässä varoittava esimerkki niille, jotka luulevat saarnansa olevan sellaisenaan Jumalan sanaa:

      Niin Herodes määrättynä päivänä pukeutui kuninkaalliseen pukuun, istui istuimelleen ja piti heille puheen. Siihen kansa huusi: ”Jumalan ääni, eikä ihmisen!” Mutta heti löi häntä Herran enkeli, sentähden ettei hän antanut kunniaa Jumalalle; ja madot söivät hänet, ja hän heitti henkensä. (Apt. 12:21-23)

  3. Kuuntelin Askolan saarnan.
    En uskonut, että hän julkeaisi ottaa nykyisessä tilanteessa homojen asian esille, mutta eikös vaan. Julkea näin, vaikka niin humaanina ja ennakkoluulottomana esiintyykin.
    Maahanmuuttajien, eri ideologiaa edustavien ja muiden vähemmistöjen kohtaamiseen kehottaessaan Askolan ainoa syntiryhmä oli homoseksuaalit. Heitä pitäisi vain kohdata ja yummärtää. Miksei hän maininnut vaikkapa talousrikollisia tai varkaita tai raiskaajia? Ja heidän ymmärtämistään. Minusta on syrjintää verrata maahanmuuttajia ja homoja toisiinsa kohtaamista suomalaisten jkohtaamista tarvistsevina ryhminä.
    Suomen itsenäisyyden juhölajumalanpalveluksessa odottaisi edes saarnan pitävältä piispalta ryhdikästä, hienotunteista ja raamatullista saarnaa – turhaan. Hän on vyöttäytynyt enemmän homojen kuin Jumalan palvelukseen.

    • ”Heitä pitäisi vain kohdata ja yummärtää. Miksei hän maininnut vaikkapa talousrikollisia tai varkaita tai raiskaajia?”

      Älä unohda itseäsi ja ja hengenheimolaisiasi.

    • Vielä enemmän jäi ihmetyttämään Askolan saarnan armottomuus. Ei sanaakaan Jeesuksesta. Pelkkää tekojen saarnaa eli raakaa lakia.

  4. K24n blogisti Juha Heinilä, joka kirjoittaa mm. kommenttejaan tässä kommenttiketjussa kirjoittaa:

    ” Toivottavasti piispa Irja Askola ei sooloisi ja kertoisi omia mielipiteitään, koska niiden vaikutus evl-kirkon suhteille tai kirkosta eroamiseen voi olla suuri. ”
    Samoin, K24n blogisti, lähetyshiippakuntalaisena oleva Juha Heinilä aiemmissa kommenteissaan on kutsunut ev.lut.kirkossa työskentelevistä, käyttäen nimitystä: ”hamepapit”.

    On tosi kummallista, että K24n vastaava toimittaja Olli Seppälä sallii sivuillaan tällaista.

    @Olli Seppälä, K24 toimitus: Onko, kun K24 muuttuu maksulliseksi vuodenvaihteen jälkeen; Juha Heinilä edelleen K24 blogisti ?

    Pitääkö siis maksaa siitä, että Juha Heinilän kirjoittamaa törkyä edelleen sallitaan K24n sivuilla ?

    • Maksu ei tule siitä, että Juha Heinilä kirjoittaa K24:ään blogeja vaan siitä, että saa maksaja lukea ja kommentoida uutisia.

      Jussi, sinä kritisoit Juha Heinilää sen verran tiuhaan ja ärhäkkäästi, että syntyy vaikutelma kuin sinulla olisi todella jotain häntä vastaan. Ei tarvitse vastata, tämä on vain intuitio, mikä syntyy kommenttiesi perusteella.

  5. @heinilä: On ihan selvää ja reilua, että K24 kertoo ennen maksulliseksi muututtuaan, ketkä kaikki ovat K24n tulevassa maksullisessa K24ssa blogisteja.

    Kuten, jatkaako tämä K24n blogisti ja lähetyshiippakunnan jäsen Juha Heinilä, joka nimittelee kirkossa työskenteleviä ”hamepapeiksi”, edelleen maksulliseksi muuttuvan K24n äänentorveksi ?