Kovin mielelläni olisin kelvollinen. Ehtoolliselle en kuitenkaan tule kelvollisuuteni varassa, vaan sinun sanasi ja käskysi tähden, koska mielelläni olisin sinun opetuslapsesi. Kelvollisuuteni taas on mitä on.
Tunnustuskirjat/Iso katekismus/Alttarin sakramentti (sivu 416, kohta 62)
Minkä tähden Herran ehtoollista nautitaan; miksi olisi hyvä osallistua ehtoolliselle, vaikka epäilisimme omaa kelvollisuuttamme?
Kuka saa Herran ehtoollisella syntien anteeksiantamuksen?
Mitkä asiat voivat mielestäsi särkeä ehtoollisyhteyden?
Kuinka usein saa mennä ehtoolliselle?
Kuka on kelvollinen ja kuka on kelvoton ehtoollisvieras (vert. 1. Kor. 11:17-34)?
Kaikki julkaistut blogini:
Elias, kiitos hyvästä kommentista. Joo ei meistä täydellisiä tule, mutta onneksi en ole niikuin tuo publikaani tai muut syntiset, jotka eivät käy messussa.
Kuka on kelvollinen ja kuka on kelvoton ehtoollisvieras (vert. 1. Kor. 11:17-34)?
Mitä sanoa siitä, kun joku saatta ajatella ja jopa kysyä: ” Jos joku käy ehtoolisella tavan vuoksi ? Onko silloin kyseessä kelvoton ehtoolisvieras ?
Yllä olevassa Raamatun kohdassa on kysymys kokonaan toisesta asiasta, kun tavan vuoksi syömisestä ja juomisesta. Mutta se kyllä on sanottava, kuitenkin on hyvä jos ehtoolliselle ei mennä vain tavan vuoksi ajattelematta lainkaan, mistä ehtoollisessa on kyse.
Varsinkin suurissa juhlissa esim. kesäisin ulkona silloin ehtoolliselle tulee sellaisa, jotka eivät ole olleet edes koko aikaa messussa mutta siitä huolimatta tulevat ja käyvät ehtoollisella, ja menevät heti pois ? Tällaisesta tavasta toimia nousee mieleen, että he eivät ajattele mitä Herran Pyhä ehtoolinen todella on.
Mutta toisaalta eihän ehtoollisen vietossa ole tärkeintä millä mielellä olemme. Ei vaan sen sijaan, että Jeesus palvelee meitä, anttaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa.
Ensimmäiset kristityt viettivät ehtoollista meltei joka sunnuntai. He tarvitsivat Herransa kohtaamista ehtollisessa näin usein. Emmekö mekin tarvitse samalla tavalla.
”Ei kannata sanoa, ettei tässä anneta mitään uhria…” Kolehdin kanto on osa ehtoollista. Sen aikana veisattavaa virttä kutsutaan offertorioksi eli uhrivirreksi.
”Mennä alttarille samaan aikaan henkilön kanssa, jonka kanssa on asiat sopimatta, kyllä se hengetöntä toimintaa on.” Siinä alttarille mennessähän voi vaikka lyödä ääneti kättä. Siinähän sitä henkeä jo olisi. Kirkonmäellä voi sitten keskustella yksityiskohdista.
Martti Pentti, kiitos hyvistä kommentista. Kolehti kerätään ennen ehtoollista, joten riidat pitäisi olla sovittu ennen sitä.
Kirkon sanastossa on selitetty uhrilahjasta (kolehdista) seuraavasti:
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kolehti
Martti Pylkkänen, kiitos erinomaisesta kommentista. Kirkkoon on hyvä mennä tavan vuoksi, mutta ehtoolliselle mentäessä on hyvä pohtia, mitä Jeesus on tehnyt meidän puolestamme ja mikä merkitys ehtoollisella meille on.
Miksi ainoastaan miespapit saavat ottaa siunatun ehtoollisleivän käteen?
Niin… tuosta hengettömästä toiminnasta.
Ajattelin vähän muuta uhria kuin yhteistä uhrilahjaa, sitä kuinka jokainen kelvollinen vieras antaa itsensä Jumalalle uhriksi ja suloiseksi tuoksuksi tulemalla anteeksi antaen ja armoa etsien hänen eteensä. On siis hyvä miettiä, millä mielellä tulemme yhteen ja mitä yhteys veljiin ja sisariin todella merkitsee.
Näin minä tämän asian ymmärrän.
Tannia kommentoisin.
Me lähdemme aina kirkosta syntisinä, mutta anteeksi saaneena uskova on armahdettu syntinen. Ehtoollispöydästä ei minun mielestäni nousta samanlaisena paskiaisena, vaan anteeksi saaneena ja uusia voimia pyytäen saada vaeltaa rakkaudessa ja kuuliaisuudessa.
Mehän saamme anteeksi myös ehtoollisessa, jota Luther kutsui evankeliumin summaksi.
Miksi kaikki eivät muutu tiedosta, että synnit on saatu anteeksi?