Synnin todellisuus on jäänyt kirkossa hämärän peittoon. Kirkko ei näytä juurikaan olevan huolissaan yhteiskuntamme hengellisestä tilasta. Kuka sitten olisi? Taitaa olla niin, että ajan henki on turruttanut monet elävätkin kristityt, niin ettei monikaan jaksa enää huolehtia.
Kansamme elää moraalisessa rappiotilassa. Media ja some vyöryttävät silmiemme eteen ympäri vuorokauden kaikenlaista jumalattomuutta. Mikään ei ole enää pyhää. Avioliitto on romutettu ja abortit sallittu käytännössä mistä syystä tahansa. Ilmapiiri kannustaa irtosuhteisiin. Perheet eivät pysy kasassa. Monet lapset joutuvat syntymään hyvin sekaviin sosiaalisiin olosuhteisiin, jotka saattavat muuttua lyhyen lapsuuden aikana useasti. Millään ei ole mitään perustaa. Ihmisen sinne tänne vellovat himot ja halut on asetettu kaiken mittariksi, jopa lainsäädännön.
Tällainen elämänmeno on tietysti luonnollista Jumalan hylänneiden pakanakansojen keskuudessa. Eihän jumalattomalta pakanakansalta sovikaan odottaa muuta kuin sekasortoista ja jumalatonta elämää omien himojen ja halujen vietävänä. Suomi on ollut kristilllinen maa, mutta on kohta kääntänyt kokonaan selkänsä Jumalalle. Kääntääkö Jumala selkänsä Suomelle?
Pelkääkö edes kirkko Jumalaa?
”Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.” (Luuk. 12:5)
Kirjoituksesta tulee mieleen vakava huoli ja toisaalta tämä: Ihminen näkee sen (sellaista), mitä haluaa nähdä tai katsella. Minä näen toisenlaisen Suomen ja kirkon! – Iloista Pääsiäistä!
”Monet lapset joutuvat syntymään hyvin sekaviin sosiaalisiin olosuhteisiin, jotka saattavat muuttua lyhyen lapsuuden aikana useasti.”
Ei kauankaan sitten monet lapset syntyivät suurperheiden tölleihin ja kuolivat monet nälkään ja tauteihin.
Nuo olivat uskonnon kulta-aikoja. Kaipaatko niitä?
Joni toivonen kuinka vastaat seuraavaan kysymykseen:
Mitä pitäis tehdä?
1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: ’Annas, minä otan rikan silmästäsi’, ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.(Matt.7)
Itse ajattelisin Jonin blogista seuraavaa: 1) Joni julistaa selkeää lain saarnaa. 2) Luterilaisessa teologiassa lain saarnalla on myös oma tehtävänsä. 3) Kristuksen ristinsovitustyö on vastaus synnintuntoon ja Jumalalle kelpaavaksi tulemiseksi. 4) En mitenkään näe järkeväksi selittää pois lain saarna, sillä lain saarnan tehtävänä on luterilaisten tunnustuskirjojen perusteella saada aikaan ihmisten käyttäytymisessä muutos. vrt. lain 3. käyttö. 5) Koska me olemme viimekädessä kaikki itsessämme Jumalan kirkkautta vailla (vrt. roomalaiskirje) ja olemme vähintäänkin tekopyhiä toistemme tuomitsijoita, ainoa toivomme on ylösnousseessa Herrassamme ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.
Tero Hokkanen tuot esille täydellisesti omaan voimaan katsovaa ihmistä, et uskosta elävää Jumalan hengestä syntynyttä.
Aivan kuten israelilaiset eränaassa katsoivat omaan voimaan mennä valloittamaan luvattu maa niin myös sinäkin katsot omaa voimaa voittaa synti.
Miksi huutaa Herra Herra jos ei tee kuten Jeesus Sanoo?
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)
Ari. 1) Toki sinä voit tuomita minut oma voimaiseksi ihmiseksi. 2) koska et tunne minua, kuten Kristus tuntee, uskallan sanoa, että teet itse väärän tuomion minusta tuomitsemalla minut oma voimaiseksi. 3) minä olen jo aikoja sitten joutunut tunnustamaan, että jos Kristus ei minua tahdo tuntea, ja antaa kaikkia minun syntejäni anteeksi, en minä itsekkään voi itseäni tai omia ansioitani Hänelle esitellä pelastukseni perustaksi. 4) Tunnustan silti, että Herralla on tahto myös siihen, että aina en löytäisi itseäni kompuroimassa samoissa(kin) synneissä. 5) on kuitenkin yksinomaan Herran armoa, jos ja kun joissakin synneissä oikenemista on tapahtunut. 6) silti synti asuu minussa irrottamattomasti. Sitä ei pysty minusta erottamaan. Viimekädessä joudun kuitenkin toteamaan, että Kristuksen ristin evankeliumi on ainoa riittävä lääke! 7) minä Turvaan Jeesukseen. Mihin sinä Ari turvaat, kun huomaat, että sinusta ei tullutkaan synnitöntä ihmistä?
Tero Hokkanen se että sanon sinun tuovan esille ihmisvoimaan katsovaa niin se ei taida olla ”tuomitsemista” vai miten siinä tuomio on mukana?
Vielä totean että tuot esille luterilaisuuden perusharhaa tuota perisyntioppia.
Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta täydellisesti ja Jumala antaa voiman elää tahdossaan, lupaahan Jumala jokaisessa kiusauksessa antaa voiman voittaa ne, uskotko tuon, jos uskoisit niin et vaikeroisi synnin edessä vaan kiittäsin Jumalaa voimasta.
Se että lankean on minun oma valinta, siis ei mikään ulkopuolinen tai sisällä oleva voi pakottaa lankeamaan vaan minä itse päätän tehdä syntiä.
Joh. 8:36
Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Toivo. Kukapa haluaisi nähdä hävityksen kauhistksen pyhässä sijassa? Kyllä on papillekin miellyttävämpää nähdä seurakuntansa niin, ettei hätää mitään. Ajattelenkin, että sinä näet sen, minkä haluat nähdä.
Jumala on antanut sanansa, että meidän ei tarvitsisi kinastella siitä, että onko itse kunkin subjektiivinen näkemys toista parempi eli huonompi. Niinpä olisi syytä katsoa aikamme olemusta Jumalan näkökulmasta. Ja kun Raamatun sanaan verraten katselemme aikamme kasvoja, on minun blogini ”vakava huoli” varsin pinnallista ja mietoa.
Arille sanoisin, että synnin kautta tuli kuolema maailmaan. Jos ruumiisi kuolee, olet syntinen.
Terolle kiitoksia hyvistä kommenteista.
Joni Toivonen:””Arille sanoisin, että synnin kautta tuli kuolema maailmaan. Jos ruumiisi kuolee, olet syntinen.””
Kuoliko Jeesus? Oliko Hän syntinen?
Olis kyllä mielenkiintoista lukea Raamatulliset perustelut (jos niitä olis) väitteelle?
Sinäpä et ole Jeesus.
”yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet” Room. 5:12
Joni Toivonen tuet yllä Tero Hokkasen kommentteja, siis onko nyt niin että se synti, joka saa teidän mielestä ns ”uskovan” lankeamaan, olisi voitettavissa blogissa tuomissasi asioissa eli avioliitossa ja abortissa, mutta teidän omassa elämässä se vaikuttaa ja että teille riittää kuitenkin armoa (ja näille toisillekko ei)?
On toki eri asia hyväksyä synti kuin langeta siihen.