Turun Laivastoasemalla vaikutti 60-luvulla armoitettu suunnistaja Aksu. Kuka Aksu on nimeltään, ei ole ratkaisevaa, joka tietää niin tietää ja muita se ei kiinnosta. Hän valmensi aina Lappeenrannan opinahjoon meneviä. Useasti hän aloitti oppitunnin seuraavalla lauseella: Miten liikumme metsässä ilman karttaa ja kompassia? No, opetus oli perusteellista. Siinä käytiin käpi oksien pituudet puissa, naavan esiintyminen ja muurahaispesät sekä kellon käyttö aurinkoon nähden. Valitettavasti vain niitä asioita ei siellä kysytty. Tärkeä tieto osoittautui sillä kohdalla turhaksi tiedoksi.
Sen sijaan tärkeiksi osoittautuivat korkeuskäyrät, polkumerkinnät ynnämuut kohteet maastossa. Kuitenkin kompassin yhteydessä tulivat tutuiksi ainakin osittein lyhenneykset: Nekki, nakki ja kokki. Älköön kukaan kysykö tarkentavia kysymyksiä. Toki merenkulussa tulevat nämä samat, mutta eri termein. Siellä on eksymä ja eranto. Eranto tulee siitä, että maantieteellinen ja magneettinen napa eivät ole samassa paikassa. Eksymä taas johtuu laivan ja myös pienemmän paatin metalliosien magneettisuudesta. Jos kartta ei ole ajan tasalla ja nämä termiyt hallinnassa merenkulkeminen on onnenkauppaa, vaikka sanotaan, etää tuurilla ne suuretkin laivat seilaa.
Eksymä johtaa eksymiseen. Kaikki ei ole kohdallaan ja silloin saadaan vääriä tuloksia ja tehdään vääriä johtopäätöksiä. Joskus merelläkin eksytään. Erään kerran oli hiukan sumun riekaleita meren yllä. Matkalla kohtasimme pienveneen, joka selvästi tarvitsi apua. Konevauriota epäiltiin, kun sitten olimme hinanneet veneen lähelle Hankoa, miehet kysyivät: Onko tuo Hanko? Kuultuaan myöntävän vastauksen otettiin hinaus irti ja samalla konekkin suostui ärjähtelemään. Kuitenkin kaiken jälkeen vanhenevan maakravuksi muuntuneen miehen mielessä on yksi eli kaksi kysymystä: Opetuslapset kysyivät Hänen toisen tulemuksensa merkkiä ja Hän vastasi yllätävästi: Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä! Eksyminen ja eksyttäminen on kestoaiheita hengellisessä kentässä, mutta se askarruttaa vain osaa kristikunnasta. Osa on kaikkiruokaista, joten aina joku uusi kiinnostaa. Olisiko niin, että kaikki elämme nykyajan Areiopakilla ja kaikki uusi kiinnostaa. Mielellään kuullaan outoja asioita kuitenkaan mitään kunnolla sisäistäen.
Uskonnollisuus on siitä erikoista, ettei siinä ole eksymisen vaaraa, on vain näkökulmia ja mielipiteitä. Elävä usko on aina eksyttäjien listalla kärjessä. Niin olivat toiset apostolitkin alkuseurakunnan aikana. Ne tiesivät jotain enemmän ja kertoivat salaisuuksia, joita Paavali ei ollut kertonut, mahtoiko edes tietää. Miksi sitten eksyttäminen houkuttaa? Jospa tulisi näkyvämmäksi, kun omaksuu jotain sellaista, joka näyttää suurelta, mutta ei aina olekkaan Jumalan tarkoittamaa. Olen kuullut sanottavan, että julistajat kestävät kaikkein vähiten menestystä kaikkea muuta paljon enemmän. Pahin on tilanne, jos paimen ja hengellisen organisaation johtajat eksyvät. Ihmiset ovat sen verran laumasieluja, että mukana mennään tuntui hyvältä tai pahalta. Missä raha, valta ja hengellisyys ovat tekemisissä, on suuri vaara lankeamiselle ja eksymiselle, joka alkaa pienistä kompromisseista ja päätyy useasti suuriin oman edun tavoitteluihin.
Biblia tuntee jotenkin käsitteen uudestisyntyminen seuravana. Ensin tullaan Jeesuksen opetuslapseksi ja seurataan Häntä myös Getsemaneen , Golgatalle ja sitten ollaan kaiken toivon menettäneenä, kunnes Hän ilmestyy uudelleen j usko ja toivio saavat alkunsa, kaikki ei sittenkään ollut unta.
Jos tämä kaikki sovitetaan kasteeseen lapsena tidostamattomassa tilassa, niin se ei mielestäni sovi mitenkään, kun kuitenkin jokainen kastettu alkaa tehdä syntiä heti, kun siihen kykenee. Niinkuin Paavali todistaa kaikki ovat syntiä tehneet ja pois poikenneet.
Raamattu käyttää uudestisyntymisen yhteydessä kahta eri aikamuotoa. Toisella kuvataan kertakaikkista tulemista Jumalan lapseksi. ”Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” Toisella tarkoitetaan päivittäin tapahtuvaa lihallisen minän kuolettamista ja syntymistä hengellisyyteen.
Niinpä kasteessa synnytään uudelleen Hengen mukaan. Tuo synti käsite on paljon syvempi ja laajempi, kuin meidän tekemiset, se liittyy ihmiskunnan lankeemukseen ja paratiisista karkoittamiseen. Ihminen oli Jumalan kuva, Luomisen jälkeen, mutta tuli Adamin kaltaiseksi synnissä syntymän kautta. Ihminen on syntyessään Adamin kaltainen ei Jumalan. Synti on ihmisessä jo syntymässä ja tämä synti teologia on Raamatusta ja varsinkin Paavalin kirjeistä selkeästi nouseva ilmoitus. Synnin todellisuus täytyy myös uskoa Raamatun mukaan. Syntiä ei voi ihmisestä ulkoisesti nähdä.
Myös laki on enkelien kautta jälkeenpäin lisätty rikkomusten paljouden tähden ja Paavali sanoo: ilman lakia en olisi tiennyt synnistä mitään. (Gal.3:19) Ihminen pitää luontaista olemustaan sellaisena , että hän voi toimia oikein ja ilman vääryyttä maailmassa. Lapsen tiedottomuus ei ole mikään este Jumalalle. (On hyvä miettiä, miten niin Paavali ei tiennyt synnistä mitään, ennen kuin laki sai hänet kiinni. Millaisesta synnistä Paavali puhuu? Vääristä teoista, vai jostain paljon syvemmästä?
Synti ei ole vain taipumus ihmisessä, vaan se asuu ihmisessä olemuksellisesti.
On varmaa, että myös sokea invalidi, joka ei puhu eikä kuule, saa Kristillisessä kasteessa kaikki Jumalan siunaukset. Kaste on Jumalan Lahja Kristuksessa. Näin me uskon kautta saamme turvata Jumalaan, Hänen laupeuteensa ja Rakkauteensa Kristuksessa. Kaste on ihmistä varten, eikä ihminen kastetta varten.
Kaste pysyy voimassa Jumala tahdon ja lupauksen mukaan. Kaste Kristukseen on eri asia, kuin Johanneksen kaste, jossa ihminen tuli kasteelle lain mukaan toimiakseen, kun taas Kristuksen kaste on Jumalan teko ihmiselle.
Liian paljon sanoja liian paljon tutkielmia liian paljon paksuja kirjoja, joissa ihmiset ottavat sanoja toisiltaan eikä Jumalalta.
Raamattu on aika paksu kirja kokoelma, mutta juuri niihin Jeesus vetoaa puheissaan. Sanoo monesti: On kirjoitettu.
Ei Kristityn tarvitse osata Raamattua ulkoa ollakseen Jumalan lapsi. Tarvitsee vain uskoa Evankeliumi Jumalan Pojan mukaan… Autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.
Ismo Malinen hiukan ihmeellisiä noi sun jutut, siis Johanneksen kastekko ei ollut oikea ja miten ihmeessä saat sen(kin) ympättyä lakiin?
Jeesus ITSE Sanoo Johanneksen julistaneen Jumalan valtakuntaa, siis ei enää LAKIA, mot.
Asuiko Aatamissa synti vai TEKIKÖ hän syntiä syödessään omenaa?
Se että Aatamin jälkeläisiä synti hallitsee on oikein, MUTTA Jeesus tuli vapauttamaan tästä synnin orjuudesta ja ne jotka Jeesus parantaa eivät ole enää synnin orjia vaan Jumalan lapsia.
Sanoohan Paavali selkeästi että:
Room. 8:2
Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
Kirkko isänne kyllä osasivat lukea kun yhdessä uskontunnustuksesanne sanotaan että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Nyt sitten joku huomasi itsessään ettei pystykkään elämään niin kuin ko tunnustus vaati niin sehän piti ratkaista juuri tuolla synti asuu ihmisessä ja saa tekemään syntiä vaikka olisikin kristitty.
Athanasioksen tunnustus :
””………
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,
astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””
Kuinka tuo uskontunnustus sopii nykyiseen kasteenarmo-oppiin?
Athanasioksen tunnustus on suunnattu areiolaisuutta vastaan. Siksi se jättää huomioimatta ne uskon kohdat, joista ei areiolaisten kanssa ollut erimielisyyttä. Tämä pitää pitää mielessä tunnustusta luettaessa.
Areiolaiset kielsivät Jeesuksen jumaluuden ja sen myötä kolminaisuusopin.
Ari, ei kukaan ole kieltänyt tekemään hyvää ja pahaa taas jokainen tekee luonnostaan, joka muuta väittää on valehtelija.
Hyvän tekemisellä ei ole mitään tekemistä Pelastuksen kanssa, tämä on Evankeluimin ilosanoma. Jokainen joka uskoo Kristuksen Vapahtajakseen saa Lahjaksi Vanhurskauden Kristuksen kautta, joka kelpaa Jumalan edessä, Jumala on itse päättänyt näin, sillä Jumala on ylpeitä vastaan. Hyvät teot maailmassa ovat Jumalan tekemiä, sillä Hänen ruumiinsa (seurakunta) on ihmisten keskellä.
Jumala ei ole myöskään antanut lupaa rikkoa lakia, sillä jokainen joka ei täytä lakia virheettä ja täydellisesti, elää tuomion alla. Jeesus lyö löylyä ja lisää jopa väärät ajatukset ja mielenliikkeet lain noudattamisen piiriin. Joka rikkoo yhden kohdan, on syypää kaikissa kohdissa. Joka ajattelee väärin on jo rikkonut lain. Näin ehdoton on Jumalan laki.
Mitä tulee Adamin rikkomukseen, niin Adam oli vapaa, kunhan ei riko vain yhtä ainoaa käskyä vastaan, joka oli kielto syödä hyvän ja pahan tiedon puusta. Mutta juuri sen käskyn Adam rikkoi ja sai kuoleman osakseen. Tuo kuolema on tullut koko ihmisuvulle Adamin kautta, näin Paavali opettaa selkeästi. Synnin palkka on kuolema. Juuri sen tähden ihminen kuolee. Jos olet tavannut sellaisen ihmisen joka ei kuole, niin olet tavannut synnittömän ihmisen. Kaikkia muita kuolema koskee.
Juuri kuolema on tullut maailmaan Adamin synnin tähden ja tuosta synnistä ovat eläimetkin saanet osansa, vaikka ovat syyttömiä. Kristus kuoli ihmisen synnin tähden ja lunasti kuoleman alaiset.
Kun sanot, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan, niin onko maailmassa joku sellainen jota ei tuomita, koska elää ilman syntiä? Kukaan ei Pelastu, jos meidän tekomme luetaan vanhurskauden mitaksi. Ei yksikään.
Kiitos Jumalan, että Hän ei jättänyt Pelastusta ihmisen varaan, vaan Lähetti meille Kristuksen, jotta saisimme Elämän ja lunastuksen Hänen Armo lupauksen mukaan. Kiitos ja Ylistys olkoon Korkeimman.
Martti Pentti en ymmärrä mitä yrität sanoa kun tuot esille areolaisuuden?
Eikö ko tunnustuksessa selkeästi sanota, siis paino on sanalla SELKEÄSTI, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan, ” Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.”
Kaiken varmuudeksi lisätään SELKEÄ viesti:
””Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””
Tapasi mukaan vääntelet ja kääntelet asioita mutta ei tuo muuksi muutu vaikka kuinka sen vääntäsit.
Siis onko tuo kirkon oppi kun se löytyy kirkon tunnustuksista?
Ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan, mutta armahdetaan Jeesuksen pelstustyön perusteella. ”Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.”
Martti Pentti siis lisäsit itse tuohon jatkon, eihän lisäyksesi ole ko tunnustuksen mukainen.
Välillä tuntuu ettette osaa lukea kun väännätte ja lisäilette kaikkea mitä teksteissä ei todellakaan lue.
Lisäsin sen kuitenkin Raamatusta. Kyseinen tunnustus puuttuu niihin opillisiin asioihin, joista areiolaiset olivat kirkon valtavirran kanssa eri mieltä.
Apostolinen tunnustus ja Nikean tunnustus, jotka lausutaan usein yhteen ääneen, ilmaisevat myös syntien anteeksisaamisen armon. Edellisessä lausumme: ”Minä uskon – – – syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.” Jälkimmäisessä tämä kuuluu näin: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.”
Martti Pentti lisäystäsi ei ole tuossa tunnustuksessa eli onko sama kirkko kyseessä?
Kuka on muuttanut ja mitä?
Kuinka voi olla ristiriitaiset tunnustukset?
Tunnustukset eivät ole ristiriidassa keskenään. Niiden erot selittyvät siitä, milloin, missä tilanteessa ja mihin tarkoitukseen ne on laadittu. Samanlaisia eroja on myös Raamatussa olevien evankeliumeiden välillä. Johanneksen evankeliumi on huomattavan erilainen niin sanottuihin synoptisiin evankeliumeihin verrattuna. Sekin johtuu näistä ’milloin, missä ja miksi’ -kysymyksistä. Ristiriitaa evankeliumien välillä ei ole, jännitteitä kylläkin.
”Ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan, mutta armahdetaan Jeesuksen pelstustyön perusteella. “Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.” ( Martti Pentti klo 22.17)
Mikä tuossa edellisessä erinomaisessa kiteytyksessä ei kelpaa Arille? Miksi Ari vänkää? Onko Arilla vielä mielessä jotain mitä pitää tehdä Armon päälle? Minä en keksi mitään, enkä haluaakaan, koska menetän Armon saman tien, jos alan taas tekemään jotain saavuttaakseni Vanhurskauden.
”Jumala vanhusrakauttaa jumalattoman.” Tuota Paavalin toteamusta kannattaa hiukan aikaa mietiskellä. Lause löytyy Room 4:
”Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
Sillä mitä Raamattu sanoo? ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”.
Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
”Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!” Room.4: 1-8
Autuas ihminen on muuten sellainen, jonka Jumala on Itse Kristuksessa pelastanut täydellisesti, ilman ihmisen omaa operointia. Täytyy vain ymmärtää, että se, että ihminen vastaanottaa Jumalan Pojan, on juuri Jumalan teko ihmisessä.
”Ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan, mutta armahdetaan Jeesuksen pelstustyön perusteella. “Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.” ( Martti Pentti klo 22.17)
Lukekaa nyt sitten Paavalin sanoja vähän pidemmälle:
13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.(Room.8)
Siis mitä on lihan teot ja miten henki kuljettaa?
Jos joku väittää ettei Henki ole riittävän voimakas kuljettamaan Jumalan tahdossa niin silloin se on Pyhän Hengen pilkkaa.
Te eksytte kun ette tunne kirjoituksia ettekä JUMALAN VOIMAA.