Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. (Jes. 53:6)
Miksi olemme olleet eksyksissä; mikä merkitys on omilla töillä oikean Tien löytämisessä?
.
Miksi ainoastaan eksynyt tai kadonnut voidaan löytää?
.
Miksi emme itse pysty laittamaan syntejämme Herramme Jeesuksen Kristuksen päälle?
.
Millä perusteella meidän kaikkien, minunkin, kaikki synnit Herra heitti päällensä?
.
Miksi on (tai ei ole) vaikea uskoa, että Jeesus Kristus on sovittanut kaikki syntimme kokonaan, jolloin velka on kokonaan maksettu ilman meidän töitämme?
Kaikki julkaistut blogini:
Eksynyt taitaa olla myös itseltä hukassa. Kuka minä olen? Eksynyt on Jumalalle tärkeä ja Hyvä Paimen etsii eksyneitä ja johdattaa Isän kotiin.
Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni.” (Joh. 10:11-18)
Juha Heinilä: ”(Sananl. 8:22-25 / Biblia)…..Jumala ei ole luonut Jeesusta.
Vanha kirkkoraamattukäännös kääntää kyseisen kohdan niin, että se ilmaisee Jumalan luoneen Jeesuksen töittensä esikoiseksi (ensimmäinen syntynyt/luotu = esikoinen).
Sananlaskut 8. luku (vanha kirkkoraamattu):
”22. Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
23. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
24. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
25. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,”
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Sananl.8.html
Vesa, Bibliassa on tämä kohta oikein käännetty. Kristus Jumalan Poika on Isästä iankaikkisuudessa syntynyt.
Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä. Jo ijankaikkisuudesta olen minä asetettu, alussa, ennenkuin maa oli. Kuin ei syvyys vielä ollut, silloin minä olin jo syntynyt, kuin ei lähteet vielä vettä kuohuneet. Ennen kuin vuoret olivat perustetut, ja kukkulat valmistetut, olen minä syntynyt. (Sananl. 8:22-25 / Biblia)
Juha Heinilä: ” Bibliassa on tämä kohta oikein käännetty.”
Minkälaista pätevyyttä sinulla on alkukielen tuntemisen suhteen, jotta voi esittää sellaisen arvion?
Juha Heinilä: ” Eksynyt on Jumalalle tärkeä ja Hyvä Paimen etsii eksyneitä ja johdattaa Isän kotiin.”
Tärkeää on vain varmistua siitä, että kyseessä on ”hyvän Paimenen edustaja.
Luukas 21:8 ”8. Niin hän (Jeesus) sanoi: ”Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: ’Minä olen se’, ja: ’Aika on lähellä’. Mutta älkää menkö heidän perässään.”
Kiitos hyvästä kommentista, Vesa. Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Ainoastaan Hyvä Paimen johdattaa meidät Taivaaseen.
Jeesus Kristus on Tie ja Totuus ja Elämä!
Juha Heinilä: ”Jeesus Kristus on Tie ja Totuus ja Elämä!”
Juuri näin ja jatko tuosta Johanneksen evankeliumin 14. luvussa kuuluukin: ”ei kukaan tule Isän (Jehova Jumalan) tykö muutoin kuin minun kauttani.”
Jeesus siis toimii välittäjänä Kaikkivaltiaan Jumalan ja ihmisen välillä.
Kristityt on kutsuttu Karitsan häihin. Kristityt on kastettu nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jeesus on Tie Taivaan kotiin.
Autuaat ovat ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle.
Juha Heinilä: ” Autuaat ovat ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle.”
Vähän ennen tätä toteamusta Ilmestyskirjan 19. luvussa kuvaillaan sen tarkoitusta.
”4. Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: ”Amen, halleluja!”
5. Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: ”Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret”.
6. Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.” (Jumalalla siinä tarkoitetaan tietysti JHWH/Jahve/Jehovaa).
Heti sen jälkeen jakeessa 10: ”10. Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: ”Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa (Jehovaa). Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki.”
Jeesus todisti Isästään Jehovasta. Johanneksen evankeliumin 3. luku:
”31. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
32. Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.
33. Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
34. Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
35. Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.” (Jumalalla siinä tarkoitetaan Kaikkivaltiasta Jehova Jumalaa. Lähetetyllä Jumalan Poikaa Jeesusta Kristusta).
Vesa, Karitsan häistä ilmestyskirjan 19 luvun alusta on tärkeää lukea kokonaan. Luulisi sen kiinnostavan meitä jokaista. Ainakin kaikki kristityt ovat kutsutut.
Sen jälkeen minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden suuren äänen taivaassa sanovan: ”Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme. Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren.” Ja he sanoivat toistamiseen: ”Halleluja!” Ja hänen savunsa nousee aina ja iankaikkisesti. Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: ”Amen, halleluja!” Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: ”Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret.” Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.” Ja hän sanoi minulle: ”Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!” Vielä hän sanoi minulle: ”Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat.” Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: ”Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki.” (Ilm. 19:1-10)
Juha Heinilä: ”Vesa, Karitsan häistä ilmestyskirjan 19 luvun alusta on tärkeää lukea kokonaan”
”Häiden” jälkeisestä asettautumisesta kuvaannolliseen ”yhteiselämään toteaa 20. luku seuraavaa:
”4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
6. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.”
Keitä ovat siinä mainitut ”muut kuolleet”, jotka heräävät eloon tuhatvuotiskauden aikana. Kun mainitaan ”ensimmäinen ylösnousemus”, täytyy olla myöskin toinen ylösnousemus. Kun mainitaan ”toinen kuolema” täytyy olla myöskin ensimmäinen kuolema. Kun puhutaan hallitsijoista, täytyy olla myöskin hallittavia.
Näiden maan päällä elävien hallittavien odotteita kuvaa Ilmestyskirjan 21. luku:
”1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.”
Jumalan, Herran Jeesuksen Kristuksen omat kuuluvat Karitsan kuninkaalliseen papistoon jo täällä ajassa.
Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis, ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia. Sillä Raamatussa sanotaan: ”Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva.” Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, ”on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi” Ja ”kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi.” Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin. Mutta te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja”, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ”ette olleet kansa”, mutta nyt olette ”Jumalan kansa”, jotka ennen ”ette olleet armahdetut”, mutta nyt ”olette armahdetut.” (1. Piet. 2:4-10)
Baabelin portto, jonka huoruuden vihan viinasta kaikki kansat ovat juopuneet”
Kuvaa väärää antikristillistä porttokirkkoa, joka Vartiotorniseura
ilman muuta on Vesan todistamana:
– kieltäessään uskon vanhurskauden pelastuksessa
(yksin armosta Kristuksen tähden)
Tätä on jo Vanhassa testamentissa verrattu huoruuteen:
Merkitsee sitä, että morsiamen uskollisuus ylkä Kristukselle
jehovantodistajilta puuttuu.
Toinen huoruuden ilmentymä on Kristuksen jumaluuden
halventaminen.
Vartiotorniseura on lihan luomus ja siksi maailmasta ja maailman
ruhtinaan hengestä.
jorma ojala: ”kieltäessään uskon vanhurskauden pelastuksessa (yksin armosta Kristuksen tähden”
En ole kieltänyt sitä, että pelastuksen mahdollistaa vain Kristuksen lunnaat, jotka ovat osoitus Jehova Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Se käy ilmi tämän ketjun kommenteistanikin.
Sananlaskujen kirjan 6. luku: ”16. Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu:
17. ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta,
18. sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan,
19. väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.”
Jeesus vuorisaarnassaan Matteuksen 5. luku: ”11. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
12. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.”
Vesa Ahlforsin toiminta lähenee Pyhän Hengen pilkkaa, ellei se jo ole sitä.
Ilmiselvä tunnottomuus ja kykenemättömyys ymmärtää
kristillistä rakkautta ja armoa on siitä vakava oire.
Minä en sinuna paukuttelisi täällä henkseleitä.
Jos sinulla yhtään tuntoa on, lopeta tämä Pyhän Hengen
siunausta ja työtä Kirkossa rienaava toiminta ja
tee vakava parannus.
Rukoilemme kaikki, että saisit vielä armon katua ja uskoa
evankeliumi.
jorma ojala ”kieltäessään uskon vanhurskauden pelastuksessa (yksin armosta Kristuksen tähden)”
??!!
Johanneksen evankeliumin 3: 16 ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”
Sananlaskujen 6. luku: ”16. Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu:
17. ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta,
18. sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan,
19. väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.”
Hyvä, Vesa.
Hyviä raamatunpaikkoja noudatettavaksi.
Huh huh. Muutama selvennys: Synti josta meidät pelastetaan, on se tila, johon olemme syntyneet, koska kuulumme ihmisten sukukuntaan. (synnin tekeminen on tästä vain seuraus, synti on kuolema, jonka me olemme saaneet Adamin kautta osaksemme. Vääryyden tekeminen ei siis ole kysymys, kun meidät pelastetaan vääryydestä. Meidät pelastetaan valheessa elämisestä.
Tämä on vanhurskaudessa elämisen ydin. Jumalan Vanhurskaus on täynnä Armoa ja Totuutta. Meidät pelastetaan pois pimeydestä valkeuteen, että näkisimme totuuden itsestämme ja Jumalasta, joka on Kristus, jonka tuntemisen kautta miellä on pääsy Jumalan Valtakuntaan.
Joskus kuulee sanottavan, että ihminen on tehnyt uskonratkaisun, jossa ihminen antaa Jumalalle kaiken vallan elämässään. Tämä on mitä suurinta ylpeyttä, sillä ihminen on Jumalan Luomistyö. Ihminen kuvittelee ylpeydessään antavansa vallan Jumalalle. Kuinka ihminen, joka on langennut kuoleman syntiin, voi antaa Jumalalle vallan itseensä? Kuka on se ihminen joka kuvittelee omaavansa syntisenä sellaisen vallan, joka on ylitse Jumalan vallan? Ei Jumala voi pelastaa minua, jos en tahto. Eikö tuo ole täysin typerä väite? Mitä me kuvittelemme? Onko ihminen suurempi kuin Luoja?
Ylpeyttä on asettua Jumalan yläpuolelle, sanomalla, että ihminen voi, koska ihmisellä on vapaatahto. Kysyn: Mikä on sellainen vapaa tahto, joka ei tee aina mitä tahtoo? Jos olemme vapaat syntiin nähden, niin meillä ei pitäisi olla mitään vaikeutta, tehdä aina hyvää. Miksi emme tee, jos olemme vapaat?
Nyt käsi sydämelle, kuka on teistä se, joka sanoo: Minä voin tehdä aina oikein halutessani?
Vai olisiko sittenkin niin, että meidän tahtomme ja mielenliikkeet (sydämen aivoitukset) on sidottu syntiin, niin kuin Raamattu ilmoittaa ihmisestä.
Jokainen, joka syntiä tekee on synnin orja. Tämä tarkoittaa että olemme toisen omia, emme itsemme omia, kuten valheellisesti kuvittelemme, meidät on myyty synnin alle. Tahtomme voi kyllä olla puheissa hyvään, mutta tekomme todistaa toista. Meillä ei ole Jumalan Kirkkautta itsessämme sanoo Raamattu.
Jumala on täysin puhdas, Jumalassa ei ole vääryyttä, sitä tarkoittaa Kirkastettu.
Kristus on täysin Puhdas ja Hän tekee myös puhtaaksi ne, jotka kirkastetaan.
Jos meidät pelastetaan, niin sen tekee yksin Jumala, alusta loppuun. Hän saattaa alkamansa työn loppuun.
Ihminen joka pitää omastaan kiinni, ei nöyrry ja menee jopa niin pitkälle, että hän uskottelee ylpeydessään itselleen, että Hän on antanut Jumalalle mahdollisuuden tekemällä uskonratkaisun. Jos joku on mennyt alttarille tunnustamaan Kristuksen Herrakseen, niin sen on tehnyt Jumala yksin, siinä ei ole mitään epäselvää. On vain joitain, jotka kääntävät selvän asian ihmisen työksi ja näin turhentavat Jumalan Voiman. Voi niitä, jotka opettavat ihmisen itse päättävän pelastuksestaan, he kumoavat Jumalan Armon.
Jos joku on sokea, ja hän sanoo, minä näen, niin mitä sokeutta se on, muuta kuin että pitää sokeuttaan näkönä.
Jos siis ihminen kuvittelee välttävänsä syntiä, vaikka on itse sen lähde, niin ihminen pysyy synnissä. Jos ihminen taas tunnustaa syntinsä, niin hänen sokeutensa poistetaan. Kukaan ei voi tunnustaa syntiä, muuten kuin Jumalassa, eikä kukaan voi tunnustaa Kristusta, kuin Pyhässä Hengessä.
Synti ei ole ihmisen ulkopuolella vaan se on meissä. Joka toista tuomitsee, ei vielä tunne omaa syntiään, sillä kuka toista tuomitsee, tuomitsee myös itsensä, sillä olemme syntyneet kaikki tähän tilaan, synnin alle, joka on yhtä kuin sokeus, mutta jos me pidämme sokeutta näkönä, sokeutemme pysyy.
Sen tähden sanotaan: ”joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan Valtakuntaa” Näkemisestä on kysymys. Silmävoidetta saa Jumalalta, kun pyytää.
”Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.” Ilm.3:18
Ismo Malinen: ”Meidät pelastetaan pois pimeydestä valkeuteen, että näkisimme totuuden itsestämme ja Jumalasta..”
Siitä huolimatta Uuden testamentin kirjat mainitsevat uskostaan luopuneista yksilöistä. Jeesus ja Raamattu osoittavat, että jos on uskollinen loppuun saakka, niin vain silloin voi pelastua.
Ismo Malinen: ”Ei Jumala voi pelastaa minua, jos en tahdo. Eikö tuo ole täysin typerä väite? Mitä me kuvittelemme? Onko ihminen suurempi kuin Luoja?”
Raamattu kertoo uskoon tulleista ihmisistä, että ennen sitä he ottivat sanan vastaan. Jotkut siitä kuulleet eivät taas ottaneet sitä vastaan. Tällöin tuskin Jehova ja Jeesus Kristus osoittavat tälläisiin armoaan, elleivät nämä jossain vaiheessa osoita mielenmuutosta.
Apostolien tekojen 8. luku. ”14. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.”
Apostolien tekojen 17. luku: ”10. Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.”
Matteuksen 13. luku: ”18. Kuulkaa siis te vertaus kylväjästä:
19. Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen.
20. Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan;
21. mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois.
22. Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi.
23. Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä.”
Ismo Malinen: ”Jos meidät pelastetaan, niin sen tekee yksin Jumala, alusta loppuun..”
Pelastuksen mahdollistaa vain Kristuksen lunnaat. Ne ovat osoitus Jehova Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta ihmisiä kohtaan.
Pelastusta ei tuo ihmisen omat aikaansaannokset. Omilla toimilla, ja pysymällä uskollisena loppuun asti, ihminen voi tosin osoittaa Jumalalle uskonsa aitoutta ja hyvää ”sydämentilaa ja sitä että on alistunut Jumalan tahdon alaisuuteen ja haluaa noudattaa ja tehdä siihen liittyviä asioita. Jos ihminen ei lainkaan halua alistua Jumalan tahdon alaisuuteen, vaikka väittääkin uskovansa, se tuskin on hyvä tilanne suhteessa Jumalaan.
Johanneksen evankeliumin 3. luku: ”16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”
Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Eksyksissä olevat ovat jopa itseltä eksyksissä, eikä eksynyt voi löytää itse tietä. Ilman Hyvää Paimenta eksynyt jää olemaan eksyksissä. Ei auta yhtään, jos häntä auttaa toinen eksynyt.
Ismo Malinen, yrität sanoittaa uskoasi rauhallisen asialliseen tyyliin, toisin kuin muutama muu täällä, hyvä näin, en tiedä etsitkö vai oletko todella jo löytänyt omasta mielestäsi lopullisen Totuuden?? Siis onko asenteesi nöyrä eli juuri sellainen jolla voi löytää todellisen Tien Jumalan valtakuntaan???
Otetaan seuraava ajatus kommentistasi esille:
”Nyt käsi sydämelle, kuka on teistä se, joka sanoo: Minä voin tehdä aina oikein halutessani? Vai olisiko sittenkin niin, että meidän tahtomme ja mielenliikkeet (sydämen aivoitukset) on sidottu syntiin, niin kuin Raamattu ilmoittaa ihmisestä.”
Kun ajatellaan että ”vanhurskas on elävä uskosta” niin ainakin minä voin sanoa että minulla on kaikki mitä tarvitaan elämään Jumalan tahdossa eli minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset, miksikö, Jeesus lupaa voiman niille jotka kuulevat Hänen Sanansa, Pyhä Henki ja Hänen kanssaan vuodatettu Jumalan rakkaus on minulla. Kukaan tai mikään ei voi saada minua lankeamaan, vain minä itse tahdon tehdä syntiä KUN lankean.
31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.
33 He vastasivat hänelle: ”Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: ’Te tulette vapaiksi’?”
34 Jeesus vastasi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi. Joh.8
Tiedän että ennen elin täydellisesti kuulematta Jeesusta vaikk olin ns ”kastettu” ja kävin pyhä koulussa ja rippikoulussa jne…. en kuullessani (kylvettäessä) Sanaa kasvanut hyvää hedelmää, olin sokea ja kuuro paatuneella sydämellä.
Kun Jeesus paransi niin Hän avasi silmäni ja korvani ja sain voiman elää.
Kun ihminen elää itsevanhurskaudessa, voi pelastus tulla vasta sitten, kun luottamus omaan hurskauteen loppuu..
Niinpä Vesa Ahlfors sanoo luottavansa yksin Kristukseen, mutta yleensä jo seuraavassa viestissä hän ottaa esille
pelastukselle välttämättömäksi katsomansa ”tottelemisen” etc.
Kertoo surullisella tavalla siitä, että laki ja evankeliumi ovat täysin sekaisin.
Vartiotorniseuran pelastuskin on täysi torso.
Kun kristityt menevät taivaaseen, jehovantodistajat jäävät asemalle.
Ari, olet erinomainen ihminen. Minä en voi ylpeillä omista töistäni.
Jorma, sinulla on kyky nähdä pintaa syvemmälle. Kiitos Jorma. Laki ja evankeliumi on hyvä ymmärtää. Ainoastaan puhdas evankeliumi on oikea lääke syntisairauteen, jonka Jumalan laki meille näyttää.
Jorma Ojala, nyt kun olette jo moneen kertaan ”vastanneet” täällä tällä samalla vastauksella: ”teillä on laki ja evankeliumi sekaisin” niin olisiko nyt aika jo kertoa mitä laki on uudestisyntyneille eli onko mitään ”lakia” jota tulee Jumalan valtakunnassa noudattaa???
Sitten vielä on syntiä joka voi vielä uudestisyntyneenkin viedä kadotukseen???
Mielestäni täällä ei kukaan ole puhunut omien tekojensa vievät pelastukseen vai voitko sanoa kuka olisi niin väittänyt???
Ari, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on maailman kaikkeuden suurin aarre. Jumala vanhurskauttaa syntisen ilman omia tekoja. Jokainen joka uskoo Jeesukseen Kristukseen pelastuu. Jumala on pyhässä kasteessa uudestisynnyttänyt, antanut Pyhän Hengen, antanut pelastavan uskon ja olemme päässeet Jumalan lapsiksi. Meidän ei tarvitse mestaroida Jumalan armoa, koska se on paljon avarampi kuin mitä ymmärrämme.
Helposti ajattelemme, että kyllä Jumala Pietarin, Paavalin ja muut pylväät armahtaa, mutta syntisiä ei armahda. Ilman Pyhää Henkeä emme voi ymmärtää Jumalaa, koska Jumala vanhurskauttaa syntisen ilman yhtä ainutta tekoa.