Elämä kumpuaa Herran temppelistä

 

Kuvassa Someron kirkon alttari. Tässä kirkossa olen lapsuuteni ja nuoruuteni jumalanpalveluksiin kokoontunut.  Kirkkoon menimme, silloin kun bussikuljetus oli järjestetty meidän suunnalta.  Muina pyhinä  kuuntelimme jumalanpalveluksen radiosta.  Kuva on otettu 24. heinäkuuta 2022.

SUNNUNTAI 7.8.2022

9. sunnuntai helluntaista

Totuus ja harha

Pyhän psalmi on Ps. 92:5–10, 13–16

Ilmeellisiä ovat Jumalan teot. Hän tekee alati työtä. Hän on luonut maailmamme. Hän myös alati pitää huolta kättensä töistä. Hetkeksikään hän ei lakkaa ylläpitämästä maailmaamme. Jokainen sekunnin murto-osakin on hänen hallinnassaan. Jumala on ikuinen. Siksi hänen   ohjauksensa ei tunne  taukoja, ei hetkenkään katkoja, vaan hän toimii alati.  Onhan koko maailmankaikkeuden jokainen hiukkanenkin hänen luomaansa.   Hän ohjaa niin täsmällisesti,  että voimme tarkastella hänen työtään luonnonlakien tarkkuudella. Saamme riemuita hänen hyvyydestään ja uskollisuudestaan kaiken vaalimisessa.

Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.

  Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
  kuinka syvät sinun ajatuksesi!

Maailmassa on myös paljon pahuutta. Ihmiset eivät toimi oikein. Lyhytnäköisesti haetaan omaa voittoa. Ei nähdä että väärän teon takia moni kärsii. Pahan olemus on siinä, että se hävittää. Jumalan luomistyö turmeltuu.  Elämä rajoittuu, kuihtuu, näivettyy.  Pahuudelle ei löydy järkisyitä.  Paha on pahaa siksi, ettei sitä voi selittää.  Se on tyhmyyden tulosta. Paha saa palkkansa.

Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
  Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
  vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
  he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.

Pahan kylvö kasvaa huonoa satoa. Jo tässä ajassa luonto kärsii. Lähimmäiset kärsivät. Pahantekijä itse kärsii. Viha synnyttää vihaa. Katkeruus lietsoo katkeruutta ympärilleen. Loukkaus katkoo ihmissuhteita. Ystävyys ja toinen toisensa huomiointi vähenevät.  Luontokin iskee takaisin, kun sitä hävitetään.

Tärkeintä on  nähdä pahuuden kohtalo hyvän Jumalan töiden rikkomisena, Jumalamme mielen pahoittamisena.  Syntiinlankeemuskertomuksen tulokset ovat ilmeiset. Synti saa palkkansa, kun turmion valloille annetaan sijaa.

Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
  sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
  kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.

Jumala ei ole hylännyt luomajaan. Hän pitää meistä huolen. Pahuuden vallan voittaa Jumalan hyvyys. Hän on antanut meille tulevaisuuden ja toivon. Jeesus tuli luoksemme. Ikuinen Jumala otti olemukseensa ihmisyyden. Näin Jumalan Poika, jonka kautta Taivaan Isä loi maailman, asettui keskellemme. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa,  hankki pelastuksen koko maailman ihmisille, koko  luomakunnalleen.

Jotta sanoma hänen pelastuksestaan välittyisi kaikille kansoille, kaikille ihmisille, Jeesus kutsui opetuslapsensa. Opetuslasten piiri on laajentunut. Jo kolmannes maailman ihmisistä kuuluu kirkkoon, Kristuksen seuraajien joukkoon.

Niin kuin kasvi imee vettä ja ravinteita maasta, niin Jumalan kansa saa elämän voimaa Jumalan huoneen hyvyydestä. Jumala itse palvelee meitä messussa. Hän saarnauttaa sanansa ja toimii pyhissä sakramenteissaan. Jeesus itse on kansansa keskuudessa ja pitää huolta kaikista omistaan. Kirkko on hänen ruumiinsa.

Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
  Heidät on istutettu Herran temppeliin,
  he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.

Jumalan kansaan kuuluvat niin vanhat kuin nuoret, niin aikuiset kuin lapsetkin. Istutukset kasvavat vettä saatuaan, niin mekin tuomme pienokaisia  Jumalan kansan yhteyteen kasteen kautta. Niin kuin ikivanhat puut Pyhällä maalla vuosisatojen takaa, niin me   vanhoinakin  nautimme  Jumalan hyvyydestä pyhään messuun kokoontuessamme.

Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
  Herra on minun turvakallioni,

 

Introituksen psalmin teksti:

Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
  Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
  kuinka syvät sinun ajatuksesi!
Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
  Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
  vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
  he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.
Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
  sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
  kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.
Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
  Heidät on istutettu Herran temppeliin,
  he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.
Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
  Herra on minun turvakallioni,
  hän ei tee vääryyttä.

Ps. 92:5–10, 13–16

 

  1. Tänään keskiviikkona 10.8.2022 puhuin Svenssonin torpassa pitämässäni hartauspuheessa tämän blogin kertomasta aiheesta. Väki seurasi vapautuneen tyytyväisinä.

    Kristuksen armon sanoma luo iloa ja yhteistä tyytyväisyyttä. Ylösnoussut Jeesus on todellakin läsnä jokaisessa kristikunnan kokoontumisessa ja siitä saamme häntä kiittää ja ylistää.

    Rakas puolisoni prinsessa Colette lauloi ja väki antoi innokkaat aplodit.

    • Matias Roto varmaankin on kiva kuulla kuinka kasteessa saatu armo kattaa kaikki synnit hamaan kuolemaan asti, ei väliä että Jeesus sanoo tulevansa tuomitsemaan kaikki tekojensa mukaan.

    • Ari

      Ihmisen syntisyyden tähden jokainen ihminen joutuisi kadotukseen, mikäli pelastuminen olisi riippuvainen vain omista teoistaan. Tämän paljastaminen on lain saarnalla Jumalan sanan julistuksessa. Siksi tämä oikein toteutettu lain saarna opastaa meitä Kristuksen armoa anomaan. Tämän armon osallisuuteen meidät liittää kaste.

      Luther sanoo Isossa katekismuksessa:

      Pelastuminen taas, kuten hyvin tiedämme, ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Tästä huomaat jälleen, miten kallisarvoisena kastetta on pidettävä, saammehan me siinä omaksemme sanoin kuvaamattoman suuren aarteen. Samoin tämä osoittaa hyvin, ettei kaste voi olla pelkkää tavallista vettä. Pelkkä vesi ei näet voisi saada tuollaista aikaan, vaan sen saa aikaan sana ja se, että Jumalan nimi on läsnä vedessä, kuten edellä on jo sanottu. Siellä, missä Jumalan nimi on, siellä on välttämättä myös elämä ja autuus. Siksi on oikein kutsua tätä vettä jumalalliseksi, pelastavaksi, voimalliseksi ja armoa tulvivaksi vedeksi. Se saa näet sanasta voiman olla ”uudestisyntymisen pesu”. Tällaista nimitystä Paavali (Tit. 3:5) siitä käyttää Titukselle osoitetun kirjeen kolmannessa luvussa.

    • Ari

      Jotta ymmärtäisit että me pelastumme uskosta, emme tekojemme ansiosta, panen tähän viitteen yhteen jakeeseen Paavalin kirjeestä Roomalaisille:

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

      Tämän jakeen olen tänään 11.8.2022 kuunnellut ukrainaksi. Kuuntelin nimittäin äänikirjana ukrainaksi Paavalin pääkirjeet Roomalaiskirjeen, molemmat Korinttolaiskirjeet ja Galattalaiskirjeen. Käytin netistä WordProjectin sivustoa.

      https://www.wordproject.org/bibles/audio/67_ukrainian/b45.htm

    • Ari

      Luther opettaa oikean tien taivaaseen: Jeesus vie meidät taivaaseen tekemänsä sovintotyön tähden. Pelastumme yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.

      Rakkauden työt ovat uskon hedelmiä eivät sen edellytyksiä.

      Vertausta käyttääksemme. Kun sinulle tarjotaan bussikyytiä, niin sinun teologiasi mukaan sinä olat työntämään bussia Tampereelta Turkuun, kun taas kirkon opetus Kristuksen armosta on sitä, että kaste on bussilippu joka antaa sinulle vapaan kyydin Suomen Mansesta Suomen vanhimpaan kaupunkiin.

      Tai toisena kertomuksena 1980 -luvun puolivälistä. Silloin kun olin Kirkkojen Maailmanneuvoston talossa Casa Lucarnossa pidin urheiluharrastuksenani erään norjalaisen nuoren lähes kaksimetrisen miehen ottamista harteilleni ja sitten tein kyykkyhyppyjä treenatakseni.

      Tämä taustaksi tälle toiselle vertaukselle. Oletettu tapaus. Sinun teologiasi mukaan jos minun olisi pitänyt viedä hänet toiseen kaupunkiin Luganoon, niin minun plisi pitänyt kantaa häntä koko matkan. Sellainen ei olisi minulta onnistunut.

      Mutta jos vienti olisi ollut tehtäväni, niin olisin ostanut liput bussiin ja olisimme matkustaneet yhdessä. Se on vertaus siitä, että kirkon yhteydessä me kaikki olemme yhteistä matkaseuraa ja itse emme tee mitään matkamme taittumiseen kilometri kilometriltä.

      Pelastuksemme on todellakin yksistään armosta eikä meidän teoistamme.

      Efesolaiskirje:

      2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa – armosta te olette pelastetut

      2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja

    • Ari

      Missä ovat mielettömät suuruudenkuvitelmasi peräisin. On täysin mieletöntä edes vertailla teitä Lutherin kanssa. Ero on kuin ison hiiren ja elefantin välillä. Joten Lutherin kritiikkisi osoittaa vain täyttä ymmärtämättömyyttä.

      Lutherin teologia oli aikansa etevintä ja yksi kaikkien aikojen suuremmoisinpia. Sinun teologiasi on näiden sivustojen heikoinpien joukkoon kuuluvaa. Niin paljon teet aivan uskon alkeissakin vääriä tulkintoja.

      Sanaa ”parannuskin” sinä tulkitset kuin kymmenvuotias lapsi sanaa ”silmiinpistävä” selittäessään: ”Se tarkoittaa sellaista joka pistää neulalla silmään.”

      Raamattuhan puhuu parannuksesta nimenomaan JUMALAN työnä.

      Jeremia:

      17:14 Paranna minut, Herra, NIIN minä parannun, auta minua, niin olen autettu. Sillä sinä olet minun ylistykseni.

    • Matias Roto mitä Jeesuksen julistus tarkoitti:””Tehkää parannus ja uskokaa evaneliumi”?

      Mitä tuo parannuksen tekeminen tarkoittaa?

      Selitä niin että näinkin lapsenmielinen sen ymmärtää.

    • Ari

      Tuo lause: ”Tehkää parannus ja uskokaan evankeliumi”, on ymmärrettävä sellaiseksi että ensiksi kuvataan tapahtuma, johon siirrytään, ja sitten kerrotaan, kuika se tapahtuu. Uskon saaminen on parannuksen sisältö. Uskoon meidät liittää nimenomaan kaste.

      Luther sanoo selkeästi sen että koko elämämme on kasteen varassa elämistä.

      Meidän on lopuksi tiedettävä, mitä kastaminen merkitsee ja miksi Jumala on määrännyt siihen sakramenttiin, jossa meidät aluksi otetaan kristikunnan yhteyteen, juuri tällaisen ulkonaisen merkin ja menettelyn. Kasteessa —– kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen. Näiden kahden tapahtuman on jatkuttava meissä läpi koko elämämme. Eihän kristillinen elämä oikeastaan mitään muuta olekaan kuin yhtä jokapäiväistä kastetta, joka on kerran alkanut ja jatkuu alati.

    • Matias Roto ja noihin Lutherin sanoihin sinä uskot, etkö itse yhtään lue Raamattua ja vertaile noita Lutherin kirjoituksia Raamatun sanaan? Sokeasti toistat papukaijan lailla noita ihmeellisyyksiä.

      Mitä tarkoittaa kun Jeesus sanoo tulleensa kutsumaan syntisiä parannukseen?

    • Ari

      Kysyt enkö lainkaan lue Raamattua. Mistä moinen käsityksesi on peräisin. Olenhan juuri muutama kommentti sitten kertonut eilisestä neljän Uuden testamentin kirjan tutkimisesta ukrainaksi. Uudemmassa blogissani olen myös julkaissut puheenvuoron, josta näkyy vuosikymmenien työskentelyni Raamatun tekstien parissa.
      https://www.kotimaa.fi/blogit/__trashed-3/#comment-354769

      Lutheria luen, koska hän on yksi kaikkien aikojen pätevimpiä Raamatun selittäjiä. Hän oli nimenomaan Raamatun selitysopin professori, joka julkaisi elämänsä aikana enemmän tekstiä, kuin kukaan oli koko maailmanhistoriassa julkaissut aina viime vuosisadan puolelle asti. Vasta viime vuosisadalla kuulemma joku on sähköisiä kirjoituslaitteita käyttäen päässyt hänen ohitseen, mutta tämäkin on sellainen mitättömyys ettei monikaan edes tiedä kuka hän on.

      Vuosien 1502 – 1522 välillä Lutherin lyhin työpäivä oli 12 tuntia. Niin ahkerasti hän teki työtään yliopiston opettajana, aluksi filosofian sitten Raamatun selitysopin professorina.

      Seuraavana vuotena 1529 sen jälkeen, kun sinun kasteoppisi keksijä oli 1528 tuomittu kuolemaan yhtenä talonpoikaiskapinan johtoon pyrkineenä, Luther kirjoitti Hubmeierin vääristelyjä vastaan seuraavaa:

      Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan ja käskyyn sisältyvää ja sen pyhittämää vettä. Siksi se onkin jumalallista vettä, ei tosin sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen.

      Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta: he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: ”Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?” Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa.

      — kaiken sen, minkä Jumala meissä tekee ja vaikuttaa, sen hän tahtoo vaikuttaa tällaista ulkonaista järjestystä käyttäen. Uskon on siis suunnattava katseensa sinne, missä ja mihin suuntaan Jumala puhuu, jopa siihen suuntaan, minkä välityksellä hän puhuu, ja tartuttava siihen sanaan. Meillä on siis tässä sanat: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.” Mitä ne sitten tarkoittaisivat, elleivät ne puhuisi juuri kasteesta, siitä vedestä, joka sisältyy Jumalan asetukseen? Siksi tästä seuraa johtopäätös: joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen. —-

      Mutta kasteessa tuodaan ilmaiseksi jokaisen oven eteen aarre ja lääke, joka nielee kuoleman ja säilyttää elossa kaikki ihmiset. Tällaisessa arvossa meidän on pidettävä kastetta ja käytettävä sitä hyväksemme, jotta synnin ja huonon omantunnon painaessa saisimme kasteen voimaksemme ja lohduksemme. Sanomme silloin näin: ”Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat iankaikkisen elämän.

    • Ari

      Kysyt pelastavatko Paavalin sanat. Vastauksena voin sanoa, että ne sanat ovat elämän sanoja. Ne kertovat Jumalan vanhurskaudesta, joka meille annetaan yksin armosta, yksin uskosta ja yksistään Kristuksen tähden.

      Mielettömästi asetat Jeesuksen ja Paavalin ristiriitaan keskenään. Näin tehdessäsi kerrot vain ettet alkuunkaan ymmärrä, että KOKO RAAMATTU on Jumalan sanaa. Erityisesti sinun olisi aihetta tutustua paremmin Jeesuksen ja hänen opetuslastensa elinajan KOKO Raamattuun eli meidän Vanhaan testamenttiimme.

      Uuden testamentin kirjat ja kirjeet ovat kaikki Jeesuksen oppetuslasten kirjoittamia eli siis sellaisten, jotka vedellä kastaen ovat saaneet kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja juuri siinä kasteessa otettu opetuslasten joukkoon eli Jumalan kansan eli kirkon yhteyteen ja he myös elivät tässä Kristuksen ruumiissa eli kirkossa sen elävinä jäseninä.

      Muista Raamatun sana:

      ”—- tehkää kaikki kansAT minun opetuslapSIKSENI kastaMALLA —-” Matt. 28:18-20.

      Entisen suomen kielen tuntiopettajan huomautuksia:

      kansa -sana on KOKONAISOBJEKTISSA eli ei siis vain osia joistakin kansoista vaan kaikki ihmiset kaikista kansoista.

      translatiivi kertoo kasteen aikaansaamaksi muutokseksi sen että tuolla teolla saadaan kastettavissa sellainen muutos, että heistä juuri tuon kasteen välityksellä tulee opetuslapsia

      MA-infinitiiviin liittyvä allatiivi kertoo sen välineen, miten tämä opetuslapseksi tekeminen saadaan aikaan eli siis että kaste on se väline, jolla tämä vaikutus saadaa aikaan.

      Käytännön vihjeenä kerron tämän päivän Raamattu -annokseni.

      Olen lyhyen ajan sisällä toista kierrosta menossa koko Raamattua alusta loppuun ukrainaksi. Olen toisella kierroksella ehtinyt Uuteen testamenttiin. Tämän päivän annos on ollut Efesolaiskirjeestä Heprealaiskirjeeseen eli siis 10 Uuden testamentin teosta.

  2. Matias Roto esität väitteen:””Uuden testamentin kirjat ja kirjeet ovat kaikki Jeesuksen oppetuslasten kirjoittamia eli siis sellaisten, jotka vedellä kastaen ovat saaneet kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja juuri siinä kasteessa otettu opetuslasten joukkoon eli Jumalan kansan eli kirkon yhteyteen ja he myös elivät tässä Kristuksen ruumiissa eli kirkossa sen elävinä jäseninä.””

    Siis mistä tämä on peräisin, mainitse edes yhden opetuslapsen kaste Raamatussa?

    En väitä etteikö opetuslapsia olisi kastettu vaan sitä sanon ettei yhtään kastetta ole mainittu evankeliumeissa.

    • Ari

      Yksinkertaisesti peruste on siinä, ettei kukaan kastamaton ole kristitty. Vasta kasteessa pakanasta tulee Jumalan oma ja kirkon jäsen. Raamattuun on otettu vain kaikkein luotettavimmat kirjoitukset Kristuksen omien eli siis kirkon jäsenten teksteistä.

      On täysin tyhmää vaatia itsestään selvyyksiä.

      Vai onko todellakin paikkansa pitävää se, että koska et ole täällä minun kanssani keskustellessani koskaan kertonut kulkeneesi autolla, niin tästä pitää vetää sellainen johtopäätös, ettet ole eläessäsi ajanut autoa.

      Vain jos tämä logiikka kertoo sinusta toden, ettet siis ole koskaan ollut autossa, niin kysymykselläsi on edes alkeellisintakaan järkeä. Nyt puheenvuorosi on lähinnä tyhmyyden ylistystä.

  3. Matias Roto esität taasen mielikuvituksellisen vertauksen:””Vertausta käyttääksemme. Kun sinulle tarjotaan bussikyytiä, niin sinun teologiasi mukaan sinä olat työntämään bussia Tampereelta Turkuun, kun taas kirkon opetus Kristuksen armosta on sitä, että kaste on bussilippu joka antaa sinulle vapaan kyydin Suomen Mansesta Suomen vanhimpaan kaupunkiin.””

    Mitä on usko, onko uskoa jos Jeesus sanoisi että työnnä bussia Tampereelta Turkuun ja sinä alkaisit sitä työntämään, siis tekisit sitä mitä Jeesus sanoi vai olisiko uskoa se että katsoisit omia voimiasi ja toteaisit ettet pysty etkä näin edes aloittaisi työntämään?

    Lueppa nyt evankeliumista se kohta jossa Jeesus käski Pietaria kävelemään veden päällä, mitä oli tuossa usko?

    Voin helpottaa jos et ole lukenut että se on Matt.14:28-31

    Mietippä nyt sitten kun olet lukenut mitä on todellinen usko Jeesukseen ja Hänen sanaansa.

    • Ari

      Jällleen kerran heittäydyt tyhmemmäksi kuin olen sinusta aikaisemmin kuvitellut.

      Vertaukseni ajatus on yksinkertaisesti siinä, että kukaan ei pelastu omin teoin, ei yhden yksikään. Koko pelastus on yksistään Jumalan työtä aivan alusta loppuun asti.

      Muista, eettei valinta ole meidän ihmisten vaan yksistään Jumalan valinta:

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

      Omat voimat eivät riitä edes silloin vaikka panisi kokoon kaikkien omiin voimiinsa luottavien yritykset.

      Panenpa vertaukseksi mitä tapahtui kerran pikkusiskolleni kansakoulun yläluokilla. Kun hän oli koulun pisin oppilas, niin kerran pojat välitunnilla päättivät yhdessä kaataa ”hongankolistajan” maahan. He hyökkäsivät yhdessä hänen kimppuunsa. Opettaja näki tuon sisältä ja lähti tulemaan ulos pihalle. Mutta ennen kuin hän ehti ulos asti, niin pikkusiskoni oli ottanut pojan kerrallan kouriinsa ja antanut jokaiselle ilmalennon. Opettaja ehti näkemään lopputuloksen: Kaikki kaatoa yrittäneet olivat lentäneet sisareni käsistä viimeistä myöten.

      Yhtä lailla mielettömiä ovat sinun voimattomat hyökkäyksesi kirkon oppia vastaan. Kun ei mitään tiedä oikeasta opista eikä ymmärrä Jumalan sanan voimaa, niin seurauksena on siitä kaatuminen oman hyökkäyksensä mielettömyyteen.

    • Matias Roto jospa nyt hetkisen vetäisit henkeä ja rauhottuisit ja sitten lukisit mitä kirjoitin, siis toinko esille omaa voimaa tuossa uskoa koskevassa kommentissani, en vaan kun uskova tekee Jeesuksen sanan mukaan niin hänellä on voima toteuttaa se, siis kävelikö Pietari omassa voimassa veden päällä vai Jumalan, mietippä nyt rauhassa tätä?

    • Ari

      Ihan hyvin voisin sanoa, etten vastaa tyhmiin kysymyksiin,

      1) mutta kerron kuitenkin sen yksinkertaisen totuuden,

      että kukaan ihminen ei ole synnitön,

      ei edes Pyhä Apostoli Pietari, joka sentään oli Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa, nykyisten patriarkan virkojen ensimmäinen viranhaltija ja myös Rooman ensimmäinen piispa eli kaikkien Rooman paavien viran ensimmäinen viranhaltija.

      Aikaisemmin Paavalin ensimmäisen lähetysmatkan seuralaisena oli Markus, jonka matkan aikana noin 50 jKr. alkoi nykyisen Kyproksen kansankirkon hengellinen elämä Jeesuksen seuralaisena. Sitten Markuksesta tuli Pietarin seuralainen tämän lähetysmatkoilla. Elämänsä lopulla Markus toimi Aleksandrian ensimmäisenä piispana eli Aleksandrian paavin virassa. Hänen uudestisyntymänsä päivää eli siis hänen marttyyrikuolemansa 25.4.68 jKr. päivänä vietetään Markuksen nimipäivää. Nimitys uudestisyntymä kertoo elämän alun taivaan kirkkaudessa eli siis taivaassa syntymisen päivää.

      Muista että sana uudestisyntymä esiintyy sanan varsinaisessa merkityksessä vain kahdesti koko Raamatussa, Matteuksessa juuri viittauksena taivaan ilon alkamisesta ja Tiituksen kirjeen kohta KASTEEN vaikuttamana UUDESTISYNTYMÄNÄ.

      Matteuksen evankeliumi:

      19:28 Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Näin Pyhän Pietarin vaikutus näkyy kaikkialla. Mutta on täysin väärin kuvitella näiden perusteella, että hän olisi ollut synnitön.

      2) Palataksemme aikaisempaan hulluun väitteeseesi, missä asetat Jeesuksen ja Paavalin toisiaan vastaan.

      Ota huomioon että kahden ensimmäisen vuosisadan luotettavimpana aidon evankeliumin takeena eivät olleet Uuden testamentin tekstit, koska niitä oli niin vähän liikentessä. Luotettavin uskon totuuden kristeeri oli successio apostolica eli apostolinen seuraanto. Jokainen piispa tiesi keneltä oli oppinsa saanut ja myös keneltä hänen opettajansa oli oppinsa saanut ja edelleen keneltä tämä oli oppinsa saanut jne aina siihen asti, että jokaisen opetuksen lähtökohtana oli Jeesuksen oma opetus.

      Sama perinne oli ollut juutalaisilla käytössään jo monien vuosisatojen aikana. Se takasi opin ja elämän siirtymisen luotettavalta ihmiseltä luotettavalle ihmiselle.

      Kun vähitellen Uuden testamentin kirjoituksia alettiin kokoamaan, niin ensimmäisinä kokoelmaan tulivat Paavalin kirjeet. Sitten vasta vähitellen tähän kokoelmaan liitettiin muitakin kirjoja jotka nykyisin ovat Uudessa testamentissa mukana. Aluksi mukana oli myös sellaisia kirjoituksia, jotka nykyisin ovat Apostolisten isien kokoelmassa.

      Vasta noin vuoteen 400 mennessä Uuden testamentin kokoelma alkoi olla kutakuinkin nykyisessä muodossaan.

      Joten tämä oikaisuna sinun Paavalin tekstien vähättelyysi. Historian todellisuus oli nimittäin juuri päinvastainen: Aluksi koottiin Paavalin tekstejä ja vasta sen jälkeen toisia Jeesuksesta kertovia tekstejä liitettiin kokoelmaan mukaan.

    • ”Kävelikö Pietari omassa vai Jumalan voimassa veden päällä ?” Miten siinä sitten lopulta kävi? Usko Jumalan voimaan horjui ja Pietari piti pelastaa veden varasta veneeseen. Lieneekö nykyisilläkään uskovilla sen lujempaa uskoa?

  4. Ari

    Kansanomaisesti ilmaisten uskon tietoisuuden heräämisestä voitaneen kertoa eräästä körtistä. Kun häneltä kysyttiin, kuinka hän oli saanut herätyksen, niin vastauksena hän sanoi:

    ”Minä juoksin karkuun niin kovaa kuin pääsin, ja Jumala huolehti lopusta.”

    Tuossa se on ihan Raamatun ajatuksen mukainen vastaus selkeästi sanottu.

    Kertoohan Herran siunauskin miten kääntymys tulee. Se tulee kun Jumala kääntyy meidän puoleemme:

    ” —- Herra kääntäköön kasvonsa meidän puoleemme —-”

  5. On hyvin tärkeää nähdä, ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta. Tämä on seurausta siitä, että kirkon ulkopuolella ei ole Jumalan sanan saarnaa eikä pyhien sakramenttien jakoa, joiden välityksellä Pyhä Henki kutsuu ihmisiä kirkon yhteyteen Jumalan lapsen elämää elämään. Kirkko on Kristuksen ruumis. Ef. 1:22-23.

    Tästä Luther on sanonut käyttäen sanaa ”kristikunta” merkitsemään samaa kuin uskontunnustuksen sana ”kirkko” eli siis kyseessä on Jumalan kansa.

    Pyhitys

    Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

    Mitä se merkitsee? Vastaus:

    Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen,

    vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.

    Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.

  6. Martti Pentti:”””Kävelikö Pietari omassa vai Jumalan voimassa veden päällä ?” Miten siinä sitten lopulta kävi? Usko Jumalan voimaan horjui ja Pietari piti pelastaa veden varasta veneeseen. Lieneekö nykyisilläkään uskovilla sen lujempaa uskoa?””

    Tuo on kyllä hyvä kysymys, mitä on epäusko, eikö selkeä epäuskon osoitus ole perisyntioppi?

    • Ari

      Nyt sinä päästit oikein törkeän epäraamatullisen ajatuksen.

      Panen tähän vain pienen otoksen erittäin runsaasta Raamatun todistuksesta siitä, että me olimme jo Aadamissa syyllisiä tuomion ansaitsevaan syntiin.

      1.Mooseksen kirja:

      6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,

      Esra

      9:6 ja minä sanoin: ”Jumalani, minä olen häpeissäni enkä kehtaa kohottaa kasvojani sinun puoleesi, minun Jumalani; sillä meidän rikkomuksemme ovat nousseet päämme ylitse ja meidän syyllisyytemme on kohonnut taivaaseen asti.

      9:7 Isiemme päivistä aina tähän päivään asti on meidän syyllisyytemme ollut suuri; ja rikkomustemme tähden on meidät,

      Psalmit:

      14:3 Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.

      51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

      Daniel:

      9:5 Me olemme syntiä tehneet, olemme väärin tehneet, olleet jumalattomat ja uppiniskaiset; me olemme poikenneet pois sinun käskyistäsi ja oikeuksistasi

      Roomalaiskirje:

      3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –

      Joten jos meillä ei olisi vanhurskautta yksistään Jumalan armosta ja yksistään

      uskosta

      ilman meidän omia mahdollisuuksiamme,

      niin me kaikki olisimme tuomion omia. Kaikki.

      Mutta nytpä armo annetaan lahjaksi, yksistään lahjaksi, ja tämän lahjan avulla saamme pelastuksen.

      Roomalaiskirje:

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

    • Miten Raamattua voi lukea niin silmät ummessa, että perisynti jää huomaamatta? Ihminen ryöstää ja raiskaa lahjaksi saamaansa luomakuntaa; sitä; jota piti viljellä ja varjella. Tuhot näkyvät kaikkialla, uutisointi mediassa todistaa tämän olevan totta.

      Matiaksen esille nostamat Raamatun kohdat ovat keskeisiä. Raamattu ei anna kovin ”mairittelevaa” kuvaa ihmisestä. Ihmiskunnan historia on syntiinlankeemuksen historiaa. Ihmiskunta ei ole viisastunut, vaan sukupolvesta sukupolveen todistaa perisynnin turmelusta.

      Job. 4:17 ’Onko ihminen vanhurskas Jumalan edessä, onko mies Luojansa edessä puhdas?
      4:18 Katso, palvelijoihinsakaan hän ei luota, enkeleissäänkin hän havaitsee vikoja;
      4:19 saati niissä, jotka savimajoissa asuvat, joiden perustus on maan tomussa! He rusentuvat kuin koiperhonen;

      Job:15:15 Katso, pyhiinsäkään hän ei luota, eivät taivaatkaan ole puhtaat hänen silmissänsä,
      15:16 saati sitten ihminen, inhottava ja kelvoton, joka juo vääryyttä niinkuin vettä.

    • Ari: ”Matias Roto mitä Jeesuksen julistus tarkoitti:””Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”?
      Mitä tuo parannuksen tekeminen tarkoittaa?
      Selitä niin että näinkin lapsenmielinen sen ymmärtää.”

      Vastaan oman ymmärrykseni mukaan:

      Evankeliumi on tarkoitettu kaikille. Koko ihmiskunnan tulisi tunnustaa, että olemme rikkoneet Jumalaa vastaan. Synnin tunnustaminen on parannuksen tekemistä myös yksittäisen ihmisen kohdalla.

      Jeesus haluaa liittää itseensä kasteessa koko langenneen ihmiskunnan. Siksi hän yhä kehottaa tekemään kaikki kansat omikseen kastamalla ja opettamalla. Hän kertoo sovittaneensa koko maailman synnit Golgatalla. Ihmiskunnan tulisi uskoa evankeliumi syntien sovituksesta. Tässä on (myös koko kristikunnan?) ”koko paketti” parannuksen tekemisestä ja evankeliumin uskomisesta. Tarvitaan kaste ja usko evankeliumin ilosanomaan.

      Parannus tänään on ”oikeassa linjassa”, kun tänäänkin uskomme ja luotamme Jeesuksen työhön. Hänelle voimme viedä ajatuksissa ja/tai huomaamattamme tekemämme synnit jokapäiväisessä parannuksessa. Ihminen ei tule synnittömäksi tässä elämässä. Lue edeltä Raamatun jakeista, kuinka Jumala ei luota edes omiin enkeleihin, saati sitten ihmiseen. Pahat ajatukset ovat myös syntiä, joista pitää tehdä parannus.

      Parannuksen tekeminen on kesken, jos ns. ”painetaan villaisella” omia (”mukamas pieniä”) syntejä. Pyhä Henki haluaa totuutta ”salatuimpaan saakka”. Tupakointi ja alkoholin käyttö (joille ne ovat synniksi tulleet), voidaan lopettaa omassa voimassa, mutta sydämen puhdistukseen tarvitaan Jumalan voima (Evankeliumi Kristuksesta).

  7. Matias Roto toteat minulle:””Nyt sinä päästit oikein törkeän epäraamatullisen ajatuksen.””

    Tuo mitä selität ei ole perisyntioppia vaan Raamatun sanaa, siis perisyntioppi on se että ns ”kristityt” joutuvat keksimään jonkun valheen miksi he tekevät sitä samaa kuin kaikki muutkin maailman ihmiset, sama pahuus vallitsee heidänkin keskuudessa kuin muidenkin.

    • Syntisistä ei synny muita kuin syntisiä. Ainoa poikkeus on Kristus, joka syntyi neitsyt Mariasta.

      Äidin ja sikiön verenkierrot ovat erossa toisistaan. Napanuora välittää happea ja ravintoa. Näin Kristuksen, tahrattoman Karitsan sovintoveri pysyi puhtaana syntisen Marian kohdussa.

      Pasanen, ”perisyntioppi on se että ns ”kristityt” joutuvat keksimään jonkun valheen miksi he tekevät sitä samaa kuin kaikki muutkin maailman ihmiset, sama pahuus vallitsee heidänkin keskuudessa kuin muidenkin.”

      Valhe on valhetta, syntiä sekä tuomittavaa, ei siis pidä keksiä valheita ja elää vääryydessä.

      Oletko puhdas Ari Pasanen? Pyhä Henki haluaa totuutta ”salatuimpaan saakka.”

    • Kari Paukkunen toteat:””Syntisistä ei synny muita kuin syntisiä””

      Aivan oikein, siis ihminen syntyy miehen ja naisen tahdosta, siis mikä on ratkaisu, Jumala uudestisynnyttään synteihinsä kuolleet hengellään.

    • Sivuutat taas edellä olevan keskustelun? Mitä mieltä olet siitä, mitä ajattelen parannuksen ja evankeliumiin uskomisen olevan? Näitä kyselit Matiakselta. Minun vastaukset ja kommentoinnit sivuutat?

      Pysy aiheessa. äläkä aina hyppää uuteen ennen kuin aikaisempi on käsitelty.

    • Ari

      Valitettavasti jälleen kerran osoitat tyhmyytesi väittämällä itsesi kanssa ristiriitaisia väitteitä.

      – Toisaalta kiellät perisyntiopin

      – Toisaalta sanot että esittämäni perisyntioppi on Jumalan sanaa.

      Tyhmyytesi on siinä että – käyttääkseni lapsuuteni maanviljelijän poikana liittyvän elämän mukaista vertausta –

      sinä teet kuin possu, joka ensiksi kaataa ruokakuppinsa karsinan lattialle

      ja sitten syö tuon saman ruuan lattian olkien joukosta.

      Välttäessäsi viisautta torjut samalla kaiken järkevän keskustelun.

      Sananlaskut:

      1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?

      1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.

      3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

      8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.

      Muista että viisaus on Jumalan lahja. Hanki siis viisautta. Sananlaskujen kirjaa jatkaakseni.

      2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.

      2:10 sillä viisaus tulee sydämeesi, ja tieto tulee sielullesi suloiseksi,

      3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.

      3:19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni

      7:4 Sano viisaudelle: ”Sinä olet sisareni”, kutsu ymmärrystä sukulaiseksi,

      Joten avaa mielesi näkemään oikean opin tarpeellisuus, jottet koko aikaa löisi päätäsi seinään.
      .

    • Ari

      Kirjoitat

      ” ”kristityt” —–pahuus vallitsee heidänkin keskuudessa kuin muidenkin.”

      Tästä siis tulee esille, että et ole kristitty eli siis olet Kristuksen ulkopuolella, koska puhut Kristukseen uskovista kolmannessa persoonassa ”heidän”.

      Olen todennut tämän asiaintilan jo siitäkin, että olet kertonut, ettet ole minkään kirkon jäsen. Koska kuitenkin olet kerran kastettu, niin et ole pakana. Kaste ei menetä voimaansa eikä pätevyyttään milloinkaan, koska se on Jumalan työ.

      Koska et kuitenkaan ole kirkon sisällä, niin olet luopio. Vanhan kirkon opetus on että sellaisella ei Jumala ole Isä taivaassa, joille kirkko ei ole äiti maan päällä. Koska kirkko on Kristuksen ruumis, Ef. 1:22-23, niin sellainen joka ei ole jäsen Kristuksen ruumiissa ei myöskään elä Kristuksen yhteydessä.

      Edelleen

      Jos olen ymmärtänyt sinua oikein, niin kuvittelet, ettei uskoon tullut muka olisi syntinen. Tällainen oppi on itsensä pettämistä ja – mikä vieläkin pahempaa – tällainen oppi väittää Jumalaa valehtelijaksi:

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole (Huomaa preesens!!!) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet (Jumalan) valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    • ”Äidin ja sikiön verenkierrot ovat erossa toisistaan. Näin Kristuksen, tahrattoman Karitsan sovintoveri pysyi puhtaana syntisen Marian kohdussa.” Teologiasta ei pidä tehdä biologiaa eikä biologiasta teologiaa.

    • Ari

      Suomen sana ”seurakunta” on Mikael Agricolan suomennus KIRKKO -sanasta .

      Tämä tuli mieleeni eilen, kun sain päätökseen toisen kierroksen ukrainan kielisen Raamatun läpi käymisessä tämän kesän kuluessa. Ilmestyskirjassa puhutaan seitsemästä kirkosta, joille Johannes lähettää kiertokirjeensä.

      Ensimmäisenä mainitaan Efeson kirkko. Ilm. 2:1.

      Ukrainaksi

      Откровение 2:1

      !Ангелові Ефєської церкви напиши: —

      Suomeksi ”Efeson kirkon enkelille kirjoita: — ”

      Tunnemme Uudesta testamentista kolmekin Efeson kirkon alkuaikojen piispaa.

      Ensimmäinen piispa oli Timoteus, jonka sinäkin tuntenet Paavalin työtoverina ja Timoteuskirjeistään.

      Toinen piispa oli Onesimus, jonka tuntenet Filemonin kirjeestä.

      Heidän jälkeensä Efeson piispa oli Johannes, jonka tunnet Ilmestyskirjasta.

      Joten muistapa tästä ettei Raamattu ole mikään historian kulusta irrallaan oleva taivaasta tipaahtanut kirja, vaan sen tapahtumat ovat osa meidän maailmamme konkreettista historiaa. Samalla tavalla kirkkokaan ei ole yksistään näkymättömien yhteyksien ajatuksellinen yhteenkuuluvuus, vaan elävien ihmisten yhteinen laitos tässä meidän maailmassamme. Juuti tämän näkyvän yhteisön välityksellä näkymätön kaikkivaltias Jumala tekee työtään ja Pyhä Henki jakaa Kristuksen armoa täyteen rauhaan ja vapauteen asti.

    • Martti Pentti: ”Teologiasta ei pidä tehdä biologiaa eikä biologiasta teologiaa.”

      Pahoittelen ajattelemattomuuttani, kiitos oikaisusta.

  8. Matias Roto tuot esille viisauden ylistystä, siis inhimillistä viisautta, voiko sillä löytää Totuutta?

    Ei voi sillä Jumala salaa juuri näiltä ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” evankeliumin.

    Mietippä nyt omaa viisauttasi, lapsena opetettiin joulupukista, niinpä niin moni pieni lapsi uskoi todella joulupukkiin, vanhetessaan lapset alkoivat saada todisteita joulupukin olemattomuudesta ja näin lapset oman ymmärryksensä kautta eivät enää uskoneet tähän ”valheeseen”.

    Entäpä kirkon opetus, kuinka se sopii Raamatun sanaan, miksi nyt eivät viisaat ja ymmärtäväiset todeella ymmärrä ettei kirkko (sen jäsenet) elä sen sanan mukaan mikä on evankeliumissa, eivät elä keskinäisessä rakkaudessa?

    • Ari

      1) Mikäli panet elämän mittariksi, niin sen kauempaa ei sinun tarvitse mennä kuin omaan itseesi, kohdataksesi sellaista elämää, mikä herättää pahennusta. Miksi sinun puheenvuorosi ovat niin epäystävällisen loukkaaviksi muotoiltuja, että tällä kotimaa- palstalla olen joutunut poistamaan sinun kommenttejasi enemmän kuin kaikkien muiden yhteensä.

      2) Nimenomaan kirkon opetus sopii yhteen Raamatun sanan kanssa. Raamattuhan on meidän kirkkomme opin perusta.

      Sen sijaan olen tämänkin keskustelun aikana oikaissut sinua ties kuinka monta kertaa täysin Raamatun vastaisista väännöksistäsi ja huomaa tämä

      silti oikaisuista huolimatta sinä jatkat kinaamista Raamattua vastaan.

      3) Olet tulkinnut väärin nuo sanat viisailta ja ymmärtäväisiltä salaamiselta. Ne on suunnattu sellaisia epäuskoisia vastaan, jotka ottavat epäuskonsa naamariksi muka viisauden. Eivät mokomat ole huomanneet, että vain tyhmä sanoo sydämessään, ettei ole Jumalaa. Noiden sanojen kohteena olevien ihmisten varsinainen virhe oli siinä, että he vastustivat Jumalaa ja hänen sanaansa, mutta sitten hätävalheekseen keksivät, että he muka ovat viisaita.

      Näissä keskusteluissa sinäkin teet samoin, kun omine järkeilyinesi menet kieltämään Jumalan teon kasteessa ja alat puhua kasteen vastaanottajan kehitystasosta, mistä Pietari ei sanaakaan virkkaa. Miksi itse lankeat sellaisiin viisasteluihin, joissa ei ole pienintäkään Raamatun perustetta, vaan jotka ainoastaan on keksitty Raamatun sanan sisältämän Jumalan lupauksen halventamiseksi.

      Jos todella olet niin lapsenmielinen, kuin väität, niin kysypä pieneltä lapselta, mitä tarkoittaa Apostolin käyttämä lapsi -sana tämän helluntaisaarnassa.

      ” —- kaste —– LAPSILLENNE —” Apt. 2:38-39

      Jos et anna mitään vinkkiä, niin lapsi ymmärtää siinä oman ikäisensä tai itseään pienemmän lapsen.

      Sitten tähän vielä vähän järkeä, että jos Raamatun sana jo lopultakin menisi perille.

      !. Moos. 3:16 alkukielen kreikan vastaava sana ”teknon”, ”synnytyksen tulos” eli ”synnytetty” eli ”vastasyntynyt” eli ”vauva” eli ”lapsi” on Septuagintassa sellainen joka juuri on tulossa ulos äidistä: ” — kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia—” . Tämä sana ”teknon” lapsi -sana on samaa sanajuurta kuin verbi ”synnyttää”, ”tikto”.

      Joten aukaiseppa silmäsi ja avarru järjenkäytössä ja ota tämä lapsi -sana niin kuin se on tarkoitettu: Lapsi on äsken syntynyt vauva.

      4) Hyökkäyksesi kirkkoa vastaan otan Jumalasta luopuneen esittäminä kiukunpurkauksina. Koska olet luopunut kirkosta, niin olet Kristuksen ulkopuolella.

      Kirkko on Kristuksen ruumis, joten kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta. Ef. 1:22-23. Tämä on selkeä seuraus siitä, ettei ole olemassa muuta pelastusta kuin Vapahtajamme Jeesus.

      Pyhä Henki käyttää kirkkoa työvälineenään saarnatessaan ihmisille ja jakaessaan pyhiä sakramentteja ihmisen pelastamiseksi. Raamattu on Pyhän Hengen innoittama kirja. Sellaisena se on siis kirkon kirja. Joten kaikki muiden henkien manaamat tulkinnat, jotka puhuvat Raamattua vastaan, ovat harhoja. Ota siis Pyhä Kirja niin kuin se on kirjoitettu äläkä anna minkään omien haihattelujesi viedä sinua harhaan.

    • Matias Roto testataampa sinun lukutaitoa.

      Sanoppa mikä on lupaus Pietarin helluntai saarnassa:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Kirjoita nyt yksinkertaisesti mikä on lupaus josta Pietari puhuu?

    • Sain kasteen vuonna 1959, ja kasteessa Pyhän Hengen lahjan. Uskoin lapsena Jeesukseen. Se oli Pyhän Hengen työtä. Usko sammui nuoruudessa. Pyhä Henki muistutti minua Jumalan laista ja synnistä nuoruuteni ajan, mutta minä olin ”kovakorvainen” ja kuljin omaa tietäni.

      Pyhä Henki, jonka olin kasteessa saanut, puhutteli minua voimakkasti ja rakkaudella vuonna 1981, jolloin uskoni vahvistui. Ymmärsin, että Taivaan Isä rakastaa minua yhä, vaikka olin tuhlaajapoika. Uskoin syntini anteeksi. ”Isä juoksi vastaan ja otti syliinsä.”

      Tänään Taivaan Isä rakastaa minua edelleen samalla tavalla kuin vuonna 1959. Hän on rakastanut minua jo ennen syntymääni. Olen Jumalan lapsi ja taivaan perillinen Jeesuksen Kristuksen tähden. Hän on ollut uskollinen. Minä en ole ollut.

      Tänään parannuksen tekeminen merkitsee minulle sitä, että saan uskoa syntini anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Raamattu ei anna minulle lupaa tehdä syntiä, mutta Raamattu lupaa minulle synnit anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden.

      En ymmärrä, että kukaan voisi vaatia minulta mitään muuta kuin sen, että minulla on sekä usko että kaste. Olen itsessäni avuton, mutta Kristuksessa autuas.

      Tämä autuus ei välttämättä avaudu niille, jotka luottavat omaan parannukseen. He ehkä luulevat olevansa parempia kuin muut Aadamin ja Eevan perilliset?

    • Oletko Pasanen muita uskovaisia parempi? Raamattu kertoo edelleen, että ” kaikki ovat pois poikenneet”. Raamatun sana on ”niin ja aamen”. Sinä tulit uskoon, etkä ole sen jälkeen syntiä tehnyt?

      Kaikkia muita syytät?

    • Ari

      Älä heittäydy Kalevalan Joukahaiseksi vakaan vanhan Väinämöisen haastajana. Sai siitä vakavan muistutuksen. Tuli suohon lauletuksi. Sinä olet jo lukemattomia kertoja Raamatun vastaisine selityksinesi vajonnut kurkkuasi myöten suohon, kuin erään vitsailevan kertomuksen Nikita Hruštšov, joka leukaan asti suohon uponneena sai kysymyksen, että eikö tuollainen tila on hankala. Tämä vastasi, että onhan se vaikea, mutta vielä vaikeampaa on toveri Stalinilla, kun hän seisoo tämän harteilla.

      Tässä aluksi lyhyt selitys

      Pietari kehottaa kuulijoitaan tekemään parannuksen. Alkukielessä verbi on aoristi eli ei aikaan sidottu tapahtuma, kunhan se vain toteutuu.

      Tämän jälkeen apostoli kertoo, kuinka tuo parannus tapahtuu. Se tapahtuu Jeesuksen asettaman kasteen välityksellä. Jeesuksen nimeen tarkoittaa siis Jeesuksen valtuuttamaa kastetta, missä Jeesus itse on tapahtuman päämies, varsinainen toimen tekijä, ja pappi on vain tämän kasteen asiamies. Vapahtajan asian hoitajana, Jeesuksen valtuuttamana toimijana.

      Tässä myös verbi on aoristi muodossa eli tämäkään ei kehotuksen puolesta ole aikasidonnainen kunhan se vain tapahtuu. Edelleen on huomattava että kasteen saamisen verbi on passiivi. Se siis tarkoittaa sitä, että kastettavalla ei ole kerrassaan mitään omaa osuutta tämän kasteen saamisessa. Kastettava on yhtä vähän toimintaan myötävaikuttava kuin muovailuvaha muovailijansa käsissä.

      Pelastuksen kannalta siis on tärkeintä

      AINOASTAAN se että Jeesus itse toimittaa kasteen

      välimiehensä papin käsien ja suun välityksellä.

      Kolmanneksi Pietarin sana kertoo, että kasteen tuloksena on syntien anteeksianto eli siis nimenomaan kasteessa tapahtuu parannuksen tapahtuman varsinainen sisältö: se, että saamme syntimme anteeksi. Tämä sanotaan alkukielessä preposition εἰς , eis , välityksellä. Suomennettuna translatiivi eli teon tuloksen ilmoittavan muutoksen aikaansaamisen sijassa:

      ”— syntien anteeksisaamiSEKSI —”

      Koska Jeesuksen kaste on Pyhän Hengen kaste, niin meidän kasteemme Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on Pyhällä Hengellä kastaminen eli kuten Pietari sanoo suurena lupauksena

      ” —- kaste — N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan –”

      Edelleen Pietari sanoo, että tämä parannuksen vaikuttava kaste on rajoittamaton. Sille ei ole lupa panna ihmiskäskyjen mielettömiä estoja, vaan se on on tarkoitettu koko maailmalle: KAIKILLE jotka Jumala itse kutsuu.

      ” — kaste —- kaikille —”.

      Sinun kaltaisiasi joukahaisia varten Pietari vielä lausuu selittäen, että tämä lahja kuuluu koko väelle, sekä aikuisille että lapsille, niin vanhoille kuin nuorille, niin pikkuvauvoille kuin yli satavuotiaillekin: kaikille, ikään katsomatta.

      Ja koska et vielä tähän mennessä ole oppinut Pietarin tekstistä lukemaan lapsi -sanaa, niin panen sen vielä kerran tähän oikein ekaluokkalaisen oppikirjan tavoin tavuviivoilla kirjoittaen. Toivottavasti nyt oppit sen lukemaan.

      ” —

      K A S – T E

      L A P – S I L – L E

      — ”

      Ap.t. 2:38-39

  9. Kari Paukkunen miksi etsit minusta synnitöntä, ei Raamattu sano että seuraa synnitöntä ihmistä vaan että Jeesusta tulee seurata.

    Se mitä haluan julistaa on evankeliumi, siis johdattaa ihmisiä parantajan luo, Jeesuksen.

    Kun itse olin 40 vuotta sokea niin kun Jeesus paransi minut niin että nyt näen niin pitäisikö minun olla hiljaa siitä?

    Ajattele Paavalia, hän kiihkoili omaa ”oikeaa” uskoaan jopa vainoten seurakuntaa, mutta kun kohtasi Parantajan joka aukaisi hänen silmänsä niin oliko Paavali hiljaa kun kaikki entiset uskon johtajat häntä vainosivat ja kielsivät?

    • Pasanen, ”Kari Paukkunen miksi etsit minusta synnitöntä, ei Raamattu sano että seuraa synnitöntä ihmistä vaan että Jeesusta tulee seurata.”

      En minä sinua seuraa, enkä ole koskaan ajatellut, että sinä olet synnitön. Kommenteilla kuitenkin syytät muita ja esiinnyt kuin olisit muita parempi. Sinun parannuksesi on parempi kuin Matias Roton?

      Ari Pasanen: ”Entäpä kirkon opetus, kuinka se sopii Raamatun sanaan, miksi nyt eivät viisaat ja ymmärtäväiset todeella ymmärrä ettei kirkko (sen jäsenet) elä sen sanan mukaan mikä on evankeliumissa, eivät elä keskinäisessä rakkaudessa?”

      Onko sinulla sellainen yhteisö, jossa eletään keskinäisessä rakkaudessa? Vastaa! Mistä sinä olet sen löytänyt kun samaan aikaan muita syytät?

    • Kari

      Ari on toisaalla sanonut, ettei hänellä ole mitään yhteisöä. Tämä merkitsee, että hän on Kristuksen kirkon ulkopuolinen eli siis luopio.

      Pakana hän ei ole, koska on jo lapsena saanut kasteen. Tuossa kasteessa hän on saanut koko evankeliumin lupauksen ja kaiken, mitä iankaikkisen elämän perilliseksi tarvitaan. Kaste ei milloinkaan mene tyhjäksi, joten pakanuus ei voi palata, mutta kirkosta eroamalla hän on julkisesti julistautunut Kristuksen ruumiin eli kirkon ulkopuolelle siirtyvänsä. Se joka ei ole Kristuksen ruumiin jäsen ei siis enää ole jäsen Kristuksessa, jossa meillä on rauha ja iankaikkisen elämän lupaus.

      Ef. 1:22-23

      Tuossa Efesolaiskirjeen kohdassa valtaosa maailman käännöksistä käyttää kirkko -sanaa.

      Koska tässä juuri viikolla sain valmiiksi toisen kierroksen ukrainan kielisestä koko Raamatun läpikäymisestäni tämän kesän aikana, niin panen esimerkkinä käännöksen ukrainaksi.

      Ефесяни 1:22

      і все покорив під ноги Його, й дав Його яко голову над усім у церкві,

      Tässä on sana церкві, tserkvi, kirkko.

      Suomen kielelle Mikael Agricola on suomentanut sen sanalla ”seurakunta” ruotsin sanan ”församling” pohjalta. Agricolahan oli äidinkieleltään ruotsinkielinen.

    • Kari Paukkunen ymmärrän närkästyksesi, elät varmaankin ”pyhempää” elämää kuin minä, varmaankin Matias Roto on liki synnitön, siis onhan se todella törkeää kun joku tulee sanomaan että tuleekin tehdä parannus ja uskoa evankeliumi niin kuin ei riittäisi oma usko joka perustuu kirkon oppiin.

      Voin sanoa ettei maailmassa ole yhtään ihmistä (aikuista) jonka ei tarvitse tehdä parannusta vaan jokainen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla.

      Niinkuin Pietari sanoo ”tehkää parannus ja ottakaa kaste niin saatte synnit anteeksi ja Pyhän Hengen.

    • Ari

      Edelleen tulee näkyviin harhojesi hedelmät. Omien haihattelujesi viettelemänä ja kieltäydyt näkemästä, että kaste on uskoon liittämisen eli siis parannuksen varsinaisen sisällön tapahtuma.

      Liität ihmisen omatekoiseen parannukseen sellaisia lupauksia, jotka Raamattu liittää kasteeseen. Näistä sinun opeistasi
      omavanhurskauden perkele riemuitsee. Ihmisille tarjotaan kaiken maailman elämänparannusohjeita, mutta taivasosuus jätetään antamatta. Senhän saa vain Jumalan lapseksi tulemisella kasteen välityksellä.

      Tässä kerta toisensa jälkeen tekemissäsi hyökkäyksissä alkuperäistä kristinuskoa vastaan olet kuin sellainen typerys, joka kerran hyökkäsi erään sumopainijan kimppuun. Sumopainija ei lyönyt eikä ruvennut muutenkaan painimaan tai tappelemaan hyökkääjää vastaan. Hän vain sumopainin tyylin tavoin työnsi kimppuun kävijän luotaan, niin että tämä lensi monen metrin päähän. Uuteen yritykseen sumopainija työnsi tämän vielä kaueammaksi ja seuraavaan vieläkin kauemmaksi. Kunnes hyökkääjä lopetti huomattuaan joutuneensa täysin alakynteen.

      Muista että kasteen voima on niin suuri, etteivät sitä voita kukaan ei edes saatana vaikka se hyökkäisi kaikkine apujoukkoineen. Vain kastetun oma luopumus uskon yhteydestä voi sen mitätöidä.

      Muista että Ilmestyskirjassakin taivaan onnesta kerrotaan että siellä on kasteen varsinainen lähde Karitsan valtaistuin taivaan kirkkaudessa.

      Ilmestyskirja:

      22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.

    • Pasanen, ”Kari Paukkunen ymmärrän närkästyksesi, elät varmaankin ”pyhempää” elämää kuin minä,…”

      En ole missään kirjoituksessani antanut ymmärtää, että olisin ketään muuta ihmistä parempi. En ole niinikään närkästynyt, enkä ole mitään muuta kuin Jeesusta Kristusta tarvitseva syntinen ihminen.

      En ymmärrä, mitä puhut minun ”pyhästä” elämästä? Jeesus Kristus on Pyhä, minä olen syntinen, mutta armahdettu Jeesuksen Kristuksen sovinto veren kautta.

    • Pasanen,”Voin sanoa ettei maailmassa ole yhtään ihmistä (aikuista) jonka ei tarvitse tehdä parannusta vaan jokainen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla.”

      Näin, tästä olemme ehdottamasti samaa mieltä. Jokapäiväistä parannusta tulee tehdä. Se on kilvoittelua.

      Pasanen, ”Niinkuin Pietari sanoo ”tehkää parannus ja ottakaa kaste niin saatte synnit anteeksi ja Pyhän Hengen.”

      Kyllä, tämä sana annettiin jo Jeesuksen kautta. Usko ja kaste tarvitaan. Kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja. Pyhä Henki puhutteli minua nuoruudessani silloinkin, kun yritin olla kuulematta Häntä. Olen onnellinen siitä, että Pyhä Henki ei hylännyt minua, kastettua, vaan muistutti siitä, että Jumala on olemassa, ja kerran joudun Hänen valtaistuimensa eteen. Tämä totuus on edessäni edelleen joka päivä.

    • Pasanen, ”onhan se todella törkeää kun joku tulee sanomaan että tuleekin tehdä parannus ja uskoa evankeliumi niin kuin ei riittäisi oma usko joka perustuu kirkon oppiin.”

      Yksi usko, yksi Herra, yksi kaste. Kristitty uskoo kasteen asettaneeseen Kristukseen, joka on voittanut synnin vallan. Kirkolla on oppi. Oppiin uskominen ei pelasta. Usko Jeesukseen Kristukseen on pelastavaa uskoa. Kristus pelastaa hänet, jolla on usko Kristukseen.

    • ”Varmaankin Matias Roto on liki synnitön.” Miten on oma laitasi, Ari Pasanen? Olen saanut käsityksen, että kerran tehty parannus ja vastaanotettu evankeliumi takaavat käsityksesi mukaan uskovan loppuelämän synnittömyyden.

    • Meidän kasteemme antaa meille jokapäiväisen parannuksen. Tämä siis tarkoittaa sitä, että kasteessa me saamme anteeksiannon joka päivä koko elämämme ajan.

      Luther sanoo tästä nasevasti kasteen merkitystä selventäessään.

      MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:

      Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

      Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

      (Lutherin Vähä katekismus)

      Tässä nimitys ”vanha ihminen” tarkoittaa meidän Aatamista saakka perintönä kulkevaa syntisyyttämme, perisyntiä, joka nostaa päätään joka päivä.

      Nimitys ”uusi ihminen” tarkoittaa meidän elämäämme Kristuksen armahduksen varassa jokaisena elämämme hetkenä. Kristus on uuden ihmiskunnan alku ja ylläpitäjä aina ikuisuuteen asti. Kasteessa tämä armon osallisuus Jeesuksessa on annettu ja meidät on liitetty Jumalan kansaan eli kirkkoon eli Jumalan lasten joukkoon ja tämän takia myös tulevaisuuden toivoon ja taivaan perilliseksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25