Raamattu kertoo hybridi-ihmisistä joita myös jättiläisiksi kutsutaan. Meidän aikanamme puhutaan isojalasta, joka on kuitenkin jäänyt hämäräksi asiaksi. Ihmisen olemuksessa on tarpeita joita voidaan kuvata sanalla halu. Sitten on vielä toinen aste, joka on himo. Himoja on tavallaan luonnollisia ja osa luonnottomia.
Eräs huumeista vapautunut henkilö kuvaili luonnottomat himot siten, että ihmisellä ei ole luonnollista tarvetta polttaa tupakkaa, ei käyttää alkoholia eikä käyttää huumeita. Ne ovat siis altistuksesta syntyneitä ja totuttelemalla tulleita riippuvuuksia.
Otan esimerkiksi itseäni lähellä olevan luonnollisen riippuvuuden. Olen ylipainoinen jonkin verran. En halua syyllistää ketään, joka on muun syyn eli sairauden takia ylipainoinen. Uskon, että ihminen on luotu tuntevaksi siten, että luonnontilassa yliravitsemus ei ihmistä vaivaa. Kun ruuasta on tullut nautintoaine entisen elämän ylläpidon sijaan, niin maistuminen on tullut tärkeämmäksi kuin se, että pysyn hengissä. Toistuva ylitankkaus saa sääntelyn horjumaan ja joudumme nälkämme kanssa voittamattoman riippuvuuden orjiksi.
Sama pätee rahaan. Me tarvitsemme määrätyn tulotason, että voimme viettää normaalia elämää, mutta siihen tulee helposti tarve varata pahan päivän varalle ja tilin karttuessa tulee ahneus, joka kehottaa kartuttamaan oikein ja väärin. Silloin syyllistytään helposti kansantaloudella perustellen ottamaan leivän toisen suusta pois.
Kun aikanaan olin vähän savotassa, niin piti tehdä tulet metsässä, että saatiin jotain lämmintä juotavaa ja syötävää. Tulen käsittely on siis tarve joskus ja joskus se riistäytyy irti, mutta pyromaanisena taipumuksena joku paha on siinä mukana, jos haluaa nähdä vaikkapa kirkon tervatun paanukaton liekeissä.
Joskus me haluamme jotain asiaa vaikka meillä ei ole siihen tarvittavia varoja. Haluaminen saattaa muuttua himoksi ja silloin etsitään mahdollisuutta saada omaksi vastikkeettomasti. Sellainen ominaisuus voi joskus olla niin vaikea, ettei voi mistään poistua tyhjin käsin.
Useasti tälläinen keskustelu on liiaksi ihmis-ja syntikeskeistä. Mitä me teemme tai jätämme tekemättä. Otamme pieneksi hetkeksi Aabrahamin keskusteluun. Hän sai ympärileikkauksen vanhurskauden merkiksi. Se sama merkki käskettiin antaa kaikille poikalapsille. Eli vastasyntynyt oli Aabrahamin kanssa yhtä vanhurskas. Merkki on hankala poistaa, mutta muistan jossain vanhassa tietosanakirjassa olleen ohjeet miten ympärileikkauksen merkin saa häivytettyä. Me havaitsemme, että ympärileikatut ja näin Herralle merkityt kuitenkin voivat langeta suuriinkin ja julkisiin synteihin, näinollen siis tämä merkki ei suojannut heitä. Hanna siis Samuelin äiti on hyvä esikuva, että vastasyntynyt lapsi annetaan heti Herralle hoidettavaksi. Osa kristikunnasta kastaa ja liittää siihen mielestäni virheellisesti samat elementit, jotka Pietarin puheesta voidaan johtaa. Osa kristikunnasta tekee niin kuin vanha Simeon, että ottavat syliinsä lapsen ja siunaavat heidät ja näin antavat lapsen Herran hoitoon. Kumpikaan tapa ei suojaa ihmistä syntiinlankeemukselta, joka on tavalla ja toisella jokaisen meidän edessämme ollut. Elämäämme on tullut salaisuuksia ja häpeää. Näin ihminen on tullut synnin alaiseksi, niin kuin Paavali siitä kirjoittaa: Kaikki ovat pois poikenneet… Tämän synnin painolastin kanssa ihminen voi tehdä kaksi asiaa. Paaduttaa itsensä tekemällä lisää syntiä niin, että omatunto paatuu. Tai voi tulla Jeesuksen puhdistettavaksi ja sitä voidaan sanoa uudestisyntymiseksi, kun yhteys Taivaalliseen Isäämme tulee uudelleen vahvistetuksi Jeesuksen tähden.
Lauri Lahtinen toteat Paavalin sanoneen:”” Näin ihminen on tullut synnin alaiseksi, niin kuin Paavali siitä kirjoittaa: Kaikki ovat pois poikenneet…””
Tottahan tuo on, mutta ketä se koskee, eikö vain juuri juutalaisia eli ympärileikkattuja?
Ei pakanat ole poispoikenneita kun eivät ole liitettykään Jumalaan vaan he ovat syntymästään asti erossa Jumalasta, ei Jumala ole tehnyt pakanoitten kanssa liittoa.
Ei niin, koska Aabrahamin siunaus koski kaikkia kansoja samaten Lunastus. Minä ainakaan en halua olla sen siunaukseen nähden ulkopuolinen eikä kukaan voi minua pakottaa.
Lauri Lahtinen se siemen jossa kaikki kansat ovat siunatut on Jeesus, siis Hänen kauttaan tullaan siunatuiksi.
Se liitto jonka Jumala teki Aabrahamin kanssa oli hänen jälkeläisilleen eli juutalaisille.
Näin ymmärrän, en käy tästä kiistelemään.
Jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus. Jokainen joka uskoo Poikaan, on saanut lahjaksi Vanhurskauden ja kaiken mitä jumalisuuteen tarvitaan. Kristus on koko maailman syntien sovitus, ei pelkästään meidän. Jos joku sanoo, ettei tuo toinen veli ole Kristuksessa, niin katsokoon ettei itse kaadu. Kuka meistä on toisen uskoa arvostelemaan? Johannes kirjoittaa:
”Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien. Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
Joka sanoo: ”Minä tunnen hänet”, eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.
Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa. Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.
Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.” 1.Joh.2:1-12
Jos tahtoo pysyä Kristuksessa, niin hänen tulee vaeltaa kuten hän vaelsi. Miten Jeesu vaelsi?
Annan pari vinkkiä, vastaus löytyy tuosta Johanneksen kirjeestä ja toinen on tässä:
Nyt tarkkana: ”Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. 1.Joh.3:23
Kolmas vinkki: Käsky on se Sana, jonka te olette kuulleet.
En ole kirjoittanut Ari sinulle siksi, että sen avulla voisit käsittää mistä evankeliumissa on oikeasti kyse, vaan siksi että tiedän, ettet aio ottaa sitä vastaan. Siksi on paljon enemmän toivoa niistä, jotka ei uskonasioista välitä mitään. Ne muut saattavat kiinnostua siitä mistä keskustelemme. Sinun päätäsi en yritä kääntää.
Pekka kiitos samoin, otan tähän vertauksen:
28 Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: ’Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani’.
29 Tämä vastasi ja sanoi: ’En tahdo’; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni.
30 Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: ’Minä menen, herra’, mutta ei mennytkään.
31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?” He sanoivat: ”Ensimmäinen”. Jeesus sanoi heille: ”Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.
32 Sillä Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä; ja vaikka te sen näitte, ette jäljestäpäinkään katuneet, niin että olisitte häntä uskoneet.(Matt.21)
Aabrahamin siunauksesta on sanottava sen verran, että se osa, joka koskee luvattua maata maantieteellisenä alueena, se ei koske muita kuin suoraan Aabrahamin jälkeläisiä. Siunaus, joka tulee hänen siemenensä kautta on ottanut perisynnin kirouksen ja siksi meillä on mahdollisuus valta seuraammeko Jeesusta vai omaa lihaa. Pyhä Henki kutsuu, ei pakota.