Raamattu kertoo hybridi-ihmisistä joita myös jättiläisiksi kutsutaan. Meidän aikanamme puhutaan isojalasta, joka on kuitenkin jäänyt hämäräksi asiaksi. Ihmisen olemuksessa on tarpeita joita voidaan kuvata sanalla halu. Sitten on vielä toinen aste, joka on himo. Himoja on tavallaan luonnollisia ja osa luonnottomia.
Eräs huumeista vapautunut henkilö kuvaili luonnottomat himot siten, että ihmisellä ei ole luonnollista tarvetta polttaa tupakkaa, ei käyttää alkoholia eikä käyttää huumeita. Ne ovat siis altistuksesta syntyneitä ja totuttelemalla tulleita riippuvuuksia.
Otan esimerkiksi itseäni lähellä olevan luonnollisen riippuvuuden. Olen ylipainoinen jonkin verran. En halua syyllistää ketään, joka on muun syyn eli sairauden takia ylipainoinen. Uskon, että ihminen on luotu tuntevaksi siten, että luonnontilassa yliravitsemus ei ihmistä vaivaa. Kun ruuasta on tullut nautintoaine entisen elämän ylläpidon sijaan, niin maistuminen on tullut tärkeämmäksi kuin se, että pysyn hengissä. Toistuva ylitankkaus saa sääntelyn horjumaan ja joudumme nälkämme kanssa voittamattoman riippuvuuden orjiksi.
Sama pätee rahaan. Me tarvitsemme määrätyn tulotason, että voimme viettää normaalia elämää, mutta siihen tulee helposti tarve varata pahan päivän varalle ja tilin karttuessa tulee ahneus, joka kehottaa kartuttamaan oikein ja väärin. Silloin syyllistytään helposti kansantaloudella perustellen ottamaan leivän toisen suusta pois.
Kun aikanaan olin vähän savotassa, niin piti tehdä tulet metsässä, että saatiin jotain lämmintä juotavaa ja syötävää. Tulen käsittely on siis tarve joskus ja joskus se riistäytyy irti, mutta pyromaanisena taipumuksena joku paha on siinä mukana, jos haluaa nähdä vaikkapa kirkon tervatun paanukaton liekeissä.
Joskus me haluamme jotain asiaa vaikka meillä ei ole siihen tarvittavia varoja. Haluaminen saattaa muuttua himoksi ja silloin etsitään mahdollisuutta saada omaksi vastikkeettomasti. Sellainen ominaisuus voi joskus olla niin vaikea, ettei voi mistään poistua tyhjin käsin.
Niin, Ari, etkö ole ymmärtänyt, että me juuri olemme saaneet Jumalan lain sydämiimme ja sen tähden myös elämme Jumalan tahdon mukaan. Mitä meiltä vielä puuttuu???
Ismo Malinen sinun elämästäsi en tiedä, mutta esimLutherin elämän kuvauksen ja hänen kirjoituksiaan lukeneena en todellakaan ymmärrä jos kukaan sanoo hänen eläneen Jumalan laki sydämessään, teot todistaa muuta.
Jeesus sanoo selkeästi että ennen kuin Hän parantaa ihmisen on ihmisellä sydän joka on paatnut ja sieltä tulee ne teot:
Matt. 15:19
Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
Minun mielestäni Lutherista ei tarvitse tehdä jumalaa eikä paholaista. Hän oli totuuden etsijä, joka löysi jotain. Häneltä voimme oppia asioita, mutta emme saa sitoa Pyhää Henkeä niin, ettemme tarvitsisi etsiä ja tutkia totuutta, kun sen voi lukea niistä tuhansista sivuista mitä hänen nimeään kantaa. Nimittäin opin voi omaksua myös järjellä ja silloin siitä tulee niin simppeli, ettei tarvitse yrittääkään ymmärtää toisenlaista uskovaa. Minun ajatukseni olisi se, että voisin olla vuorovaikutuksessa erilaisten samaa Raamattua lukevien kanssa. Jos kumminkin laitetaan joku ehto, niin minun pohjalainen luotoni tekee topin.
Lauri Lahtinen mitä ajattelet nöyrtymisestä, siis kun lukee RAAMATUSTA kuinka esim Pietari ja Paavali ”joutuivat” nöyrtymään, niin kuinka on kaikkien muiden kohdalla, tarvitaanko todellista itsensä nollaamista Jeesuksen edessä?
Kolossalaiskirje 3:12
Pukeutukaa siis, te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
1. Pietarin kirje 5:5
Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”.
Jaakobin kirje 4:6
Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”.Matteus 11:29
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Tässä nyt aluksi muutama kohta.
Lauri Lahtinen mielestäni et vastannut kysymykseeni terviiko kaikkien nöyrtyä Jeesuksen edessä eli nollata itsensä?
Onko sinun, Ari Pasanen, kutsumuksesi nöyryyttää kaikki ihmiset Jumalan eteen? Sen vaikutelman saa. Mitä se kertoo omasta nöyryydestäsi?
Ari, mehän olemme kaikki ”nollanneet” itsemme, kun olemme ottaneet Jeesuksen Sanat vastaan. Mitä vielä tarvitaan???
Ismo Malinen kuinkahan tuo ”nollaus” voi tapahtua kun pitää saamaansa vauvakastetta oikeana?
Vai tuossa kasteessako ”nollasit” itsesi?
Voitko rakentaa nollaamisen jonkin vanhan päälle eli ottaa jotain vanhaa mukaan, mitä nollaamista sellainen olisi?
Nyt Pasanen lakkaa!! Ei uskoa voida rakentaa yhden kohdan varaan. Joka uskoo ja kastetaan on se mantra jota lausutaan ja vaaditaan uskovilta nöyrtymistä vaatimusten alle. Samat sanat luterilaisille, jotka sanovat yksi kaste. Yksikään kaste ei pelasta. Koska kasteelle voi ilmoittautua muuttumattomalla sydämellä se ei ole silloin lahjaa vaan ansio.
Lauri Lahtinen selventäisitkö mitä tarkoitat ”” Ei uskoa voida rakentaa yhden kohdan varaan””?
Pasanen, ”Jeesus sanoo selkeästi että ennen kuin Hän parantaa ihmisen on ihmisellä sydän joka on paatunut ja sieltä tulee ne teot:
Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.”
Pasanen, sinä olet niin parantunut, että sinulla ei ole koskaan ollut pahoja ajatuksia uskoontulosi jälkeen? Tämä on blogin pointti, että halut/(ajatukset) voivat varomattomalla kristityllä karata niin, että ajatus/halu muuttuu näkyväksi tekosynniksi. Kristus julistaa myös pahat ajatukset synniksi (kateus, ylpeys, ahneus, itserakkaus, seksuaaliset 6. käskyä rikkovat ajatukset, ajatus ottaa itselle jotain, joka ei ole omaa jne.)
Pasanen, et ole enää syntinen? Raamatun mukaan ihminen on syntinen kuolemaansa saakka. Tätä Jumalan sanan todistusta et hyväksy?
Täällä on kauan jaksettu sinulle vastata ja sinä olet yhtä kauan yrittänyt ”närkkiä” kommentoijien uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen.
Se on se uskovien kaste, jota vaaditaan.
Se on samaa m itä Jerusalemista lähteneet ”toiset” apostolit julistivat: Teille ei ole kerrottu kaikkea.
Lauri Lahtinen nyt olet ymmärtänyt väärin, en ole ketään viemässä kasteelle enkä sano että se pelastaisi vaan julistan parannusta Jeesuksen käskyn mukaan, se mitä parannuksen jälkeen tapahtuu on jo toinen juttu.
Ei viitsi enään kommentoida näitä Ari Pasasen puheenvuoroja. Joka ikisessä blogissa Ari tekee saman jutun ja pilaa keskustelun. Ei hän itse ymmärrä.
Herätys on hyvä, mutta ei siitä ole konstiksi, jos vain herätetään eikä osata sen pitemmälle. Minulla on ystäviä monista piireistä, mutta vaikeimpia ovat ne, jotka tulevat kaste edellä päin. Kristus pitäisi olla keskipiste, jos kaikki katsoisimme Häneen ei tarvitsisi niin paljon vilkuilla kaveriin.
Me tiedämme, että profeetta Naatan sai vaikean tehtävän kohdistaa sanansa kuolemaa halveksien kuninkaan tekoihin. Jeesus ei kuitenkaan antanut sellaista käskyä yleisesti käytettäväksi. Jos on sana Herralta, niin sen pitäisi välittää henkilökohtaisesti. Jos julistaa sanaa, niin se on todistusta Kristuksesta. Jeesus Kristus antaa jokaisen valita vapaaehtoisesti seuraako Häntä vai jotain muuta ja jokainen muuta seuraava sisimmässään tietää sen, koska Pyhä Henki toimii edelleen.
Lauri Lahtinen ajatteletko todella että ””. Jeesus Kristus antaa jokaisen valita vapaaehtoisesti seuraako Häntä vai jotain muuta ja jokainen muuta seuraava sisimmässään tietää sen, koska Pyhä Henki toimii edelleen.””
Siis väärässä uskossa olevat ns ”kristityt” tietävät että seuraavat muuta kuin Jeesusta, entäpä muut uskoiset muslimit, hindut jne….?
Ari, usko on luottamista. Me luotamme Jumalaan Kristuksen kautta, emme siis luota itseemme vaan Jumalaan. Mitä muuta vielä tarvitaan???
Ismo Malinen sanoppa mitä uskoa on sellainen joka ei ota Jeesuksen sanoja vastaan vaan uskoo jonkun ihmisen sanoja?
Yksinkertainen esimerkki on kun Jeesus sanoo julistavansa Jumalan valtakuntaa niin joku ihminen opettaa että Jeesus julistaa myös lakia, eikö nyt ole selkeä ero näiden kahden välillä, voiko siis sanoa uskovansa Jumalaan Jeesuksen kautta kun uskoo ihmisen sanoja eikä ota Jeesuksen sanoja?
Lauri Lahtinen jatkan vielä tästä ””Jeesus Kristus antaa jokaisen valita vapaaehtoisesti seuraako Häntä””, siis mitä ajattelet siitä kun esim suomessa oli uskontopakko eli käytännössä oli pakko kastattaa vauvat?
Saiko lapset vapaaehtoisesti valita seuraako Jeesusta vai ei?
Pasanen, nyt taas mennään sivuraiteelle. Ei ole kaste ei lapsen eikä aikuisen estänyt synnin teosta. Siis jokainen valitsee seuraako syntiin viettelijää vai tuleeko synteineen Jeesuksen luokse. Meitä ei auta yhtään senttiä taivastiellä eteenpäin vaikka kaivaisimme kaikki kaikkien synnit ja väärät teot ja pällistelisimme niitä.
Lauri Lahtinen evankeliumin sanomassa on ettei ihmisellä luonnostaan ole voimaa/rakkautta seurata Jeesusta, eikö näin ole, siis mikä ratkaisu tähän on, Jumala kutsuu ihmistä luopumaan kaikesta ja antaa voiman ja rakkauden että todella voi seurata Jeesusta, eikö olekkin yksinkertaista, uskotko tuon?
Yksinkertainen kutsu onkin kaikille henkilökohtaisesti ””oletko valmis luopumaan kaikesta ja lähtemään seuraamaan Jeesusta?””
Mitä ihmettä uudestisyntyminen olisi jos voisi ottaa vanhasta ””elämästä” jotain mukaan, tuoko vauva jotain omaa mukanaan kun syntyy?
Sain tämän teksti eilen: ” Mitä on evankeliumin sanoma minulle, ensinnäkin kyllä vapauttaja niin kuin Pekka toteat, mutta mistä Jeesus vapauttaa, synnin orjuudesta.”
Väite, että meidät on vapautettu vain synnin orjuudesta on pohjaa vailla. Sillä synnillä ei olisi mitään valtaa jollei juuri laki sanoisi:” älä himoitse”.
Lapsiakin kiinnostaa kakki mitä heiltä kielletään. Sellainen mitä heiltä ei kielletä, ei tietenkään luo mitään kiinnostusta rikkoa vanhempien tahtoa. Eikä hyvät vanhemmat rankaise siitä, että lapsi toimii ymmärtämättä tekevänsä jotain väärin.
Voimme tietoisesti tehdä syntiä vain silloin, jos tiedämme että jokin mitä teemme on väärin. Niinpä jokainen kiusaus ja kokemamme lankeemus tulee vain siitä, että tiedämme mikä on oikein , tai väärin. Jollemme tiedä, niin mitään kiusausta, eikä lankeemustakaan ei voi tapahtua.
Synnin alkuperäinen syy ja lähde on lain määräykset ja syyllisyytemme tulee vain siitä, että tulemme tietoisiksi siitä, että olemme niitä rikkoneet.
Tiedämme ettemme voi täyttää koko lakia ja olemme siksi syylliset. Parhaimmatkaan yrityksemme eivät riitä mihinkään. Lain tarkoitus on tehdä meistä syyllisiä Jumalan edessä. Lakia käytetään väärin jos sen täyttämisellä yritetään tulla Jumalalle kelvollisiksi. Saa toki sitä yrittää, mutta siinä on oltava täysin rehellinen. Täydellinen rehellisyyskin on jo ihmiselle täysin mahdotonta. Jolloin on lain tuomion alla. Sanoohan sana, että olemme kirottuja jollemme täytä koko lakia.
Tämä oli vain esipuhe sille pääasialle, että Vapauttajamme vapautti meidät kokonaan lain orjuudesta.
Jos olemme vapaat lain tuomioista, niin samalla olemme vapaat synnistä, koska vain tuomion voi saada ainoastaan syyllinen. Nyt syyllisyytemme on laitettu kokonaan Vapauttajamme niskoille ja me olemme siitä täysin vapaat. Meidän niskaan ei kukaan voi laittaa mitään sellaista, jonka vapauttajamme on ottanut itse kannettavakseen. Eli en halua kuulla mitään laista, silloin jos kyse on omastatunnosta ja sen vaatimuksista. Sinne en lain tuomioita halua päästää. Onhan minulla toinen paikka , jonne ne kuuluu.
Tämä ei tietenkään merkitse sitä, ettei meidän tarvitse välittää mitään lain määräyksistä. Voimme aivan hyvin noudattaa niitä pelkäämättä niiden rikkomisesta tulevaa tuomiota. Meidäthän on jo tuomittu ja olemme siten kuolleet pois synnistä ja kaikista lain vaatimuksista, jotka meitä voi tuomita. Olemme täysin vapaat synnistä ja myös synnin voimasta lain tuomioista. Olemme vapaat kaikista käskyistä ja niiden vaatimuksista.
Tämä on se uskon suuri salaisuus . Evankeliumi, jonka Jumala on salannut viisailta ja ymmärtäväisisiltä, kuten ystävältämme, joka tuon kysymyksen lähetti.
Pekka etkö nyt julista täydellisesti ihmisen omavoimaisuutta eli katsot täydellisesti ihmisen omiin voimiin elää Jumalan lain mukaan? Kun ei pysty niin uskoo sellaisen opetuksen ettei tarviikkaan, ei väliä kuinka lähimmäiset kärsivät kun uskovainen saa KAIKKI OMAT SYNNIT anteeksi, ymmärrätkö että tällainen oppi on uskon yhteisöissä perusta pahimmillaan esim pedofiileille kun ei ole syntiä jota ei saisi anteeksi (tarkoitan JO ns ”uskossa” olevia)? Vai erotatko nyt ettei pedofiilit voi olla siitä osallisia jota tuot esille ettei ole lakia eikä näin ollen tuomiota?
Mitä on Jumalan voima ja rakkaus uskovalle?