Enkelit Jumalan asialla

 

Kuvassa näkymä työhuoneestani korona-ajan Suomesta kotona Someron kaupungin  Ollilan kylässä.

SUNNUNTAI 3.10.2021

Mikkelinpäivä (Enkelien sunnuntai)

Jumalan sanansaattajat

Ensimmäinen lukukappale:  Joos. 5:13–15

 

Suojelusenkeli

Usein puhutaan lasten suojelusenkelistä.  Raamattu kuitenkin puhuu enkeleistä paljon laajemminkin.  Myös aikuisilla, vanhuksillakin, on suojelusenkelinsä. Samoin jokaisella seurakunnalla on omat enkelinsä. Niin myös jokaisella kansakunnalla omansa.

Enkelit ovat Jumalan lähettiläitä jotakin erityistä tehtävää varten. Jumala käyttää heitä ihmisten auttamiseen erilaisissa tilanteissa.  Toisinaan he toimivat Jumalan sanan saattajina, toisinaan muunlaisissa tehtävissä, mitä Jumala kulloinkin heille antaa tehtäväksi.

Pyhässä messussa heillä on erityinen tehtävä. He ovat mukana kaikissa messuissa yhdessä koko taivaallisen joukon kera.  Kun me vietämme Herran pyhää ehtoollista, niin hekin ovat mukana samassa pöydässä.  Tästä syystä perinteinen alttarikaide on puoliympyrän muotoinen. Ajatus on, että täyden ympyrän toinen puoli on taivaassa. Näin taivaan koko joukko ja maan päällä oleva Jumalan kansa kokoontuvat samaan pöytää yhteiseen Jumalan kiitoksen ja ylistyksen ateriaan, eukaristiaan.  Meidän Herramme itse on läsnä jokaisessa ehtoollisen vietossa ja antaa ruumiinsa ja verensä meidän henkemme, sielumme ja ruumiimme virvoitukseksi ja pelastukseksi.  Ehtoollinen on iankaikkisen elämän lääke.

 

Enkelit kuuluvat näkymättömään maailmaan

 

Jumalan luomistyössä erotetaan näkyvä ja näkymätön maailma. Näkyvä maailma on kaikki se elämän todellisuus, mitä voidaan ihmisten aistein nähdä, aistia tai mitata. Niinpä atomin ytimet kuuluvat tämän jaottelun mukaan näkyvään maailmaan, koska voimme tutkia niiden lainalaisuuksia tieteellisin laittein.

Näkymättömään maailmaan luetaan ne Jumalan luomat luomakunnan ja elämän muodot, joita emme voi millään inhimillisellä menetelmällä mitata meidän inhimillisten aistiemme tai laitteittemme avulla.  Emme voi pyytää enkeliä tai muita taivaan joukkoon kuuluvia henkiä vaakaan mitataksemme heidän painoaan.  Näin teologisessa mielessä he kuuluvat näkymättömään maailmaan.

 

Kristinoppi 1948 sanoo Jumalan luomistyöstä seuraavaa:

10 LUOJA

Jumala on sanallansa luonut kaiken, mikä on olemassa, sekä näkyväisen että näkymättömän maailman.  Näkymättömään maailmaan kuuluvat enkelit. 

Enkelit Jeesuksen elämässä

Aikoinaan tutkin Jeesuksen elämän vaiheita syntymästä kuolemaan ja ylösnousemukseen sekä takaisintuloon kunniassaan ja taivaan kirkkauden ikuisuudessa.  Totesin Jeesuksen elämään kuuluneen enkelien seura kaikessa mitä hän teki.  Enkeli ilmoitti hänen syntymänsä. Beetlehemin kedolla enkelkuoro ilmoitti Vapahtajan syntymän, erään koettelemuksissa enkelit tekivät palvelusta Herrallemme jne.

Vain yhdessä kohdassa huomasin enkelien olevan poissa Lunastajamme elämässä.  Ristin kuoleman hän kärsi yksinään.  Syvä salaisuus ja ristin työn syvyyden kuvaus sisältyy rakkaan Vapahtajamme sanoista: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit.” Tämän Jeesus teki, jotta Jumalalle  selkänsä kääntäneet ja hänestä vieraantuneet saisivat luoksensa Vapahtajamme armon. Herramme meni  Jumalan hylkäämien luo vetääkseen heidätkin Jumalan yhteyteen, hänen armonsa ja  rakkautensa osallisuuteen.

Tästä syystä myös Ilmestyskirjan luvussa 12 kerrottu sota Mikaelin ja Saatanan välillä oli sellainen, että Mikael voitti Jeesuksen ristin työn ansion tähden. Kristuksen kallis sovintoveri oli enkeliruhtinaan ase Saatanan kukistamiseksi.  Jumalan voimasta enkeli voitti ja paholainen kärsi tappion.

Ilmestyskirjassa enkelivallat toimivat Jumalan kansan eli kirkon hyväksi.

Jo Joosuan aikana enkeleillä oli tämä vastaava tehtävä Jumalan kansan puolustamisessa, erilaisissa olosuhteissa toki.  Sama periaate: Puolustaa Jumalan kansaa. Eri tilanteissa aina tilanteen ja olosuhteiden vaatimusten mukaisin muodoin.

 

 

Joosuan kirjasta, luvusta 5

Jerikon lähellä ollessaan Joosua näki eräänä päivänä edessään miehen, jolla oli paljastettu miekka kädessään. Joosua meni miehen luo ja kysyi häneltä: ”Oletko meikäläisiä vai vihollisiamme?” Mies vastasi: ”En kumpaakaan. Olen Herran sotajoukon päällikkö ja olen juuri saapunut tänne.” Silloin Joosua lankesi polvilleen, kumartui maahan saakka ja sanoi: ”Herrani, mitä tahdot minun tekevän?” Herran sotajoukon päällikkö sanoi Joosualle: ”Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä.” Ja Joosua teki niin.

 

  1. ” Meidän Herramme itse on läsnä jokaisessa ehtoollisen vietossa ja antaa ruumiinsa ja verensä meidän henkemme, sielumme ja ruumiimme virvoitukseksi ja pelastukseksi. Ehtoollinen on iankaikkisen elämän lääke. ”

    Minä olen aina käsittänyt, että te olette Kristuksen ruumis ja veri, eli Kristuksen ruumiin jäsenet, kukin omalla paikallaan, joku päässä, joku sydämessä, puhujat ja maistelijat sanan käyttäjät kielessä, nautiskelijat vatsassa ja vatsan alla, jotku pyörivät jaloissa ja viholliset jalkojen alla .

    Lisäksi on käsivarsi, josta kysytään, että kenelle se käsivarsi ilmoitetaan. mutta se taisi kuulua toiseen tarinaan.

    Kun lisäksi sanotaan, että teille on puhuttu vertauksilla, niin miten me selitämme ehtoollisen, kun se kirjaimellisesti otettuna ja muuhun opetukseen verrattuna vaikuttaa siltä, kuin ruumis söisi itseään ja joisi omaa vertansa.

    Kun tällainekin jae on olemassa.
    ” Sortajat syövät omaa lihaansa ja juopuvat omasta verestä kuin rypäleviinistä. ”

    Koska te olette Kristuksen ruumis, ei kukaan voi kieltää sitä, etteikö se näyttäisi siltä, että ehtoollisessa syödään omaa ruumista. Ja onhan maljakin nimeltään Katkera kalkki.

    • Tarja

      Kiitos että nostat esille sanojen käytön erilaiset ulottuvuudet. Jos näiden eri käytön alueiden rajat sotkeentuvat niin silloin juuri tulee kuvaamiasi oikosulkuja.

      Sanojen merkitykset ovat aina suhteessa kulloiseenkin puheenaiheeseen. Mikäli kahdessa erilaisessa ilmauksessa olevia sanjen käyttöjä kytketään väärin yhteen syntyy tilanteita, missä ylitetään puhuttujen aiheiden välisen erilaisen käyttötavan takia tulee sekaantumisia.

      Esimerkiksi sanonnat: ”Hullu saa kaiken kokea”, tarkoitetaan että jos ei ole opista vaarin niin joutuu kokemaan kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Mutta sanonnassa: ”Kokenut kaiken tietää”, puolestaan tarkoitetaan sitä että jonkn ammatin harjoittamisessa tai tiedon omaamisessa kokemus tuo tärkeää lisää toiminnan tehostamiseen.

      Mutta näiden kahden lauselman sanojen käyttöä ei pidä ajaa ristiin, koska silloinhan neuvoista välinpitämätön tohelo olisi se joka tietää kaikista elämän viisautta vaativista kysymyksistä kaikkein eniten tyyliin: ”Hullu kaiken tietää.”

      Samalla tavalla ruumis sanan käyttö esille nostamissasi kahdessa eri yhteydessä on sellainen ettei niitä pidä ajaa ristiin.

      1) Kristuksen ruumis ja veri Herran pyhässä ehtoollisessa kertoo, että Jeesus itse on reaalisesti läsnä Herran pyhässä ehtoollisessa. Hän kuoli Golgatan ristillä ja siellä antoi henkensä koko maailman syntien sovitukseksi. Hän uhrasi ruumiinsa ja vuodatti verensä meidän sovituksemme tähden. Nyt kun hän antaa itsensä Herran pyhän ehtoollisen leivän ja viinin välityksellä, ruumiinsa leivässä ja verensä viinissä, niin silloin yhteys häneen on niin konkreettista kuin syömisessä kosketus on ruokailun yhteydessä. Jeesus on tulee todella luoksemme. Hän tulee elämäämme. Kohtaamme hänet. Hän joka jo Golgatalla on antanut itsensä koko maailman edestä antaa näin näiden armovälineitten välityksellä myös meille koko täytetyn pelastustyönsä.

      2) Puhuessamme kirkosta Kristuksen ruumiina puhumme Jumalan kansan yhteydestä. Me koko kristikunta olemme yhtä Kristuksessa. Näin meillä on samaan aikaan yhteys Jumalaan ja yhteys toinen toiseemme. Tämä ilmaus puhuu yhteenkuulumisestamme.

      Jo Vanhan testamentin puolella sama yhteyden ajatus esiintyy esimerkiksi Herran siunauksessa. Koko kansaa puhutellaan siinä yhtenä persoonana: ”Herra siunatkoon s i n u a !

      Tässä on huomattava yksikkö.

      Sama ajatus tulee esille myös viinipuu vertauksessa. Koko kansa on yksi viinipuu. Niin kuin viinipuussa juuri, runko-osa ja oksat ovat yksi kokonaisuus, niin myös koko kansa on yhtä Jumalan kansaa. Jokainen jäsen on elävässä yhteydessä toinen toiseensa.

      Kun Jeesus liittyy tähän Jumalan kansan ajatukseen sanomalla, että hän on viinipuu, niin tällä Vapahtajamme sanoo että koko pyhän kansan suurin anti ja rikkaus on siinä, että Jumalan Poika itse on tämän kansan elämän keskus. Me liikumme, toimimme ja elämme hänessä. Jeesuksen vertauksessa Kristus on koko puu, me olemm oksia ja huomaa, oksat eivät ole puun ulkopuolinen osa vaan osa puuta. Näin ollen mekin elämme Kristuksessa. Tämäkin on ilmaus suurimmasta mahdollisesta yhteydestä Jumalan ja ihmisen välillä. Elämämme on Jumalan ylläpitämää elämää mitä syvimmässä määrin, koska elämme Hänessä.

      Sama syvällisen ja kokonaisvaltaisen yhteyden ilmaus on ilmaus siitä että kirkko on Kristuksen ruumis ja me olemme siinä jäseniä.

      3) Kolmas ilmaus kirkon ja Kristuksen yhteydestä on puhe Kristuksessa ruumiin päänä ja meistä kirkkona ruumiina, jonka päänä on Kristus, eli siis siitä, että Kristus on kirkon Herra. Kirkko on hänen kansansa, jota hän ohjaa ja antaa koko elämän suunnan.

      Näissä erilaisissa sanojen käyttöjen yhteyksissä on oma sisäinen logiikkansa, mutta kielellisin perustein se ei ole sen kummallisempaa kuin jalka sanan käyttö eri tilanteissa; esim sana jalka on erilainen ihmisen jalkana, pöydän jalkana ja vaikkapa saniaskasvin nimikkeenä: Sananjalat, Pteridium, ovat suuria saniaisia eli putkilokasveja, Pteridophyta.

  2. Upea aihe tuo enkelit, ne ovat todellakin Jumalan asialla, usein tuomassa sanomia Jumalalta. Tilanteissa usein paljastuu tuo alkukielisen sanan “angelous” merkitys “viestinviejä”. Käytetäänpä joskus ihmisviestittäjistäkin tuota samaa sanaa, esimerkiksi näin: “Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat(angelous) luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.”(Ja2:25;UT2020) Vakoojat tulivat israelilaisten keskuudesta, eivät taivaasta, vaikka Jumalan asialla hekin olivat.

    Törmäsin äskettäin Raamatun kertomukseen, jossa enkelin merkitys Jumalan tiedottajana tuli mielenkiintoisella tavalla esille. Omaisuuskansa oli taas kerran alkanut kulkea omia polkujaan, ja seurauksena oli taas 40 vuotinen rangaistus: “Jehovah delivered them into the hand of the Philistines forty years.”(Tuo13:1; American Standard)

    Tuossa tllanteessa “Herran enkeli ilmestyi Manoahin vaimolle ja sanoi: ”Minä tiedän, että sinä olet hedelmätön etkä ole voinut saada lapsia. Kuitenkin sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan.”(13:3) Tuossa yhteydessä tuli myös ruokavalio-ohjeita enkeliltä, vaikka makutavoitteena ei ollut taivaalliselta maistuvat ateriat vaan rajoitteet.

    Manoahin vaimo selosti hämmennystään miehelleen: “”Minun luokseni tuli Jumalan mies. Hän näytti Jumalan enkeliltä, hyvin pelottavalta. En kysynyt häneltä, mistä hän tuli, eikä hän sanonut minulle nimeään.” Ei ihme, että siinä tunnetummassa raskausilmoituksessa Marialle sanottiin “älä pelkää”.(6)

    Jatko soittaa, kuinka Jumala tuohon aikaan käytti viestinnässä enkeleitä, jotka ihmishahmoisina ilmaantuivat keskuuteemme. “Silloin Manoah rukoili Herraa: ”Oi, Herra, anna tuon lähettämäsi Jumalan miehen vielä tulla kertomaan meille, mitä meidän on tehtävä, kun nyt saamme pojan.”(8)

    Jumalan mies kertoi mielenkiintoisia asioita parsikunnalle syntyvästä miehestä, Simsonista. Enkeli kieltäytyi vieraanvaraisuudesta sanomalla, että vaikka jäisinkin tänne sinun pyynnöstäsi, en söisi samaa ruokaa kuin sinä.”(16) Abrahamin tarjoama ruoka sitä vastoin kelpasi ihmishahmoisille taivaallisille vieraille, ja 1. Mo18. luvusta voi löytää enkelien nauttiman aterian menun.

    Ilmeisesti ihmishahmoisten enkelien ulkoasu oli hyvin komea. Muuten ei olisi selitettävissä se, että Lootin luo tulleet sanansaattajat meinasivat joutua paikallisten homoseksuaalien raiskaamaksi, kuten Raamatun seuraava luku kertoo. Ja tuo uhka muuten tuli Lootin tarjoaman maittavan aterian jälkeen.

    Miksiköhän enkelit eivät nykyään käy luonamme syömässä ja jakamassa neuvoja? Vai tekevätkö vähän toisenlaisia vierailuja?

    • Rauli

      Kiitos erinomaisesta puheenvuorostasi.

      Nostat esille mielenkiintoisia raamatunkohtia. Kiitos niistä.

      Kysymyksesi nykyajan enkeli-ilmestyksistä on sellaine, ettei siihen mielestäni voi vastata mitenkään kaikenkattavasti. Toisaalta saamme kuulla joiltakin tahoilta siellä täällä, että joku on kokenut enkelin ilmestyneen heille, mutta samaan aikaan on valtavan monia jotka eivät ole koko elämänsä aikana kokeneet vastaavaa eikä myöskään heidän lähipiirissään ole puhuttu enkelien kohtaamisesta.

      On tehtävä ero enkelien näkyvän ja näkymättömän toiminnan välillä. Yllä jo kerroin missä kohtaamme enkelit joka kerta kun kokoonnumme: Herran pyhällä ehtoollisella he ovat mukanamme taivaan kaikkien joukkojen mukana.

      Sen sijaan heidän näkyvä esiintulonsa on harvinaisempaa, ja mielestäni voimme vain sanoa, että Jumala itse päättää, missä ja milloin enkelien näkyvää ilmestymistä tarvitaan.

  3. Kun sotaisa ja väkivaltainen Josua rymisteli paikalle valloittaakseen ”Luvatun maan” (=toisten maat), joka virtasi maitoa ja hunajaa, tarvittiin taivaallisen sotajoukon lisäksi ”portonkin” apua muuhunkin kuin omaan työhönsä. Muistakaamme häntä (naiset aina unohdetaan). Minun taivaani on rauhan tyyssija (ilman sotajoukkoja). Mutta miehisessä kielessä kaikki on sotaa.

    • Joosua oli Jumalan mieleinen ja pääsi perille luvattuun maahan. Samoin mekin pääsemme perille Taivaisiin, jos seuraamme Jeesusta.


      ’Ne miehet, jotka lähtivät Egyptistä, kaksikymmenvuotiset ja sitä vanhemmat, eivät saa nähdä sitä maata, jonka minä vannoen lupasin Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sillä he eivät ole minua uskollisesti seuranneet, paitsi Kaaleb, kenissiläisen Jefunnen poika, ja Joosua, Nuunin poika; sillä nämä ovat uskollisesti seuranneet Herraa’.

      (4. Moos. 32:11‭-‬12 / FB38)

    • Charlotta

      Kiitos puheenvuorostasi

      1) Portto Rahabin elämäntyö tulee näkyviin hyvinkin näkyvästi Joosuan kirjassa. Hänellä on merkittävä asema myös Matteuksen evankeliumin sukuluettelossa, missä kerrotaan Jeesuksen sukujuuret:

      Matteuksen evankeliumi:

      1:5 Salmonille syntyi Booas Raahabista, Booaalle syntyi Oobed Ruutista, Oobedille syntyi Iisai;

      2) Rauhantahdosta

      Eilen vietimme Ypäjällä Sotainvalidien Veljesliiton Kanta-Hämeen piirin kirkkopyhää, jossa saarnasin.

      Sotiemme veteraanit ja varsinkin sotainvalidit ovat omassa elämässään kokeneet niin kovia, että he jos kuka mitä syvimmin kaipaavat rauhaa. Heillä se on omaan elämään liittyvien kokemusten tuoma syvä vakaumus ja sen tuoma järkevä ja realistinen työskentely rauhan hyväksi. Kun he puhuvat rauhan puolesta niin jokaiselle sanalle löytyy vakaa pohja. Sanat eivät ole irrallisia iskulauseita, vaan koko olemus on niiden mukana.

    • Juha

      Kiitos puheenvuorostasi

      Tuot esille hyvän näkökohdan, joka luo Joosuan ajan tapahtumien suuren linjanvedon pyhän kansan historiassa.

      Tuot myös hyvin esille sen, että koko Raamatun keskeinen ydin on Kristus. Joosuankin, kreikkalaisen muodon mukaisesti Jeesuksen Nuunin pojan, elämä viittaa meidän Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen.

  4. Viittasitte blogissanne Jeesuksen sanoihin ristillä jolloin Enkeliä ei olisi ollut saattamassa.

    Ajassaan psalmin alkusäkeiden lausuminen tarkoitti henkilön viitanneen koko psalmiin. Näin Jeesuskin lausui alkusäkeellä koko psalmin. Kokonaisuudessaan psalmi sisältää kehityskaaren. Aikanaan jakeita ei myöskään numeroitu.

    • Suuntasit Juha kysymyksesi Matiakselle, ja minä puolestani pidän sitä erittäin perusteltuna. Ethän pahastu, kun tarkennan tuota kysymystäsi.

      Tuo Joosualle ilmestynyt mies kertoi ”olevansa Herran sotajoukon päällikkö”. ja Jeesukseen sopii tuo rooli erinomaisesti. Useita kertoja hänen kerrotaan olevan Jumalan taivaallisten sotajoukkojen johdossa, enkeleillä kun on myös sotilaallinen rooli Raamatussa.

      Ilmestyksen 19. kertoo juuri tuollaisesta sodankäynnin johtajasta: ”Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti…Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit…Hänen suustaan lähtee terävä miekka. ”(Ilm19:11-15) Toisin kuin Joosuan tapaamisessa, nyt ei taivaallisen sotapäällikön henkilöllisyyttä jätetä pimentoon: ”hänen nimensä on Jumalan Sana”.(13)

    • Juha

      Kiitos puheenvuorostasi ja kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi.

      Jäin todellakin miettimään miten tuohon pitäisi vastata.

      Varhaisen kirkon merkittävä kirjoittaja Justinus Marttyyri sanoo, että Jumalan Poika, pre-eksistenttinen Logos eli Jumalan Sana ( vrt Joh. 1:1-14) on ilmestynyt jo Vanhan testamentin varhaisissa kertomuksissa ihmishahmossa.

      Toisaalta professori Antti Laato puhuu Selitysraamatussaan enkelistä, jonka Jumala on jo Moosekselle luvannut lähettää kansansa edellä.

      Oma näkökulmani liittyy seuraaviin raamatunkohtiin (vuoden 1933 käännös)

      2.Mooseksen kirja:

      3:2 Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.

      14:19 Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa

      23:20 Katso, minä lähetän enkelin sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.

      23:23 Sillä minun enkelini käy sinun edelläsi ja johdattaa sinut amorilaisten, heettiläisten, perissiläisten, kanaanilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, ja minä hävitän heidät.

      32:34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa.”

      33:2 Ja minä lähetän enkelin sinun edelläsi ja karkoitan pois kanaanilaiset, amorilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset,

    • Tuohon Matiaksen hyvään blogiin viitaten,

      muistelen, että Raamatussa on ainakin kaksi tapahtumaa, jossa enkeli ilmestyy miekka kädessä. Herran enkeli ilmestyi Bileamille (4Mo22:23-31) ja Daavidille (1Aik21:16) Tuo ilmestyminen Joosualle ajoittuu mielenkiintoisesti juuri ennen Jerikon valloitusta. Danielin kirjassa on muistaakseni aika-ajoin tapahtumia osoituksena siitä, että taivaassa tapahtuu jotakin samanaikaisesti, kun maailmassa sotajoukot lähtevät liikkeelle.

      Eräs vastaava tapahtuma on lähihistoriasta, vähän ennen sodan syttymistä ja sopii mielestäni hyvin tuohoon Danielin kirjan kuvaukseen taivaan tapahtumista, kun ajassa sotajoukot lähtevät liikkeelle.

      ”Talvella 1914 Kelton miehet, jotka olivat tavanomaisella kaupunkireissullaan, näkivät aamuyöllä Kuninkaan metsää sivuuttaessaan taivaalla merkillisen näyn: Keisarin talvipalatsin päällä oli valtavan suuri enkeli terävä miekka kädessään. Miekka oli putoamassa talvipalatsin päälle. Ilmiö oli nähtävissä pitkään, ehkä noin parin tunnin ajan.” (Ilon ja itkun Inkeri; Katri Kukkosen elämä)

    • Rauli

      Kiitos puheenvuorostasi

      Tuot esille Ilmestyskirjan 19 luvun kuvauksen valkoisella hevosella ratsastavasta ruhtinaasta.

      Ilmestyskirja on yksi Uuden testamentin ”raamatullisimmista” teoksista. Miltei kaikkien kuvausten takana on jokin Vanhassa testamentissa kerrottu kuvaus. Niin myös tässä. Jesajan kirjassa 63: 1-4 on vastaavasta kerrottu seuraavasti

      Herra polkee viinikuurnassaan kansat

      1. – Kuka on tuo, joka tulee Edomista,
      joka tulee Bosrasta, kirkkaanpunaisessa puvussa,
      tuo, joka astuu tietään voimaa uhkuen
      komeassa asussaan?
      – Minä se olen, oikeuden julistaja,
      suuri pelastaja.

      2– Miksi on pukusi punainen,
      vaatteesi kuin viinikuurnan polkijan?

      3– Minä poljin kuurnallisen rypäleitä, poljin yksin,
      kansojen joukosta ei ketään tullut avukseni.
      Ja niin minä vihassani poljin ne kaikki
      ja kiivaudessani tallasin ne,
      niin että niiden mehu roiskui puvulleni
      ja tahri kaikki vaatteeni.

      4. Sillä koston päivää vaati minun sydämeni,
      kansani lunastamisen vuosi oli tullut.

      Tässä Jumala itse kertoo työstään.

      Mielestäni mainitsemasi Ilmestyskirjan kohta liittyy juuri tähän Jumalan itsensä tekemään tapahtumaan, joten Jumalan Pojan valta vallan esiintulo on tässä kuvattu valtaisana näkymänä. Jumalan valtakunta tulee esille täydessä voimassaan joten Jumalan kansan vastustajien tuomio on sitä kokonaisvaltaisin.

      Johanneksen evankeliumin alun mainitsema Jumalan Sana on toki mukana kertoen tyylien samanlaisuudesta.

      Tämän taivaallisen voiton tekee Jumalan Poika yksinään. Mutta hän ei kuitenkaan ole tullessaan yksin. Häntä seuraa suuri joukko taivaan enkeleitä. Näin enkelien mukana olo sisältyy myös pelastuksemme viimeistelyyn kuuluvien tapahtumien yhteydessä. Ei vain syntymän hetkellä vaan myös täyttymyksen koittaessa Jumalan kansan saadessa tulevaisuuden ja toivon.

    • Joskus näissä keskusteluissa joutuu jankkaamaan tai ainakin pyytämään täsmennystä.

      Juha kysyi ja minä komppasin: ”Mielestäni Joosua tapasi Jeesuksen Jerikossa. Ajatteletko samoin?” Kerroit sekä varhaisen että paljon tuoreemman näkemyksen asiasta, ihan mielenkiintoisia sinänsä. Mutta oletko sinä itse kanssamme samaa vai eri mieltä?

  5. Yksittäisillä raamatunjakeilla ”keskustelu” ei onnistu, sillä toisenlainenkin näköala on. Miekkaan tarttuville on ihan oma ”visionsa”. En usko, että väkivalta on koskaan ollut minkäänlaisen jumalan suojeluksessa. Se on vain miesten tapa saada ”siunaus” omille pahoille teoilleen.

    Vanhan testamentin aikoihin tulkittiin niin, että Jahven siunaus oli, jos taistelu voitettiin. Tulkinnat tehtiin paljon tapahtumia myöhemmin.

    • Charlotta

      Kiitos puheenvuorostasi

      Rauhaan pyrkiminen on todellakin tärkeää. Siihen on pyrittävä.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.

      Toisaalta on huomattava, että Vanhan testamentin vaikutelma jatkuvista sodankäynneistä on historian kulun kuvauksen tiivistämisen tulos. Jos ajatellaan Abrahamin sotaa Sodoman alueella, 1. Moos. 14 luku, noin vuonna 1690 eKr. ja Makkabealaisajan sotia Syyrian mielivaltaa vastaan toinen esikristillinen vuosisata eKr. niin tuohon sisältyy noin puolentoista vuosituhannen aika.

      Verrattakoon Suomen tunnettua historiaa vain vajaan tuhannen vuoden ajalta. Tai ottaaksemme puolentoista vuosituhannen historiaa Frankkien ajalta nykyajan Ranskaan tai arabimaiden historiaa 600 luvulta nykyaikaan, niin montako sotaa on mahtunut noihin ajanjaksoihin.


  6. Pyhä arkkienkeli Mikael (hepreaksi מיכאל ”Kuka on kuin Jumala?”, latinaksi Michael, kreik. Μιχαήλ, Mikhaḗl, vuoden 1938 raamatun­suomennoksessa Miikael, ven. Михаил, Mixaíl, arab. ميخائيل‎, mīḵāʾīl) on enkeli, jota sekä juutalaiset että kristityt pitävät ylimpänä arkkienkelinä.[2] Roomalaiskatolisessa, ortodoksisessa, anglikaanisessa ja luterilaisessa traditiossa häntä kutsutaan ”pyhäksi Mikaeliksi”. Hepreankielinen nimi tarkoittaa ”Kuka on Jumalan kaltainen?” ja arkkienkeli kuvataankin joskus saman latinankielisen lauseen ”Quis ut Deus?” kanssa.

  7. sanansaattaja Merkurius

    Planeetta Merkurius on saanut nimensä antiikin mytologiasta. Merkurius oli varkaiden ja kauppiaiden jumala, sekä jumalten sanansaattaja. Rooman vastine Kreikan Hermekselle.

    Merkurius kuvattiin taiteessa lentävänä miehenä, jolla oli pienet siivet kantapäissä, joissakin kuvissa siivet ovat myös korvissa.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      Kreikkalaisen mytologian kuvat eivät sovellu Raamatun sanoman kuvaukseen minkäänlaisena lähteenä.

      Raamatun enkeleillä ei ole siipiä. Siipien piirtäminen kuviin on vain taiteellinen keino ilmoittaa että tässä kuvassa tai patsaassa tarkoitetaan enkeleitä eikä mitä tahansa ihmistä. Ilman siipiä nämä kuvat tai patsaat jättäisivät katsojansa kuvitelmaan, että tarkoitetaan joitan ihmistä. Näin kuvaus taivaan joukkojen edustaja ei tulisi taideteoksessa esille.

    • Matias, kyllä Raamatun kerubeilla oli siivet ja kerubeja ja serafeja pidettiin kaiketi enkeleinä?
      ”Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.”

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Jos kerubeja ja serafeja pidetään enkeleinä, niin siinä tapauksessa toki on siivet.

      Itse olen kuitenkin tottunut pitämään enkelit, kerubit, serafit, taivaalliset papit jne taivaan joukon edustajat erillisinä ryhminä joten en ole myöskään missään tilanteessa liittänyt siipiä heidän olemuksensa kuvaamiseen. Varsinkin Vanhan testamentin kuvauksissa enkelit ovat tulleet ihmisen hahmossa ihmisten luo. Ovat kävelleen, syöneet ja juoneet jne täysin ihmisten tavoin. Toisinaan paikalla olleet ovat huomanneet vierailijan enkeliksi vasta tapauksen loppuvaiheessa, kun jokin yliluonnollinen ilmiö on sen osoittanut.

    • Kuten Seppo tuossa osoitti, niille kerubeille laitettiin siivet, jotka koristivat liitonarkkua. Samoin taivasta kuvailevien näkyjen joukossa samaisella enkeliryhmällä oli siivet, näin esimerkiksi Hesekielin Raamattuun kirjaamossa.

      Koska enkelit oikeasti ovat näkymättömiä henkiolentoja ja aineellistuvat Raamatussa aina tavallisen ihmisen habituksessa, heillä ei oikeasti siipiä ole. Kuten Matias tuossa jo kertoikin, taiteilijat usein kuvissa varustavat taivaalliset sanansaattajat siivillä ilmeisesti korostaen, etteivät he oikeita ihmisluomuksia ole.

    • Rauli Rauli, liitonarkku siivellisine kerubeineen tehtiin Jumalan antamien ohjeiden mukaisesti. Eikä Besalel kait mikään ’taiteilja’ ollut…

    • Seppo. Tehtiin liitonarkku toki ohjeiden mukaan, ja olivathan ne näytkin Jumalalta tulleita ”televisiolähetyksiä”. Mutta oliko niissä tosi-tv ominaisuuksia?

      Mikään ei osoita, että taivaallisella olennoille oikeasti olisi siivet, emmehän voi heidän todellista ja näkymätöntä ulkomuotoaan edes tarkastella näillä silmillämme. Siksi nämä näyt ja kuvaukset Raamatussa meitä ovat opettamassa taivaassa tapahtuvasta jotakin oleellisempaa kuin ulkoasu.

      Mihin taivaassa muuten tarvittaisiin siipiä? Meille ihmisille tuollaisella varustuksella kyllä voidaan kuvailla asioita.

      Ja kun enkelit tulivat taivaasta ja puhuivat Jumalan edustajina, siivistä ole mitään mainintaa Raamatussa.

    • Rauli, miksi Jumala sitten käski tehdä kerubit siivellisiksi. Ja ei taivaa ssa tarvittane siipiä mutta taivaa lla tarvitaan ilmakehässämme siipiä…
      Jumala lensi Raamatun mukaan kerubivaunuissa tuulessa (ja tuuli on ilmaa…)

    • Raamatun näyissä enkelit kuvataan usein siivellisinä olentoina, joskus siipiä useitakin, jopa kuusi kappaletta Jesajan näkemissä serafeissa(Jes6:2) Vastaavia metaforia näkymättömistä taivaallisista ovat esimerkiksi kasvot, (joiden määrä myös vaihtelee) silmät, jalat, korvat jne. Mikään niistä ei tietenkään tee taivaan asukkaista meidän kaltaisiamme fyysisiä olentoja. .

      Siivet näyttävät kuvaavan enkelien nopeaa liikkumiskykyä. Daavid kuvaili elävästi Jumalalta saamaansa avun ripeyttä, että ”Hän lensi kerubi ratsunaan ja kiiti tuulen siivin”, vaikkei kai tuulellakaan ole oikeita siipiä,(Ps18:11) Ja Ilmestyskirjan mukaan Johannes näki ”enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille.”(Ilm14:6) Sanansaatajalla voi olla noinkin kiireinen asia toimitettavanaan, ja eikös se meidänkin aikamme joskus mene ”kuin siivillä”?

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Mielestäni kuvitelmat toisilta tähdiltä tänne maan päälle tulleista ovat yksistää scifien tuotetta. Niille ei löydy mitään perusteita sen paremmin fysiikan kuin Raamatun opetuksessakaan.

    • Matias, sekä tiede että Raamatun kertomukset mahdollistavat alienit taivan avaruuksista. Genesis 6: 4 viimeinen lause lause kääntyy: ”Nämä olivat noita avaruudesta alaslaskeutuneita tulipatsaan miehiä.” Tämä lause päättyy alkutekstissä kirjaimeen mem. Jos nyt otamme tästä kirjaimesta intervallin 13 mukaan ulos kirjaimia, saamme mem`n jälkeen ensin alefin ja sitten daleth`n ja vielä uudelleen mem`n. Intervalli 13 antaa puolestaan anagrammina 31 sanan al, joka on heprean jumala-sanan vanhin perusmuoto, joka sananmukaisesti merkitsee voima.
      Kun saatu els 13:sta tuottama yhdistelmä madm päättyy vielä jumala eli elohjim sanan loppupäätteeseen -im, voimme ilman suurtakaan tuskaa lukea koodin sanaksi madim, joka nykyhepreassa kuten vanhassakin tarkoittaa – Mars planeettaa!!! Mutta koodi jatkuu ja tuottaa myös madm sanan jälkeen ha-shemin eli sanonnan Marsin tulipatsas!

    • Seppo

      Kiitos että tuot esille oman näkemyksesi

      Toki oma näkemykseni on, että mielipiteesi ei ole alkuunkaan realistinen. Vielä vähemmän se kestää kriittisen Raamatun tutkimuksen.

      נְפִיל , nəp̄îl, ”jättiläiset” eli kuvaus kahdesta kansasta, toinen ennen vedenpaisumusta ja toinen Mooseksen ja Joosuan ajoilta.

      https://biblehub.com/hebrew/5303.htm

      Sanan taustalla olevan kaatua tai valehdella -verbin merkitykset eivät mitenkään edellytä muilta planeetoilta tulevia olentoja. Selityksille on huomattavasti elämänläheisemmät lähtökohdat aivan tapahtumien arkisesta tilanteesta nousevina merkityksinä.

      נָפַל , nāp̄al, ”kaatua”,

      Lukijoillemme kerrottakoon mitä vastineita uudehko NASB Translation antaa tälle sanalle

      abandon (1), allot (1), allotted (2), anyone falls (1), apportioned (2), attacked (2), born (1), bring down (1), burst (1), came down (1), cast (16), cast down (5), casts (1), collapse (1), come (3), dash down (1), defect (1), defected (3), deserted (3), deserters (3), did (1), dismounted (1), divide by lot (2), divide it by lot (1), downfall (1), dropped (1), fail (1), fail* (1), failed (4), fall (130), fall down (4), fallen (55), fallen away (1), fallen down (4), falling (3), falling down (2), falls (22), falls away (1), fell (98), fell down (8), felled (1), felling (1), give birth (1), go over (1), going over (2), gone over (3), inferior (2), killed (1), knocks (1), lay (1), lay down (1), lay flat (1), lie down (1), look (1), lost (2), lying (5), making (1), perish (1), present (1), presenting (3), prostrating (1), remains (1), settled (1), surely fall (1), throw (2), topple (1), turns (1), void (1), waste away (3).

      https://biblehub.com/hebrew/5307.htm

    • Sama Raamattu, joka kertoo komeiden enkelien ilmaantumisesta paljastaa, mistä he olivat kotoisin. Esimerkiksi kun Abrahamille saapui vieraita, he tulivat taivaasta: ”Herra ilmestyi Abrahamille Mamren tammistossa.”(1. Mo18:1)

      Jos sinäSeppo uskot, että enkeleitä noita mieshahmoisia enkeleitä on täällä kyläillyt, miksi et usko Raamatun kertomaa heidän alkuperästään?

    • Matias, ethän vain taas hämännyt takertumalla vain yhteen verbiin ja koko eritäin todistusvoimaisen täällä jo monesti antamani Gn 6:4 els-koodin ohittaen. Jos näytät ettei ko. koodia ole tai etä se on otettu väärin, niin hyvä, jos et, vedän johtopäätöksen että et uskaltane katsoa sitä rehellisesti.
      נָפַל verbillä on siis sinustakin myös merkitys fall down joka on selkeästi sama kuin esim. ruotsin falla ner eli laskeutua alas. Avaruudesta mi ovlam laskeudutaan alas. Ovlam sanan perusmerkitys kun on avaruus maailmankaikkeus, muinaisuus on myöhäsyntyine käännös.

    • Seppo

      Mielestäni teoriasi on täysin tyhjän päälle rakennettua spekulaatiota, jolla ei ole mitään todellista kosketuskohtaa Raamatun kertomuksen perusjuonen kanssa. Myöskään laskeutua -sana ei sitä edellytä. Sanalle נָפַל , nāp̄al on käyttöä paljon tavanomaisimmissa yhteyksissä.

      Vertaan sitä opiskeluaikojeni asumista Hakaniemessä yhdessä kerrostalossa 1968-69 jonkin aikaa.

      Kun l a s k e u d u i n asuinkerroksestani Hakaniemen torin lähelle, niin siinä laskeutumisessa ei tarvittu mitään marssilaisia selittämään tuota arkista toimenpidettä.

    • Seppo

      Mielestäni tuon muinaisuudesta nimekkäiden ihmisten muinaisuus -sana מֵעוֹלָ֖ם , mê·‘ō·w·lām, joka on min -prepositiolla varustettu sana עוֹלָם, ‘ō·lām , sanan merkitykset ovat nimenomaan kaukana muinaisuudessa tai pitkää aikaa ilmaiseva sana.

      Uudehko käännös NASB Translation antaa sille seuraavia vastineita

      ages (1), all successive (1), always (1), ancient (13), ancient times (3), continual (1), days of old (1), eternal (2), eternity (3), ever (10), Everlasting (2), everlasting (110), forever (136), forever and ever (1), forever* (70), forevermore* (1), lasting (1), long (2), long ago (3), long past (1), long time (3), never* (17), old (11), permanent (10), permanently (1), perpetual (29), perpetually (1).

      Useammalle eri kielelle käännöksiä voi katsoa tästä osoitteesta.

      https://biblehub.com/multi/genesis/6-4.htm

    • Matias, ohitat edelleen antamani els koodin , katsopa se itse kun hepreaa osaat.
      Ovlam sanan vanhamerkitys on universumi, maailmankaikkeus. Wanha heprealaiset tekstit tuntevat mm sanonan adonaj ovlamin eli universumin herra:
      Encyclopedia. Adon Olam ( Hebrew: אֲדוֹן עוֹלָם ‎; ”Eternal Lord” or ”Sovereign of the
      U n i v e r s e”) is a hymn in the Jewish liturgy. It has been a regular part of the daily and Shabbat ( …

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25