Epävarma sakramentti:Herran Pyhä Ehtoollinen
Jeesuksen asettamasta Pyhästä Ehtoollisesta; sen oikeasta viettämisestä on ollut kiistaa alusta lähtien. Uskonpuhdistaja Martti Luther joutui käymään kovimmat taistelunsa juuri tämän sakramentin halveksijoita vastaan. Erimielisyys päättyi Lutherin sanontaan:”Meissä on eri henki”.Sovintoon ei päästy ja ero tuli.
Tänä päivänä kristikunta, Suomessa, on samanlaisessa tilanteessa. Syynä erimielisyyteen on Kirkolliskokouksen v. 1986 tekemä päätös: Sanasta poikkeava pappisvirka.Tapahtui koko Ehtoollisen vieton merkityksen täydellinen alasajo. Ehtoollisen ensisijainen, vertikaalinen (pystysuora) yhteys Vapahtajaamme vaihtui maallisen tasa-arvo lain johdosta horisontaaliseksi (vaakasuoraksi)yhteydeksi. Maallinen valta mitätöi hengellisen vallan argumentit.
Ehtoollisen vieton tärkeimmäksi tuntomerkiksi tuli kristittyjen yhteys,horisontaalinen yhteys joka sinänsä on tärkeä.Jeesus kuitenkin asetti Ehtoollisen Pyhän Hengen sinetiksi syntien anteeksisaamiseen. Tärkeintä on silloin kristitylle,uskovalle, sakramentaalinen yhteys, vertikaalinen (pystysuora) yhteys syntiemme sovittajaan Vapahtajaamme. Tämä häivytettiin pappisviran muutoksen yhteydessä. Kun kirkossamme jaetaan ehtoollista, niin usein saadaan, harhaavan viranhoidon johdosta, “kuolemattomuuden lääkkeen” sijasta “lumelääkettä”. ”Papeilta on kadonnut opetus ja vanhimmilta neuvo.” Hes. 7:26
Uskonpuhdistaja Luther on selittänyt:” Oikein jaetun ehtoollisen tulee olla “demonstratio” eli havainnollinen tapahtuma Jeesuksen asettamasta ehtoollisen vietosta. Kuta lähempänä ehtoollisen viettomme on Kristuksen ensimmäistä ehtoollista,sitä parempi se epäilemättä on, ja kuta kauempana siitä,sitä vaarallisempi.” Pitäytyminen apostolisessa opetuksessa on leivänmurtamisen edellytys.Me pelastumme vain evankeliumin kautta. Paavali kirjoittaa: “Te pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena,kuin minä sen teille julistin.” 1. Kor. 15:2
Kun siis Kirkon Herran Jeesuksen asettamasta Ehtoollisen vietosta on luovuttu voidaan sitten yhtyä Uskonpuhdistajan sanontaan: “Epävarma sakramentti ei ole lainkaan sakramentti.” Jumala ei ole Raamatussa esittänyt epävarmoja asioita vaan Jumalan sana on kaikissa kohdissaan varma ja Pyhän Hengen vakuutus annetaan Sanan ilmoitukseen uskovalle.
Apostolisessa, luterilaisessa ehtoollisen vietossa saadaan ja nautitaan ”kuolemattomuuden lääkettä” Tämän johdosta saamme nauttia kerran sitä taivaallisissa, Karitsan aterialla.
Jukka Teininen
Forssa
On hengellistä tunnelmointia, jos joku ajattelee ehtoollisen olevan mahdollisimman lähellä Jeesuksen asettamaa ehtoollista. Olen sisällön osalta samaa mieltä, mutta emme elä 2000 vuoden takaisessa Palestiinassa tai Israelissa emmekä kokoonnu pääsiäisaterialle ”yläsaliin” jne…
Toivo Loikkanen kysyn voiko tavalliset Jeesuksen seuraajat viettää keskenään ehtoollista omassa kotona?