Näin hiljattain somessa kuvan, jossa ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg esitettiin ikonikuvana. Kuvassa Greta oli madonnamainen hahmo, jolla oli myös sädekehä päänsä päällä. Kuvaan oli liitetty myös teksti: Pyhä Greta.
Tuo kuva oli ehkä huono, kun se esitettiin ikonina. Toisaalta kuva toi mieleeni otsikon asian: Ainakin minusta ja varmaan monen muunkin mielestä Greta Thunberg on ”eräs aikamme profeetta”.
Profeetat tunnemme kristillisessä maailmassa ainakin Vanhasta testamentista. Uuden testamentin tunnetuin profeetta oli Johannes Kastaja. Vanhassa testamentissa profeetat saarnasivat Jumalan, Jahven puoleen kääntymistä, mutta he saarnasivat myös yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteuttamisen puolesta.
Viime mainittu ja ilmastoaktivismi rinnastuvat minusta melko lähelle toisiaan. Nuori ruotsalainen tyttö, ilmastoprofeetta, on nostanut koko maapalloamme ja ihmiskuntaamme koskevan asian vahvasti esille ja myös vallanpitäjien tietoisuuteen, Greta Thuneberg on myös haastanut vahvasti valtaa pitäviä kantamaan vastuuta ja tekemään oikeita päätöksiä.
Greta Thuneberg puhui Yhdysvaltain kongressin valiokunnalle. Hän viittaasi kansainvälisen ilmastopaneelin (IPCC) tuloksiin. Hän sanoi: Älkää uskoko ja kunnelko minua. Kuunnelkaa tiedemiehiä!
Greta Thunberg on saanut paljon myönteistä vastakaikua toiminnalleen. Hän on toki saanut myös kritiikkiä. Ehkä hölmöin kritiikki on ollut se, että ”sairasta tyttöä ei pitäisi käyttää hyväksi tällaisessa”. Toistaiseksi ainakin julkisuuden perusteella on näyttänyt siltä, että Greta on tiennyt mitä tekee ja tahtonut tehdä mitä tekee! Toki hänellä lienee avustajia taustalla.
En sano Greta Thunbergia pyhäksi Gretaksi, mutta mielestäni aiheesta kutsun häntä yhdeksi aikamme profeetaksi! Hän ”saarnaa” herätystä ja parannuksen sekä muutoksen tekemistä meille kaikille elintärkeässä asiassa. Toivotaan, että hänen sanomansa otetaan todesta. Toivotaan, että hän saa turvallisesti jatkaa työtään ja muuta elämäänsä.
Toivo Loikkanen
Komppaan Kari Pakkusta ja asiassa myös Antti Hämäläistä, Pekka Pesosta sekä Joni Toivosta. En minäkään ymmärrä, miksi Gretaa pitää nimittää profeetaksi sanan kristillisessä merkityksessä vaikka tyttö puhuu totta kai vakavaa asiaa nuoruuden koko mustavalkoisella innolla … Oma sukupolveni kahlitsi itsensä Koijärven traktoreihin, edeltävä valtasi Vanhan. Jos välttämättä pitää löytää raamatullinen kielikuva oikea olisi kai että Greta on ajan merkki. Sitten voidaan varmaan olla peristellusti eri mieltä siitä, onko tämä merkki hyvä, paha vai molempia. Kansalaisaktiivisuus vapaa-ajalla pidettäköön kunniassa, mutta kyllä Gretan ja muiden nuorten ensisijainen paikka olisi koulun penkillä ja hankkimassa sitten kykyjään ja unelmiaan vastaavia opiskelupaikkoja. Ainakin minulla on herännyt vakava kysymys siitä, kuka tai ketkä ovat vetämässä naruja Gretan aktivismin taustalla. Vaikka en usko salaliittoteorioita.
”Gretan ja muiden nuorten ensisijainen paikka olisi koulun penkillä ja hankkimassa sitten kykyjään ja unelmiaan vastaavia opiskelupaikkoja.” Etko ole kuunnellut, mitä Greta Thunberg sanoo? Hän syyttää maailman johtajia siitä, että häneltä ja hänen sukupolveltaan on riistetty unelmat. Hänen kokemuksensa on, ettei kannata opiskella tulevaisuutta varten, jos se tänään riistetään pois.
Toisaalla vihapuhe tuomitaan ankarasti, mutta Gretan vihan purkauksia ihaillaan.
Greta Thunbergin puhe ei toivo pahaa kenellekään eikä kehota vihaan ketään kohtaan. Hänen vihansa ei ole ilkeää. Siksi se ei sovi tuomittavan vihapuheen piiriin.
No vouhotuksesta ainakaan on turha puhua, kun nyt viimeisimmät ilmastoraportit on julkaistu. Oikealla asiallahan Greta Thunberg on. Jos maailman päättäjät ynnä muut aikuiset toimisivat vakavan tilanteen vaatimalla tavalla ei Gretan sen enempää kuin muidenkaan nuorten tarvitsisi marssia muualle kuin kouluun.
On h paisa havaita, että Greta Thunbergissa näköjään kiinnosta eniten se, voidanko häntä nimittää profeetaksi vai ei. Tämän hyttysen jätöksen kokoisen kvasiongelman ruotimisen ilmeinen tarkoitus on h audata itse Thunbergin ajama asia eli nuortemme tulevaisuuden synkät pilvet via elonkehämme alkanut tuhoiutuminen, joka ei todellakan ole vain ’viherpitertäjien’ propakandaa, minä sen niin monet fudut itseään pettäen mielellään näkevät.
No huolettomia ovat hevosettomat pojat. Mitäs sillä on väliä että muut ihmiset tuhoutuvat kun meidät valitut temmataan kuitenkin taivaaseen.
Seppo Heinola, en näe tässä mitään hupaisaa. En ole haudannut mitään Thunbergin sanomasta. Lue Seppo kaikki kommenttini tarkkaan! Etkö voi ymmärtää, että Greta Thunbergin viesti on mielestäni oikea, mutta se ei tee hänestä profeettaa!
Tarkista kommenttini ja sano vasta sitten onko minulla hevosta vai ei!
En minä Kari erityisesti sinulle kirjoittanut. Kun jääkiekkoselostaja sanoo,että ’suomalaiset’ teki maalin,hän tarkoitti sitä kokoonpanoa, joka kaukalossa maalin teki. Eli sovittakoon juttuni itseensä se jonka ihon alle se menee.
Martti Pentti. Niinpä. En eppäile yhtään että Reettaa ahistaa:) Minussa vain herää silloin kysymys, miksi 16-vuotiasta hyvinvointivaltiossa elävää nuorta ei saada tai oikeastaan haluta saada (?) ikäistensä normaalien arkirutiinien pariin ja kanavoimaan ympäristöahdistustaan jotenkin muulla tavalla. Seppo Heinola. Minä jaan aivan saman huolen maailmamme tilasta ja tulevaisuuden uhista kuin moni muukin. Ja peräänkuulutan pikaisen muutoksen tarpeellisuutta vaikka paljon olisi tehtävää jo arkirutiineissakin. Puutun tässä vain ja ainoastaan vakiintuneen kristillisen termin ”profeetta” mielestäni kyseenalaiseen uudelleentulkintaan. Sitä paitsi: en ole fundamentalisti enkä odota tuhatvuotista valtakuntaa enkä mitään taivaaseen tempaamista ”left behind” -tyyliin.
Vaika blogin otsikossa olikin sana ’profeett5aa.ei se asiasa olenaisin ole. Eiköhän asiasa olenaisinta ole Gretan sanoma,ei se kuka ja kummoinen asialle huomion saa. Pääasia kun edes joku riittävän näyttävästi saa.
”Minussa vain herää silloin kysymys, miksi 16-vuotiasta hyvinvointivaltiossa elävää nuorta ei saada tai oikeastaan haluta saada (?) ikäistensä normaalien arkirutiinien pariin ja kanavoimaan ympäristöahdistustaan jotenkin muulla tavalla.” Kuinka niin ei haluta? Haluaisithan sinäkin, Marko Sjöblom, kanavoida Greta Thunbergin ahdistuksen niin, ettei se lisää sinun ahdistustasi.
Tiedemiehet eivät tiedä, miksi muutos tapahtuu nopeammin, kuin mitä aiemmin ovat laskeskelleet. Jäätiköt sulaa ja vesi nousee. Kehitykselle emme voi juuri mitään. Sen sijaan tiedämme, että kaikesta huolimatta nuorillakin on tulevaisuus edessään. Ei se mihinkään ole kadonnut, eikä mennyt pilalle. Jolleivat sitä itse pilaa. Ei Greta eikä kukaan muukaan saa riittäviä muutoksia aikaan. Nähtiinhän se tuossa 80:n maan kokouksessa jo. Ei kehittyvät maa voi ryhtyä toimimaan toisin, eikä rikkaat maat halua luopua mahdollisuuksistaan rikastua lisää. Maailman pelastaminen ei vain onnistu. Silti on pyrittävä muuttamaan kulutustottumuksia ja
pyrittävä päästöjen vähentämiseen, mutta nuorilta emme saa riistää uskoa tulevaisuuteen. Jos he sen menettävät, niin meille kaikille käy huonosti..
Vielä vähän Martti Pentille. Greta Thunbergin toiminta ei lisää minun henkilökohtaista ahdistustani, huoltani tai syyllisyydentuntoani maailman tilasta millään tavalla. Ilta-Sanomien mukaan hänellä olisi diagnostisoitu Aspergerin syndrooma. Jos uutinen pitää paikkansa, Gretan mustavalkoisuus ja fanaattisuus on ymmärrettävää, syvästi inhimillistä ja traagista. Mutta silloin tapahtumat Gretan ympärillä näyttäytyvät minulle eettisesti vieläkin ongelmallisempina. Monella eri tavalla. Ellemme sitten pidä häntä nykyaikaisena Jobina, jonka tuskaan maailmamme tilasta hätääntyneet voivat samaistua.
”Jos uutinen pitää paikkansa, Gretan mustavalkoisuus ja fanaattisuus on ymmärrettävää, syvästi inhimillistä ja traagista.” Tuo kuvaa juuri sinun tarvettasi väistää se ’traaginen ja eettisesti ongelmallinen’ viesti, joka Greta Thunbergilla on. Aspergerin syndrooma ei ole mikään älykkyyttä ja suhteellisuudentajua rajoittava oire, se pikemminkin vähentää ajattelua häiritsevien asioiden vaikutusta.
Meillä on tieteentekijöissä ja yliopistoprofissa maailmassa paljon eriasteisesti autistis/aspergeja. He ovat ylenäs erittäinälykkäitä ja ovat auttaneet ihmiskuntaa monessa. (’hajamieliset’ proffat)
”Silti on pyrittävä muuttamaan kulutustottumuksia ja pyrittävä päästöjen vähentämiseen, mutta nuorilta emme saa riistää uskoa tulevaisuuteen. Jos he sen menettävät, niin meille kaikille käy huonosti..”
No ei kai Greta ja muut nuoret toimisi elleivät he kokisi, että juuri heiltä onkin riistetty usko tulevaisuuteen? Eivät he suinkaan tulevaisuuttaan pilaa vaan yrittävät pelastaa, jos jotain pelastettavaa vielä on. Me vanhemmat sukupolvet elämäntavallammehan tästä vastuussa olemme.
Lisänä toteaisin, että näköjään monilla keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla eityisesti miesoletetuilla on suurin vaikeus yleensä ymmärtää nuorten syvä huoli ilmastonmuutoksesta puhumattakaan kyvystä hyväksyä sitä tosiasiaa, että me vauraiden länsimaiden vanhemmat mies- ja naisoletetut olemme syyllisiä tähän tilanteeseen elämäntapamme vuoksi.
En pidä Gretaa profeettana vaan totuudenpuhujana. Siinä lienee ero? Kiitos Toivo Loikkaselle asian esiin tuomisesta täällä blogien joukossa!
Tarja, Kiitos viileän järkevästä ja asiaperusteisesta kommentistasi! En näe tarpeellisena kiistellä onko Greta T. profeetta, mutta hän on toiminut profeetan tavoin nostaessaan suuren asian ja uhkakuvan esille ja vaatinut myös muutosta.
Paljon kommentteja blogissa. Kai tämä kertoo myös siitä, että blogin otsikko voidaan myös ottaa vakavasti? Yksi osa tätä otsikkoa on ”eräs aikamme profeetta”. Tämän olisi Toivo voinut jättää pois otsikosta, niin täällä ei olisi niin paljon keskusteltu siitä, että onko Greta profeetta. Minä jäin totaalisesti tähän Toivon antamaan titteliin koukkuun ollen täysin eri mieltä. Ilmastonmuutoksen jarruttaminen on tärkeätä ja ymmärrän nuorten huolen, vaikka olenkin vauraan länsimaan miesoletettu syyllinen, kuten Tarja Aarnio toteaa. Kuka vain voi ajatella, että en ole vilpitön näin sanoessani. Tätä kuitenkin tarkoitan. Valitettavasti olen 60-vuotias mies, joka olen monin tavoin ymmärtämättömästi toiminut esim. jätteiden lajittelun osalta vaikka 20 v. sitten. Jotain olen kuitenkin oppinut, enkä Greta T:n huolta väheksy millään tavalla.
Martti Pentti. Vielä kerran. Minä en väistä itse GT:n viestiä (=vakava hätähuuto maailman tilasta) vaan arvostelen ja ihmettelen sitä roolia, mikä hänelle on annettu. Kyse on yhtäältä hänestä itsestään. Toisaalta siitä, mitä toiset hänelle antavat/sallivat. Ja miksi?
Minun silmissäni GT:n toiminnassa on hyvistä pyrkimyksistä huolimatta vahvoja samankaltaisuuksia vaikkapa Maon kulttuurivallankumouksen kanssa (kärjistävä rinnastus toki). Nuori kannustaa / hänen annetaan nyt kannustaa toisia nuoria kapinaan ja olemassaolevan järjestyksen kumoamiseen (=koululakot, mielenosoitukset, hyvin radikaali elämäntapamuutos), jotta saadaan nuorten voimin aikaan uusi ja parempi (=ilmastonmuutoksen pysäyttävä) maailmanjärjestys. Pidän tällaista toimintamallia historian virheiden toistamisena, yhteiskunnan kannalta ongelmallisena (sekä kristillisen uskon kanssa yhteensopimattomana). Kristillisestä perinteestä löytyy sitten myös hyviä eväitä elämäntapamuutoksiin (pietismin ihanne yksinkertaisesta elämästä, läntisen kristikunnan kohtuullisuuden ihanne sekä itäinen asketismi noin lonkalta heitettynä).
Pekka Pesonen. Käsittääkseni on toki selvää, että ilmastonmuutoksen takana tällä kertaa on meidän ihmisten toiminta ja siltä osin meidän pitäisi kyetä tekemään jopa monia asioita. Muutoin olen kanssasi täysin samaa mieltä. Sanoitit hyvin.
Oma viimeinen kommenttini on ihmetys ja pieni hämmennyksen tunne siitä, miksi Greta Thunbergin toiminta sinällään ja miksi sen esille nostaminen nostattaa niin suuria intohimoja ja mielenilmauksia. Hienoa toisaalta, että kirjoitusta on luettu ja kommentoitu runsaasti. Aihe kuitenkin kiinnostaa – tai kiihottaa!?
Toivo, olisit jättänyt blogin otsikosta profeetta tittelin pois, niin blogissa ei olisi ollut näin paljon kommentteja? Maata pitää viljellä ja varjella kuten Jumala sanassaan sanoo ja tästä olet samaa mieltä . Profeetan määrittely voisi olla jonkun toisen blogin aihe?
Toivo, voisit olla varovainen myös kiihottaa sanan käytössä. Tässä ajassa se voi johtaa täysin toiseen kontekstiin. Blogin aihe on ollut kiinnostava, kiitos siitä!
Kari, Kiitos kiitoksista ja sanankäyttöön liittyvästä huomiosta. Se on aiheellinen vaikka tiedostin kyllä sen sanaa käyttäessäni.
Sekä VT:n että UT:n profeetan viran ja sen edellytysten määrittely täysin mahdollista ja tärkeääkin, jos oikeasti tahdomme sitä ymmärtää.
Hämäläinen, juuri näin. Tätä olen toivonut ja toivon edelleen. Tästä on ollut kysymys lukuisten kommenttien kohdalla myös tässä blogissa.
Onko olemassa profeetan virka? Jumalan kutsu tehtävään ilmenee Raamatusta, mutta merkitseekö se asettamista pysyvään virkaan? ”Aamos vastasi hänelle: – En ole profeetta enkä profeetan oppilas, vaan karjankasvattaja ja metsäviikunoiden viljelijä. Herra otti minut laumojeni keskeltä ja sanoi minulle: ’Mene ja julista kansaani Israelia vastaan!'”
Pentti. ”Onko olemassa profeetan virka? Jumalan kutsu tehtävään ilmenee Raamatusta, mutta merkitseekö se asettamista pysyvään virkaan?”
VT:n profeettojahan ei asetetu virkaan esim. öljyllä voitelemalla kuten papeille ja kuninkaille tehtiin, vaan Jumala kutsui ja voiteli Pyhälä Hengellä. Tämä ”virka” oli aina Pyhän Hengen työtä, ei niinkään muodollinen virka kuten pappeus. Silti VT:n ptofeetoilla oli selkeä ja arvostettu ”asema” israelilaisessa yhteiskunnassa ja tässä mielessä ehkä ”virka”. Jeremia toimi profeettana yli 50 vuotta, joten kyllähän siinä asema vakiintuu sosiaalisestikin.
UT:ssa tätä profeetan virkaa ei ole mmääritelty uudelleen, jotan se pysyy ytimeltään samana. Nyt se on kuitenkin osa seurakuntaa ja EF 4:11 palvelutiimiä. ”Suurten” profeettojen iaka on ohi ja koko Jumalan kansa on ”profeetallista” koska Pyhä Henki on profeetallinen. Profeetan status on näin muuttunut ja hän toimii nyt Uuden liiton puitteissa.
Sekä vanha että uusi liitto siis olivat/ovat puitteet profeetalle, jotka toimivat näiden liittojen puitteissa selkeästi määritellyllä tavalla. Jumla siis on luonut tällaiset palvelulahjat ja kutsuu niihin ja käyttää niitä eri tavoin pelastustarkoituksiinsa. Siksi niihin kannattaa suhtautua myönteisesti.
Aivan ilmeisesti pastori Toivon otsikko tälle kirjoittelullemme on poimittu erään kirrkoherran(Sarling) kirjasta ”Eräs meidän aikamme profeetta”, joka itse asiassa kuvaa uukuniemeläistä Helena Konttista, joka on tunnetuin ns. horrospuhujamme. Suomalainen profetismi on ollut näitä osin iaka primitiivistä, mutta meillä siis on ollut paljon horrostilassa ohi ymmäryksen saarnaavia naisia, joita on sitten kutsuttu profetoiksi. Tällainen on siis korkeintaan jonkunlainen profetismin lapsenaste vähän karismaatisen pienryhmissä tapahtuvan profetoimisen tapaan.