Jossain yhteydessä tuli esille, että herätysliikkeet ovat kirkon eriseuroja. Pani oikein miettimään asiaa, Sehän tietysti on ihmeteltävää, että minä mietin niin tärkeitä asioita. Armeijassa joskus sanottiin: Ei pidä kantaa rykmentin murheita ryhmäportaassa ja varmaan se niin on? Aivot saa tietysti pysähtymään, mutta en enää loppumetreillä halua tuhlata aikaa sillä tavalla. Suomi on herätysten luvattu maa. Herätykset koskevat koko kansaa eikä kirkko ole siinä erityistoimija. Herätykset ovat muodostaneet ristinmerkin Suomen ylle. Herännäisyys tuli idästä. Rukoilevaisuus lännestä. Lestadiolaisuus pohjoisesta. Helluntaiherätys etelästä. Joku näistä on koskettanut lähes kaikkia sukuja.
Näiden lisäksi hyvin vaikuttavaksi on syntynyt SLEY, Viidesläisyys kaikkine osineen. Sekä muita paikallisempia juttuja. Vielä on mainittava Nokian herätys ja Yli-Vainion ympärillä tapahtunut kuohunta. Jossain yhteydessä kai Sateenkaariväki on saanut saman tunnuksen, jos olen väärässä, älköön minua kivitettäkö.
Kaikkialla missä kiinnostutaan sanasta, rukouksesta ja Pyhän Hengen toiminnasta, on kyse herätyksestä, jolloin Jumala kutsuu ihmisiä läheisempään yhteyteen kanssaan. Me näemme sitten , jos vaivaudumme miettimään, että jokaisella nimetyllä on erilaiset kehityskulut. Ensin on haastettu vallitsevaa hengellistä tilannetta ja ympäristön reaktiot ovat suuresti vaikuttaneet kehityskulkuihin. Papistohan oli aikanaan hengellisen järjestyksen lisäksi maallisen järjestyksen vaalijoita ja uudes versot useasti piti poistaa rikkaruohoina. Niistä ovat syntyneet kriittiset äänenpainot yleistä jumalisuutta kohtaan.
Kehityssuuntia on ohjannut kirkollisten viranomaisten suhtautuminen ja osa on mukautunut ja osa erkaantunut lisää. Paljon on riippunut myös siitä minkälaiset henkilöt ovat valikoituneet liikkeiden johtoon. Jokainen liike on saanut oman värinsä syntymekanismistaan.
Nasaretissa syntyi eriseura aikoinaan ja haastoi hienoa ja kurinalaista jumalanpalveluselämää. Miettikäämme sitä hetken. Olisiko parempi kulkea Jeesuksen kanssa sellaisessa jota sanotaan eriseuraksi, vai maalimanajan kanssa valtavirrassa. Vai onko Jeesus vain valtavirrassa, mutta ei herätysliikkeissä?
Jeesuksen kanssako ?
Sillä:
”kaikki hän on alistanut
hänen jalkojensa alle”.Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. 28
Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. ”
Näin Paavali korinttolaisille.
” Silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. ”
Tämän mukaan pojan valta ei ole ikuinen valta.
Lähetyskäskyssä Matteuksen mukaan Jeesus sanoo omistavansa kaiken vallan, kunnes tulee tuomion aika, silloin Hän luovuttaa valtansa Isälle takaisin.
Yhtä hyvin perustein voi väittää, että kaikki kirkon liikkeet ovat eriseuroja . Jos kerran herätysliikkeet sellaisiksi nimitetään.
Pekka eikö yhtähyvin voi väittää että koko kirkko on eriseura kun kerran se otti ja lähti emokirkosta, katolilaisesta?