Kevätpäivän tasaus on takana. Päivät pitenevät, valo lisääntyy ja lumi sulaa. Ensimmäiset etelän linnut ovat näkyneet Alijoen rannoilla. Ensimmäiset uuden vihreyden oraat nostavat päätään. Puutarha on heittänyt talviturkin niskoiltaan ja odottaa kevään toimia. Elämä pursuaa esiin. Odotamme Suvea. Olo tuntuu mukavalta.
Kotokirkkomme kesäinen näkymä parin vuoden takaa.

Odotus oli suuri myös silloin, kun Pyhä kansa lähti Egyptistä. Orjuus saisi jäädä, vapaus koittaisi. Matkalle lähdettiin. Luvatun maan toivo oli edessä.
Sitten tuli eteen vastus. Punainen meri pysäytti etenemisen. Takaa uhkasi Faraon sotajoukot. Kansa jäi kahden ongelman väliin: Tuho tulossa takaa ja ylitsepääsemätön este edessä.
Avun antoi Jumala. Hän avasi tien eteen päin. Vesi väistyi ja kansa pääsi meren toiselle puolelle. Vihollinen vajosi veden hyökyihin. Pelastus oli todellisuutta. Kansa iloitsi ja riemuitsi Jumalan työstä.
Tapauksesta tuli koko kansan ratkaiseva perusihme. Tämä tapaus loi perustan kansalliseen yhteyteen. Jumalan kansa eli liitossa Pyhän Jumalan omana.
Myöhemmin koitti lukuisia vaikeita aikoja. Milloin vihollinen uhkasi, milloin muut ongelmat. Silloin palattiin tämän ihmeen muistelemiseen. Uudessa tilanteessa ammennettiin voimaa menneisyyden tapauksesta. Saatiin uusi uskallus, uskon luottamus Jumalan apuun tuli eläväksi. Esteet raivattiin ja kansa selvisi vaikeuksistaan.
Meren ylitys muodostui kansaa kokoavaksi voimaksi. Se yhdisti kansaa. Sen merkitys kasvoi. Siinä koko kansa sai kasteen lahjan: Jumalan lapseuden. Uusi hengellinen elämä alkoi, Ikiaikojen Jumalan liitto tuli eläväksi.
isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina
ja kulkivat meren poikki.
Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.
Siinain autiomaassa kulkiessaan kansa sai ruokansa Jumalalta. Herramme piti huolta omistaan. Hän antoi mannaa syötäväksi. Kansa pelastui, säilyi hengissä. Päästiin eteen päin. Tulevaisuus avautui. Näköala laajeni. Se sisälsi lupauksen uudesta ikuisuudesta Jumalan luona. Elämä jatkuu iäti taivaassa. Lupaus toteutuu Jeesuksen ristin kuoleman ja kuolleista ylösnousemuksen tuomassa lunastuksessa, sovinnossa Jumalan ja ihmisten välillä. Niin kuin manna ruokki meren yli päässeen kansan, niin Herran pyhä ehtoollinen ruokkii Jeesuksen pelastamaa kansaa: Antaa meille iankaikkisen elämän.
Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa
ja joivat samaa hengellistä juomaa.
Sunnuntai 30.3.2025
4. paastonajan sunnuntai (Laetare)
Elämän leipä
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 10:1–6
Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 10
Veljet, haluan teidän tietävän,
että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina
ja kulkivat meren poikki.
Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.
Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa
ja joivat samaa hengellistä juomaa.
Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta,
joka kulki heidän mukanaan;
tämä kallio oli Kristus.
Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi,
kohtasihan heidät tuho autiomaassa.
Näin heistä tuli meille varoittavia esimerkkejä:
meidän ei pidä himoita pahaa, niin kuin he tekivät.
Ari on järkeilyn vanki, koska se on ihmiselle luonnollista; ”Eihän pieni lapsi voi uskoa ja pelastua, koska ei ole voinut tehdä parannusta” Tuossa on juuri se ajatusvirhe, että ihminen tekee parannuksen, kun Raamattu taas antaa ymmärtää, että Jumala parantaa ihmisen, Pyhän Hengen Lahjan kautta.
Tuo Pyhän Hengen Lahja annetaan jokaiselle Kasteessa, (huom. Kasteessa saadaan Jumalan antama Lahja), jonka Pyhä Henki toimittaa Sanan ja sakramentin (kaste toimitus) kautta. Kasteessa ihminen liitetään myös Jumalan lupausten liittoon, samoin kuin Israelin kansa liitettiin ympärileikkauksessa Jumalan tekemään liittoon, jonka Jumala oli valinnut. Huom. Jumala valitsi kansan ja antoi ympärileikkauksen koko kansalle liiton sinetiksi. Tämä ympärileikkaus tehtiin myös niille orjille, jotka elivät Israelin kansan keskuudessa. Ympärileikkaus oli Jumalan kansan merkki ja on sitä edelleen. (Juutalaiset ovat edelleen Jumalan silmäterä)
Kaste on Uudenliiton merkki, jossa Lahjoitetaan kaikille kastetuille Jumalan lupaukset. Tämä koskee varsinkin niitä, jotka uskovat! Heistä tulee Jumalan kansaa. Ne, jotka eivät usko, on kaste kuitenkin voimassa, kun ja jos ihminen saa uskon Lahjan ja Armon kohdalleen. Usko on luottamista Jumalaan. Kaste on Jumalan tekemä luja vala, joka vahvistetaan Kristuksen kautta ihmiselle, kun ihminen kuulee Hänen Sanansa.
Arin on syytä tavata seuraavaa Paavalin ilmoitusta kirjain kerrallaan ja mutustella sitä, jospa se tekisi sen työn, mitä me emme ole pystyneet lukuisista yrityksistä huolimatta saavuttamaan.
”Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää, ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.” Kol. 2:8-14
Ismo
Kiitos hyvästä kommentistasi
Selostat erittäin selkeästi sen mistä kenkä kiristää
Toivottavasti Ari jo lopultakin ymmärtää
Ismo Malinen tuot RAAMATUN sanaa todistaaksesi omaa kaste oppiasi, luetko ollenkaan mitä tuomassasi kohdassa sanotaan tai ymmärrätkö???
Eikö tuossa sanota:””Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.”
Siis ””olitte kuolleet rikoksiinne….”” kuinka yhdistät tämän vauvakasteeseesi?
”Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi.” Keitä tuo ’te’ mahtaa tarkoittaa? Kirje, josta sanat on poimittu, on osoitettu Kolossan seurakunnalle, jonka ’pyhät, Kristukseen uskovat veljet’ olivat pakanuudesta kääntyneitä. Tästä on turha tehdä sitä johtopäätöstä, että pelastava kaste edellyttäisi kristityn perheen lapselta ’rikoksiin ja lihan ympärileikkaamattomuuteen kuolemista’.
Ari
Jeesuksen kuolema on meidän sovituksemme.
Tämän sovituksen osallisuuteen pääsemme kasteessa.
Roomalaiskirje:
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
Sen sijaan Ari oto opiksesi että puheesi kasteen kieltämisestä lapsille on alkuperäiselle kristinuskolle TÄYSIN VIERAS OPETUS. Se keksittiin vasta 1520 -luvulla.
Aikaisemmin huolehdittiin siitä, että myös
LAPSET SAAVAT OSALLISUUDEN KRISTUKSEN SOVINTOTYÖSTÄ KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
Yksikään alkuperäistä kirkon oppia seuraava kirkko ei ole Hubmeierin keksintöä hyväksynyt opikseen.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Martti Pentti hyvin puot toisen ”todistus” näkökulman, entäpä kuinka tuo voisi todistaa juuri vauvakastetta??
Tulee vaan mieleen kuinka hyvin tuo ”kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen”” sopii siihen julistukseen jota Jeesus julisti ja käski julistaa, siis parannusta??? Entäpä kun Jumala antaa armon nöyrille?? Entäpä kun Jeesus sanoo että tulee nöyrtyä??…..
Nyt teillä on oma ”tie” pelastukseen joka ei sitten millään sovi evankeliumiin, voitte ylpeinä esitellä kastetodistustanne ja omaa oikeaa uskoanne!!
Ari
Miksi suljet silmäsi LAPSI -SANALTA Raamatun teksteissä?
Jotta saisit silmäsi auki, niin näytä yksikin Raamatun kohta, missä KIELLETÄÄN kastamasta lapsia.
Tällaista Raamatuss ei ole. Sen sijaan siinä kerrotaan hyvinkin paljon lapsista.
Esimerkiksi Vanhassa testamentin heprealaisessa osassa esiintyy
lapsi eli poika -sana, בֵּן , [ben]
peräti 4932 kertaa.
Strong’s Hebrew 1121
4932 Occurrences
Matias Roto tuot selkeän harhan:””Jeesuksen kuolema on meidän sovituksemme.
Tämän sovituksen osallisuuteen pääsemme kasteessa.”” ja ””LAPSET SAAVAT OSALLISUUDEN KRISTUKSEN SOVINTOTYÖSTÄ KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.””(Matias Roto)
Siis eikö Jeesus sovittanut koko maailman eikä vain teitä vauvakastettuja (automaattisesti)??
Onko nyt kaikki maailman muut lapset ulkona Jeesuksen ristityöstä??
Kuinka syntinen voi edes lähestyä Jumalaa ilman Jeesuksen sovitustyötä, eikö sinun oppisi mukaan kaikki muut ole mahdottoman tehtävän edessä jos sovitukseen pääsee vain vauvakasteen kautta?????
Ari
Pelastusta ei ole kirkon ulkopuolella koska kirkon ulkopuolella ei ole Jumalan sanan saarnaa eikä sakramentteja.
Niinpä kaste on välttämätöntä pelastukseen. Iankaikkinen elämä ojennetaan Herran pyhän ehtoollisen välityksellä ja Jumalan sanan saarna on Pyhän Hengen työväline uskon antamiseksi.
Augsburgin tunnustus sanoo tämän selkeästi
II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.
IX Kaste
Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.
Matias Roto tuot seuraavan:”” Iankaikkinen elämä ojennetaan Herran pyhän ehtoollisen välityksellä ja Jumalan sanan saarna on Pyhän Hengen työväline uskon antamiseksi.””
Siis miten te epäätte lapsilta ”iankaikkisen elämän” eli kasteen ennen rippikoulua, konfirmaatiota, kun lukee tuon mitä kirjoitit??????
Sana ja sakramentit on annettu seurakunnalle välineiksi jakaa ihmisille Jumalan armoa ja rakkautta. Ne eivät ole välineitä, joilla seurakunta voisi ohjata tai rajoittaa Jumalan toimintaa. ”Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo (Room. 9:18).”
Ari Pasanen
Irvailusi kastetodistuksesta jatkuu.
”Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark. 16:16). Siis kastettukaan ei pelastu, jos uskoa ei ole. Ehtoollinen ei myöskään hyödytä ilman uskoa.
Ne eivät ole välineitä, joilla seurakunta voisi ohjata tai rajoittaa Jumalan toimintaa. (Martti Pentti)
Ari
Koska itse olet lahkolainen sanan varsinaisessa merkityksessä, niin on suorastaan irvokasta se mistä minua syytät:
”Matias Roto tuot selkeän harhan:”Jeesuksen kuolema on meidän sovituksemme. —”
Sinun kasteoppisi keksittiin vain muutamaa vuotta ennen kuin Luther kirjoitti Ison katekismuksen.
Niinpä hän välittömästi reagoi tuohon aikansa suurimpaan harhaan:
” — sinun on opittava käsittämään asia ja vastaamaan oikein, kun kysytään, mitä kaste on.
Vastaa siis näin: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan ja käskyyn sisältyvää ja sen pyhittämää vettä. Siksi se onkin jumalallista vettä, ei tosin sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen.
Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta:
he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: ”Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?”
Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi.
Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa.”
https://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html
Ari
Kaste on Jumalan lahja.
Jotta sen voisi aikuisenakin ymmärtää niin sitä varten rippikoulua pidetään.
Aikaisemmin lähdettiin siitä, että isät opettavat lapsiaan kristinuskon perusasioissa. Tämän toimivuuden takaamiseksi Turun piispa Isaacus Rothovius määräsi että piti osata katekismus eli siis kymmenen käskyä, uskontunnustus ja Isä meidän rukous ennen kuin pääsi kristilliseen avioliittoon. Tämä säädös on myöhemmin kasvanut niin paljon että Suomi on nykyaikana maailman lukutaitoisinpia maita.
Sitten 1700 -luvulla pidettiin ensimmäisiä rippikouluja. Ensimmäisen koulumuotoisen opetusjakson, josta on varmoja todisteita, järjesti Ilmajoen kirkkoherra Gabriel Peldan. Vuonna 1735 tuore rovasti opetti pappilassaan rippinuoria viikon verran.
Tämä alkuaan kirkon järjestämä koululaitos puolestaan on johtanut siihen, että nykyään maassamme on yksi maailman parhaita koululaitoksia.
Koska olet aikoinaan käynyt rippikoulun, niin vieläkö muistat että kaste vapauttaa perkeleen vallasta, antaa synnit anteeksi ja antaa meille pääsyn iankaikkiseen elämään. Jos olet tämän unohtanut, niin opettelepas sitä niin kauan että myös YMMÄRRÄT mitä kaste antaa!
Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:
Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”
Ari
Valitettavasti et alkuunkaan ymmärrä mitä kaste on ja mitä se antaa.
Aivan virheellisesti kuvittelet että Jumalan sanan saarna esiintyisi ihmisen elämässä vasta rippikoulussa. Olet kokonaan unohtanut sen mitä jo rippikoulussasi opit kasteesta. Se on Jumalan sanaan yhdistettyä vettä. Siis Jumalan sanan saarna toimi jo vauvaa kastettaessa. Kyseessähän ei ole individualistinen yksilökeskeinen usko, vaan kollektiivinen eli yhteisöllinen usko eli siis PYHÄN YHTEISEN SEURAKUNNAN USKO.
Pyhän kasteen sakramentti
niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava.
Ensimmäiseksi
Mitä on kaste? Vastaus:
Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.
Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus:
Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: ”Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
Martti ja Kari
Kiitos teille kommenteistanne!
Lauantaina 29.3.2025 toimitettiin lankoni Vilho Vaarasen siunaus. Hän oli pikkusirkoni Evan puoliso.
Tammelan kirkkoherra Juha Koivulahti toimitti hautauksen Torron kappelissa. Vilhon lapsuudenkoti oli Torrolla.
Sunnuntaina 30.3.2025 osallistuimme Coletten kanssa messuun Forssan kirkossa. Siellä luettiin lankoni nimi kuolleenkiitoksen aikana.
Saarnan oli kirjoittanut Etelä-Hämeen Pipliaseuran sihteeri pastori Jouni Salko ja sen luki seurakuntapastori Asko Kantola, joka myös toimitti liturgian. Messun jälkeen kirkkokahveilla Jouni Salko kertoi Suomen Pipliaseuran työstä.