Huhtalaavu on Koisthuhdassa. Kulmankunnan kansakoulussa aloitin koulunkäynnin. Sieltä siirryin Someron yhteiskouluun. Ylioppilaaksi tultuani opiskelin Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa.
Koko elämä on oppimista. Nyt jo lähes 80 vuotiaana, puolta vuotta vaille, pyrin lukemaan aina, kun valaistus riittää silmilleni.
Sirakin kirjassa Viisauden opettaja kutsuu viisauden lähteille janoa sammuttamaan. Siinä sanotaan:
Hankkikaa viisautta!
Tiedon jano ulottuu läpi elämän. Erityisesti meille papeille näyttää lukeminen olevan aika yleistä. Se pitää ajatuksemme tuoreina ja antaa virikkeitä työtämme varten. Tuttavapiirissäni on useampia innokkaita lukijoita. Tässä muutama päivä sitten, Aleksis Kiven päivän jälkeisenä päivänä, vaihdoimme ajatuksia erään ystäväni kanssa puhelimessa. Opiskelimme teologiaa samoihin aikoihin. Jo tuolloin tunsin hänet innokkaaksi lukijaksi. Hän oli uudelleen lukenut Seitsemän veljestä, hänen tapansa suomalaisen kirjallisuuden päivän kunnioittamiseksi. Ystävälläni on valtava kirjasto kotonaan, Raamattujakin tai sen osia yli 170 kielellä
SUNNUNTAI 22.10.2023
21. sunnuntai helluntaista
Jeesuksen lähettiläät
Sunnuntain evankeliumissa Luuk. 10:1–12 Jeesus lähettää 70 opetuslastaan julistamaan Jumalan valtakunnan sanomaa. Työkenttä oli laaja. Lähettiläitä tarvittiin paljon. Yhä edelleen koko maailman tavoittamiseksi evankeliumille tarve on mittaamattoman suuri. Vielä 2/3 maailman väestöstä on kirkon ulkopuolella. Uutta voimaa, uutta intoa ja uutta rohkeutta tarvitaan Jumalan sanan levittämiseksi, niin että kaikki kansat voidaan kasteen kautta opetuslapseuttaa Jeesuksen omien joukkoon.
Yksi kohta Jeesus Siirakin opetuksesta. Hän on vaikuttanut Jeesus Nasaretilaisen ilmaukseen, mitä on hänen seuraajakseen tuleminen. Opetuslapsekseen siirtyminen ikeen ottamista, avautumista oppia saamaan, ryhtymistä uutta omaksumaan, viisastumaan, elämän ymmärrykseen kypsymistä, uskon ja toivon kasvamista, kaikin tavoin varttua Jumalan kutsun käsittämisessä ja toteuttamisessa. Lepo ja rauha löytyvät Vapahtajamme silmien edessä:
Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. (Matt. 11:29)
Aikansa oppineinpana miehenä Vapahtajamme käytti pari vuosisataa aikaisemmin eläneen kaimansa ilmaisua oppilaakseen tulemisesta:
Hankkikaa viisautta! Siihen ette tarvitse rahaa.
Taivuttakaa niskanne ikeen alle,
ottakaa opetukset vastaan;
viisaus on lähellänne, löydätte sen kyllä.
Pyhän apokryfiteksti: Sir. 51:23–30
Viisauden opettaja kutsuu:
Tulkaa minun luokseni, oppimattomat,
majoittukaa taloon, jossa opetan!
Kuinka kauan olette ilman kaikkea tätä
ja kärsitte polttavaa janoa?
Tästä olen puhunut, tämän vuoksi olen avannut suuni:
Hankkikaa viisautta! Siihen ette tarvitse rahaa.
Taivuttakaa niskanne ikeen alle,
ottakaa opetukset vastaan;
viisaus on lähellänne, löydätte sen kyllä.
Katsokaa minua: olen uurastanut vain vähän aikaa
mutta olen löytänyt rauhan ja levon.
Hankkikaa oppia, vaikka se veisi paljon hopeaa;
oppi auttaa teitä hankkimaan paljon kultaa.
Iloitkaa Herran hyvyydestä,
älkää hävetkö virittää ylistyslaulua hänelle!
Tehkää työnne ennen kuin aikanne päättyy,
niin hän ajallaan antaa teille palkkanne.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-22-10-2023/
Temat för söndagens presenteras och texterna förevisas här
https://www.kyrkoarskalendern.fi/kalendar-dag/sondag-22-10-2023/
Sirakin kirjan luku 51 on luettavissa täällä
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/SIR.51
Kiitos hyvästä blogista, Matias.
Kannattaa lukea hyviä kirjoja. Oppia uusia asioita. Muistakaamme lukea päivittäin Raamattua, josta löytyy totuus. Siirakin kirjassa on paljon aarteita.
Juha
Kiitos kommentistasi!
Lukekaa myös Evankeelisten Maria sisarten teksti ’Kristikunnan syyllisyys juutalaisia kohtaan’ se löytyy neitistä.
Opitte, että antisemitismi ei todellakaan ole Puunilaisodasta lähtöisin, vaan kirkosta.
Kuten myös sen, miten hirvittävää tekstiä kirkkoisiltä on lähtöisin, esim. Krysostomus käyttää juutalaisista kieltä, jota ei nykyaikana saa sanoa kenestäkään, loukkaamatta hänen kunniaansa, ja joutumatta oikeuteen, tuskin sitä on soveliasta edes toistaa täällä netissä. Tätä herraa sanotaan kuitenkin kultasuuksi.
Viisaus kasvaa tosiasioiden tunnustamisella, ei niiden kieltämisellä ja itsekehulla.
Mistä muuten johtuu, että Maria sisarten historiikki on jäänyt Lutherin varjoon, onko haluttu kieltää historian tosiasiat, vai vaientaa naiset, vaikka kuinka hurskaita ja totuudellisia olisivat.
Tarja
Toisin kuin kuvittelet, niin en kiellä juutalaisia kohtaan tehtyjä vääryyksiä kautta historian ajan. Edelleen meidän aikanammekin sellaista esiintyy eri puolilla maailmaa. Valitettavasti.
Sen sijaan olen tuonut esille, mistä saakka tuo antisemitismin juuret ovat peräisin. Tuota historian tapahtumien taustalla olevaa puoliksi tiedostamatonta pohjavirettä eivät kaikki ota huomioon lukiessaan erilaisia juutalaisvainoja koskevia asiakirjoja tai niiden sisältämien kertomusten käyttöä myöhemmissä yhteenvedoissa.
Olen myös tuonut esille, miten hyvin monet historialliset kirkot ovat käyneet syvällisiä ja asioita perusteellisesti käsitelleitä neuvotteluja juutalaisten kanssa, jotta antisemitismiä voitaisiin vastedes välttää.
On huomattava että monissa vihapuheiden masinoinneissa saatetaan käyttää ilmauksia, jotka menevät räikeydessään aivan käsittämättömyyksiin asti.
Esimerkiksi itäisen naapurimme väite Ukrainasta muka natsihallinnon maaksi joutuu suorastaan naurettavaan hölmöilyyn asti menevänä vääristelynä, koska Ukrainan presidentti on juutalainen.
Tuollaisen hölmöilevän vääristelyn syy ei suinkaan ole se, minkälainen Ukrainan hallinto on, vaan vetoaminen vanhaan venäläisten kokemaan järkytykseen, kun he aikoinaan Hitlerin joukkojen hyökkäyksen aikana kokivat joutuneensa puolen Euroopan hyökkäyksen kohteeksi. Natsilaiskortilla siis vedotaan kansan menneitten vuosikymmenien takaisiin ahdingon vuosiin, jotta nykysukupolvi saataisiin vanhempien ja isovanhempien aikaisen reaktion avulla mukaan Ukrainaa vastaan käytävään sotaan.
Saman kokoluokan vääristelyjä esiintyy kautta historian. Siksi on jokaisen tapahtuman takaa löydettävä se kansojen syvällä puoliksi piilossa olevien vanhojen pelkojen ja ahdistuksen aikojen kokemusten tuoma dynamiikka, jotta jokin järjettön historian tapahtuma on saatu aikaan.
Tarja
Mainitset Evankeliset Mariasisaret
Olenko milloinkaan kertonut sinulle, että olen toiminut Lapinjärven ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherrana. Ingermaninkylä on minulle erittäin hyvin muistissani. Siksi iloitsen että Lapinjärvellä on toiminut monia hengellistä elämää tukevaa yhteisöjä.
Evankeliset Mariasisaret
Porlammintie 248
07810 Ingermaninkylä
Minä tarkoitin tässä saksalaisia Maria sisaria
Evankeeliset Mariasisaret, Darmstadt, Saksa
Olen minä lähettänyt sinulle aikoinaan linkin, mutta se taisi jäädä lukematta.
liiallisen rajuuden tähden, koska senkin jälkeen olet lähettänyt puunilaissotaa selitykseksi.
Tarja
Kiitos täsmennyksestä
En muista lukeneeni enkä muista edes nähneeni sellaista linkiä, mutta nykyisin tosin saatan toisinaan unohtaakin joitakin yksittäisiä tiedonantoja, jotka minulle ovat jääneet sivuasioiksi.
Omat tietoni perustuvat foinikialaisten/puunilaisten historiaan paneutumisesta sekä kiinnostuksestani vanhaan Rooman historiaan.
Tarja
Voimme toki valistaa lukijoitamme, että nuo mainitsemasi Evankeeliset Mariasisaret, Darmstadtissa Saksassa ovat Lapinjärvellä olevien Mariasisarten liikkeen keskus. Evankeliset Mariasisaret on luostarijärjestö, jonka pääkeskus sijaitsee Saksan Darmstadtissa. Klara Schlink (sittemmin Mutter Basilea Schlink tunnettu) ja Erika Madauss (sittemmin Mutter Martyria) perustivat yhteisön 30.3.1947.
Lapinjärven Evankeliset Mariasisaret ovat syntyneet norjalaisen De Evangeliske Mariasøstre liikkeen kautta tuosta saksalaisesta liikkeestä omaksi haarakseen kehittyen.
Tarja
Äiti Basilea Schlink, 21.10.1904 – 21.3.2001, oli luterilainen hengellinen johtaja ja kirjailija.
Hän oli teologian professori Edmund Schlinkin sisar. Hän oli myös kansainvälisestikin menestyneen kirjailijan Bernhard Schlinkin täti.
Lukiota hän kävi syntymäkaupunkinsa Darmstadtin lisäksi myös Braunschweigissa. (Aikoinaan osallistuin Braunschweigin luterilaisen kirkon pastoraalikollokviumiin Gosslarissa.)
Useammasta opiskelupaikasta mainitsen vain Berliinissä, jossa hän opiskeli vuodesta 1924 – 1929 Sisälähetyksen tyttökoulussa, Sozialen Frauenschule der Inneren Mission in Berlin.
Vuonna 1929 hän opetti psykologiaa ja kirkkohistoriaa Malchen Lähetyksen tiloissa Bad Freienwaldessa (Oder).
Vuodesta 1930 alkaen hän jatkoi opiskelujaan sekä Berlinissä että Hampurissa.
Hänen uskontopsykologinen väitöskirjansa aihe oli
„Die Bedeutung des Sündenbewusstseins in religiösen Kämpfen weiblicher Adolescenten“
Pariin otteeseen hän joutui Gestapon hampaisiin, koska hän puolusti juutalaisia.
Itselläni on kokonainen pino hänen suomeksi käännettyjä kirjojaan.
Edellä mainittu Bernhard Schlink on edellä mainitun Edmund Schlinkin, teologian profeessorin Heidelbergissä, poika. Myös hänen äitinsä sveitsiläissyntyinen Irmgard Oswald oli teologi.
Tässä luetteloa Bernhard Schlinkin suomennetuista teoksista:
Lukija. (Der Vorleser). Suomentanut Suominen, Oili. Helsinki: WSOY, 1998. ISBN 951-0-22525-8.
Neuvoton sukupolvi. (Liebesfluchten). Suomentanut Suominen, Oili. Helsinki: WSOY, 2001. ISBN 951-0-25342-1.
Kotiinpaluu. (Die Heimkehr). Suomentanut Vallisaari, Leena. Helsinki: WSOY, 2008. ISBN 978-951-0-33395-2.
Viikonloppu. (Das Wochenende). Suomentanut Vallisaari, Leena. Helsinki: WSOY, 2010. ISBN 978-951-0-36463-5.
Jäähyväisvärit. (Abschiedsfarrben). Suomentanut Suominen, Oili. Helsinki: WSOY, 2022. ISBN 978-951-0-47926-1.
Schlinkin teoksia tai teoksia, missä hänestä kerrotaan, löytyi
Louna -kirjastossa 9 nimikettä ja Someron kaupunginkirjastosta 7 nimikettä.
Kääntäjän Leena Vallisaaren isä Aleksi Vallisaari oli yhteen aikaan Suomen Lähetysseuran apulaisjohtaja. Pidin hänestä hyvin paljon. Hänen seurassaan oli hyvä olla, oli ystävällinen, ja myös, piti erinomaisia saarnoja.
Matias Roto tuot esille tätä Siirakkia, siis ymmärsinkö oikein että hän eli ennen Jeesusta?
Siis mietippä nyt kuinka oppineisuus antoi ”valmiuden” kohdata Jeesus, onko Raamatussa että kaikki oppineet (fariseukset ja kirjanoppineet) olisivat ilolla ja riemulla ottaneet Jeesuksen sanat vastaan?
Ari
1)
SIRAKIN KIRJAN kirjan on kirjoittanut JEESUS SIRAKIN POIKA. Hän oli juutalainen oppinut, asui Jerusalemissa. Kirja on kirjoitettu toisen vuosisadan alkupuolella ennen Vapahtajamme syntymää. Hän siis vaikutti noin 200 vuotta ennen kaimaansa meidän Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta.
Jeesus on vanha ääntäminen Mooseksen seuraajan Joosuan nimestä. Saman nimen Joosua -muoto kehittyi vasta masoreettien aikana noin 600 – 1000 jKr.
Jeesus Sirakin pojan kirjan käänsi kreikaksi hänen pojanpoikansa, joka asui Egyptissä. Kreikankielinen teksti on säilynyt meille asti kokonaisuudessaan. Heprean kielisestä Jeesus Sirakin pojan tektistä on löytynyt vain katkelmia sieltä täältä. Näitä on tutkittu paljonkin ja verrattu toinen toiseensa. Suomalaisetkin tutkijat ovat olleet tässä mukana.
2)
Hyvin harvoin KAIKKI ottavat vastaan hyvääkään sanomaa. Ainahan löytyy niitä, jotka panevat periaatteesta hanttiin kaikkea järkevää puhetta vastaan kinaten. Syiksi nämä vastustajat löytävät aina joitain muka päteviäkin näkökohtia. Ja vaikka eivät löytäisikään, niin kuitenkin kinaavat vastaan vain oman sisinpänsä kuvitelmien tyydyttämiseksi. Jos ei muuten keksitä niin tekaistaan milloin minkäkinlaisia verukkeita.
Ari
3) Vapahtajamme Jeesus oli hyvin suosittu kuulijoittensa keskuudessa. Häntä seurasi valtavan suuri joukko kuulijoita. Kaikkien aikansa kirjanoppineitten joukossa hän oli oppinein.
2A) Suurista kuulijajoukoista puhuvat mm seuraavat kohdat
Matteuksen evankeliumi:
4:25 Ja häntä seurasi suuri kansan paljous Galileasta ja Dekapolista ja Jerusalemista ja Juudeasta ja Jordanin tuolta puolen.
5:1 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.
7:28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
8:1 Kun hän astui alas vuorelta, seurasi häntä suuri kansan paljous.
8:18 Mutta kun Jeesus näki paljon kansaa ympärillään, käski hän lähteä toiselle rannalle.
9:8 Mutta kun kansanjoukot sen näkivät, peljästyivät he ja ylistivät Jumalaa, joka oli antanut senkaltaisen vallan ihmisille.
9:33 Ja kun riivaaja oli ajettu ulos, niin mykkä puhui, ja kansa ihmetteli sanoen: ”Tällaista ei ole Israelissa ikinä nähty”
13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.
14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.
15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,
Jne
Tässä vain muutama kohta, jotka kertovat siitä, että PALJON KANSAA seurasi Jeesusta.
2B
Jeesuksen oppineisuus näkyy myös siinä, että Jeesuksen oppilaitten keskuudesta saatiin opettajia eri puolille maailmaa.
Tuomas saapui nykyiseen Intiaan Keralan alueelle vuonna 58 jKr. Intian kaksi osavaltiota on kristittyjä, ne katsovat Tuomaan olevan heidän kirkkonsa perustajan. Noita kansankirkkoja nimitetäänkin Tuomas-kirkoiksi.
Armenian lähetystyön aloittivat opetuslapset Taddeus ja Bartolomeus. Vuonna 301 Armenian kuningas parantui öljyllä voitelun saatuaan. Hän määräsi kristinuskon koko valtion viralliseksi uskonnoksi. Kirkkoon kuuluu noin 3/4 koko Gruusian väestöstä.
Georgian lähetystyön aloittivat opetuslapset Andreas ja Simon Kananeus. Nykyisin kirkon nimi on
Georgian apostolinen autokefalinen ortodoksinen kirkko
საქართველოს სამოციქულო ავტოკეფალური მართლმადიდებელი ეკლესია
Etiopian ensimmäinen apostoli oli Matteus.
Jne tässä vain muutamia mainitakseni. Tällaiseen kansainväliseen vaikutukseen pystyy vain erittäin pätevän opettajan oppilaiden joukko.
Tässä on tämä linkki nyt uudelleen
https://mariasisaret.org/2022/03/03/kristikunnan-syyllisyys-juutalaisia-kohtaan/
Osaat varmaan kelata alaspäin, tämä on pitkä kirjoitus ja lähdeluettelo on kattava.
Tuskin kukaan väittää disinformaatioksi, koska arvostetut kristilliset sisaret ovat olleet asialla. Teksti on niin uskomatonta kauheudessaan, että jos sen olisi kirjoittanut yksinomaan joku juutalainen, sitä todellakin pidettäisiin valheena ja säälin kerjäämisenä, sekä uhriutumisena.
Tarja
Kiitos osoitteen esille panosta.
Teksti on tiivistelmä vainojen historiasta, jota toiset teokset ovat esitelleet laajemminkin.
Äiti Basilea Schlinkin teos on erikseen mainittu tämän tiivistelmän lähteenä. Sekä Äiti Basilea että hänen veljensä olivat natsien hampaissa jo ennen sotia. Veljensä menetti teologian professorin viran. Hänelle suotiin vain vaatimaton virka.
Äiti Basilea Schlinkin kirja oli hänen reaktionsa kuultuaan natsien ajan kauhujen kokemisen tuomasta tuskasta juutalaisten keskuudessa. Vasta sodan jälkeen kansa pääsi ymmärtämään ongelman kauheuden koko laajuudessaan. Itsekriittisyys nimenomaan kristittyjen keskuudessa oli paikallaan kaikkien sodan ajan järkyttävien kokemusten tuottaman ahdistuksen keskellä.
Aidon kristillisen uskon avulla on myös mahdollista olla rehellinen historian kulun kuvauksissa. Eila Jaatinen on viittaamasi tekstin suomentajaksi mainittu. Hänen elämästään voimme mainita mm seuraavaa:
Musiikilla oli tärkeä merkitys Jaatisen elämässä. Hän lauloi Helsingin saksalaisen seurakunnan kuorossa ja harrasti myös yksinlaulua. Erityisesti hän rakasti vanhaa musiikkia, josta hän kirjoitti myös kritiikkejä.
Toimittajana hän kirjoitti lukuisiin lehtiin, kirkollisista lehdistä muun muassa Kotimaahan, Esseen, Kirkko ja kaupunkiin ja Vantaan Lauriin. Kotimaan kolumnistina hän oli 1980-1985. Kirjapajan kustannustoimittajana hän toimi 1986-1992.
Tarja
Sisar Pistasta, Evankeliset Mariasisaret, Darmstadt , Saksa , en tiedä mitään. En ole kuullut hänestä aikaisemmin.
Ensi sunnuntain otsikko on siis ”Jeesuksen lähettiläät”. Se voisi yhtähyvin olla: ”Jumalan lähettiläät”. Painokohta on omistajan muodossa eli kyse on siitä, kenet Jeesus/Jumala on lähettänyt. Vastakohdaksi voisi mainita Jeremian kirjasta sanat: ”He tosin juoksevat, mutta minä en ole heitä lähettänyt”(Herran sana)- Nykymaailmassa on paljon ahkeria lähettiläitä, jotka esimerkiksi ”siunailevat” kirkossakin asioita, jotka ovat vastoin Jumalan lähettiläitten virkatehtäviä. Tätä aikaa kutsutaan myös antikristuksen ajaksi. Ajassa on paljon myös uusantisemitismiä, mikä tulee ilmi myös Suomen mediakulttuurissa. Eikä se riitä vaan paljon vastustetaan myös kristittyjä ja evankeliumin sanomaa rakkaudesta ja anteeksiantamuksesta. Pelosta monet jättävät nurkkaan kutsumuksensa olla ”Jeesuksen lähettiläs”. Ennen lapset olivat parhaita todistajia lauluillaan ja todistuksellaan Jeesuksen rakkaudesta ja sydämen ilosta. Nyt heitäkin vaiennetaan.
Valma
Kiitos puheenvuorostasi
Otat esille aikamme ongelman, ettei sanoma Jeesuksesta pääse riittävän selkeästi esille yhteiskunnassamme. Rakkauden ja anteeksiannon sanoma ei pääse vaikuttamaan, kun evankeliumi pyritään työntämään syrjään.
On todellakin aihetta rukoilla, että evankeliumin vapauttava sanoma pääsisi vapaammin esille niin lastemme kuin aikuistemmekin keskuudessa. Rohkistukoon kansamme avoimeen taisteluun hyvyyden puolesta, niin että sydämet vapautuneesti pääsevät iloitsemaan Jeesuksen rakkaudesta. Silloin voimme myös estää niin kaikenlaisia antisemitismin uusia muotoja kuin tehdä tyhjäksi kaikenkarvaisten evankeliumin vastaisten hyökkäysten yritykset vähentää Jumalan kunniaa keskuudessamme.
Valma Luukka tuot esille:””Tätä aikaa kutsutaan myös antikristuksen ajaksi.””
Koetappa nyt selittää kuinka oli suomessa kun se ajautui sisällissotaan, mitä aikaa se oli?
Ari
Toistat vakiokysymyksesi lukemattomien vuosien aikana uudelleen ja uudelleen. Onko tämä vain keppihevonen toisia ärsytelläksesi vai onko sinulla omia sisääsi juuttuneita piintymiä, joista et pääse irti?
Miksi hengellistät sellaisen sodan kulun, missä taustalla oli toisen maailmansodan aikaiset koko Eurooppaa koskevat raakuudet ja osaksi sen seurauksena syntynyt Venäjän tilanne, missä saksalaisten lähettämä Lenin sai aikaan vallankumouksen Venäjällä kaikkine sitä seuraavine sisällissotineen: sekä Neuvostoliitossa että Ukrainassa omine monivuotisena, kuin myös maassamme yhden talven ajaksi.
On mielekkäämpää tarkastella tämäntapaisten historiallisten tapausten kulkua puhtaasti historian tutkimuksen menetelmin. Silloin on saatavissa tietoa, joka voi rakentaa meitä, jotta voimme välttää samanlaisia mielettömyyksiä jatkossa oman rakkaan kotomaamme parhaaksi yhteistyössä ja yhteisymmärryksessä.
Onhan tunnettua, että kansa joka ei tunne historiaansa on tuomittu toistamaan kaikki aikaisempien aikojen erehdykset.
Sen sijaan hengellisen todellisuuden etsimisessä on aihetta miettiä tapahtumien hengellistä puolta sekottamatta siihen omia kuvitelmiamme tai luulottelujamme, jotka eivä edistä ymmärryksemme tasoa mitenkään.
Hengellisessä tutkistelussamme voimme vain todeta, että Jumalan kädessä on koko maailmamme kaikkine sen tapahtumineen. Olipa sitten sota tai rauha, asiat kunnossa tai asiat levällään minkäänlaista menestystä vailla, niin Jumalan kädessä saamme elää elämämme joka hetki.
Käyköön myöten taikka vastaan,
eipä Isä hylkää lastaan.
Herra ohjaa parhaaksemme
kaikki vaiheet päiviemme.
https://virsikirja.fi/virsi-397-kun-on-turva-jumalassa/
Ari
Kokonaan toinen juttu on, mikäli sinulla on omakohtaisia katkeria muistoja jostakin sota-ajasta. Tuollaisten mieleen tulo on luonnollinen osa kunkin ihmisen elämän kulussa.
1970 -luvulla sain moninaisia kertoja auttaa henkistä tukea antaen sellaisia, joilla oli omia tai läheisten kokemia vuoden 1918 sodan suruja pohdittavana.
Mutta jo 1980-luvulle tultaessa valtaosa näistä suruista koski talvi- tai jatkosodan jälkeensä jättämiä suruja.
Matias Roto toteat minulle seuraavasti:””Toistat vakiokysymyksesi lukemattomien vuosien aikana uudelleen ja uudelleen. Onko tämä vain keppihevonen toisia ärsytelläksesi vai onko sinulla omia sisääsi juuttuneita piintymiä, joista et pääse irti?””
Ajatteletko ollenkaan mitä toinen kirjoittaa eli kyse on siitä mitä KIRKKO on tehnyt aiemmin eli eikö kirkko ole sen jäsenet?
Siis kun kerran kaikki suomalaiset olivat kirkon jäseniä ja alkoivat tappamaan toisiaan niin eikö se kerro sinulle mitään siitä ”rakkaudesta ja anteeksiannosta” mitä nyt julistatte kirkon hedelmänä?
Ari
Kirkko on kautta aikojen opettanut syntien anteeksiantoa. Näin myös sotien aikana.
Sotien synty on aina seurausta siitä, että ihmiskunnalla on kokonaisina ihmisryhminä ongelmia toisten ryhmien kanssa. Luottamusta toinen toistaan kohtaan ei löydetty ja siitä seuraa sotia.
Sen sijaan sinun on otettava todesta perisynnin totellisuus maailmassamme. Siksi ihmisten välillä on sotia jopa aivan mielettömistä syistä.
Sen sijaan sinun ei pidä syyttää uskoa näiden sotien synnystä.
Nimittäin
Tämän vuosituhannen alkupuolella tehtiin erittäin laaja historiallinen tutkimus sotien syistä. Siihen pyrittiin keräämään tiedot kaikista tunnetuista sodista, joista oli riittävästi tietoa sotien todellisista syistä. Näitä löytyi vähän yli 1300 sotaa.
Osoittautui että vain noin 7% näistä sodista johtui uskonnoista, noin 4% kyseessä oli islam ja kaikkien muiden uskontojen osuus oli noin 3%. (Islamin suhteellinen osuus johtuu siitä, että siinä uskonto, filosofia ja politiikka ovat olemukseltaan yksi ja sama heidän uskomustensa kokonaisuus, joten länsimainen näiden käsitteiden välinen rajanveto ei muutamissa tapauksissa ollut selkeästi määriteltävissä.)
Siis jopa noin 93% kaikista sodista johtui aivan muista syistä kuin uskonnosta, kun mukaan otettiin tarkasteluun maailman kaikki uskonnot.
Matias Roto siis puhut perisynnistä joka pitää vankina, minä taasen julistan Jeesusta joka vapauttaa synnin orjuudesta, tässä meidän ero, minulla on mahtava Jumala joka ei jätä lapsiaan synnin orjiksi.
Ari
Kirjoitat tavalla joka muuttaa anteeksiannon merkityksen kokonaan toiseksi.
Minä taas puhun anteeksiannosta, joka antaa anteeksi kaikki meidän syntimme. Vapautemme synnin orjuudesta on siinä, että KAIKKI SYNTIMME ON ANTEEKSIANNETTUJA.
Sinä puolestasi näytät puhuvan sellaisesta IHMISEN muutoksesta, missä hän muka lakkaisi olemasta Aatamin jälkeläinen eli elämästä syntiinlankeemuksen maailmassa tämän elämän realiteettien keskuudessa.
Muista että Pyhä apostoli Paavali kertoo olevansa syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa.
Nuorena miehenä hän sanoi olevansa apostoleista halvin.
1.Korinttolaiskirje:
15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
Kun hän sitten varttui ja sai lisää elämän kypsyyttä, niin hän sanoi olevansa pyhistä halvin eli siis Kristukseen uskovista vähäarvoisin.
Efesolaiskirje:
3:8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta
Mutta kuinkas kävikään hänen vanhuudessaan. Hän huomasi olevansa syntisistä suurin. Rehellisyys kasvoi elämän kypsymisen mukana. Niinpä hän kirjoittaa oppipojalleen Timoteukselle, Efeson ensimmäiselle piispalle, seuraavasti:
1.Timoteuksen kirje:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen SUURIN.
Joten Ari
Milloin sinä kasvat aikuiseksi niin kypsään ikään että uskallat myöntää meidän elämämme realiteetit Aatamin jälkeläisinä?
Ari
Koska keskusteluissamme olet vedonnut suomen kieleen, niin huomaapa verbin ”asuu” aikamuoto. Se on preesens. Tämän Apostoli kirjoittaa Rooman koko seurakunnalle eli siis Kristuksen pyhittämille pyhille.
Jakeessa 1:7 sanotaan koko Rooman seurakuntaa pyhiksi.
Jakeessä 7:17 suuri apostoli Pyhä Paavali sanoo, että synti asuu hänessä.
Roomalaiskirje:
1:7 kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Matias
Kysymys ei tässä ollut näistä sisarista niinkään, vaan juutalaisvainoista, kaikesta tuosta järkyttävästä kauheudesta ja kristillisestä vihasta ja kateudesta ja pahuudesta koko synnystä, jolle ei ole mitään sovitusta, eikä mitään anteeksiantoa. Kuka edes voi kuolleitten puolesta anteeksi antaa.
Jeesus on kaiken alku ja syy ja seuraajat sen toteuttajat ja levittäjät.
” Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maailmaan, ei sanon minä, en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan eripuraa ja miekan” Onko tämä
muka rauhan sanomaa?
Ilosanoma joka liittyy Rauhaan, on Jesajan kirjassa.
Tarja
1) Maailman pelastuksen näkökulma
Jeesus itse oli juutalainen. Jumala otti hänessä ihmisyyden olemukseensa. Jumalan valinta oli se, että hän tuli luoksemme juutalaisens. Periaatteessa hän olisi voinut ottaa elääkseen minkä kansan keskuudessa tahansa, mutta hän valitsi Israelin. Valmisteluina omaan tulemukseensa hän antoi pyhälle kansalle valmisteluja varten jo pitkän ajan kuluessa oman huolenpitonsa.
Jeesuksen toiminta on saman pyhän Jumalan työn jatkoa, sen täyttymys. Hänessä koko Jumalan pelastustyö tuli ilmi. Ristin kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän toi pelastuksen koko maailmalle. Tämän täyttymyksen takia voimme sanoa, että nimenomaan juutalainen kansa sai toimia Jumalan ilmoituksen välineenä.
2) Aatehistorian näkökulma
Aivan aatehistorian näkökulmasta voimme todeta, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen. Kautta linjan hänen opetuksensa liittyi oman aikansa juutalaisten oppineitten käsittelemiin kysymyksiin. Tämän blogin tekstissä mainitsen vain yhden näistä lukemattomista liittymäkohdista: Puheen ikeen ottamisesta oppilaaksi ryhtymisenä. Jeesus oli sisäistänyt meidän Vanhan testamenttimme sanoman ja puki sen opetuksen selkeiksi lauseiksi, joita meidänkin aikanamme voimme käyttää Jumalan rakkauden välineenä meidänkin aikanamme.
Sama tulee esille koko Uudessa testamentissa. Jopa Ilmestyskirjakin on kokonaisuudessan omin sanoin kerrottua Vanhan testamentin opetusta.
Samaten alkuaikojen kirkon elämässä nimenomaan Vanha testamentti oli kirkon PYHÄ KIRJA. Esimerkkinä voin kertoa, että kerran lukiessani kirkkoisä Ireneuksen erästä kirjaa totesin, että se mitä suurimmassa määrin oli vain valtava kokoelma Vanhan testamentin sanomaa, vain muutamin sanoin selittäen hän toi esille, miten nuo hänen esittämänsä kohdat saivat täyttymyksensä Jeesuksen pelastustyössä.
3) Mainitset yhden lauseen mistä teet yleistyksen kuvitellen sen tukevan antisemitismiä.
Mielestäni se ei sisällä vähimmässäkään määrin antisemitismiä, vaan se vain kertoo, miten parhainkaan rakkauden sanoma ei yleensä vakuuta kaikkia ihmisiä. Vaikka Jeesus liittyi jo ennen häntä opetettuun rakkauden kaksoiskäskyyn ja vaikka valtavat juutalaisten väkimäärät liittyivät häneen, niin silti löytyi muutamia, jotka pyrkivät vastustamaan hänen opetuksiaan, milloin mistäkin syystä, emme tiedä näiden vaikutteita perinjuurin. Mutta samoin kuin jo Vanhan testamentin profeetat, niin ei hänkään tuollaisen vastustuksen takia lakannut rakkauden sanomaa esillä pitämästä. Rohkeasti hän jatkoi julistustaan, samaten toimivat hänen oppilaansa kohdatessaan vastustavia voimia hyvän sanoman esillä pitämiselleen.
Matias
Jos luit sen linkin, niin miten näet, että tuo mainitsemasi rakkauden sanoma on toteutunut käytännössä. Miten Jeesus, tai sanotaanko Jeesuksen ruumis on pelastanut juutalaisia elämään ja auttanut heitä pelastamaan Israelia, koska Israelin pelastumisestahan tässä on kysymys. Kirkko voi kuvitella olevansa uusi Israel, joka pitää pelastaa, mutta se on harahaoppia.
”Israelin pelastus on Juudasta”, sanoo myös tämä ihmiseksi muuutunut jumala jonka luita ei saanut rikkoa, kuten lampaan.
”Aikansa oppinein juutalainen.”
Minä tiedän, että vanha sukupolvi oli uskoteltu siihen, että oppineisuus takaa sen, että oppinut tekee aina oikein, siihen perustuu auktoriteetti uskovaisuus, kuten myös papeille ja herroille niiailu.
Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, koska viisaus on työkalu, jota voidaan käyttää myös itsekkäiden tarkoitusperien ajamiseen. Viisaudella ei ole itseisarvoa siinä mielessä, että se aina ja jokaisella toimisi vain hyvän, oikean epäitsekkyyden ja tasa-puolisuuden tai puolueettomuuden suuntaan.
Puolueellisuudessaan Jeesus voisi olla kirjanoppinut, mikä kirja sitten olikaan kyseessä, koska hän halusi kuninkaaksi, eli valtaa ja kunniaa, mutta omien sanojensa mukaan hän lyttäsi kirjanoppineita ja lainvalvojia sekä pappeja, mutta aikansa oppinut hän on voinutt olla, omalla tavallaan, eli tavalla, joka ei kumarra näitä aikansa oppineita. Kirjanoppineita. Heillä oli vain eri kirja.
Mutta miksi tuo mies väittää, että hän on tehnyt tekoja, joita kukaan muu ei ole koskaan tehnyt. Oliko se hyvää viisautta? Kaikki kuitenin löytyy jo aiemmin tehtyinä VT:npuolelta, ja aiemmin sanottuina, joko VT:n puolelta tai muualta. Sellaista viisautta hänellä.
Tarja
Perisynnin todellisuutta on se, että runsaasta armon ja rakkauden sanoman julistuksesta huolimatta ihmiset tuntevat vihaa jotain toista väestöryhmää kohtaan.
Näin yksinkertaisesti voidaan tiivistää kaikki juutalauutta vastaan suunnattu syrjiminen, vaino ja viha.
Matias Roto toteat minulle:
””Kirjoitat tavalla joka muuttaa anteeksiannon merkityksen kokonaan toiseksi.
Minä taas puhun anteeksiannosta, joka antaa anteeksi kaikki meidän syntimme. Vapautemme synnin orjuudesta on siinä, että KAIKKI SYNTIMME ON ANTEEKSIANNETTUJA.
Sinä puolestasi näytät puhuvan sellaisesta IHMISEN muutoksesta, missä hän muka lakkaisi olemasta Aatamin jälkeläinen eli elämästä syntiinlankeemuksen maailmassa tämän elämän realiteettien keskuudessa.””(Matias Roto)
Joh. 8:34
Jeesus vastasi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
Eikö tuossa Jeesus selkeääkin selkeämmin sano että kuka TEKEE syntiä on synnin orja.
Eikö vapautus synnin orjuudesta ole siis selkeästi että ei enää orjana tee syntiä.
Sitten vielä toteat minulle:””Sinä puolestasi näytät puhuvan sellaisesta IHMISEN muutoksesta, missä hän muka lakkaisi olemasta Aatamin jälkeläinen eli elämästä syntiinlankeemuksen maailmassa tämän elämän realiteettien keskuudessa.””(Matias Roto)
En minä omiani puhu vaan sen mitä Raamattu selkeästi sanoo:
Joh. 1:13
jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Eikö tuossa ole selkeästi että se muutos, jonka sinä kiellät, todella tapahtuu.
Sitten vielä jatkat:””Muista että Pyhä apostoli Paavali kertoo olevansa syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa.””(Matias Roto)
Entäpä kun Paavali sanoo selkeästi:
Room. 5:8
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
Sitten vielä yrität todistella Paavalin Roomalais kirjeen 7 luvun avulla että synti asuua hänessä, tästä kävin uskon elämäni alussa ”keskustelua” seurakuntani (karismaattinen luterilainen) johtajan kanssa ja hän väitti samaa kuin sinä, lopulta hän vetosi johonkin Raamatun selitys teokseen (novumi tms) ja toi sen teeni, siellä sanottiin kyllä selkeästi että tuossa Paavali puhuu ihmisestä joka ei ole vielä uudestisyntynyt. Vaikka en ole itse kertaakaan käyttänyt mitään selitysteoksia niin kyllä tuo oli siinä kohtaan täysin samaa mieltä mitä Pyhä Henki on minulle kirkastanut.
Ari
1) En tiedä mistä karismaattisesta luterilaisesta ryhmästä puhut. Olet viitannut tähän ryhmään useasti, mutta et muutoin ole kertonut, minkä kaltaisesta ryhmästä on kysymys. Puhutko siitä siksi, että liike oli vetovoimainen vai oliko liikkeen piirissä käytössä erityisiä armolahjoja?
Kirkkomme kristinoppi vuodelta 1948 sanoo pyhityksestä ja armolahjoista seuraavaa:
76. HENGEN HEDELMÄT.
Vaikka kristitty onkin jatkuvasti syntinen, uskonyhteys
Kristukseen saa hänen elämässään aikaan Hengen hedelmiä.
Suurin niistä on rakkaus.
Seurakunnan rakentamiseksi Jumala myös antaa uskoville
erityisiä armolahjoja.
Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys,
ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Gal. 5:22.
Usko, toivo, rakkaus: 1 Kor. 13.
Erityiset armolahjat: 1 Kor. 12:8–11, 28–30.
Matias Roto et sitten taaskaan vastaa/kirjoita asiasta vaan pakenet sivuseikkaan.
Ari
2) Pyhä Henki on Totuuden Henki. Hän on puhunut Pyhän Raamatun sanassa. Siksi kieltäytyminen ottamasta todesta Raamatun sanaa ei ole Pyhän Hengen työtä, vaan omien kuvitelmiensa vallassa kulkemista.
Niinpä ota todesta se, että sana UUDESTISYNTYMINEN esiintyy koko Raamatussa vain kaksi kertaa.
Matt. 19. luvussa se kertoo koko maailmankaikkeuden uudeksi luomisesta Jeesuksen takaisin tulon yhteydessä.
Tiit. 3. luvussa se on ilmaus KASTEEN ANTAMASTA UUDESTA ELÄMÄSTÄ.
Muita yhteyksiä sanalla uudestisyntyminen, kreikaksi palingenesia, παλιγγενεσία, ας, ἡ, ei esiinny KOKO RAAMATUSSA.
Panen tähän viittauksen hakukoneeseen, mihin syötin sanan sellaisessa muodossa, että sanan taivutusmuodot eivät vaikuta hakutulokseen.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=uudestisyntym&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Alkukielessä Tiit. 3:5 tuo kasteesta käytetty pesu -sana on genetiivissä joka liittää sen seuraaviin kahteenkin genettiivissä olevaan sanaan. Uudestisyntymiseen ja Pyhän Hengen uudistukseen.
Näin se kertoo, että KASTE ANTAA UUDESTISYNTYMISEN JA PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN.
https://biblehub.com/text/titus/3-5.htm
Ari
3) Näyttää siltä, että omissa kuvitelmissasi lukiessasi Raamatun puheen syntien anteeksiannosta sekotat käsitteet
ANTEEKSIANTO
ja
SYNNISTÄ VAPAAKSI MUUTTUMINEN.
Tässä syystä sinun opissasi saat Raamatun sanan esimerkiksi Paavalin puhumaan itseään vastaan.
Etkö huomaa, että Jeesus puhuu pelastuksesta sellaisena, joka on mahdotonta meille ihmisille, mutta se on mahdollista Jumalalle. Me siis pelastumme, koska se on mahdollista JUMALALLE.
Matteuksen evankeliumi:
19:26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista”.
Markuksen evankeliumi:
10:27 Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”.
Luukkaan evankeliumi:
18:27 Mutta hän sanoi: ”Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista”.
Ari
Kirjoitat: ”Matias Roto et sitten taaskaan vastaa/kirjoita asiasta vaan pakenet sivuseikkaan.”
Olen kanssasi oppinut huomaamaan, että sinulla on tapana välttää kertomasta, keneltä olet oppinut esittämäsi opin. Samaa tekivät jo aikoinaan Hubmeierin opetuslapset anabaptistisenliikkeen syntyaikojen jälkeen. Heillä sentään oli siihen syynsä: He halusivat välttää kuolemantuomion, jollainen odotti kapinallisia.
Sen sijaan sinun oppisi piirteet tunnen hyvinkin yksityiskohtaisesti, sen sijaan en tiedä, kuka sinulle ne on syöttänyt. Olisi vapautuneenpaa keskustella, kun tietäisi sinun henkiökohtaisen oppimestarisi. Sellainen raikastaisi ilmapiiriä, sen sijaan että vedät esiripun tietolähteittesi eteen ja uskottelet omien erheittesi opettajaksi Pyhää Henkeä, joka todellakaan ei voi puhua Raamatun sanaa vastaan, kuten sinulla on tapana tehdä virheellisten tulkintojesi takia.
Matias Roto ollos huoleton minun osalta, kaikki oppi on Pyhältä Hengeltä.
Siis Raamatun sanat valuvat sinusta kuin vesi hanhen selästä, et ota niihin kantaa vaan kokoajan tuot esille minun harhaisuutta, kumpi meistä tuo esille puhdasta evankeliumia, minä tuon vain ja ainoastaan Raamatun sanaa.
Et tunnu ymmärtävän uudestisyntymistä joka tapahtuu kun synteihinsä kuollut saa Pyhän Hengen eli syntyy Jumalan hengestä.
Ari
Minä puolestani totean, että olen saanut Pyhän Hengen kasteen jo 23.4.1944, kun Jumala itse otti minut omakseen, kun minut vettä valaen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä otettiin Jumalan lapseuteen.
Juuri edellä kerroin sen raamatunkohdan, missä kerrotaan kasteen pesun antavan meille uudestisyntymän ja Pyhän Hengen uudistuksen.
Samaten jos avasit liittämäni linkin niin siitä huomasit, mitkä KAKSI KOHTAA OLIVAT AINOAT KOKO RAAMATUN KOHDAT, MISSÄ PUHUTAAN UUDESTISYNTYMÄSTÄ.
Joten kaikki muu puhe uudestisyntymästä on Raamatun sanan ulkopuolella olevaa näistä kahdesta kohdasta lähtöisin olevaa puhetta, kun näiden KAHDEN KOHDAN ajatuksia on edelleen johdettu kastetoimituksen ulkopuolelle. Sinänsä mahdollinen toimenpide, koska KASTE VAIKUTTAA KOKO ELÄMÄÄN JA AINA IANKAIKKISUUTEEN ASTI, mutta jos joku ajaa nämä johdannaiset käytöt sanan ALKUPERÄISTÄ kayttöä vastaan, niin silloin hän vääristelee KOKO sanoman.