” Arkkipiispa sanoi, ettei meitä ole kutsuttu julistamaan ”kristillisiä arvoja” tai niihin perustuvia mielipiteitä ”….
Kristilliset arvot kuitenkin pitävät yllä evankeliumin toimintamahdollisuuksia ja myös sen julistamisen mahdollisuutta. Joten juuri mielipiteet arvoista ovat varmaankin kirkolliskokousedustajille keskeisen tärkeitä. Evankeliumi ei kykene toimimaan siellä missä kristillisille arvoja ei pidetä arvossa. Siksi arvojen esillä pitäminen on aivan yhtä tärkeää, kuin evankeliumin julistaminen. Monet hyökkäykset evankeliumia vastaan tapahtuvat juuri kristillisten arvojen vastustamisen kautta.
Sitä mukaa kun arvoja mitätöidään, niin sitä mukaa evankeliumi mitätöityy.
Evankeliumi toimii lupaamallaan tavalla vain tietyin edellytyksin. Jos nämä edellytykset kristillisten arvojen mitätöimisellä poistetaan, niin katoaa myös evankeliumilta mahdollisuus tuottaa sitä mitä se lupaa. Raamattu on ainoa lähde, josta voimme kristilliset arvot ammentaa. Muita arvoja ei voi asettaa näiden arvojen edelle.
Arkkipiispan toive kirkolliskokoukselle varmaankin oli se että edustajat pitäisivät kiinni Raamatullisista kristillisistä arvoistaan jotta keskustelut sujuisivat hyvässä hengessä.
Hänen tavoitteenaan ei kai ollut se, että he olisivat julistamassa toisilleen vain evankeliumia.
Wallentin kanssa samaa mieltä, ei vain kultaisesta säännöstä vaan kaikesta muustakin evankeliumiin liittyvästä.
Päähenkilö Jeesus on kuin sanallisista palasista kokoon kyhätty henkilö, joka on nostettu pystyyn, puhallettu henki ja annettu sille myös ääni, joka kuitenkin on itsekunkin oma ääni ja alkuperäinen on kirkkoisien kokoelma kappaleista, jotka kertovat ihan muista henkilöistä ja heidän tekemisistään ja sanomisistaan. Karkuun tämä ei pääse, koska on naulattu paaluun kiinni ja samanaikaisesti kuitenkin taivaassa.
Äiti kokosi Lemminkäisen ruumiin kappaleista kokoon ja jumalatar Isis kokosi Osiriksen jo aikaisemmin, esikuvia siis on.
Merkillisintä on kuitenkin se, että lainaukset jeesuksen palasissa ovat niin sanasta sanaan toistettuja kopioita, aivan kuin ne olisivat tarkoituksellisen selviä vihjeitä, mutta kukaan ei ole huomannut, joten lienee totta, että jokin peite ihmisillä on ollut, koska muuten voisi ihan oikeutetusti puhua huijauksesta ja valheen leivästä ja muusta negatiivisesta asian tiimoilla.
Jeesuksen sanomasta kirjoitetuissa 20:ssä evankeliumissa on kristillisiä arvoja kun ne oikein ymmärretään. Ehkä poikkeuksen tekevät kaksi lapsuus ajan evankeliumia. Realistinen ymmärrys merkitse esim. Raamatun rakentajien tarkoitus ja menetelmät valitessaan kirjaan oman tarkoitusperään sopivat evankeliumit.
Elämän realismin ymmärtäminen on elämämme tarkoitus.
Suni
Ja mitähän ne mahtavat olla?
Onko ne niitä jotka on poimittu VT:n puolelta, vähän muutettu sanamuotoa ja niin niistä on tullut evankeliumin arvoja. Kristillisiä arvoja.
Lähde on kyllä mainittu viitteen muodossa, mutta lähteessä sen sanookin toinen henkilö ja asiayhteys on aivan toinen. Psalmien kirjoittajaa en tiedä, mutta sieltä lainattujakin väitetään ennustuksiksi Jeesuksesta tai jakeita on siirretty Jeesuksen sanoiksi, vaikka psalmilla olisi nimenä Daavidin psalmi.
Kaikissa evankeliumeissa ja sen jakeissa ei ole näitä viitteitä, että mistä ajatus on otettu. Joku on joskus tehnyt suuren työn kun on nämä lähteet etsinyt ja viitteet merkinnyt, ja minulla on onneksi sellainen raamattu.
Raamatun lukeminen ei siis ole ihan yksinkertaista tältä pohjalta ja vielä lisäksi yksittäisten jakeiden miettiminen on työläs ja aikaa vielä puuha, se vaatii myös mielenkiinnon, koska pakosta sitä ei voi tehdä .
Mutta jos joskus on kuolema voitu muuttaa ikuiseksi elämäksi, ja saada ihmiset uskomaan siihen, niin miksei kuolemaa voisi muuttaa takaisin myös kuolemaksi, siinä olisi elämän realismia.
Joku on jskus vainautunut lähteetkin etsimään ja se ei ole ollut mikään pieni hommeli.
Parkkila
” Ja mutähän ne mahtavat olla ” ?
mm. The Complete gospels, Robert J. Miller, editor. 460 sivua. The Nag Hammadi Library. James M. Robinson General editor. 549 sivua. Uuden Testamentin rakentajien päätös hävittää kaikki muu Jeesuksesta kirjoitettu. Tämä riittäköön.
Taas nousee mieleen uskontojen ja uskon ero… Uskontojen moninaisuudesta ja arvoista voidaan sanoa paljonkin, mutta luottamus (uskon) Jumalan ilmoitukseen, tulisi herättää ihmisessä herkkä omatunto varsinkin ulkokultaisuuden edessä.
Jeesuksen seuraamisen vaatimukset asettuu oikeille uomille, kun ymmärretään, että Jeesus antoi kaiken kunnian yksin Jumalalle. Ulkokultaisuus taas nousee aina, kun ihmiset asettavat uskonnollisia arvoja esille, jotta niiden noudattamisen kautta voitaisiin saavuttaa joitakin hyveitä, jotta kelpaisin ihmisille ja Jumalalle.
Jumala tuntee ja tietää meidät tomuksi. (Ps.103:14), miten Hän siis asettaisi meille korkeat uskonnolliset arvot täytettäväksi? Eikö olisi parempi, että tuntisimme itsemme oikein? Eikö miestä jokainen ole Jumalan edessä yhtä hyvä ja huono? Eikö Armossa eläminen ole itsensä kieltämistä ja Kristuksen kautta Jumalan kunnioittamista? Emmehän ole itsemme omia vaan Jumalan tahdosta syntyneitä, niin liiallisesti, kuin Hengellisesti? ”Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.” (Room.8:2)
Paavali kirjoittaa: ”Minä olen lain kautta kuollut pois laista elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä minä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa.”
Uskossa eläminen ei ole lain alla elämistä, miltään osin! Sitä tarkoittaa ”Elämän Hengen laki Kristuksessa.” Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko!
Eli tarkoittaa, että olemme arvoista ja uskonnollisista tavoista mitä mieltä hyvänsä, niin ne eivät auta Kristuksessa, joka saavuttaa Rakkauden kautta enemmän, sillä laki on voimaton siellä missä vaikuttaa Kristus, joka on Itse Rakkaus.
” Uskossa eläminen. ”
En ole koskaan tullut uskoon, mutta en ole tullut myöskään epäuskoon, tiedän vain sen , että jokuhan tämän kaiken on luonut, eikä kukaan ole vielä tarpeeksi vahvaa tietoa sen kumoamiseksi pystynyt selittämään.
Kaikenlaisia sanansaattajia on aina ollut, Zarathustrasta Mithraan, Hermeesta Merkuriukseen hänellä oli kultaiset siivet kantapäissä, lentävä mies, on Buddhaa, Krisnaa, Jeesusta ja Muhammadia.
Eikä yhtään naista, nyt on näisnäkökulman vuoro, tai aika sukeltaa sekaan katsomaan, että mitä sitä on kirjoiteltu meidän selän takana.
Luther selittää Psalmin 19:8 jaetta (Herran ohjeet ovat luotettavat, ne ohjaavat taitamatonta)
mm. näin: … jos joku haluaa ymmärtää Raamattua järjen avulla hän joutuu harhaan. Raamattu vaatii erilaista ymmärtämistä ja uskoa ja siellä missä tämä ei toteudu, ihmiset joko loukkaantuvat sen vuoksi, tai taistelevat sitä vastaan. Siksi se joka koettaa olla viisas ja tutkia Raamattua järjen avulla, on hukassa….
Lutherin selitys 1Mos 2:17 ”Vain siitä puusta joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta älä syö”.
Synti ja kuolema ovat tulleet vihreästä puusta. Vanhurskaus ja elämä, kuolleesta puusta.
Siksi on sanottu: älä syö tuosta vihreästä puusta, sillä muuten kuolet. Syö sen sijaan tästä kuolleesta puusta. Sinä haluat syödä jostakin puusta. Minä annan sinulle täyden puun jota et koskaan pysty syömään tyhjäksi. Yhtä vaikea kuin on ihmisen pysyä erossa vihreästä puusta, yhtä vaikea hänen on nauttia kuolleesta puusta…. Toinen puu vihertää ja toinen on kuollut. Siksi sydämeen on juurtunut syvälle se harha että ihminen etsii elämää sieltä missä on kuolema ja pakenee kuolemaa siltä missä on varma elämä.
Yllättävän samoin runollisin mielikuvin Tarja kuvaa tuota kuollutta ristin puuta, jossa on todellinen elämä:
Tarja: ” Se on kuin seisova vesi, joka happanee, sammaloituu, kasvaa täyteen kortetta ja umpeutuu.”
Luther oli kaljaveikko ja juuri Lutherin kirjoitusten takia minä olen eronnut kirkosta, tarkoitan niitä: Juutalaisista ja heidän valheitaan, olevia kirjoituksia. Eikä siinä auta vaikka kirkko sanoutuisi irti niistä, kun teillä on aina Luther täällä esillä.Joten oletan, että kannatatte hän kokonaisuudessa eikä vain osittain.
Luther saa pitää kuolleet puunsa ja lahoavat ristinsä, tosin, oli minullakin kerran kelohonkamökki, mutta en minä sitä minään pelastajana pitänyt, eikä se kyllä pelastanutkaan, ainakaan meidän parisuhdetta. Ja nyt olen siitä jo luopunutkin maallisena mammonana. Eikö se ole hyvä asia,…. että luopuu mammonasta….. olen siis hyvä ihminen ?
Luther kertoi, että kun hän ja kaverinsa menevät kellariin nautiskevat olusia ihan tuoppitolkulla ja keskustelevat, niin siinä Jumala taivaassakin ihmettelee tätä oppineisuutta. Lieneekö se sitten ollut pyhähenki joka siinä inspiroitsi, väitän kuitenkin, että se oli ihan aineellinen humala päässä.
Kuoleessa ristinpuussa voi olla elämääkin se on totta, ainakin tupajumi asustelee siellä.
Rististä puheen ollen.. se elämänpyörä.. oli hakaristi
”Hakaristi (卐) eli swastika tai svastika[1] (sanskritiksi स्वास्तिक) on symboli ja ornamentti, joka koostuu rististä, jonka jokaisesta päästä kulkee joko myötä- tai vastapäivään jana.
Hakaristi on hyvin vanha onnen vertauskuva, jota on käytetty onnen tunnuksena monissa eri kulttuureissa. Hakaristi esiintyy edelleen monissa uskontokunnissa hyvän tai ikuisen vertauskuvana.
Saksan kansallissosialistit omaksuivat hakaristin tunnuksekseen 1920-luvun alussa. Tämän vuoksi hakaristi yhdistetään nykyisin natsismiin, ja sen käyttö on kielletty esimerkiksi Saksan laissa. ”
Risti on siis kuollut. Luther ei vielä tiennyt, että Hitler tulee toteuttamaan hänen kirjoituksensa.
Aika yliolkaisia kirjoitat Tarja… No eipä siinä mitään uutta ole, Kirjoituksia on monesti yritetty kumota ja hävittää, mutta jostain ihmeen syystä ei ole kukaan vielä onnistunut… Kirjoitukset ovat kuin Juutalaiset maailmassa, Jumalan ase maailmaa vastaan… Aina sama laulu on kuultu myös Kristittyjen kohdalla… Buddahalaiset, hindut sun muut saavat elää rauhassa… Ei niitä kukaan ole hävittämässä, koska elävät maailman mukaan… Juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa ja sehän ei sovi maailman pirtaan ja Kristityt ovat oksastettu tuohon viinipuuhun Jumalan tahdosta…
Eikä ihmisen… No tuon uskovat, ne jotka uskovat, muut ilmeisesti jäävät ilman tätä Jumalan todistusta ja sinettiä vaille.
Arkkipiispa Luoma: ”Joidenkin mielestä kristityn identiteetti ja siitä nousevat arvot ilmenevät juuri heidän oikeina pitämissään mielipiteissä, jotka koskevat esimerkiksi uskon syntymisen prosessia, Raamattua, seksuaalisuutta, sukupuolirooleja ja Pyhää maata.”
Minusta tämä on päinvastoin. Eihän ihmisen mielipiteitä, elämäntapaa ja asenteita voi irrottaa tuolla tavoin toisistaan. Ihmisen mielipiteet, teot ja koko elämäntapa asenteineen kumpuavat ja ilmentävät sitä kristillistä arvopohjaa, joka tulee esiin esim. siinä mitä hän ajattelee Raamatusta Jumalan sanana, 10. käskystä, Jumalan ja lähimmäisen kunnioittamisesta ja rakastamisesta.
Ja totta ihmeessä, jos kristitty ei pidä Raamattua Jumalan sanana, niin ei hän mikään kristitty ole!
”Jos kristitty ei pidä Raamattua Jumalan sanana, niin ei hän mikään kristitty ole!” Tämä ei merkitse: ”Jos kristitty ei pidä Raamatun sanaa Jumalana…” Raamattu ei saa koskaan olla tärkeämpi kuin Kristus. Kristitty uskoo Kristukseen eikä Raamattuun.
Martti P. , jatkuvasti tuota samaa väitettä viljelet, jossa ei ole mitään järkeä.
Vähä-Katekismus: 4. ”Miten Jumala ilmoittaa itsensä: Jumala kohtaa meidät luonnossa, elämämme kohtaloissa ja kansojen vaiheissa. Hän puhuu omassatunnossamme. Mutta erityisesti Jumala ilmaisee itsensä meille Pyhässä Raamatussa ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.
….
5. Pyhä Raamattu
Pyhä Raamattu on Jumalan sana, jonka pyhät Jumalan ihmiset ovat kirjoittaneet Pyhän Hengen vaikutuksesta.
…
6. Raamattu ja seurakunnan tunnustus
Raamattu on kristillisen uskon ja elämän korkein ohje. Kirkon historian tärkeinä aikoina on syntynyt tunnustuksia tarkemmin selittämään ja suojaamaan kristillistä uskoa. Vanhin niistä on Apostolinen uskontunnustus.
…
7. Raamatun sanoma
Pyhän Raamatun pääsisällys on sanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja pelastuksesta, jonka hän on valmistanut.
Joh. 20:30 ”Nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessään.”
Kristus on Raamatun Herra ja Kuningas. Martti Luther
8. Raamatun lukeminen
Meidän tulee lukea Raamattua siten, että rukoillen etsimme siitä elävää Jumalaa ja olemme kuuliaisia hänen äänellensä, kun hän puhuu meille sanassansa.
….
Auta että ahkerasti tutkin sanaas kallista, elämäni loppuun asti pysyn siinä vahvana. Uskoani kasvata, voimallasi vahvista. Virsi 163:6″