Mutta mitä muuta evankeliumi lupaa kuin sen, että Kristus on meille annettu, että hän sälyttää päällensä syntimme ja on meidän ylipappimme, välimiehemme ja puoltajamme Isän edessä, että siis ainoastaan Kristuksen ja Kristuksen teon kautta synti on anteeksiannettu, Jumala lepytetty, omatunto tulee vapaaksi ja saa lohdutuksen?
Martti Luther, Kirkkopostilla l, s. 181, Sley, 1941.
Usko siis on mitä hellittämättömintä tähyämistä: se ei katso mihinkään muuhun kuin Kristukseen, synnin ja kuoleman voittajaan ja vanhurskauden, autuuden ja iankaikkisen elämän antajaan. Sen vuoksi Paavali kirjeissään melkein joka lauseessa esittää ja tähdentää Jeesusta Kristusta. Hän esittää hänet sanalla, häntä kun ei voida esittää muulla kuin sanalla, eikä muulla tavalla omistaa kuin (sanaa) uskoen.
Martti Luther, En minä kuole – vaan elän, s. 289, Arkki-kirja ja Aurinko Kustannus, 2016. WA (Lutherin teosten kriittinen Weimarer Ausgabe-laitos) 40 I, 545.
Laitan tänne aika usein Luther-sitaatteja, vaikka tiedän hänen olevan kiistelty henkilö. Minusta nämäkin kaksi lainausta ovat hoitavia, lohduttavia, rohkaisevia, virkistäviä, voimaannuttavia ja rakentavia. Myös uskoa synnyttäviä, vahvistavia, kasvattavia, lisääviä ja uutta hengellistä elämää vaikuttavia.
Veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä. 3. Moos. 17:11.
Suhteemme Jeesuksen vereen ratkaisee iäisen onnemme tai onnettomuutemme. Omistaa tai hyljätä osallisuutensa tähän vereen on samaa kuin olla iäisesti pelastettu tai iäisesti kadotettu. Mitä sanoo Johannes? ”Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” (1. Joh. 1:7) Auttaako se meitä tulemaan puhtaiksi? Ei, se puhdistaa meidät. Kehottaako se meitä puhdistumaan? Ei, itse veri puhdistaa meidät. Puhdistaako se meidät synnin himosta? Ei niin, veri puhdistaa meidät synnistä. Niin kyllä, hengellisen uneliaisuuden ja hitauden synnistä? Ei, käyttäkää vain silmiänne: kaikesta synnistä. Verikö? Niin, niin veri. Te luulette, että Kristuksen huolenpito tekee meidät puhtaiksi. Mutta apostoli Johannes on toista mieltä. Te saarnaatte, että juuri Kristuksen oppi tekee puhtaaksi. Ei, Johannes sanoo, että hänen verensä puhdistaa meidät synneistämme. Te sanotte: ”Kristuksen seuraaminen.” Ei, hänen verensä, hänen verensä. Ja tälle verelle, teidän kaikkien on se myönnettävä, uskovaisten ja uskottomien, verta kammoavien ja verellä vihmottujen, tälle verelle tunnustetaan tässä voima voida puhdistaa, kokonaan puhdistaa kaikesta synnistä.
Friedrich Wilhelm Krummacher (1796-1868), saksalainen reformoitu pappi, Armoa Armosta, s. 341-342, Sley, 1966. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.