Evankeliumin kirkkaus

Heinäpelto heilimöi.

Kesäinen kuva leikkuukypsästä heinästä

Juhannuksen tienoilla aurinko on korkeimmillaan armaassa kotomaassamme. Sydänkesä on käsillä. Heinäkuu on täynnään elämää ja vipinää luonnossa. Hyönteisten surina täyttää ilman. Vielä jonkun aikaa jatkuvat valoisat yöt luovat kirkkauttaan.

Afrikkalaiset vieraamme ovat ihmeissään, kun päivä on valoisaa vielä vähää vailla puoliyötäkin.

Kesän kirkkaus nostaa mielemme Jumalan ikikesän kirkkauteen taivaan asunnoissa. Miellyttävästi lämmittävä suven suloisuus tuo mieleemme Jumalan hyvyyden ja ihanan taivasvirren sanat:

1.
Sen suven suloisuutta
toivossa katselen,
kun kerran kaikki uutta
on maassa autuuden.
Jumala voimallansa
luo uuden taivaan, maan
ja kirkkaudellansa
ne täyttää kokonaan.

2.
Auringon uuden antaa
Jumala loistamaan,
hän, Kristus, itse kantaa
iäistä valoaan.
Kauniilta taivas näyttää,
maa hohtaa loistossaan,
riemulla mielet täyttää
ja suloisuudellaan.

Kirkastussunnuntain sanoma tulee esille, kun koemme kesän kosketuksen koko olemuksessamme.

Vanhastaan Kristuksen kirkastumisen päivää vietettiin 6. elokuuta. Nykyisin sitä vietetään 8. sunnuntai helluntaista. Sisarkirkossamme katolisilla Herran kirkastumisen juhlaa, transfiguratiota, vietetään vanhan perinteen mukaisesti elokuun kuudentena päivänä.

SUNNUNTAI 14.7.2024

Kirkastussunnuntai (Kristuksen kirkastumisen päivä)

Kirkastettu Kristus

Juhlapäivän epistolassa apostoli Paavali viittaa Vanhaan testamenttiin. Hän vertaa Moosesta ja Kristusta toisiinsa.

Siihen aikaan kun Jumala antoi Lain taulut Moosekselle, Jumalan läsnäolo näkyi jopa Mooseksen kasvoissa. Hänen kasvonsa alkoivat loistaa kirkkautta, joka sai ihmiset hämilleen. Niinpä Mooses alkoi pitää kasvoillaan peitettä. Näin hän helpotti ihmisten läsnä oloa luonaan. Tästä seurasi kahdenlainen käytös. Kun Mooses julisti Jumalan sanaa, hän piti kasvonsa avoinna, mutta muutoin hän piti peitettä kasvoillaan. Ilmiö tuli esiin Mooseksen ollessa Jumalaa kohtaamassa Siinain vuorella, mutta myöhemmin se lakkasi.

Paavali vertaa Mooseksen Siinailla kokemaa ilmiötä Jeesuksen kokemukseen Ilmestysvuorella. Siellä Jeesuksen olemus muuttui säteilevän kirkkaaksi. Juhlan evankeliumi kertoo Vapahtajastamme:

Jeesus — nousi vuorelle rukoilemaan.

Hänen rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat

ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan valkoisina. 

Näihin apostoli viittaa ja julistaa Korinttilaisille esikuvan ja täyttymyksen välistä eroa. Mooseksen kirkkaus oli katoavaa. Sen tehtävänä oli viitata Jumalan Pojan täydelliseen kirkkauteen. Jeesus on Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta. Hän tuli luoksemme meidät pelastamaan. Hän toi koko maailmalle sovituksen. Hänessä kaikki ennustuksen Jumalan täydellisen työn koittamisesta toteutuivat. Mooseksen ja Elian ilmestyminen Kirkastusvuorella kertoo Jeesuksen olevan koko Raamatun täyttymys. Vapahtajassamme alkoi Pyhän Hengen kausi. Jumala on keskellämme. Pyhä Henki kirkastaa meille Jeesuksen täytetyn työn merkityksen. Meillä on armollinen Jumala, joka rakastaa meitä. Pyhä Henki johtaa meitä. Jumala on kanssamme joka hetki. Avoin rohkeus ja vapaus ovat Kristuksen lahja. Pyhän Hengen antina meillä on vapautunut elämä Jumalan rakkauden antamassa vapaudessa.

Herra on Henki,

ja missä Herran Henki on,

siellä on vapaus.

Toinen lukukappale eli epistola: 2. Kor. 3:7–18

Toisesta kirjeestä korinttilaisille, luvusta 3

Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka! Jos kerran tuomion julistamisen virkaa ympäröi kirkkaus, paljon kirkkaampi loiste ympäröi silloin vanhurskauden julistamisen virkaa. Sen kirkkaus on niin ylivoimainen, että sen rinnalla himmenee se, mikä ennen säteili kirkkaana. Sillä jos sekin, mikä on katoavaa, säteilee kirkkautta, vielä paljon kirkkaampaa on se, mikä on pysyvää.
    Koska meillä on tällainen toivo, esiinnymme aivan avoimesti, toisin kuin Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivät israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä. Heidän mielensä paatuivat. Sama peite pysyy edelleenkin paikoillaan, kun he lukevat vanhan liiton kirjoituksia, sillä vasta Kristus sen poistaa. Yhä vieläkin heidän sydämensä päällä on peite Mooseksen lakia luettaessa. Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois. Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus. Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki.

86 KOMMENTIT

  1. Matias
    Mooses ei tietenkään voinut käyttää tallit-liinaa, koska sellaista ei vielä ollut, hänellä oli vain esikuvallinen liina.

    Perin kummallista, miten Meedio nousi niin keskeiseksi vaikka kerroin vain, että jotkut meediot näkevät ihmisen ympärillä säteilevän auran, ja se liittyi nimenomaan sanaan kirkastus, jonka merkitystä pohdin, ei siis juutalaisuuteen mitenkään. Ei riitä, että höpötellään sinänsä kaunista sanaa kuten kirkas, kirkastaa, kirkastettu, pitää tietää mitä se tarkoittaa.

    Kristalli ja kirkas, kirkastettu, liittyvät ainakin lasiin, mutta tarkoittaako kirkastettu ihminen, että hän muuttuu joko läpinäkyväksi, tai näkymättömäksi. Valona kirkasvalo on kylmä ja kalsea, se ei ole lämmin ja säteilevä kuten aurinko. Kirkas on jotakin, joka ei ole mitään, tai ei ole mitään ilman valoa eli aurinkoa, joka antaa sille kiillon, tai, se on pyrkimys saattaa olematon olevaksi antamalla sille nimi, eli sana KIRKAS. Kiilto on vain hetkellinen häikäisy, ja katoaa heti kun aurinko laskee.

    Jos ihminen tunnustaa rikoksensa, ja suorittaa siitä määrätyn rangaistuksen, hän poistaa itsestään likaisen tahran, ja tavallaan puhdistaa, eli kirkastaan itseään, näinkin sen voi tehdä. Mutta ei sekään ole kestävää, koska ihmiset eivät unohda, ja se estää kirkastamisen, joka siis vaatii sen, että joku kirkastaa.

    Seuraavaksi voisi pohtia, että minkälainen on täydellinen ihminen ?

    Jumalan täydellisyys on asia, joka tuskin sopii meidän ajatusmaailmaan, koska meillä on tapana vain syyttää Häntä omista pahoista teoistamme. ’Miksi Jumala sallii pahan? ’ Ehkä siksi, että muuta emme ole ansainneet.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi missä selkeästi tuot esille oman tekstisi tarkoituksen.

      Muutama kommentti

      9) Mooseksen kasvojen peitteen tehtävänä oli tehdä hänen läsnäolonsa ihmisten joukossa helpommaksi. Kysymys oli ihmissuhteiden hoitamisesta.

      Tallit -liinan käytön tehtävä liittyy Jumalan läheisyyden aiheuttaman liian voimakkaan kirkkauden kokemista vastaan annetusta varjosta.

      Minulla ei ole tiedossa näiden liinojen kehittymisen historiaa, joten en voi sanoa mihin aikaan näistä kumpikaan on syntynyt. Minulle on mahdollista kertoa vain niiden käytön teologinen yhteys.

    • Tarja

      10) Puhut kirkkaus -sanan merkityksistä

      Katsoin muutamaa sanakirjaa

      https://www.suomisanakirja.fi/kirkkaus

      https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/kirkkaus?searchMode=all

      Tässä viittaus Paavalin kirjeen alkukielen doksa -sanan, δόξα, -ης, ἡ., doxa, merkitykseen viiden sanankirjan yhteenvetoon netissä

      https://biblehub.com/greek/1391.htm

      Sen esiintymisestä tässä yhteenvetoa

      Strong’s Greek 1391

      167 Occurrences

      δόξα — 37 Occ.
      δόξαν — 58 Occ.
      δόξας — 3 Occ.
      δόξῃ — 21 Occ.
      δόξης — 48 Occ.

    • Tarja

      11) Syyllisyyden sovittamisesta ja anteeksiantamisesta

      Ajallisessa elämässämme sovitamme rikoksemme lainsäädäntöä vastaan maksamalla sakkoja tai vankeudella tai muulla tavoin kunkin rikoksen edellyttämin menoin. Tämä tehdään yhteiskuntamme suojaamiseksi ja rikoksen tehneiden kasvattamiseksi.

      Sen sijaan Jumalan edessä syntiemme sovitusta emme voi millään omilla teoillamme sovittaa. Jos emme voi omin voiminemme hypätä edes kuuhun saakka, kuinka paljon mahdottomampaa on meidän yrityksemme hypätä Jumalan taivaaseen.

      Mutta meidän ei tarvitse edes yrittää löytää itse tehtyä sovitusta. Vapahtajamme Jeesus on JO TEHNYT KAIKEN PUOLESTAMME. Saamme ottaa lahjaksi täydellisen JO TEHDYN sovituksen ansion. Syntimme on jo sovitettu. Me saamme uskoa tähän armoon ja panna täyden luottamuksemme siihen, että kaikki rikkomuksemme, syntimme ja syyllisyytemme HÄNEN EDESSÄÄN on jo anteeksi anntettu. Siksi sanomme että meidän vanhurskautemme eli kelvollisuutemme Jumalan edessä annetaan meille

      YKSIN USKOSTA

      YKSIN ARMOSTA

      YKSIN KRISTUKSEN TÄHDEN.

      Meidän ei siis tarvitse juosta Jumalaa pakoon paratiisin puskien taakse kuin Aatami ja Eeva tekivät, vaan jo kasteessamme lahjaksi saamamme vanhurskauden ansiosta avoimin mielin käydä Jumalamme eteen kuin Tuhlaajapoika isänsä syliin.

  2. Matias
    ”Jeesus on tehnyt kaiken puolestamme ? ”

    Kuten mitä Jeesus on tehnyt teidän puolesta?
    Pitää tietää, mitkä niitä syntejä ovat, joita hän teki teidän puolesta ja kärsi niistä rangaistuksen teidän puolesta. Mutta antaako se oikeuden tehdä niitä samoja syntejä joita hän teki, ja joista hän sai rangaistuksen. Ei tietenkään, eihän pelote vaikutus silloin olisi onnistunut. Ristiinnaulitseminen oli nimeomaan pelote muille. Oliko se jumalalta, että roomalaiset sitä harrastivat, sitä en tiedä. Ainakin Pilatus oli Rooman mahdilta vallan saanut. Ja nyt, tässä ajassa ei ole enää ristiinnaulitsemisen kaltaisia rangaistuksia.

    Eikö Jeesus rikkonut ainakin tätä käskyä: ”Älä liiku panettelijana kansasi keskuudessa, vaan rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi. ” Hän jopa demonisoi kansan panettelullaan. Ellei se ole vain kirjoittajan aivopieruja. Lähimmäisenrakkaidelta se ei ainkaan näytä. Ja mitkä hirvittävät seuraukset maailmalaajuisesti, ja vielä tänäkin päivänä.

    On olemassa sanonta: ”Mikä ei ole laki, se ei ole syntikään.” Eli laki näyttää sen, mikä on synti, ja mikä ei ole laissa sanottu, se ei ole syntikään. Tosin on sanottu, myös Raamatussa, että lopun aikoina tapahtuu rikoksia, joita laki ei edes tunne.
    Jeesuksen ja apostolien panettelut, vihakirjoitukset tuntee kyllä jokainen, joka vaivautuu lukemaan tekstejä, eikä vain usko kuulemaansa. Joskus aikoinaan oli ehdoton kielto, että poisnukkuneista ei saa puhua enää pahaa, se ehkä vaikuttaa kaunopuheisuuteen Jeesuksesta, vaikka Raamatussa puhutaan, niin elävien kuin myös kuolleiden tuomitsemisesta.

    Samaa panettelua on myös syytös, kuinka heillä on peite kasvoilla.
    Kun oikein oivaltaen se onkin itsellä.

  3. Kirkastuminen ja kirkastaminen taitavat olla eri käsitteitä. Kun muutamia vuosia sitten Herran siunauksen sanamuoto muutettiin ”valistakoon kasvonsa” muotoon ”kirkastakoon kasvonsa”, nuori herra virnisti ja sanoi, että entinen oli parempi koska uudempi tuo mieleen tiskikoneen kirkasteen. Aluksi pappikin takelteli sanoissa.
    Kouluaikana tämän kirjoittaja oli hyvin kunnianhimoinen opiskelija. Niinpä usein istuin yötä myöten ratkomassa matemaattisia tehtäviä. Ilo oli suuri kun tulos alkoi kirkastua.
    Minun lapsuuteni uskovaiset puhuivat usein ”uskon kirkastumisesta”. Se oli jotain samaa, mitä Luther koki ns. ”tornikokemuksessa”. Roomalaiskirjeen professori käsitti, mitä on Jumalan armo, joka kirkastuu Herran Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Samalla kirkastui myös Taivaallisen Isämme uusi olemus, nimittäin rakkaus syntistä ihmistä kohtaan. Ja samalla väistyi augustiinolaismunkin pelko: ”mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa”. Syntien painon alta vapautui uusi ihminen, joka pystyi heittämään sielunvihollista mustepullolla, kun tämä luetteli tehtyjä ja tekemättömiä syntejä: ”Kyllä sinä ne tiedät, mutta sitä sinä et tiedä, että velkakirja on kuitattu ja punainen risti on piirretty sen päälle.”. Armon kirkastuminen on vieläkin suurin asia, mitä ihmiselle voi tapahtua.
    Pietarille kirkastui kirkastusvuorella usko: ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.” Tälle: Pietarin uskontunnustukselle Herra perusti kirkkonsa, jota tuonelan portitkaan eivät voita. Mekin saamme kasteen armon kautta kuulua tähän pyhien saattoon, armosta, uskon kautta.

    • Luukka Valma

      Vai että Mooseksen peitto putoaa kasvoilta. Onko se joskus ollut teidän kasvoilla, vai mistä se putoaa ? Merkillistä, että pelkkä tarina voi saada aikaan noin paljon mielikarvautta, koska Mooseksessa on paljon erittäin hyviä säädöksiä, kuten kielto lahjustenotosta, jonka kanssa edelleen kipuillaan.

      Tämä lause; ”Velkakirja on kuitattu ja punaisen risti on vedetty päälle. ”……..

      tuo mieleen tapauksen historiasta, kun kristityt lainasivat rahaa juutalaisilta, niillä rekennettin kirkkoja ja ties mitä yksityistä myös. Velalliset eivät halunneetkaan maksaa velkojaan, tai heillä ei ollut katetta kun velkoja perittiin takaisin. Niinpä velalliset perustivat liiton, ja ryhtyivät tappamaan juutalaisia velkojia, jotka olivat auttaneet rahapulassa. Sen jälkeen he menivät ja repivät velkakirjat, näin he vapautuivat veloista. Sitä en tiedä vedettiinkö niiden päälle punainen risti, mutta oli se ainakin ristiretkeläisten miehustassa kuvattuna ja ruumiita tuli heidänkin toimestaan. Uskossa niitä voi tietysti kutsia vapauttaa tuottaviksi armokuolemiksi, mutta mitä mahtaa Jumala ajatella asiasta, kun häntä ei voi mitätöidä punaisella ristillä.

      Tiedämme rististä wikipedian kertomana, että se on ollut aikoinaan myös Tammuz- jumalan vertauskuva, ja yleisesti se on kuolemaan ja hautoihin liittyvä symboli, ja biologiassa se kuvaa sukupuuttoon kuollutta eliölajia, tai ryhmää.

  4. Tarjalle! Ystävällisyydellesi ei liene loppua. Yleensä en vastaa noihin kirjoituksiisi. Matiaksen vuoksi vastaan lyhyesti:
    Uskonnonopettajana lukiossa olen joutunut perehtymään tarkkaan kaikkien vanhojen ja uusien uskontojen syntyhistoriaan sekä jatkokertomuksiin. KAIKKI 25.000 USKONTOA JA NIIDEN KORVIKKEITA YHDISTÄÄ LAKI. Niitä kutsutaan lakiuskonnoiksi. Vain KRISTINUSKO poikkeaa kaikista siinä, että me pelastumme toisen ansioitten perusteella. Kristus on sekä tie pelastukseen että päämäärä. .KRISTUS-USKO ON ARMOUSKONTO. Kun uskon kautta ymmärrämme Kristuksen työn merkityksen omalle kohdallemme, silloin putoavat lain tuomat ahdistukset ja pelot mielestämme, eli silmät aukeavat uskonvanhurskaudelle pois omavanhurskaudesta. Vertauskuvallisesti sanomme, että ”Mooseksen verho” putoaa päältämme tai silmistämme.

    • Valma Luukka mitä tarkoittaa ”ARMOUSKONTO”, sitäkö että saa kaikki OMAT synnit anteeksi eikä enää olekkaan syntiä joka kadottaisi??

      Siis mitä tarkoittaa Jeesuksen sanat evankeliumissa:

      Matt. 6:12
      ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;

      Matt. 6:14
      Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;

      Matt. 6:15
      mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

      Siis kun ihminen saa armosta omat synnit anteeksi niin kuinka hän kohtaa lähimmäisen joka rikkoo tätä vastaan?

    • Tämä lainaus antanee uuden näkökulman: ”Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan. Antakaa, niin teille annetaan. Runsas mitta, tiiviiksi paineltu, ravisteltu ja kukkurainen, annetaan teidän syliinne. Niin kuin te mittaatte, niin teille mitataan.”

  5. Luukka Valma

    Kiitos vastauksesta, vaikka yleensä muut eivät vastaa kuin Matias, joten ihan virkistävää tämä on.
    Vaikka olemmekin pelastuksesta eri mieltä, koska minä en usko helvettiin, ja siksi en tarvitse Jeesuksen työtä, sellaista ei VT;n puolella ole luotu. Islamissa on tulipaikka nimeltään Horna. Helvetti liittyy ehkä aikaan jolloin hellenismi oli vaikuttava aatesuunta ja Hermes sen kolmiyhteinen, Trismekistos. Kolmesti suuri, kolmesti maskuliininen.

    Jumala juutalaisuudesta, eli sieltä Mooseksesta Toorasta lähtien ei ole niin julma, että olisi valmis rankaisemaan ihmisiä ikuisella helvetillä, ja kiduttaisi omaa poikaansa sen takia, että pahantekijät säästyisivät hänen helvetiltäään, jota hän ei ole edes luonut. Kai huomaat miten hullunkurinen oppi teillä on.

    Hän ei hyväksy myöskään ihmisuhreja, eikä veren juomista, joten minä pysyn tässä tiedossa hyvin vahvasti, koska myöskin Armoistuin rakenettiin jo Lainarkun päälle, ja Jumala sanoi: ”Siinä minä ilmetyn sinulle, armoistuimella.”

    Armo ei siis ole tullut vasta Kristuksen kautta vaikka niin sanotaan.

    Paavali kieltää miehiltä pään peittävän huivin käytön, mutta määrää sen kuitenkin naisille, vaikka ei sitä kukaan noudata, ehkä siksi että voisi näyttää omavanhurskaalta ja lahjavanhurskaus jäisi osattomaksi.

  6. Olen ollut kiireinen yhden prinssessan häiden aikeuttamien tehtävien viedessä aikansa.

    Vieraiksi on saapunut yhden ruhtinaskunnan naisten varapäällikkö, hänen miehenä, joka on prinssi, on myös saapunut. Tämän lisäksi maahamme on saapunut kaksi prinsessaa.

    Häät vietetään kahdella kielellä ja erilaisia järjestelyjä on pitänyt tehdä.

    Joten ymmärtänette, että olen tämän viikon aikana ollut melkoisen paljon menossa.

    Vastaan, kun joudan paremmin paneutumaan Tarjan kommenttien herättämiin kysymyksiin.

    Huippupedagogi Valmalle kiitos vastauksista ja ongelman ytimeen menevästä ongelman kohdentamisesta.

    • Pekka taitaa sinulle olla positiivista vain kun tuodaan omaan ajatuksiisi sopia kommentteja, siis kun Jeesus sanoo jotain vastoin niin se ei olekkaan positiivista.

      Minä ymmärrän että meidät tuomitaan Jeesuksen sanojen mukaan, elämmekö niiden mukaan vai ylenkatsommeko ne.

    • ”Minä ymmärrän, että meidät tuomitaan Jeesuksen sanojen mukaan.” Niin minäkin ymmärrän. Emme kuitenkaan pelastu Jeesuksen sanojen mukaisten tekojemme mukaan vaan Hänen pelastustyönsä ansiosta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25