Kamerunissa on lukuisia kauniita kukkia
Sain suuren ilon, kun pääsin Kameruniin kertomaan hyvää sanomaa Jeesuksen armosta. Nuoruuteni kutsumus sai täyttymyksensä, ja työ tuntui mielekkäältä. Oli riemullista julistaa Jumalan hyvyyttä meitä ihmisiä kohtaan.
Lähtö onnistui vasta myöhemmin. Montaa kautta pyrin aikaisemmin ilman tulosta. Kun sitten ovi aukeni, niin sydämeni koki suuren onnen. Nyt tajuan, että Jumalalla oli omat aikansa. Hän näkee oikean hetken. Silloin hän suo mahdollisuuden toimia. Sain ihailla Jumalan toimintaa. Väkeä oli liikkeellä. Ihmisiä liittyi mukaan. Kirkko kasvoi ripeästi. Kun menin sinne, niin pappeja oli alle 100, lähtiessäni jo 177. Mennessäni Etelän hiippakunnassa oli 12 seurakunta, lähteissäni yksistään Doualan rovastikunnassa 20 seurakuntaa. Vain muutaman seikan kertoakseni.
Olen Jumalalle kiitollinen, että sain elää tuona kautena keskisen Afrikan kansan keskellä.
Epistolassa Paavali kertoo omasta työstään apostolina. Hän tietää olevansa Jumalan asialla. Evankeliumin julistus oli hänen työnsä. Korintin seurakunta syntyi hänen aikanaan. Silloin sen toiminta alkoi. Evankeliumin julistus oli ollut hänen työnsä.
Vaikka teillä Kristukseen uskovina
olisi tuhansia kasvattajia,
teillä on vain yksi isä.
Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla
synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi. (1.Kor.4:15)
Valitettavasti korinttilaisten keskuuteen nousi myöhemmin kiistoja. Ihmiset asettuivat eri leireihin omien näkökulmiensa puolustajiksi. Näitä riitoja Paavali yritti vaimentaa. Epistolakin sisältää vetoomuksen keskinäiseen kunnioitukseen. Oman työnsä apostoli panee esimerkiksi sopuisampaan mielenlaatuun. Hän pyytää, ettei kukaan tuomitsisi toinen toistaan. Tuomio jätettäköön kirkkaudessaan takaisin tulevalle Jeesukselle. Vain hän osaa tuomita oikein.
Älkää siis tuomitko ennenaikaisesti, ennen kuin Herra tulee.
Valitettavasti nämä eri ryhmien välit eivät tulleet kuntoon. Vielä seuraavan sukupolven aikaan nämä siirtyivät. Apostolisissa isissä Rooman neljäs piispa Klemens joutui puuttumaan korinttilaisten ongelmiin. (Fil. 4:3)
Kolmas adventtisunnuntai puhuu erityisesti Johannes Kastajasta. Hänen toimintansa valmisti kansaa vastaanottamaan Vapahtajamme tulon. Johanneksen kaste tavoitti suuret joukot kansaa. Maan eri tahoilta tultiin hänen luokseen. Kastettaviksi tuli väkeä erilaisista yhteiskunnan ryhmistä.
Johannes Kastaja kastoi myös Jeesuksen. Tuossa yhteydessä Jeesuksen olemus tuli esille. Kolmiyhteinen Jumala ilmoitti itsensä. Jeesuksen julkinen työ saattoi alkaa.
Myös Jeesus kastoi. Toiminta kasvoi. Vaikutus lisääntyi. Väkeä tuli jopa enemmän kuin Johannes Kastajan luo.
Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan.
Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa
ja kastoi ihmisiä.
Myös Johannes kastoi edelleen;
hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä,
ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi. (Joh. 3:22-23)
Ilosanoma Jeesuksesta on voimallinen. Nykyäänkin Jumala on sama kuin aikoinaan maailman luodessaan. Edelleenkin hän pitää huolta luomastaan. Tänäänkin Jeesus on yhtä voimallinen kuin aikoinaan, kun Johannes Kastaja hänet kastoi. Hän on maailman Vapahtaja, Jumalan Karitsa joka ristillä kantoi meidän syntimme, koko maailman synnit, kaikkina aikoina.
Seuraavana päivänä Johannes näki,
että Jeesus oli tulossa hänen luokseen.
Johannes sanoi:
»Katsokaa: Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois maailman synnin! (Joh. 1:29)
Sunnuntai 15.12.2024
3. adventtisunnuntai
Tehkää tie Kuninkaalle
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 4:1–5
Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 4
Meitä on siis pidettävä Kristuksen palvelijoina,
joiden huostaan on uskottu Jumalan salaisuudet.
Siltä, jolle on jotakin uskottu, vaaditaan,
että hän osoittautuu luottamuksen arvoiseksi.
Mutta minulle on yhdentekevää,
ryhdyttekö te tai jokin ihmisten tuomioistuin minua tutkimaan.
En itsekään ryhdy tutkimaan itseäni.
Minulla ei ole mitään tunnollani,
mutta ei minua vielä sen perusteella ole todettu syyttömäksi.
Minun tuomarini on Herra.
Älkää siis tuomitko ennenaikaisesti, ennen kuin Herra tulee.
Hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset,
ja silloin itse kukin saa kiitoksen Jumalalta.
3. adventtisunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-15-12-2024/
1. Korinttolaiskirjeen 4. luvun voi lukea täältä. Panen suomennokset 2020, 1992 ja 1938 sekä ruotsinnoksen 2000 näkyviin. Siitä voi sitten mennä eteenpäin.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KR38/1CO.4
Vanhempia suomennoksia voi lukea FINBIBLE sivustolta. Siellä on vuosien 1548, 1642, 1776 ja 1938 suomennokset sekä edelleen mahdollisuutta verrata käännöksiä useampiin kieliin.
Panen viitteen Mikael Agricolan käännökseen 1548. Siitä voi sitten mennä eteenpäin toisiin käännöksiin.
https://www.finbible.fi/wsi%20Testamentti/1korintto_4.htm
Eläkeläisen ajankäyttöä näin pari viikkoa ennen joulua voi sanoa rauhalliseksi ja hiljakseen vietetyksi elämän menoksi.
Aamupäivällä kävin tutkimuksissa paikallisessa terveyskeskuksessa. Puolelta päivin aloin kuunnella Raamattua äänikirjana.
Kuuntelin Roomalaiskirjeen, molemmat Korinttolaiskirjeet ja Galatalaiskirjeen latinan kielellä.
Käytin hyväkseni Bible.is -sivuston Latin neo-vulgata äänitystä:
https://live.bible.is/bible/LATNV1/ROM/1?audio_type=audio_drama
Iltapäivällä sain nauttia rakkaan prinsessani valmistamaa ihanaa ruokaa, jossa keskeisessä asemassa oli parsan käyttö ruuan erityispiirteenä.
Suokoon Jumala teille kaikille oikein miellyttävää joulun alusaikaa, adventin Herran siunaamaa joulun odotusta!
Eilen illalla kuuntelin RSO:n konsertin. Ohjelmassa oli mm. Mozartin 31 sinfonia, jonka tämä sävelsi 22 vuotiaana.
Tässä kommentissani haluan tuoda esille yhden puolen hänestä.
Wolfgang Amadeus Mozart, kastenimeltään Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart (27.1.1756 – 5.12,1791), itävaltalainen säveltäjä, sävelsi muiden tyylilajien ohella myös kirkkomusiikkia.
Hänen asenteelleen on kuvaavaa, että eilen kuulemani 31. sinfonian ensiesityksen jälkeen hän luki rukouksen ja sitten meni jätskille.
Meillekin esimerkiksi kelpaava asenne: Kiitetään Jumalaa, kun on saanut jonkun tehtävän tehtyä – ja sitten rentoudutaan sellaisen parissa josta pitää.
Aamusta luin ja/tai kuuntelin äänikirjana Roomalaiskirjeen 1. luvun ja Kolossalaiskirjeen toisen ja kolmannen luvun. Kielet olivat seuraavat:
bakossi eli akoose, dii, mbaï, fang, doyayo,
oroko, meta, makaa, nugunu ja mambila.
Panen viitteen diin kieliseen Roomalaiskirjeen alkuun
https://live.bible.is/bible/DURABC/ROM/1?audio_type=audio_drama
Jatkoin äänikirjana kuuntelua ja/tai lukua Kamerunin eri kielillä, Tällä kertaa tutkittava kohta oli Kolossalaiskirjeen kolmas luku:
Kielet ovat nämä:
mandara, eteläinen guiziga, pɛrɛ eli peere, mofa, tikar,
bokyi, mofu-gudur, bafia, mousgoum ja bulu.
Panen viitteen tikarin kieliseen käännökseen
https://live.bible.is/bible/TIKWYI/COL/3?audio_type=audio_drama
Tässä ovat loputkin tällä kierroksella netissä Bible.is -sivustolla esiin saamani raamatunkäännökset Kamerunissa käytössä olevista kielistä luettavaksi ja/tai kuunneltavaksi.
Tällä kertaa onnistuin saamaan esiin käännöksiä 97 eri kielelle. Vielä puolitoista vuotta sitten, Kamerunissa toimineen työkaverini Soili Norron väitöstilaisuudessa Turun yliopistolla 29.4.2023 uskalsin yleisön puheenvuorossani mainita vain 80 kielen tutkimisestani, koska useampikin käännös oli mykkänä milloin sattui ja milloin mistäkin syystä, joten käytännössä eri kerroilla sain esiin vain noin 90 kieltä, milloin enemmän, milloin vähemmän.
Tähän kommenttiini ottamani kielet olivat tällä kierroksella viimeiset tämän hetken luettelossa, kun luin ja/tai kuuntelin Roomalaiskirjeen eka luvun ja/tai Kolossalaiskirjeen kolmannen luvun:
massana, kom, ghomala, nangjere, samba leko,
keskinen kanuri ja jukun.
Panen viitteen ghomalan kieliseen käännökseen:
https://live.bible.is/bible/BBJABC/COL/3?audio_type=audio_drama
Perjantai-iltana 13.12.2024 pidettiin konsertti Someron kirkossa.
Terveisiä sieltä.
Kaikki liput oli myyty loppuun jo hyvissä ajoin ennen konserttia.
Laulajana esiintyi Juha Tapio.