Suomessa suojellaan historiaa ja rakennuksia. Itsekin asun historiallisesti arvokkaassa kulttuurimaisemassa. Tämä tarkoittaa suojelutasoa s, pienellä kirjaimella siis. Museovirasto valvoo, etten muuta pappilan ulkoasua merkittävästi, vaan kattorakenne ja ulkovuoraus säilyvät samantyylisinä mahdollisissa remonteissa.
Suomessa suojellaan myös metsiä, ranta-alueita ja soita. Näissäkin on tapauskohtaisia eroja, minkä tasoista suojelua harjoitetaan. Sanktiot ovat suojelulain rikkojille rankkoja: tiedän erään, joka maksoi rantadyyninsä niittämisestä 15 000 euron laskun.
Jotkut sanovat että Suomessa suojellaan taloja ja omaisuutta, mutta ihmiset on unohdettu. Ihan tarkkaan se ei pidä paikkaansa. Mutta miten suojeltaisiin ihmisiä nykyajan ilmiöltä, vihapostilta?
Facebookin rakkausviestit voitaneen tulkita jonkinlaiseksi kansalaissuojeluksi. Suojellaan vaikkapa Irjaa vihatukselta ( sanan saa vapaasti ottaa käyttöön). Piispan suojeleminen lähettämällä rakkausviestiä on hellyttävää, mutta sekin ongelmallista. Ville Jalovaara viittaa tuolla toisaalla blogissaan keskustelukulttuurin puuttumiseen kirkossa. Se on ongelma, koska esimerkiksi erilaisiin Raamatun sosiologisen tutkimuksen näkökulmiin ei julkisessa keskustelussa juuri kajota. Valmiita kantoja tuodaan julki sanan säilä säihkyen.
Mitkä ovat Raamatusta löytyvät erilaiset perhekäsitykset? Kuinka monta miehen ja naisen mallia pyhästä kirjasta avautuu? Mitä tapahtui julistuksessa, kun juutalaisesta juuresta syntynyt kristinusko lähti valloittamaan roomalaista maailmaa? Monia mielenkiintoisia teemoja olisi tyrkyllä. Avoin kaikkia mahdollisia osapuolia lähentävä keskustelu ilman provosointia ja provosoitumista olisi parasta ilmapiirin ja ihmisten suojelua.
Huolestuttavaa on, että vain harva myöntää omaa käsitystään Raamatusta millään tavoin muuntuvaksi. Eivät ne, jotka fanittavat jotain piispaa, eivätkä ne, jotka suoltavat vihapostia. Tunnustan, että oma käsitykseni Raamatusta on jatkuvassa prosessissa. Prosessi tuottaa pientä hiljaista muutosta, avaa uusia näkökulmia. Enkä osaa ajatella, että tämä olisi uskolleni vaarallista: onhan Jumala luonut ajattelukyvyn.
Vasta hiljakkoin olen alkanut miettiä vaikkapa vanhatestamentillisia suurperheitä, joissa isät olivat kuin kyläpäälliköitä ja joihin kuului suuri joukko hyvin erilaisia ihmisiä. Moniavioisuus ja orjuus sävyttivät suurperheiden elämää. Ei kovinkaan suoraan siirrettävissä oleva elämisen malli. Toisaalta, erilaiset lait ja tavat suojelivat elämää ja auttoivat kansaa säilymään läpi vuosisatojen vahvojen vihollisten puristuksessa. Raamattu opettaa siinä väkevästi siunauksesta, jonka Jumala voi antaa kansalleen. Kun uskovat lähtivät kohti jotain uutta, he luottivat siunaukseen. Niin kai tulisi meidänkin. Silloin olisimme varmalla pohjalla, mihin suuntaan sitten lähtisimmekin keskustelujemme jälkeen.
Mitä keskustelukulttuurin opettelulla saavutettaisiin? En tiedä, miten kirkon elämä siitä liikahtaisi, mutta tämä nykyinen yksipuolinen fanitus ja vihatus ehkä vähenisi.
Historiaa ja perinteitä pitää suojella, ihmisiä myös. Mutta alettaisiinko suojellakin keskustelua?
Tämä on kuin tekisi itsemurhan kuolemanpelosta.
Vai että eroavat vapaa-ajattelijoitten ylläpitämän sivuston kautta? No, siellähän voi antaa oman todistuksensa, toisin kuin maistraatin sivulla, jolla vain täytetään lomake.
Kysyitkö minulta? En kuulu kirkkoon.Onneksi.
Tuo oli varmaan vastaus Ristolle.
Pekka alkaa kyllä olla liki myyttinen hahmo, mutta vastaus on annettu melkein tunti ennen kysymystäni 😉
Mäkinen on onneton pelkuri. Uskaltaa kertoa mielipiteitään vasta sitten, kun monet liberaalipapit ovat ensin ilmaisseet kantansa.
Kysynkin Mäkiseltä; kenen piispa luulet olevasi?
Jeesuksen haavat vuotavat verta!
Kärsiikö kysyä Pekka, kuulutko sinä Mäkisen puulaakiin? Mistä löytyi(si) parempi hengellinen koti?
Kari Mäkinen tulee jäämään kirkon historiaan arkkipiispana, jonka aikana Suomen evlut kirkon konservatiiviset herätysliikkeet jättivät kirkon.
Tilanne nyt
2014-11-28 19:00 1456, ennuste 2052
Eronneita tänään klo 19.00 1456 henkilöä
Ihan hymyilyttää kun minä hoitelen tässä Jorin virkaa. Minä lopetan nyt tältä illalta, joten Jori voi jatkaa 🙂
Älkää nyt hyvät ihmiset olko niin kovin huolissanne kehityksestä. Uskonnollinen kenttä järjestäytyy ja kirkottuu aina uudelleen ajan hengen mukaisesti. Näinhän on aina ennenkin tapahtunut historian saatossa. Väkisin ei kenenkään tarvitse kuulua uskonnolliseen yhteisöön, jota ei tunne hengelliseksi kodikseen, eikä ketään pidä pakottaa kuulumaan. Maailma on täynnä kirkkoja, joista jokainen voi löytää mieleisensä, mikäli sellaista tuntee tarvitsevansa.
Luulenpa, että Jussi Tynkkynen olet oikeassa.
Onhan meillä nytkin ev.lut. kirkon lisäksi valinnan varaa. Ja uusia kirkkoja tai liikkeitä taitaa syntyä tämän kahinan päätteeksi.
Tämä päivä on taatusti jakaava päivä.
Jumalaa pelkäävänä, kristikansaan kuuluvana, ajattelen vain sitä,
että kenelle jatkossa kuuluvat pyhät paikkamme, kirkot ja tuomiokirkot,
seurakuntasalit ja rakennukset.
Olen surullinen, hyvin surullinen. Mutta myös vihainen.
Tämän takia ei kannata erota kirkosta. Asia on oikein sopivaa pohtimisen aihetta kirkon jäsenelle, mistä Edustaja, olikohan Virtanen, antoi kovin hyvän esimerkin. Parempi syy kirkosta eroamiselle olisi sen pohtimisen jälkeen, mitä saattaa syntyä lapsikaste asiasta, missä kummit ja vanhemmat antavat lupaukset ja tahtomiset lapsen puolesta. Kukaan ei meillä ole kiinnostunut siitä joutuvatko kummit perusteettomien lupausten kanssa hengellisiin vaikeuksiin vanhemmista puhumattakaan.
Entä liittyivätkö kirkosta eronneet uskovat liberaalit takaisin kirkkoon sankoin joukoin? Eivätpä tainneet ja tuskin liittyvätkään.