Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.
Toinen uskonkohta
Lunastus
Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.
Kolmas uskonkohta
Pyhitys
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
mielestäni haluat häivyttää oman tietosi siitä, kun ihminen suostuu Jumalan, Isän vetoon joka johtaa kohtaamaan Jeesus ja hän tarjoaa pelastusta, pelastusta mikä on jo valmis. Sen vastaanotosta, ilman minun työtäni, on kysymys.
Et edes vihjaise ihmisen omasta halusta, suostumisesta, alistumisesta Jeesuksen’ kumppanuuteen’. Tästä kumppanuudesta puhutaan työtoveruudesta, lapseudesta, veljeydestä Jeesuksen kanssa. Asia on ihmiskunnan suurin, eikä sitä voida omistaa huomaamatta saatikka vastentahtoisesti, mitä mm. välinpitämättömyys edustaa.
Vaikka olen helluntalainen, niin tunnen katekismus-perustelut. Olen kuitenkin pitänyt tärkeimpänä tietää, onko Jeesus minussa. Tämä halu tietää, on aina tuottanut vastauksen minun sisimpääni, ”Henki yhdessä meidän uudestisyntyneen henkemme kanssa todistaa, että olemme uskossa, eli niitä joiden ikuisuuskansalaisuus vietetään taivaassa.” (Mukaellen)
Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne. Ef. 3:17. On kyllä oikein pyytää Jeesusta antamaan uskon lahjan ja tulemaan asumaan sydämeen. Anokaa (uudempi käännös: pyytäkää), niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova (pyytävä) saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. Matt. 7:7-8. Taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat (pyytävät)! Luuk. 11:13
Mika,
tämä viimeisesi pitäisi sulkea kaiken ’vatkauksen’ uskoontulosta.
Jokainen kohta Raamatussa on hyvä ja ei kumoa toista kohtaa, vaan liittyy katkeamattomana kejuna toisiinsa. Ei ole mitään, jos ei ole tullut uskoon, mikä on yhtäkuin ”ilman minua te ette voi mitään tehdä”.
Kun on Jeesus meissä – me Jeesuksessase vetää koko ”ketjun”. Jeesus on alku ja loppu ja kaikki siltä väliltä, mutta ilman alkua ei ole mitään.
Kristittyinä me hyväksymme Raamatun ja myönnymme kaikkiin sen lausumiin ikään kuin Jumala itse olisi puhunut ne, koska Raamattu on meille puhuva Jumala.
Robert D. Preus (1924-1995), Raamatun inspiraatio, s. 22, Concordia, 1999.
Tiedämme, ettei Pyhä Henki tee mitään muuta kuin, että hän evankeliumin saarnalla Kristuksesta todella lohduttaa murheellisia ja arkamielisiä sydämiä, jotka tuntevat syntinsä, ja käskee heidän olla hyvässä turvassa ja iloisia Jumalan lupaamasta armosta Kristuksessa.
Armon välähdyksiä Lutherin seurassa, s. 49, Uusi Tie, 2004.
Niin sanottu historiallis-kriittinen metodi, joka lähestyy Raamatun tekstiä ilman Jumalan pelkoa ja sen myöntämistä, että lukija on ”pyhällä maalla”, on aiheuttanut tuhoa luterilaisuudessa.
Esipuheesta Robert D. Preusin kirjassa Raamatun inspiraatio, Concordia, 1999. Tämä teos on Preusin väitöskirja.
Ensimmäinen uskonkohta
Luominen
Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.
Toinen uskonkohta
Lunastus
Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.
Kolmas uskonkohta
Pyhitys
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
Martti Luther Vähä katekismus
Mika,
mielestäni haluat häivyttää oman tietosi siitä, kun ihminen suostuu Jumalan, Isän vetoon joka johtaa kohtaamaan Jeesus ja hän tarjoaa pelastusta, pelastusta mikä on jo valmis. Sen vastaanotosta, ilman minun työtäni, on kysymys.
Et edes vihjaise ihmisen omasta halusta, suostumisesta, alistumisesta Jeesuksen’ kumppanuuteen’. Tästä kumppanuudesta puhutaan työtoveruudesta, lapseudesta, veljeydestä Jeesuksen kanssa. Asia on ihmiskunnan suurin, eikä sitä voida omistaa huomaamatta saatikka vastentahtoisesti, mitä mm. välinpitämättömyys edustaa.
Vaikka olen helluntalainen, niin tunnen katekismus-perustelut. Olen kuitenkin pitänyt tärkeimpänä tietää, onko Jeesus minussa. Tämä halu tietää, on aina tuottanut vastauksen minun sisimpääni, ”Henki yhdessä meidän uudestisyntyneen henkemme kanssa todistaa, että olemme uskossa, eli niitä joiden ikuisuuskansalaisuus vietetään taivaassa.” (Mukaellen)
Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne. Ef. 3:17. On kyllä oikein pyytää Jeesusta antamaan uskon lahjan ja tulemaan asumaan sydämeen. Anokaa (uudempi käännös: pyytäkää), niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova (pyytävä) saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. Matt. 7:7-8. Taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat (pyytävät)! Luuk. 11:13
Mika,
tämä viimeisesi pitäisi sulkea kaiken ’vatkauksen’ uskoontulosta.
Jokainen kohta Raamatussa on hyvä ja ei kumoa toista kohtaa, vaan liittyy katkeamattomana kejuna toisiinsa. Ei ole mitään, jos ei ole tullut uskoon, mikä on yhtäkuin ”ilman minua te ette voi mitään tehdä”.
Kun on Jeesus meissä – me Jeesuksessase vetää koko ”ketjun”. Jeesus on alku ja loppu ja kaikki siltä väliltä, mutta ilman alkua ei ole mitään.
Kristittyinä me hyväksymme Raamatun ja myönnymme kaikkiin sen lausumiin ikään kuin Jumala itse olisi puhunut ne, koska Raamattu on meille puhuva Jumala.
Robert D. Preus (1924-1995), Raamatun inspiraatio, s. 22, Concordia, 1999.
Tiedämme, ettei Pyhä Henki tee mitään muuta kuin, että hän evankeliumin saarnalla Kristuksesta todella lohduttaa murheellisia ja arkamielisiä sydämiä, jotka tuntevat syntinsä, ja käskee heidän olla hyvässä turvassa ja iloisia Jumalan lupaamasta armosta Kristuksessa.
Armon välähdyksiä Lutherin seurassa, s. 49, Uusi Tie, 2004.
Niin sanottu historiallis-kriittinen metodi, joka lähestyy Raamatun tekstiä ilman Jumalan pelkoa ja sen myöntämistä, että lukija on ”pyhällä maalla”, on aiheuttanut tuhoa luterilaisuudessa.
Esipuheesta Robert D. Preusin kirjassa Raamatun inspiraatio, Concordia, 1999. Tämä teos on Preusin väitöskirja.
Mika,
Uskon, että ymmärrät mm. tämänlainaamasi lausuman. Silti mielestäni olisi yleishyödyllistä, että sanoisit saman vailla Preusin verhoa.
Reijo, tulkoon myös sinulle tiettäväksi, että en ole liittymässä helluntaiseurakuntaan.