Gnostismin haaste

Gnostismi on läpi historian kulkeva ajattelun tendenssi ,joka kuvailee maailmankaikkeuden ja ennenkaikkea ihmisen mahdollisuuden kehittyä materiasta riippuvaisesta, raskaasta hahmosta, hengelliseksi enkelimäiseksi olennoksi.

Tällailainen ajattelu on joskus kytketty uskontoihin ja joskus se elää omaa elämäänsä niinkuin scientologiassa ja teosofiassa. Gnostilaisuus on toisaalta luonut idean salatiedosta, jonka vain valitut tietävät ja toisaalta kehittänyt meditaatioperinteitä jotka lupaavat jumalayhteyttä.

Ortodoksinen kristinusko on vastustanut gnostismia alusta pitäen , kokien sen kilpailijaksi,mutta ajattelua löytyy UTn teksteistä . Vastarinta on ollut gnostilaisia salatieto systeemejä kohtaan , vähemmin sen perusideaa kohtaan.

Unelma ihmisen kehittymisestä syntisestä, matereiaalisesta riippuvasta ruummillisesta joksikin kormeammaksi hahmoksi, on  keskeinen ajatus kristinuskossa. Kristinuskon viitoittama tie kulkee uskoontulon, kasteen , kuoleman ja ylösnousemuksen kautta olennoksi, joka on kuin enkelit ja joilla on ylösnousemusruumis. Tämä ei ole kovin kaukana gnostisesta ihanteesta. Molemmat hahmoittavat mahdollisuuden pelastua materian ja siihen liittyvän synnin  raskaasta taakasta.

Mielenkiintoista on se, että tuollainen kehitys aineellisuuden riippuvaisuudesta henkisyyteen löytyy myös yksityisten ihmisten kehitystiessä. Elämä alkaa totaallisena riippuvuutena ruuasta ja ympäristön hoitotoimenpiteistä. Pyrkimys itsenäistymiseen alkaa hyvin aikaisin kykynä sanoa EI. Kehitys jatkuu pendelin tapaisena prosessina , toisaalta kohti itsenäisyyttä ja sitten takaisin tankkaamaan lähisuhteissa. Pendeiln liike hidastuu ja hyvin elämänsä hoitaneissa vanhuksissa on selvä hengellinen aura ympärillään. He ovat psykologisesti sekä itseselviytyviä että samaan aikaan kiitollisia ympäristön kontakteista.

Evolutiolla on ollut vastaava prosessi , jonka merkkinä on luomakunnassa on aivojen kehitys primitiivisestä vaistotoiminnasta rationaaliseen ajatteluun. Rationalismin kehityksestä huolimatta, ihmisellä on mahdollisuus ”mystisiin” kokemuksiin joissa hän hekeksi voi sulautua yhteen maailmankaikkeuden kanssa.Kokemus, joka on syvästi hengellinen.Valitettavasti tämä kyky ei kaikilla säily, vaan rationaalinen ajattelu on niin vahva että siitä asianomainen ei uskalla luopua , puolustaen todellisuuskontaktia järkensä menettämisen pelossa.

Huumeiden ja alkoholin käytön vetovoimana on juuri minästään irtipääsy ja lähentyminen mystiseen yhteyteen kaikkeuden kanssa.

Koko unversumi on ekolooginen systeemi, jossa kaikki on riippuvaisia kaikesta.Tämä valtasysteemi koostuu lukemattomista mikroekosysteemeistä joista jokainen ihminen on yksi.Yksilö puolestaan kuuluu lukemattomiin mikrosysteemeihin jotka ohjelmoivat häntä.

Gnostismin sanoma on se, että henkistyminen on ihmisen evolutionäärinen sunta ja tavoite. Tämä on ihmisen yksi suuria toivon näkyjä joka on auttanut kautta aikojen   kestämään elämän taakkoja.

Sanoma ja toivo siitä, että henkilönä on yksi viestinviejä ihmisen kehityksessä seuraavaan kehitysvaiheeseen, kehitysvaiheeseen jossa kuolemakin on voitettu. löytyy ihmisen kultuurihistoriasta niin kauaksi kun meillä on siitä todisteita aina noin 60 000 vuoden takaisiin luolapiirrustuksiin.

Kristinusko on yksi gnostisen idean kantajia. Kristinuskosta löytyvä gnostinen idea antaa omalla tavallaan merkityksen koko luomakunnan niille huokauksille jotka odottavat vapautustaan. Voiko tuo vapaus olla jotakin muuta kun vapautumista materian ja kuoleman  taakasta ja henkiolentona yhtyä tai olla osallisena kaikkeuden ylläpitäjään?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Markku Hirn :”Kristinusko on yksi gnostisen idean kantajia. ”

    Olen itsekin joskus maallisen polkuni aikana perehtynyt gnostilaisuuteen, jota henk.koht. en voinut hyväksyä, koska mielestäni ihmisen kulttuurievoluutio ei ole vielä lähelläkään sitä, että ihminen voisi samaistaa itsensä Jumalan Minä olen – persoonallisuuteen kuten nyt on seksuaalisuutta koskien haluttu ”tieteen” ja lainsäädännönkin avulla todistaa.

    • Gnostilaiset eivät tietenkään samaista itseään sellaiseen Jumalaan millaisen etenkin
      fundamentalistikritityt Jumalan ovat mieleensä antropomorfisoineet.
      KannatTaisi Tuula miettiä, mitä Pietari tarkoitti kehotTaessaan ihmisiä ’kirkastamaan Jumala ruumiissaan.'(Huomaa inessiivi)Tai miksi Raamattu toteaa : ”Te olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia” Tai noteeraapa tämä:
      ”Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ’Minä sanoin: te olette jumalia’?
      35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin –
      36. niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: ’Sinä pilkkaat Jumalaa’, sentähden että minä sanoin: ’Minä olen Jumalan Poika’?”

    • Seppo Heinola :”Gnostilaiset eivät tietenkään samaista itseään sellaiseen Jumalaan millaisen etenkin fundamentalistikritityt Jumalan ovat mieleensä antropomorfisoineet.”

      Minusta kasvoi ”umpikonservatiivi” kiitos Raamatun, jonka sain 10-vuotissyntymäpäivälahjaksi vanhemmiltani. Sen myötä opin tuntemaan Jumalani ja toivon, että sinäkin mietit sitä, miksi apostolit eivät hyväksyneet ajan laskumme alun antiikin kulttuurissa vallinnutta ”avointa kansankirkollisuutta”.

  2. Ymmärtääkseni gnostilaisuus on melko materiakielteistä, kun taasen kristillinen usko antaa materiaalille arvon. Näen kyllä asian toisin – kristinusko kyllä sisältää henkistä ja hengellistä kehittymistä, mutta ihminen ei pääse eroon ruumistaan, koska se on osa ihmistä. Pelastuksen yksi aspekti on jumalallistuminen, jossa sekä ihmisen sielu että ruumis jumalallistetaan, eli tehdään täysin osalliseksi jumalallisesta elämästä.

    Vapautuminen kristinuskossa ei ole vapautumista materiasta.

    • Kyllä gnostilaisetkin sukuaan jatkoivat ja huolehtivat erityisen hyvin myös aineellisesta ruumiistaan korostaen kylvyin ja pesoin puhtauden niin fyysistä kuin hengellistä merkitystä.

      Gnostilaset pitivät ainetta siinä mielessä pahana, että kaikki aine on muutoksen alaista, elävä liha kuolee ja mätänee mutta henki on ikuinen.
      Paavalin ja Jeesuksen opetuksissa on paljon gnostisia piirteitä. Ja lähinnä kabbalistis/gnostinen numeriikka läpäisee koko Ut:n .

  3. Gnostilaisuudesta keskusteltaessa on ehdottoman tärkeätä tutustua entisen Princetonin yliopiston uskonnonhistorian professori Elaine Pegals `in kirjaan ” Gnostilaiset evankeliumit ”, joka tutkii gnostilaisia tekstejä ja niiden herättämiä kysymyksiä. Tätä palkittua teosta pidetään kansainvälisesti yhtenä parhaista johdatuksia gnostilaiseen ajatteluun ja teksteihin. Se on myös valittu sadan parhaan 1900-, luvulla kirjoitetun kirjan joukkoon.

    Yksi esimerkki. Jeesus. ” Jumalan valtakunta on sisäisesti reissä ”. ” Ruumiin valo on sen sisäinen ymmärrys ”. Kaikissa gnostilaisissa käsityksissä perustetaan ihmisen sisällä olevaan Jumalan henkeen. Siis Jumala ei ole mies pippeleineen taivaassa. Ja nyt vielä poikansa istuu oikealla puolellaan.

  4. Gnostilaisuudesta ei ole syntien sovittajaksi. Tieto ei poista ihmisen syntiä, sen voi tehdä vain Jumala Kristuksessa, tarvitaan konkreettinen sovitus synnistä.
    ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.” 2.Kor.5:19

    ”Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

    Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
    Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.

    Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
    että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: ”Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra”.
    1.Kor.1:21-31

    • ”Gnostilaisuudesta ei ole syntien sovittajaksi. Tieto ei poista ihmisen syntiä..”

      Miksi siis Jeesus moitti oppineita juuri tiedon eli gnosiksen avaimen kätkemisestä ja se käyttämisen estämisestä!?

      Tosiasiassa Malinen tieto-sana on yllättävän keskeisellä sijalla Uuden testamentin ajattelussa ja siksi sana kannattanee analysoida ja myös gematrian keinoin.
      Ja tulos on varsin merkittävä, sillä gnosis -sanan lukuarvoksi eli erillisten kirjainarvojen summaksi tulee 1271. Tämä on tärkeä havainto siksi, että saman lukuarvon 1271 saavat myös sanonta he kleronomia hagia eli pyhä perimätieto ja sana stauros eli risti!
      Suotta ei Jeesus sanaa Luukas 11:52:ssa siis käytä, kun hän eli kreikan gnostilaiseen tapaan toteaa:

      ” Voi teitä te lainoppineet, kun te olette kadottaneet g n o s i k s e n avaimen. Itse ette ole menneet sisälle, ja muita olette sisälle menemästä estäneet.…”

      Tämä avain-sana on arvoltaan 273 eli sama kuin mm käsite kulmakivi, joka viittasi Jeesukseen ja temppelin rakentamiseen, missä oli kyse myös pyhän g eometrian mittasuhteista ja muodoista.

    • Pyhä geometria lienee pikemminkin kreikkalaista filosofiaa kuin kristinuskoa. Onko sillä siinäkään yhteydessä mitään tekemistä synnin kanssa. Korkeintaan väärin mittaaminen ja laskeminen on geometrian kannalta synti.

  5. ”Pyhä geometria lienee pikemminkin kreikkalaista filosofiaa kuin kristinuskoa.”

    Niinhän sitä luulisi jos ei ole asiaa tutkinut eikä sitä tunne. Jo Raamatun eka elohjim-nimessä on
    näet piin lukuarvo / 5 desimaalia ja 7 luomispäivän suhde luomisen 22 kirjaimisen aakkoston kanssa muodostaa ns. peltisepän piin. Toki Raamatussa on monia paljon tarkeampiakin piin arvoja.
    Jhvh:n arvo 26 ja Adamin arvo 45 muodostava Vesica pisciksen suhdeluvun eli neliöjuuri kolmen. Pietarin kalansaalis 153 eli kolmioluku 17 on mukana Vesicassa, jonka korkeus on
    265 ,joka vastaa täsmälleen kreikan avain-sanaa κλεις ,joka on sama sana kuin mitä Jeesus käyttää haukkuessaan aikansa sensuurimiehiä gnosiksen avaimen kätkemisestä…
    https://en.wikipedia.org/wiki/Vesica_piscis

    Ja Jeesuksen epiteetti messias saa arvo 358,joka on sama kuin nachas eli käärme ja on osa ns. Fibonacci sarjaa kuten nimikokonaisuus Jeesus Kristuskin, jonka arvot 888 ja 1480 mahdolisuuden kuvata myös suorakulaisen kolmion. Uusi Jerusalem on jättimäinen kuutio…Jne jne.
    Paavali tunsi asian todetessaan, että: ”Te tulette tietämään mitä pituus,leveys,syvyys ja korkeus on.”

    Syntiin asia liittyy siten,että sana synti eli hamartia tarkoittaa kirjaimellisesti ’kadottaa merkki’. Tämä viittasi pappisastronomien pelkoon sen tähtimerkin kadottamisesta, jonka avulla kalenterit aika ajoittain päivitettiin, jotta ei syyllistytäisi Jumalan määräämien juhlapäivien viettoon väärään aikaan, mikä olis paha synti Herran silmissä,

  6. Pyhyys ko. geometriaan tulee siitä, että asiassa relevanteisa tapauksissa geometria ja sitä edustavat aritmeettiset lukusuhteet heijastavat luonnosa ilmeneviä säänöllisiä geometrisia muotoja ja matemaattisia toistuvuuksia, eli
    Pyhä geometria on kosmisen Mielen matemaattisen aatteilun heijastusta. Kosmisen mielen voi ymmärtää Jumalaksi jos haluaa ja eikö Jumala ole pyhä? Näin Jumalan Pyhyys on myös Hänen luomansa luonnon pyhyyttä, mikä sen muodoissakin ilmenee. Vaikkapa kävyn suomujen noudattamassa fibonacci-sarjassa.
    Heprealaset sanoivatkit ,että ’Jumala loi kaiken painon,mitan ja luvun mukaan.’ Tämä ilmenee siis
    faktisesti myös Raamatun numeraaleissa. Heprean ja kreikan sanat sisältävät siis myös matemaattista informaatiota maailmasta ja avaruudesta ja tekee sitä paljon. Tämä informaatio nousee ikivanhoista perimätiedoista ja myöhemmin Mesopotamiasta, jonka mm. tähtitiedettä heprealaiset papit adoptoivat.

Hirn Markku
Hirn Markku
Olen nykyisin eläkkeellä oleva 60-luvun diakoni joka muutti aikoinaan Ruotsiin. Siellä minusta tuli kaikkea mahdollista ja lopulta psykoterapeutti.