Onko Lähi-Idässä vielä käytössä haaremeja!?
Koraanin mukaan muistaakseni mies voi ottaa itselleen neljä vaimoa. Muistan kuitenkin joskus lukeneeni lehdestä, että esim. jollakin Saudi-Arabian hallitsijalla oli monta kymmentä vaimoa.
Jos nyt joku kysyy, että olenko kateellinen, niin vastaan, että yksikin hyvä vaimo pitäisi riittää minulle!
Eiks kuningas Salomolla ollut 900 vaimoa ja Daavidille Jumala olisi hänen halutessaan antanut perittyjen vaimojen lisäksi vielä useampiakin?
Heillä oli kyllä monta, mutta ilmeisesti pakanavaimot houkuttelivat Salomon palvelemaan muita jumalia kuin Israelin Jumalaa.
Mutta Jumala olisi antanut Daavidille lisääkin vaimoja? Jumala siis hyväksyi moniavioisuuden.
Eikö Salomo, Israelin kuningas, tehnyt juuri tuollaista syntiä? Ei yhdelläkään monien kansojen joukossa ollut hänen vertaistaan kuningasta; hän oli Jumalallensa rakas, ja Jumala asetti hänet koko Israelin kuninkaaksi. Kuitenkin muukalaiset vaimot saattoivat hänetkin tekemään syntiä. Ja nytkö meidän täytyy kuulla teistä, että te olette tehneet kaiken tämän suuren pahan ja olleet uskottomat meidän Jumalaamme kohtaan, kun olette naineet muukalaisia vaimoja?” Nehemia 13:26-27
Uudessa Testamentissa moniavioisuus ei ainakaan ole enää hyväksytty. Kristityillä oli yksi vaimo.
1.Korinttolaiskirje:
7:2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä. Oma vaimonsa on siis yksikkömuoto.
Rantanen puhuin viimeksi D a a v i d i s t a:
2 Sam.12:7 Mutta Naatan sanoi Daavidille: ”Sinä olet se mies. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: ’Minä olen voidellut sinut Israelin kuninkaaksi ja pelastanut sinut Saulin käsistä.
12:8 Minä olen antanut sinulle herrasi linnan ja a n t a n u t herrasi v a i m o t sinun s y l i i s i; ja minä olen antanut sinulle Israelin ja Juudan heimot. Ja jos tämä olisi vähän, niin minä antaisin sinulle v i e l ä sekä s i t ä (vaimoja)että t ä t ä (heimoja)
”Vielä sitä että tätä.” Se kyllä voi tarkoittaa aivan muutakin kuin vaimoja. Pääasia on se, ettei alkuseurakunnassa enää ollut moniavioisuutta.
Mika, ei tuo Kor. välttämättä tarkoita että miehellä saisi olla vain yksi vaimo. Se on periaatteellinen uskollisuuskäsky. Vertaa sitä, että jos määrään Suomessa, että ”kukin mies huoltakoon hyvin autonsa”, ei tarkoita että hänellä saisi olla vain yksi auto.
Rantanen. lauseyhteydenlähikonteksti viittaa sanojen ’tämä ’ ja ’vähän’ kautta siihen, että esim.s ana ’sitä’. viittasi vaimojen ’lisää’ antamiseen.
Se että 2 S am 12:8 viittaa juurikin vaimojen lisäämiseen, todentuu siinä, että
sana הֵ נָּה hennah on f e m i n i i n i n monikko sanasta ’he’ (they), (Gezenius 2007)
ja toistosana = kuin heitä כָ הֵ נָּה.Oikea järkevä käännös kuuluisi: Jos tämä on liian vähän, annan sinulle lisää heitä (siis vaimoja) ja vastaavia (kuin heitä)
Seppo Heinolakin siteeraa joskus Raamattua, mutta selvästikin tarkoitushakuisesti. Alkuseurakunnassa ei kuitenkaan hyväksytty moniavioisuutta.
Rantanen, siteeran suoran Raamattua OIKEIN käännetysti: siis vielä rautalankaa:
5
l·k for·you כָּ הֵ נָּה k·ene as·they(f) וְ כָ הֵ נָּה u·k·ene and·as·they(f)
Kohta otettu interlineaarisesta heprealaisesta Raamatusta englanniksi käännettynä.
Huoma suluissa olevat F-kirjaimet, siis feminiini)
Ut ei missään kategorisesti k i e l l ä moniavioisuutta. Päinvastoin kun sanotan, että seurakunnan p a i m e n e n pitää olla yhden vaimon mies, sanonta sisältää ajatuksen että muilla kuin paimenilla saattoi olla useita vaimoja.
Ei varmasti sisällä. Paimenet ovat esikuvia seurakuntalaisilleen avioliittoasioissa.
Ut ei moista ’esimerkkiä’ paimenilta edellytä. Se on omaa spekulaatiotasi.
Kun paimen yhteydessä korostetaan juurikin y h t ä vaimoa ,olisi korostus järjetön, jos yksiavioisuus olisi itsestäänselvyys ja viitattaisiin vain siihen, että papin piti ylipäätään olla naimissa.
Seppo, juuri tässä on ongelmasi. Sinä pyrit selittämään ja käsittämään Raamattua pelkällä järjelläsi.
Juuri näin, Mika. Kuninkaiden ja muidenkin moniavioisuus VT:ssä on tosiasia. Samoin se, että Jeesuksen ajan juutalaisuudessa esiintyi moniavioisuutta. Se on sitten toinen asia, miksi VT:n kuninkailla oli haaremeita. Itse asiassa Salomon vaimojen lukumäärää on mitä ilmeisimmin rankasti liioiteltu tyylikeinona. 900 vaimon (ja sivuvaimot lisäksi) kanssa miesparka ei olisi kirjaimellisesti ehtinyt tehdä mitään muuta koko elämänsä aikana kuin sitä yhtä asiaa. Ei edes viettää asianmukaisia hääjuhlia pitkän kaavan mukaan. Jo Laulujen Laulussa ylistetään sitä omaa ainokaista vaimoa.
Jumala itse antoi Daavidille vaimoja(!!!) hänen syliinsä ja jos se olisi olut liian vähän, olisi Jumala antanut vaimoja lisääkin.
Sinä jankutat tätä samaa jaetta, etkä ota huomioon muuta Raamatusta.
Daavid ja Salomo elivät vanhan liiton aikana. Me elämme uuden liiton aikaa.
Kyllä siellä muitakin jakeita Rantanen on !!! , 1. Moos. 4:19. ”Lemek otti itselleen k a k s i vaimoa.” Monet Vanhan testamentin arvostetuista miehistä olivat moniavioisia. Aabrahamilla, Jaakobilla, Daavidilla, Salomonilla oli useita vaimoja. 2. Samuel 12:8 Jumala puhuu sis profeetta Naatanin välityksellä sanoen, että jos Daavid ei ollut tyytyväinen vaimojensa lukumäärään, olisi hän antanut Daavidille vielä enemmän ’heitä ja kuin heitä’.
Uusi Testamentti ei missään puolusta moniavioisuutta.
Ja oliko Veijo Baltzarin tapaus samanlainen!?
Hierojakoulumme opettaja väitti joskus tietävänsä eräällä lääkärillä olevan elätettävänä ja kumppanina viisi eri naista.
Ensimmäisenä vuosisatana Piispan ja diakonin tuli olla yhden vaimon mies. Oliko Ignatius joka näin huomasi.
Me elämme Uuden Testamentin aikaa, joka perustuu Jeesuksen opetukseen, Jumalan sanaan Jeesuksen kautta. En ainakaan löydä opetusta useasta vaimosta, kaikki opetus perustuu yhden vaimon liittoon.
No miksis sitten vedotaan luomiskertomukseen ja luomisjärjestykseen, jotka ovat Vanha testamenttia eli Vanhaa liittoa siis nekin?
Taita olla ns. ’rusinat pullasta’ teologiaa…
Jeremia:
31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa UUDEN LIITON;
2.Korinttolaiskirje:
3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan UUDEN LIITON palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
Hebrealaiskirje:
8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: ”Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa UUDEN LIITON,
9:15 Ja sen tähden hän on UUDEN LIITON välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton (VANHAN LIITON) aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
12:24 ja UUDEN LIITON välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
Koko Vanhaa Testamenttia pitää selittää Uuden Testamentin valossa. Vanha Testamentti jää vajaaksi ilman Uutta Testamenttia. Tietysti myös Uutta Testamenttia ei voi täysin ymmärtää ilman Vanhaa Testamenttia.
Uuden Israelin muodostavat ne juutalaiset, jotka uskovat Jeesukseen ja me pakanat, jotka uskomme Jeesukseen.
Mika, ei ehkä kannata jatkaa tätä kielellistä hiekkalaatikkoleikkiä. Muuten saamme taas lukea numerologiasta, miehen nänneistä, Aadamin omenansyönnistä ja helvettiopin hirveydestä.
OK. Nyt loppuu keskustelut täällä. Kiitos kaikille keskusteluista.
Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta. Joh. 10:14-15
Varas varastaa, sitoo ja tuhoaa. Vapahtaja, oikea Paimen vapauttaa, antaa tilaa tulla ja mennä. Hän suojelee ja tulee omilleen tutuksi. Tunteaksemme Paimenemme sydämen äänen yhä paremmin me luemme sanaa, juurrumme yhä syvemmälle sen totuuksiin ja annamme sen raikkaiden tuulien virvoittaa sielujamme. Kun juuremme ovat syvällä sanassa, eivät mitkään vieraat opintuulet vie meitä mukanaan eivätkä palkkapaimenet johda meitä harhaan. Sanan oppilaana ja omaksujana on siis todella tärkeä pysyä, tuli elämässä vastaan mitä tahansa. – Sitä tahdomme rukoilla yhdessä, että Jumalan sana saisi olla jälleen tänään sekä tienviitta että tie, sekä laki että lupaus, sekä totuus että rakkaus. Päällimmäisenä nyt niin kuin aina Jeesuksen haavojen suoja ja turva, täydellinen armo hänen sovinnon teossaan.
Juha Vähäsarja, Joka päivä varjelet tieni, s. 303-304, Symbolum Oy, 2018.
Kumma juttu, mutta hyvä ateria saa aikaan sovinnon. Samuel Pepys (1633-1703)