Halonen ja Soini puhuvat paastonajan illoissa kirkossa

Miksi ihmeessä?

    • Pitäisikö niille ”tämän maailman” mahtaville antaa erityistä huomiota ja näkyvyyttä todellisessa Jumalan mielen mukaisessa kristillisessä seurakunnassa? Lisäksi politiikan henkilöillä voi olla esiintymisilleen muitakin vaikuttimia, kuin pelkkä oman uskon esiin tuominen. Yhdenlaisen vastauksen kysymykseen antaa 1. Korinttolaiskirjeen 1. luku (siteeraus uudesta kirkkoraamatusta):

      26 Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. 27 Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta. 28 Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin. 29 Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä.”

  1. Olihan muistaakseni se Kanervan Ilkkakin jokunen vuosi sitten kantamassa ristiä tämän kaltaisessa tilaisuudessa jossain Turun puolessa olevassa kirkossa. Kohta sen jälkeen hän sai ”potkut” ulkoministerin hommista menetettyään luottamuksen joidenkin seksiviestien vuoksi. Tuli silloin mieleen, että tämän puolueella olevan hieman tiukemmat kriteerit kuin kirkolla luottamuksen suhteen. 🙂

    Ps. Kirkkovuoden 40-päiväisen paastonajan esikuvana kuulemma pidetään Kristuksen 40 päivää kestänyttä paastoa. Jeesus ei kuitenkaan koskaan käskenyt opetuslapsiaan viettämään tätä paastoa, eikä mikään osoita heidän tehneen siten.

    Jeesus ei myöskään paastonnut ennen kuolemaansa vaan kasteensa jälkeen, joten voi tuntua oudolta, että jotkin kirkkokunnat viettävät paastoa ennen pääsiäistä. Kirkkojen näkemyksenhän mukaan Jeesus sai ylösnousemuksen juuri silloin.

    Ennen kuolemaansa Jeesuksen taas kerrotaan syöneen pesah-aterian opetuslastensa kanssa. Päivinä sitä ennen hänen kerrotaan vierailleen joidenkin kodeissa ja aterioineen siellä. Ei siis puhettakaan mistään paastosta.

    Alkuvuoteen sijoittuva 40-päiväinen paasto oli kuitenkin yleinen tapa babylonialaisten, egyptiläisten ja kreikkalaisten keskuudessa. Tämä ”kristillinen” perinne on todennäköisesti lainattu heiltä.

  2. Villi arvaus : valtaa käyttävä ”piskuinen puoluelauma” (n.6,6% väestöstä) on taas kerran johtanut kansansa toivottomaan tilanteeseen, jossa ”koko maailma” marssii kvartaalikapitalisoidun ja arvopaperistetun rahan voiton maksimoinnin komennossa, eivätkä hallitukset ja parlamentit mahda tilanteelle yhtään mitään.

    90-luvun lamassa tilanteen pelastamiseksi tehtiin ”konklaavi” oikeuslaitoksen kanssa, että voitiin riistää yrittäjien elämäntyö mm. epäterveen bilateraalisen kaupan aiheuttamien luottotappioiden maksamiseen. Nyt tehdään ilmeisesti sitten ”konklaavi” kirkon kanssa, että kansalaisilta kerättyjä vero- ja lahjoitusvaroja voidaan yhä enenevässä määrin juustohöylätä ja käyttää mm. erilaisiin konsulttipalveluihin, joihin ilmeisesti virkamieskunnan osaamattomuudenkin vuoksi kerätään vuosittain miljoonia euroja, ja onhan EU:n kansantalouksien tilinpitokin syyskuussa muuttumassa siten, että yritysten entiset T&K- menot lasketaan investoinneiksi, jotka nostavat bruttokansantuotetta ja siten myös EU:n nettomaksaja Suomen EU:lle maksettavaa jäsenmaksua arviolta 30-40 miljoonaa euroa vuodessa.

    Onhan se nähty jo pitkään, miten aiemmin verovaroista omakustannusperiaatteella tuotettuja asioita rahoitetaan erilaisilla entisen kansallisomaisuuden yhtiöittämisillä ja rahankeräyskampanjoilla . Mielipiteeni on, että poliitikkojen puheista ei juurikaan uskoa löydy, mutta laskelmointia ja vallanhimoa sitäkin enemmän.

    • Tuire Kajasvirta: ”Mie kysyn: Miksi ihmeessä ei?”

      No miepä vastaan vakka ei miulta kysynytkään Kun puoluepoliittinen korporaatioiden nomenklatuura on onnistunut sotkemaan muun julkisen sektorin sellaiseksi kuin se on, on mielestäni kohtuutonta, että se nyt marssii kirkkoihin ja saarnastuoleihin vailla todellista uskoa Jumalaan ja jopa vailla teologin koulutusta tekemään kirkosta pelkkää poliittista ”yhteiskunnallista palvelulaitosta”, kun kirkon tärkein tehtävä yhteiskunnassa kuitenkin on ilmentää ja välittää työssään ja sakramenteissaan tietoa Jumalasta Jumalaa kaipaaville ihmisille olivatpa he köyhiä tai rikkaita tai mistä puolueesta tai ”yhteiskuntaluokasta” hyvänsä.

    • Tietenkin siksi, että saataisiin kutistuviaa tilastoja kaunistumaan ja seteleitä lisää kolehtihaaveihin ja vielä muutama lööppi lehtiin.

  3. Minusta on vähän kohtuutonta väittää, ettei ko. puhujilla olisi todellista uskoa Jumalaan. En lähtisi kovinkaan helposti kenenkään uskoa mittaamaan. Eikä kenenkään muunkaan pitäisi.

    Epäilen, että Halonen ja Soini otsikoinnissa on sormensa pelissä Espoossa tai Espoonlahdessa asuvalla toimittajalla? Tällä otsikoinnilla itse tilaisuus sai hyvän mainoksen. Miltä se nyt olisi kuulostanut, että ’piispa Eero Huovinen Espoonlahden kirkossa’? Uutisen klikkaajia olisi ollut huomattavasti vähemmän.
    Taitavaa työtä toimittajalta.

    Aika mielenkiintoista havaita, että Korsoon ei pitäisi kenenkään hiippakunnan ulkopuolisen piispan mennä puhumaan. Espoonlahteen ei taas saisi mennä puhumaan julkisuuden henkilöt.

  4. Mittaan uskoa sillä vanhalla Raamatun viisaudella, joka sanoo, että ihminen ei voi palvella kahta Jumalaa. Mielestäni yhteiskunnallinen tilanne epäoikeudenmukaisuuksineen kertoo sen, että puolue-eliitin ja tärkein tavoite ei ole ollut ainakaan se Jumala, jonka itse olen ”vääräoppisena” oppinut tuntemaan.

    • Ettei vaan olisi vähän populismin piirrettä kommentissasi? Kovin helppo on sanoa, että puolue-eliitin tavoite ei ole ollut Jumalan tahto, siis oikeudenmukaisuus ja inhimillisyys, lähimmäisyys. Oikeasti kuitenkin ymmärrän niin, että aivan valtaosa puoluejohtajista ja asioista päättävistä ihan tosissaan pyrkii tähän. Mutta kun ne asiat eivät vaan ole niin yksinkertaisia.
      Ja olen aivan varma, että nämä henkilöt suostuessaan pyyntöön ovat myös hyvin syvästi ymmärtäneet, että heidät on kutsuttu puhumaan kirkkoon, joka on pyhitetty Jumalan kohtaamisen paikaksi ja että he puhuvat, paitsi läsnä olevan seurakunnan myös kaikkivaltiaan Jumalan edessä.

    • Puoluejohtajista 4 on julkisesti kertonut olevansa uskovia kristittyjä. Lisäksi lehtitietojen mukaan yksi puoluesihteeri opiskelee teologiaa.

      Yhteiskunta tai valtio/ kuntainliitto/kunta tai muu julkinen instanssi ei ole Jumala, jota palvellaan.

      Siinä olen Tuula samaa mieltä kanssasi, että yhteiskunnassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta ja korjattavaa. Ja sitä työtähän politiikassa pyritään tekemään.
      Kahden Jumalan palvelemiseen viittaamista en tässä yhteydessä ymmärrä.

  5. Tuire Kajasvirta :”Kahden Jumalan palvelemiseen viittaamista en tässä yhteydessä ymmärrä.”

    Näyttöjä siitä asiasta kyllä riittää ml. 80-luvun poliittiset valehtelemiset ja 90-luvun lamaratkaisut kansalaisilta laman aikana juustohöylättyine Venäjän vastikkeettomine lähialueyhteityötukineen. Niitä on riittänyt jos vaan on viitsinyt seurata talousuutisia: esim. Esko Seppäsen mukaan ”Suomi on maksanut EU:lle jäsenmaksua muiden maiden puolesta. Sitä on maksettu yhteensä 2 429 miljoonaa euroa! Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin Suomi on lainannut Kreikalle rahaa, mutta siitä huolimatta Kreikka on mediassa kestouutinen ja EU:n jäsenmaksu ei ole uutinen lainkaan.”

    Miksi EU:n jäsenmaksu ei ole kestouutinen, ja kun kansalaisia ei tarvittu minkäänlaisiin neuvoa-antaviin ”äänestystalkoisiin”, kun liityttiin rahaliitto EMU:n tai päätettiin EU:n perustuslaista/Lissabonin sopimuksesta tai tehtiin Suomesta perustuslaillinen EU:n jäsenvaltio Suomen perustuslakia muuttamalla, niin ei kai kansalaisia tarvita heidän mielipidettään kysymättä tehtyjen poliittisten virheratkaisujen maksutalkoisiinkaan kirkosta puhumattakaan? Valtaeliitti on nyt vaan hyvä ja maksaa kerrankin itse omat törttöilynsä.

    • Suomessa toimii edustuksellinen demokratia. Vaaleilla valitaan edustajat eri tasojen päättäviin elimiin. Me äänestäjät valtuutamme heidät tutustumaan perusteellisesti (niin perusteellisesti kuin aika ja muut rajoitukset mahdollistavat) asioihin ja tekemään sen pohjalta päätöksiä. Demokraattista päätöksentekotapaa sitten vahtii puolueeton lehdistö, ja laillisuutta valvoo riippumaton oikeuslaitos. Maailmalta ei kaiketi löydy parempaa systeemiä. Tähän vielä liittyy jokaisen oikeus asettua ehdolle vaaleissa, esim. nyt EU vaaleissa ja hankkia itselle kannatus, jotta pääsee päättämään.

    • Pekka Kiviranta,

      Lainaanpa (taas kerran) itseäni viisaampaa: ”Harmaata, rakas ystäväiseni, on kaikki teoria…” ja niin myös tuo teoria Suomen demokraattisuudesta. Lukaisepa vaikka Arja Alhon väitöskirja Silent Democracy v. 2004. ”Alhon tutkimuksessa selvitettiin seuraavia asioita: Suomen liittyminen ensimmäisten maitten joukossa Euroopan raha- ja talousliittoon (EMU), Suomen Maailman kauppajärjestöpolitiikan (WTO) muotoutuminen globalisoitumisen vaikutusten analysoimiseksi, Soneran yksityistäminen ja siihen liittynyt poliittinen skandaali (ministeri Auran ero ja pääjohtaja Pekka Vennamon potkut) sekä työvoimapolitiikan uudistaminen ja siihen liittynyt skandaali mustista listoista.

      Tutkimuksen mukaan ”[puolue] oligarkian sisällä on ”oligarkia”, osa poliittisesta eliitistä on suljettu informaatio- ja kommunikaatiorakenteiden ulkopuolelle ja informaatio virtaa poliittisen eliitin sisällä ilman, että siitä käytäisiin yhteistä keskustelua ja sitouduttaisiin tehtyihin valintoihin.”

      Hiljaista demokratiaa (silent democracy) on sanottu myös diktatuurin valepuvuksi.

    • Pekka Kiviranta :”…millainen olisi parempi malli toimia yhteisiä asioita ratkaistaessa.”

      No mietipä sinä sitä. Henk.koht. olen samaa mieltä kuin oli toimittaja Erkki Toivanen v. 2007, jolloin valtaeliitti oli salannut suomalaisilta jo kolmannentoista kerran peräkkäin sen, että EU:n tilintarkastustuomioistuin oli hylännyt EU:n komission budjetin.

      Toivasen mukaan EU olisi liikeyrityksenä pantu konkurssiin jo vuosia aiemmin ja sen johto istuisi telkien takana Lisäksi hän oli sitä mieltä, että väärinkäytökset jatkuvat vuosikymmenestä toiseen niin kauan kuin se tapahtuu jäsenmaiden hallitusten ja viranomaisten tieten.

  6. Mennäkseni takaisin aiheeseen:

    Mielenkiintoinen ohjelma. Mielenkiintoiset puhujat. Osallistuisin ilman muuta, jos asuisin pääkaupunkiseudulla.

    Käykäämme nyt Jerusalemiin – paastonajan vaellussarja keskiviikkoiltaisin 5.3.–9.4.2014 kello 19–20.15 Espoonlahden kirkko:
    5.3. Kärsimys, piispa Eero Huovinen
    12.3. Kiusaus, tutkija Johanna Hurtig
    19.3. Usko ja epäusko, toimittaja Suvi Ahola
    26.3. Pahan valta, professori Heikki Hiilamo
    2.4. Nälkä, presidentti Tarja Halonen
    9.4. Kuuliaisuus, kansanedustaja Timo Soini

  7. Kaikissa maissa… Halutaan siis siirtyä hyvinvointiyhteiskunnasta hyväntekeväisyysyhteiskuntaan…

    Suomessa 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa toimitettiin kunnan toimesta kumisaappaita ja monoja kansalakoululaisille vähävaraisille perheille… Jostain syystä se lopetettiin sitten…

    Kunnan tai Kelan maksama toimeentulotuki pankkitilille ei nöyryytä ihmisiä tarpeeksi… Jonotuksen jälkeiset ruokakassi ja kumisaappaat perheen pikku koululaisille tekevät sitä tehokkaammin…

Hannu Kiuru
Hannu Kiuruhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (69 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121